Wat te doen met 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Wat te doen met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:55

Meisjelief je had het ook over lichamelijk. Met name dat deel begrijp ik niet. Het ene paard groeit toch niets sneller dan het andere Bloos

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:20

Dinopino schreef:
Meisjelief je had het ook over lichamelijk. Met name dat deel begrijp ik niet. Het ene paard groeit toch niets sneller dan het andere Bloos

Zeker weten dat de een eerder uitgegroeid is dan een ander ,Ik zal eens een foto zoeken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:24

Zoals gezegd: Dat hangt van je paard af.

Mijn 2 jarige laat ik nog lekker een jaar of 2 staan, veulen erin, en dan een keer inrijden.
Maar wat ik in jouw geval zal doen:
Een band opbouwen. Ja Beetje poetsen en wandelen.
Longeren is voor de meeste paarden nog te belastend voor de pezen. Ook kan je beter rechte lijnen rijden, zodat hij zijn balans vind. Maar dat is iets voor volgend jaar.

Lekker rustig aan doen!
Liever een jaar langer, en een mooi volgroeit paard,
Dan dat je nu al begint met van alles, en hij later last van zijn botten krijgt.

Veel plezier met je paard!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:26

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:26

Ik longeer mijn bijna 2 jarige écht nog niet. Gebeurd ook niet eerder dan dat ze 3 is.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:29

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:32

Wat wij hebben gedaan tot nu toe is veel poetsen. Voetjes op leren pakken en dus ook hoeven uitkrabben. Leren vaststaan. Hij is nu officieel 3 ( in onze ogen niet is pas in Juli) Hij heeft een keer een longeersingel om gehad. En nu twee keer een hoofdstel met bit ( dit was wel hoofdstel om en weer uit)
Dekjes enzo kent hij ook en een zweetdeken heeft hij ooit opgehad. Dit alles om te wennen. Voor de rest mag hij lekker spelen op de wei. Longeren doen we voorlopig niet daar moet hij echt eerst 3 voor zijn en dan zien we tegen die tijd nog wel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:01

meisjelief ik snap je echt niet. Elk paard heeft dezelfde tijd nodig om uit te groeien, 5 a 6 jaar.
Er is geen paardenras wat eerder volgroeit is dan de ander.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:31

Dinopino schreef:
meisjelief ik snap je echt niet. Elk paard heeft dezelfde tijd nodig om uit te groeien, 5 a 6 jaar.
Er is geen paardenras wat eerder volgroeit is dan de ander.

het ene paard is gewoon sneller klaar om mee te beginnen dan het andere.... Je kan het vergelijken met de pubertijd, die begint ook niet bij iedereen gelijk

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:05

ja maar wat bedoel je met beginnen. De botten en pezen van het ene paard groeien toch niet sneller dan van een ander paard. Ook al is hij er geestelijk aan toe dan moet hij lichamelijk ook volgroeit zijn. En dat is iets wat je nooit kan zien, tenzij je rontgenogen hebt Haha! Oke stel hij is uitgegroeit en belastbaar zo op de leeftijd van 6 jaar en hij is er geestelijk nog niet aan toe. Ja dan kan je wachten. Maar op 2 jarige leeftijd kan hij misschien geestelijk klaar zijn lichamelijk echt nooit. Dus wat ik wil zeggen is dat bij 2 jarige leeftijd de belasting nog niet echt mogelijk is en de aandacht om hem iets te leren ook niet te lang mag duren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:10

Je vergeet dat het groeischema een gemiddelde is. Dus het ene paard is eerder klaar dan het ander.

Op mijn profiel zie je dat goed, Vladimir en Abel zijn op de foto's even oud, bijna 3. Vladimir is al echt een paard en heeft vaste vorm gekregen, Abel is gewoon nog heel erg veulen qua bouw.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:15

Zoals nu wel duidelijk is zeker tot zijn derde lekker laten spelen met soort genoten. Ik heb zelf een jaarling speel echt veel met haar, samen de weg op enge dingen bekijken, rare dingen in de bak leggen groot zeil of skippy bal en daar mee spelen, samen met een ervaren soort genoot de trailer van de binnenkant bekijken enz. enz. Lekker mak maken heb je later veel plezier van!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:18

ja maar dat is uiterlijk. Het lichaam kan wel gegroeid zijn, maar niet uitgegroeid. Dus nog niet stevig genoeg om te dragen en te belasten. Dat kun je van de buitenkant niet zien.

[WN-AM] Inrijden jonge paarden?

bekijk plaatje

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:27

Dinopino schreef:
ja maar dat is uiterlijk. Het lichaam kan wel gegroeid zijn, maar niet uitgegroeid. Dus nog niet stevig genoeg om te dragen en te belasten. Dat kun je van de buitenkant niet zien.

