Ben ik helemaal mee eens veel wandelen, trailer mak maken kan je al met twee jaar mee beginnen.
ik wandelden met king al op het strand toen hij een jaar was heerlijk was dat. En lekker door het verkeer en met 2,5 begon ik rustig met longeren en toen hij drie was ging hij naar de trainer voor een maand endaar na 3 a 4 keer per week zelf een half uurtje rijden en voor de rest lekker op het land groot worden afentoe plaats van rijden balkjes lopen. voorheen dit ik het allemaal zelf maar door de reuma kan ik dat niet meer. Toen hij 2,5 was heb ik er al een paar keer op gezeten zonder zadel en dan alleen zitten en liggen op hem alles strelen en dan er weer af. Gewoon puur het lichaamelijke contact dat hij niks meer eng vond wat je aanraakt op zijn lijf.
ik heb nu net als de vorige paarden weer een super braaf paardje wat nergens van schrikt buiten, wat zo de trailer in gaat stapel gek op mijn 3 jarige dochter is haar als een hondje volgt.
Geduld is zo belangrijk! en 200% vertouwen is ook belangrijk.
Zelf had ik nog wel iets langer willen wachten, maar ik heb er geen spijt van dat ik er met drie jaar op ben gaan zitten mijn trainer zegt ook bij hem had je ook niet langer moeten wachten hij was er klaar voor. Aangezien hij ook beren sterk is(tinker) hij zegt als je langer bij hem had gewacht had hij te sterk voor mij geweest ook omdat hij al vroeg in de pubertijd kwam.
maar ik zie het bij de wpnr's bij ons op stal bij hun moet je eigelijk wachten tot ze vier zijn met er op gaan zitten. en zeker heel veel mee doen kwa wandelen en andere dingen, want één vrouwtje bij ons op stal zegt altijd ik heb te weinig met mijn paard gedaan als veulen, En als ze daar mee naar buiten gaat moet er altijd iemand mee hij schrikt overal van en is erg druk ze zegt als ik het terug kon draaien zou ze het doen zoals ik heb gedaan.
je moet genieten van je paard, voor een trainer is het misschien lopende band werk en inkomsten, en voor ons is het hobby ik geniet elke dag van mijn paard. Ik ben nu 30 en ik leer nog steeds elke dag bij, ik heb veel paardjes met plezier groot gebracht door omstandigheden moesten ze verkocht worden maar het zijn allemaal super paardjes geworden.
maykie schreef:Ieder zijn eigen manier!!!
Ik ken mijn ventje, ik weet 100% zeker dat ik geduld moet hebben en dat wil ik ook. Ik wil dat hij mij helemaal vertrouwd en ik hem. En dat zit wel goed, merk met poetsen, wandelen, longeren, zadeltje op, etc etc.. dat die band steeds beter wordt en dat hij mij steeds meer vertrouwd. Ik ga hem niet ineens een jaar stilzetten. Maar ik vind er is ZOVEEL meer dan rijden! Rijden kan ik altijd nog met hem doen.
Ik ben het zeker met heel veel eens wat Nammie en Kingsley2 zeggen.
Waarom zoveel haast hebben. Ik zorg ervoor dat hij geprikkeld blijft, elke keer weer nieuwe dingen, ga bijv een keer met de trailer naar het strand, hoofdstel en longeerlijn.. dat vind ik genieten van elkaar.
Maar nogmaals, ieder zijn eigen ding!!!