eerst ontspannen, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yolande

Re: eerst ontspannen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:21

Ontspannen en rechtrichten horen bij elkaar. Ik zou mijn paard eerst naar de osteopaat sturen en daarna rustig met grond en longe werk beginnen. Ook buitenritten zijn super voor zowel ontspanning als rechtrichten. Tijdens een buitenrit kan rustig een klein beetje stelling worden gevraagd naar links of rechts.

Ga je in de rijbaan aan de slag zorg dan dat je links en rechtsom goed en regelmatig afwisseld. Rijd niet op de hoefslag zodat het paard geen aanleuning aan de wand kan nemen. Wend veel af en maak tempowisselingen en overgangen.

Vraag een scheef paard niet om in de krul te lopen en vraag de voorhand voor de achterhand te komen en niet andersom. Probeer het paard als hij op de makkelijke hand loopt goed recht te houden of een stukje in contrastelling te lopen. Blijf ook het paard lekker voorwaarts rijden en werk niet terug met de hand.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:47

[
van grondwerk weet ik eigenlijk niets af: heeft iemand tips (lectuur, internetsites, oefeningen,...)?

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb me ingekeken/gelezen op filmpjes op you tube, van Marijke de jong. Zij geeft een clinic, verdeeld over 8 ( geloof ik) filmpjes, met een verhaal erbij.

Je zult horen (er is geluid bij Haha! ) wat de bedoeling is en hoe je het moet doen en zij doet alles op de volte.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:09

Om lekker ontspannen te kunnen rijden rijd ik sinds kort het eerste kwartier sowieso los met compleet lange teugels. Dus helemaal geen verbinding. Ik houd goed mijn been eraan zodat mijn paard niet kan gaan lopen lummelen en dus wel lekker door loopt en zijn benen gebruikt. Ik neem zowel op rechts als links de stap, draf en galop mee. Mijn paard strekt dan op een gegeven moment zijn hals en begint te briezen. Hij loopt dan in een lekker tempo geheel ontspannen rond. Dan beloon ik hem en ga nog even stappen met lange teugel.

Vervolgens pak ik de teugels direct goed op maat, leg mijn been eraan en mijn paard loopt direct in een perfecte aanleuning met een goed achterhand gebruik.

Als je een paard op deze manier losrijdt krijgt het paard de kans om eerst op zijn eigen benen te gaan lopen en zijn balans te vinden in de stap, draf en galop. Ook is het een stukje conditionering, omdat je paard na een aantal keer weet dat hij eerst lekker relaxt zijn spieren kan loswerken en niet wordt gehindert in zijn mond. Ook jij krijgt de kans op deze manier om te voelen wat je met je zit doet. Omdat je je niet druk hoeft te maken over wat je met je handen doet, kun je je concentreren op je zit. Dus of je recht zit en of je niet gaat tegenzitten bij het nemen van een volte bijvoorbeeld.

Bij het losrijden hoef je je ook niet druk te maken over tempowisselingen of figuren rijden, als je maar met een losse teugel rijdt en je paard voorwaarts houdt. Wel voltes meenemen, maar stuur hierbij niet met je handen dus..alleen met je benen en je zit.

Mijn paard was meestal ontzettend druk als ik er net op zat en sinds ik op deze manier losrijd stap ik op en isie gewoon direct ontspannen. Ook lijkt hij veel meer plezier in het werk te hebben en nadat ik hem op heb gepakt loopt hij ook echt te sjouwen!

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:29

santos schreef:
[
van grondwerk weet ik eigenlijk niets af: heeft iemand tips (lectuur, internetsites, oefeningen,...)?

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb me ingekeken/gelezen op filmpjes op you tube, van Marijke de jong. Zij geeft een clinic, verdeeld over 8 ( geloof ik) filmpjes, met een verhaal erbij.

Je zult horen (er is geluid bij Haha! ) wat de bedoeling is en hoe je het moet doen en zij doet alles op de volte.

Er staan op youtube verschillende filmpjes van marijke maar ik kan die jij bedoelt niet vinden...heb je een trefwoord waaro ik kan zoeken?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:47

Santos zoekt op you tube Haha! ; rechtrichten intoetsen en als je naar beneden scrolt, kom je paarden begrijpen tegen. Dit zijn filmpjes van Marijke de jong. Ze staan door elkaar, maar als je even zoekt kom je ze van 1 tot 8 tegen.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:35

Met een lange teugel losrijden dat doe ik tegenwoordig ook op aanraden van mijn instructrice. Het probleem is alleen dat het paard dat erg moeilijk vindt en als ze dan gaat vluchten voor het werk krijg ik haar bijna niet terug op mijn zit. Uiteindelijk door een hele tijd voltes lukt dat wel, maar erg moeizaam. Zijn daar dan nog tips voor? Dat ze daarna veel beter ontspant dat ervaar ik ook wel, maar daarvoor is het een racepartij.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:59

santos schreef:
Santos zoekt op you tube Haha! ; rechtrichten intoetsen en als je naar beneden scrolt, kom je paarden begrijpen tegen. Dit zijn filmpjes van Marijke de jong. Ze staan door elkaar, maar als je even zoekt kom je ze van 1 tot 8 tegen.

Thanks..ik heb ze gevonden...daar kan ik wat mee!

