waneer begonnen jullie met S&T te rijden (te oefenen)?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Re: waneer begonnen jullie met S&T te rijden (te oefenen)?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:26

FrankavdT schreef:
Het valt mij overigens ook op dat veel mensen die M2 rijden al met S&T aan het oefenen zijn, terwijl ik dan denk: oefen eerst nog wat zodat je rijtechnisch er ook klaar voor bent!

Ookal rij je M2 dan kan je er rijtechnisch toch wel al klaar voor zijn?

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:27

Ben begonnen op het moment dat ik Z1 mocht gaan starten. Heb er eerst alleen mee gereden onder begeleiding van mijn instructie. Mijn paardje is echt super makkelijk te rijden en ik wilde er graag mee leren rijden. De kans dat een volgend paard veel moeilijker is met dit soort dingen, is erg groot. Ik heb er overigens maar 1x mee gestart en nu hangt de s&t in de kast te verstoffen. Geef mij m'n trens en m'n capje maar gewoon! Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:28

Zolang je als ruiter maar weet dat je het rijden rijtechnisch voor elkaar hebt, vind ik het prima als je met S&T gaat rijden. Ik heb het idee dat er toch ook wel goed over nagedacht wordt, gelukkig!! Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:32

Amadeo schreef:
@ Emilia, zou kunnen in de praktijk, maar uit wat ik hierboven allemaal voor reacties lees, heb ik de indruk dat de meesten zodra het mág ook de overstap maken. Daar doelde ik eigenlijk op, beetje stom dat ik dat niet wat duidelijker heb gemaakt. Goeie zaak dat er in de praktijk meer mensen langer met trens blijven rijden, denk ik.

Dat komt door de titel!!
Als hier alleen maar reacties zouden komen van mensen die niet met S&T rijden zou het een beetje nutteloos topic worden die niet aan de vraag voldoet.
Mensen op een trens zullen hier dus niet snel reageren.

Ik ben zelf gaan oefenen toen ik M2 was met mijn paard. Ze liep het best (minste in mijn handen en stille aanleuning) op een enkel gebroken bit, maar gaf ook aan dit eigenlijk niet prettig te vinden in de mond door vaak de mond te openen.
Op een dubbelgebroken was ze aanzienlijk relaxter, maar kreeg ik de oprichting niet goed voor elkaar.
De combinatie dubbelgebroken OL trens en stang was echt voor ons beide heel prettig en ze heeft het dan ook snel geaccepteerd en begon in een hele korte tijd ineens een veel mooiere bespiering te krijgen bij de overgang schoft/hals. De acceptatie was waarchijnlijk ook zo makkelijk omdat ze als jong paard in het tuig gelopen had op een stang.
Nieuwe oefeningen (wissels, pirouettes) leer ik echter altijd eerst aan op trens en ik reed eigenlijk in het algemeen niet vaker dan 2x per week met S&T. In tegenstelling tot de ervaring van Zep vond ik het wisselen juist prettig.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:10

Emilia schreef:
FrankavdT schreef:
Het valt mij overigens ook op dat veel mensen die M2 rijden al met S&T aan het oefenen zijn, terwijl ik dan denk: oefen eerst nog wat zodat je rijtechnisch er ook klaar voor bent!

Ookal rij je M2 dan kan je er rijtechnisch toch wel al klaar voor zijn?

Klopt, bedoel het alleen anders, ik bedoel de groep die er nog niet aan toe is. Het M2 is nu eenmaal een lastige klasse, een echte voorbereiding op het Z. Als je daar je punten niet bij elkaar kan rijden, maar al wel vast met S&T gaat oefenen, dan denk ik: oefen op het rijtechnische ipv met die stang!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:12

FrankavdT schreef:
Klopt, bedoel het alleen anders, ik bedoel de groep die er nog niet aan toe is. Het M2 is nu eenmaal een lastige klasse, een echte voorbereiding op het Z. Als je daar je punten niet bij elkaar kan rijden, maar al wel vast met S&T gaat oefenen, dan denk ik: oefen op het rijtechnische ipv met die stang!

OK! Duidelijk. Ben ik met je eens!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:33

En hoe zit dat met de mensen die geen wedstrijden rijden, maar wel klassiek of hoger opgeleide paarden hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:33

Amadeo schreef:
Het lijkt net of iedereen die Z mocht starten ook met S&T is gaan rijden op dat moment. Waarom? Waarom niet gewoon op je "oude" bit blijven rijden? Je moet de overstap niet maken, waarom kozen jullie er dan wel voor om dat te doen? Mij lijkt het juist de kunst om op een zo hoog mogelijk niveau met de minimale middelen te rijden. (ik ben niet tegen S&T hoor)

Uitleg waarom heb ik gegeven Lachen

Overigens reed ik het meeste van de tijd op de trens.
Niet dus dat ik ineens afhankelijk was van een stang Lachen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:31

Ik heb deze keuze gemaakt omdat mijn paard erg sterk wordt in de oefeningen zoals travers en appyeren.
En wil die niet goed op S&T lopen dan schakelen we gewoon weer over op een trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:47

Persoonlijk zou ik daarvoor dus nooit overstappen Lachen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:08

waarom niet? Ik rijd er nu mee want als hij zich er nu uit wil trekken kan ik de stang er iets bijpakken. Kan hem nu makkelijker bij me houden, Wil niet zeggen dat ik elke keer de stang erbij heb.
Het is toch een hulpmiddel om de hulpen te verfijnen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:23

ladyzwien schreef:
waarom niet? Ik rijd er nu mee want als hij zich er nu uit wil trekken kan ik de stang er iets bijpakken. Kan hem nu makkelijker bij me houden, Wil niet zeggen dat ik elke keer de stang erbij heb.
Het is toch een hulpmiddel om de hulpen te verfijnen.

Hier be ik het helemaal mee eens. Waarom zou je als je Z gaat rijden niet met stang & trens gaan rijden? Als je het goed gebruikt is er niets mis mee. De stang is idd een hulpmiddel. Als ik rijd heb ik de stang 9 van de 10 keer licht in een boog hangen en als ik hem nodig heb pak ik hem er wat meer bij. Als je er gewoon voor zorgt dat de nadruk op de trensteugel blijft is er niets aan de hand

De een kan niet met stang & trens omgaan en de ander wel. Het gaat er neit om van oqw ik heb mij punten voor het Z1 DUS ik hang er maar een stang bij. Met behulp van die stang kun je gewoon wat fijner inwerken. Mijn paard heeft altijd erg veel moeite gehad met de lengtebuiging en toen ik mijn punten voor het Z1 had ben ik gaan kijken of dit wat beter ging met stang & trens en dit was het geval. Op trens loopt hij goed en op stang & trens net iets beter.