Strandrit,rengalop verlichte zit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Strandrit,rengalop verlichte zit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:33

beugels minimaal op springmaat. staan in de beugels, hakken omlaag. knieen in het zadel drukken. ietjes naar voren zitten en rug recht houden.
Maar ik zou nog even goed oefenen, als je balans niet goed is en je paard gaat iets naar links of rechts lig je er zo af.
paard aanvoelen is wel heel belangrijk.

Ik ga in de bos bijna altijd verlichte zit in galop, ik veel relaxter voor mij en ook voor het paard, kan ie zich lekker vrij bewegen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:17

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:54

@ Lielle bedankt voor de duidelijke foto Pling

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:56

Het gaat ook wel een beetje vanzelf hoor. Ik moest laatst op Jo in de bak de verlichte zit oefenen, dat viel nog niet mee! Toch kan ik het prima want buiten op mijn ex-verzorgfjordje ging het gewoon vanzelf. Fjordje ging dan ook wel echt in rengalop op een lang recht stuk. Jo galoppeerd nog wat onbeholpen.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:57

bij de rengalop gaat het bijna helemaal van zelf (verlichte zit)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:32

Dat iedereen het onverantwoord vind, beetje overdreven?

Toen ik voor de eerste keer in rengalop ging had ik nooit geoefend. Ik kon simpelweg in rengalop niet lekker in het zadel blijven zitten dus ik kwam automatisch wel wat uit het zadel. Ik zou je er niet te druk om maken en lekker gaan! Zoals al eerder genoemd is, paarden kunnen met zo'n tempo weinig gekke dingen doen.

Heel veel plezier het is echt het mooiste ooit om zo lekker met je paard over het strand te gaan! Lachen

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:41

Hou er wel rekening mee als je in de verlichte zit de rengalop doet en het paard struikelt dat je grote kans hebt om er voorover af te vliegen.

Maar veel plezier , ik ga zelf 16 maart een strandrit maken en kijk er lekker naar uit.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:48

Okee maar je kan op zoveel manieren van je paard vallen. De topicstarter moet niet bang worden voor haar eerste strandrit. Lachen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:54

Ik raad je aan om nog gaan oefenen voordat je rengalop probeert.

* Oefen ook eens in draf en niet alleen in galop
* Draaf of galoppeer eens over de balken in verlichte zit
* Klein sprongetje met je paard maken, tis bevordelijk voor je zit en houding

Om jezelf makkelijk te maken, doe eens touw om zijn hals of pak anders zijn manen voor je evenwicht. Kijk vooruit en niet omlaag en plaats je gewicht op je beugels en je knieen tegen het zadel aan.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:04

neem aan dat je geen 4,5 uur over het strand gaat crossen?
dus maak je daar geen zorgen over, je za misschien wel spierpijn hebben een aantal dagen, maar wat ook helpt is je voet iets verder door de beugel want niemand kan zolang op de bal van je voet blijven staan en idd je beugels korter maken.

veel plezier!

joey_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:13

Nee, we gaan geen 4,5 uur over het strand crossen.
We wisselen het af (stap,draf,galop)

Allemaal heel erg bedankt voor jullie advies OK dan!
Nu weet ik gewoon zeker dat het me gaat lukken!! Haha!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:40

Gewoon doen, eens moet toch de eerste keer zijn (vind ik)
Ik kon ook totaal geen verlichte zit, eenmaal in de rengalop te hebben gezeten, stuiter je zo erg in het zadel dat je uit je zelf al gaat staan.
Eerste keer dat ik de rengalop heb geoefend was op ameland, toen galopeerden we 2x 15 min.
Ik vind het wel goed van je dat je van te voren al oefend, dit geeft je toch zekerheid.
Ik wens je in elk geval heel veel plezier! Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:17

Dat komt allemaal wel goed hoor!
Als ik in draf in verlichte zit ga zitten dan lach je je kapot, dat ziet er niet uit en ik kan ook echt niet goed in verlichte zit blijven zitten. Ook met een handgalopje heb ik er enigszins moeite mee, omdat het te langzaam gaat.
In rengalop heb ik er daarentegen totaal geen probleem mee, het gaat eigenlijk vanzelf, je kan ook niet anders dus je doet het vanzelf. Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:28

midgie schreef:
Ik blijf trouwens altijd zitten in een rengalop, vind zelf de verlichte zit niet fijn.

Durf ik rustig te zeggen dat je dan nog nooit echt in rengalop bent geweest.
Een rengalop uitzitten is bijna onmogelijk. Zo niet geheel onmogelijk.