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 11:37

Santos: echt bedankt voor de tip!!! ik heb heel wat van die filmpjes kunnen leren. En ik heb ook echt de indruk dat mijn paard heel goed reageert op deze manier van werken. Ik liet ze vroeger gewoon wat toertjes draaien aan de longe, maar echt ontspannen liep ze nooit (op haar slechte kant trok ze mij gewoon van de cirkel weg). en bovendien gebruikte ze nauwelijks haar achterhand.
Heb er wel een vraagje bij. Ik heb geprobeerd die travers te vragen door op de halswervels te drukken (ik geef een tikje telkens het buitenachterbeen naar voren komt), maar mijn paard reageert daar eigenlijk heel zwakjes op. Moet ik harder drukken? Constant drukken? Of misschien druk ik op de verkeerde plaats? Of is ze nog niet ontspannen genoeg?

Laatst heeft iemand mij aangeraden mijn paard op de slechte kant wat strenger aan te pakken: op een kleine volte met kortere en strengere binnenteugel, en veel meer binnenbeen. volgens haar kan een strengere binnenteugel geen kwaad, zolang er maar voldoende binnenbeen is. pas teugel loslaten als paard nageeft. Ik was een beetje verplicht die aanwijzingen op te volgen, hoewel het mij te streng leek en ik alles doe om juist niet aan die teugel te trekken. maar ik moet toch wel toegeven dat paard na een tijdje beter en losser liep op die slechte kant. Hoe kan dat nou?

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:45

wat hier boven idd ook word gezegd dubbele longe en maak hem eerst zo maar los. ruiter is toch altijd weer een extra belasting. maak hem eerst maar los door middel van grondwerk en ga daarna maar weer eens zien hoe die onder het zadel is.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:55

Oke ik ga het anders doen met me paardje Ben helemaal fout bezig!!! Ik dacht dat ik hem los kreeg en ontspannen lopen met veel figuren te rijden. Ik ga beginnen met longeren!!! (hoewel ik voor mekaar ga krijgen moet ik nog afwachten! me paard komt altijd naar binnen en is bang van zweep (niet door mij vorige eigenaar) ) Denk een longeercirkel zetten zou dat helpen? Zou ik dan met Paossa doen of zonder hulpteugels?

Hoop dat iemand me even antwoord kan geven. (sorry dat ik een offtopic plaats!! )

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:07

Ik ben sinds een paar weken bezig om Ronnie de Pony rechter te krijgen. (Links van de schoft slechter bespierd, weinig buik & rugspieren, weinig ontwikkelde achterhand). Ik heb eerst na laten kijken of hij geen lichamelijke belemmeringen heeft (sportmasseur, fysio). Nu zijn we sinds 1.5 week bezig met longeren.

Ronnie de Pony loopt uit zichzelf - als hij vrij loopt - met weggedrukte rug sterren te kijken. Ik longeer daarom met een elastiek (achter zijn hoofd, vastgemaakt tussen zijn voorbenen).
De elastiek is dusdanig afgesteld dat hij geen druk voelt zodra hij zijn hals naar beneden brengt (Zijn neus zit voor de loodlijn). Door het tempo erin te houden zie je dat hij zijn hele lijf gaat gebruiken bij het bewegen. Hij gaat zijn achterhand beter onderbrengen en zijn buik en rugspieren gebruiken.
Zonder bijzet lukt dit niet, dan blijft meneer sterren kijken Lachen

Op de pensionstalling waar Ronnie staat is een longeercirkel aanwezig. Gelukkig, want zonder is hij (door mij) niet te longeren.

Als dit longeren met elastiek goed gaat, dan ga ik (onder begeleiding) verder kijken of we met pessoa of dubbele lijnen gaan werken. Het zal afhangen van waar Ronnie de Pony het beste op reageert.

En dat geldt ook voor jouw paard: kijk naar waar hij het beste op reageert, en laat je helpen door deskundigen (in de praktijk dus)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:00

Mustang bokt: Ik krijg op die manier les van de filmpjes.
Ik zou zeker niet starten nog met travers, omdat je paard daar nog niet aan toe is. Eerst werken op de cirkel en dan lengtebuiging vragen (zie filmpjes) en daarna voorzichtig starten met een paar passen sbw. Wanneer je dat goed onder de knie hebt, kun je beginnen met travers.

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:54

Interessant topic, inderdaad veel longeren en buitenritjes maken Bloos Voor de rest is alles al gezegd, misschien is (als het mogelijk is) les nemen op deze manier ook wel heel verstandig!

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:13

laat het paard zo ie zo een keer nakijken door een fysiotherapeut of osteopaat, dierenarts werkt alleen maar naar het boekje en kan een totaal verkeerde diagnose stellen (ervaring), als het paard los is gemaakt van alle blokkades zou ik beginnen met veel weidegang, kilometers maken (aan de hand) en beginnen met freestyle, dat is een soort van longeren maar dan zonder al die troep aan zijn lijf geen longeerlijn gewoon lekker los. zodat het paard zelf ontspanning op kan gaan zoeken pas als hij zelf aangeeft dat hij ontspannen is en rustig is met freestyle zou ik rustig op gaan bouwe met zadel gaan freestyle, dan hoofdstel erbij en dan er weer rustig op gaan zitten en kijken hoe hij reageert. dit is de meest paardvriendelijke manier want als je er een pessoa aanhangt dwing je hem naar beneden te lopen, terwijl hij misschien harstikke veel pijn heeft in zijn rug bijvoorbeeld, laat em zo ie zo eerst grondig onderzoeken;) hoop dat je er wat aan hebt