[WN-AM] Inrijden jonge paarden?

bekijk plaatje

Maar dat ik mijn paard wil beginnen met inrijden als hij 3 is wilt niet zeggen dat ik er meteen opspring. Plus dat ik na de eerste paar keer erop zitten Abel even een poos van alles laat bijkomen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:36

heb ook n jong paard was 17 mnd toen z ebij mij kwam , heb heel veel met haar gewandeld ook langs de straat ) heb daar nu nog voordeel van ze is niet gauw bang )
en lekker gespeeld samen ....
alles aangeleerd lekker poetsen hoefjes doen , wasplaats , gewandeld in de binnenmanege
de longe eraan niet op de volte maar 2 of 3 mtr van haar zij op hoefslag ik binnenhoefslag , comando,s aangeleerd zoals hooooo , halt en stappennn

heb daar nu ze bijna 4 is en net zadelmak heel veel profijt van z ekende mij goed en ik haar en had t vertrouwen dat ze kalm werd van mijn stem

eigenlijk kun je al heeel veel met n 2 jarige behalve rijden en longeren , maar hij wordt echt niet slechter van 1 of 2 rondjes op n volte stappen gewoon om m aan e comando,s te laten wennen
en als je m straks beleerd hebt begin gewoon met 10 minuten te rijden als ie dadelijk3 is en bouw dat langzaam uit

heel veel plezier met je jonkie Knipoog

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:38

Een 2 jarige inderdaad nog niet aan het werk zetten. Ik ben er ook niet voor om er helemaal niets mee te doen, mijn bijna twee jarige ben ik van de zomer stukjes mee gaan wandelen waardoor ze nu ( mede door haar koele karakter) verkeersmak is, ze heeft kennisgemaakt met enge dingen zoals paraplu, plastic zakken etc. Verder kent ze al een dekje, peesjes enzo. Sinds een maandje of 2 is ze 2 keer meegeweest als handpaardje wat ze geweldig vind! Lekker stukken rechtuit, en met kleine stukjes beginnen. Longeren ga ik echt niet eerder aan beginnen dan 3 jaar, daar maak je het beestje echt mee kapot!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:39

Behalve de openingspost, helemaal niks gelezen, dus hier mijn ongezouten mening.

Lekker wandelen met het paard! Naar buiten, langs de weg, het bos in, naar andere stallen. Zodat hij overal aan went en je straks (over ruim een anderhalf jaar ofzo, net wat je eigen idee is) onder het zadel ook niet eerst weken in de bak rondjes hoeft te tuffen, maar je lekker rechtuit met hem kan lopen. Veel beter voor het paard.
Daarnaast in de bak wat grondwerk met hem doen. Dus halthouden als jij stil gaat staan, lopen als jij loopt en draven als jij rent. Onmiddelijke reactie aanleren zodat jullie een team vormen en geen ruzie krijgen over "Ik ren door, als jij stopt, lekker puh". Ook kun je hem aan de hand over enge dingen heen laten lopen. Begin met een balkje, dan bijvoorbeeld een plank en later eventueel een zijl. Leer hem door smalle ruimtes heen te lopen (twee hindernissen naast elkaar, later met een zijl over de balken) en leer hem daar ook tussen stil te staan. Handig voor als je hem de trailer in wilt hebben. (dit laatste zou ik ook regelmatig even doen, niet om ergens heen te gaan, maar gewoon even er in, tijdje staan, wat hooi eten. Misschien stukje rijden en er weer uit. Scheelt later een hoop gedoe).Daarnaast natuurlijk lekker borstellen en aandacht aan hem besteden. En als je daartoe de beschikking hebt, 24 uur op de wei. Als hij iets ouder is en verkeersmak, kan je ook met hem gaan fietsen. Dat vind lucky echt prachtig en het is een minimale belasting, waarbij hij toch zijn energie kwijt kan.
Verder met longeren pas beginnen vlak voor je hem o.h.z. wilt gaan beleren, maar ook weer niet té kort van te voren. Bouw het rustig op en overhaast niks. Het is belangrijk dat hij spieren opbouwt voordat je er op gaat, zodat hij zijn botten kan ontlasten.

Uiteindelijk ligt het natuurlijk helemaal aan het paard wat je er wel en niet mee kan doen op jonge leeftijd. Rijden is een not done, maar dat is bij ieder paard gelijk. Echter de andere dingen.... naar mijn mening heeft ieder paard zo zijn eigen dingetjes. De één heeft gewoon iets te doen nodig en wordt vervelend als je er pas te laat iets mee gaat doen. De ander heeft die tijd juist nodig. Kijk naar je paard. Vraag advies van de dierenarts en als je twijfelt kan je ook altijd nog even naar utrecht bellen. Veel plezier en succes in ieder geval!