Ben het met mocca eens. Verlichte zit kan je wel oefenen in draf maar het is een stuk moeilijker dan wanneer het paard (hard) galoppeerd. Je hebt een aantal keer geoefend dus zal best goed gaan.
Neem aan dat je instructeur je de strandrit ook wel zou hebben afgeraden als hij dacht dat het niet goed zou gaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:30

Mijn ervaring is dat de verlichte zit in rengalop bijna vanzelf gaat, want zoals hierboven al gezegd is, is een volle rengalop bijna niet uit te zitten, dan stuiter je er echt af.

Maar vind je dat niet een beetje een lange rit van 4 1/2 uur? Strandritten zijn vaak best pittig, vooral rond deze periode.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:37

Ik heb zelf als ik buiten galoppeer, en dat hoeft echt geen rengalop te zijn, dat je al bijna automatisch wat (ver-)lichter gaat zitten, dus ik denk dat je je niet echt druk erom hoeft te maken...
En anders pak je inderdaad gewoon een pluk manen vast als je bang bent dat je uit balans raakt en terug in het zadel valt...

Veel plezier!
Waar ga je rijden?

Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:42

Zoals Nouvel in galop daar over het strand gaat zo sta ik ook meestal in de beugels Lachen. Dus niet echt verlichte zit, maar gewoon iets 'verlichter zitten' .

Je kunt je stijgbeugels gewoon 1 gaatje korter doen dan normaal Lachen.

Verder op een strandrit van 4.5 uur zul je voornamelijk stappen en draven. En ja, misschien af en toe wat galop en als het strand goed is wat rengalop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:16

alleen is dat een dressuurzadel en dan zit je toch anders dan op een vzh of springzadel, zie maar het verschil met mijn foto.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:13

idd onverantwoord
maar even goed het gaat vanzelf en je kan ook wat manen erbij pakken
vind het evengoed gevaarlijk om rengalop op het strand te doen..waarom niet gewoon galopje?
bij een kuil of misstap kunne er vervelende dingen gebeuren

riri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:45

ik ga altijd in verlichte zit.
ik heb een dressuurzadel.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:47

Hoezo is het onverantwoorlijk als ze nog niet de verichte zit voledig beheerst?

verlichte zit gaan in de rengalop bijna vanzelf! Lachen

Veel plezier met de rit!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:51

Zoals nouvel het doet, doe ik ook Ja
Ik vind het niet onverantwoord... Rengalop kan best toch philadelphia? Wij gaan ook soms echt hard en dat gaat altijd goed, strand is vaak de beste ondergrond.

Als je lesgever vind dat je eraan toe bent, is dat vast gewoon zo Ja Gewoon goed voor je blijven kijken, en je gewicht en evenwicht in je beugels leggen en dan komt het helemaal goed. Ik leg met een bumpy paard mijn handen op de schoft zodat ik niet kan trekken en het paard rustig door kan galopperen.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:52

poes schreef:
Zoals nouvel het doet, doe ik ook Ja
Ik vind het niet onverantwoord... Rengalop kan best toch philadelphia? Wij gaan ook soms echt hard en dat gaat altijd goed, strand is vaak de beste ondergrond.

Als je lesgever vind dat je eraan toe bent, is dat vast gewoon zo Ja Gewoon goed voor je blijven kijken, en je gewicht en evenwicht in je beugels leggen en dan komt het helemaal goed. Ik leg met een bumpy paard mijn handen op de schoft zodat ik niet kan trekken en het paard rustig door kan galopperen.

sja ik weet niet helemaal wat jullie onder rengalop verstaan
ik heb zelf een renpaard die knoerdhard gaat en dus gewoon gevaarlijk maar net as op die foto is normaal

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:56

Rengalop is voor mij: de 8e versnelling zoeken Lachen Gewoon been en zo hard mogelijk. Doen we niet vaak en het moet met de juiste mensen.
Maarreu, rengalop is ook al gewoon vanaf het moment dat je het geen handgalop meer kunt noemen zeg maar.

Knoerthard hoeft helemaal niet gevaarlijker te zijn mits de juiste omstandigheden...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:59

zo dat is nog eens een rit zeg!! 4,5 uur dat is echt lang. In rengalop ga je inderdaad bijna vanzelf in verlichte zit zitten hoor. beetje naar voren en staan in je beugels. Rengalop zit je ook bijna niet uit hoor dus dan wil je wel gaan staan in t zadel. Buiten in volle vart gaat t stukken makkelijker dan oefenen in de bak. Succes en lekker genieten!