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:41

Inrijden betekend niet dat je er gelijk elke dag een uur op moet gaan zitten. Je kunt een drie jarige best inrijden en dan bijv. drie keer per week 20 min. rijden. Goed in stappen klein stukje draf en misschien wat galop. Heb ik met mijn paard ook gedaan is nu 18 jaar en heeft nog nooit wat gemankeerd. Hij is een trakener die staan er om bekend dat het laat bloeiers zijn.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:46

Angel99 schreef:
Inrijden betekend niet dat je er gelijk elke dag een uur op moet gaan zitten. Je kunt een drie jarige best inrijden en dan bijv. drie keer per week 20 min. rijden. Goed in stappen klein stukje draf en misschien wat galop. Heb ik met mijn paard ook gedaan is nu 18 jaar en heeft nog nooit wat gemankeerd. Hij is een trakener die staan er om bekend dat het laat bloeiers zijn.

Hoe ik het met luck precies gedaan heb staat in mijn profiel. Met hem ben ik vroeger dan ik zou willen begonnen, maar dat was samenloop van omstandigheden, voor geen buitenstaander interessant.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:08

Wat een leuk profiel heb je erg schattig die foto's van lucky als veulen! Hoe je hem heb ingereden klinkt niet echt schokkend vroeger werden paarden vaak met 2,5 half ingereden (wachten na hun derde jaar vind ik wel beter!!) maar die paarden werden ook gewoon gezond oud (ken namelijk wel wat paarden waarbij dat zo is gegaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:03

Bakken bullshit hier. Laat een paard gewoon puberen met soortgenoten in een groot weiland en dat is ook nog veiliger voor jezelf. Met knuffelen bereik je niks, want een paard verstaat onder knuffelen echt iets anders dan wij. Verder is er niks mis mee met een driejarige beleren en voorzichtig een beetje doorrijden.
Tegen de tijd dat zo'n paard vier jaar is, verder oppakken en lekker doortrainen. Achterhand aan de praat maken en spieren erop trainen, daar is niks mis aan mits je het maar gedoseerd doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:24

Wrangler kocht ik als 2,5-jarige (in januari, zou dat jaar 3 worden) en die was op zijn zachtst gezegd nog erg jeugdig.
Die heb ik gepoetst, voetjes gekrabt, aan de hand in de bak geoefend met meestappen, -draven, halt en achterwaarts, hoofdstelletje aan, gelongeerd (los en later dat jaar met singel en bijzets), losgezet, over balkjes gelongeerd, vrij laten springen, buiten mee gaan wandelen en grazen, oefeningen om hem goed mak te krijgen (met plastic zakjes over hem heen enzo Clown ) en zadel erop. Van die tijd heb ik echt zoveel profijt gehad! Het is een eenkennig dier en hij is echt heel erg naar me toe getrokken. Daarnaast heb ik met het balkjes stappen zijn stap zo verbeterd dat hij tegenwoordig achten en negens krijgt voor zijn stap (en die was gewoon niet zo goed)
Toen hij drie was ben ik erop gegaan en daarna heeft hij weer een paar maanden rust gehad. Aan het eind van het jaar (dus richting het jaar dat hij vier werd) ben ik hem pas echt gaan rijden.

Als het het jaar is dat hij twee gaat worden, zou ik hem verder op het land laten.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:52

suleilitha schreef:
Bakken bullshit hier. Laat een paard gewoon puberen met soortgenoten in een groot weiland en dat is ook nog veiliger voor jezelf. Met knuffelen bereik je niks, want een paard verstaat onder knuffelen echt iets anders dan wij. Verder is er niks mis mee met een driejarige beleren en voorzichtig een beetje doorrijden.
Tegen de tijd dat zo'n paard vier jaar is, verder oppakken en lekker doortrainen. Achterhand aan de praat maken en spieren erop trainen, daar is niks mis aan mits je het maar gedoseerd doet.

Fijn dat je het zo leuk formuleerd. Maar als een paard 23 uur per dag met leeftijdsgenootjes in de wei laat staan. En dat ene uurtje ga jij een van bovengenoemde dingen met hem doen, dan heb je daar later toch echt wel baat bij.
Zal zo'n paard ook echt heel erg waarderen dat je hem een jaar lang met vriendjes in de wei laat staan, zonder dat hij ook maar iets hoeft te doen, en dat je hem dan opeens als hij drie is (want tsja, dan is hij oud genoeg volgens het baasje......) uit dat weiland plukt en er mee aan het werk gaat. Niet dus. Lekkere opdoffer krijgt zo'n dier daar van. Waarom nu niet alvast wat dingetjes met hem doen, zonder hem te belasten, zodat je wel een hele stevige band hebt en een veel braver paard, wanneer je er dadelijk op wilt stappen.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:53

Inderdaad je ziet heel vaak dat paarden heel erg schrikkerig zijn omdat ze de eerste jaren van hun leven alleen maar in de wei hebben gestaan en niks gewent zijn, dat ene uurtje spelen per dag met je paard heb je later heel veel plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:56

Een 2 jarige
lekker de wei op.
Volgend jaar kun je gaan denken aan longeren.
Kennen ze ook in 1x, dus waarom nu al die zwaar belaste rondjes gaan doen?

Hij kent nu aangeraakt worden, voetjes geven en mee lopen?
Nou dat leert hij nooit meer af en meer hoeft hij nog niet te kennen Lachen