inrijden 3 jarige waar op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nano05

Re: inrijden 3 jarige waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:28

Ieder zijn eigen manier!!!

Ik ken mijn ventje, ik weet 100% zeker dat ik geduld moet hebben en dat wil ik ook. Ik wil dat hij mij helemaal vertrouwd en ik hem. En dat zit wel goed, merk met poetsen, wandelen, longeren, zadeltje op, etc etc.. dat die band steeds beter wordt en dat hij mij steeds meer vertrouwd. Ik ga hem niet ineens een jaar stilzetten. Maar ik vind er is ZOVEEL meer dan rijden! Rijden kan ik altijd nog met hem doen.

Ik ben het zeker met heel veel eens wat Nammie en Kingsley2 zeggen.

Waarom zoveel haast hebben. Ik zorg ervoor dat hij geprikkeld blijft, elke keer weer nieuwe dingen, ga bijv een keer met de trailer naar het strand, hoofdstel en longeerlijn.. dat vind ik genieten van elkaar.

Maar nogmaals, ieder zijn eigen ding!!!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:25

Ben ik helemaal mee eens veel wandelen, trailer mak maken kan je al met twee jaar mee beginnen.
ik wandelden met king al op het strand toen hij een jaar was heerlijk was dat. En lekker door het verkeer en met 2,5 begon ik rustig met longeren en toen hij drie was ging hij naar de trainer voor een maand endaar na 3 a 4 keer per week zelf een half uurtje rijden en voor de rest lekker op het land groot worden afentoe plaats van rijden balkjes lopen. voorheen dit ik het allemaal zelf maar door de reuma kan ik dat niet meer. Toen hij 2,5 was heb ik er al een paar keer op gezeten zonder zadel en dan alleen zitten en liggen op hem alles strelen en dan er weer af. Gewoon puur het lichaamelijke contact dat hij niks meer eng vond wat je aanraakt op zijn lijf.

ik heb nu net als de vorige paarden weer een super braaf paardje wat nergens van schrikt buiten, wat zo de trailer in gaat stapel gek op mijn 3 jarige dochter is haar als een hondje volgt.

Geduld is zo belangrijk! en 200% vertouwen is ook belangrijk.

Zelf had ik nog wel iets langer willen wachten, maar ik heb er geen spijt van dat ik er met drie jaar op ben gaan zitten mijn trainer zegt ook bij hem had je ook niet langer moeten wachten hij was er klaar voor. Aangezien hij ook beren sterk is(tinker) hij zegt als je langer bij hem had gewacht had hij te sterk voor mij geweest ook omdat hij al vroeg in de pubertijd kwam.

maar ik zie het bij de wpnr's bij ons op stal bij hun moet je eigelijk wachten tot ze vier zijn met er op gaan zitten. en zeker heel veel mee doen kwa wandelen en andere dingen, want één vrouwtje bij ons op stal zegt altijd ik heb te weinig met mijn paard gedaan als veulen, En als ze daar mee naar buiten gaat moet er altijd iemand mee hij schrikt overal van en is erg druk ze zegt als ik het terug kon draaien zou ze het doen zoals ik heb gedaan. Pling

je moet genieten van je paard, voor een trainer is het misschien lopende band werk en inkomsten, en voor ons is het hobby ik geniet elke dag van mijn paard. Ik ben nu 30 en ik leer nog steeds elke dag bij, ik heb veel paardjes met plezier groot gebracht door omstandigheden moesten ze verkocht worden maar het zijn allemaal super paardjes geworden.

maykie schreef:
Ieder zijn eigen manier!!!

Ik ken mijn ventje, ik weet 100% zeker dat ik geduld moet hebben en dat wil ik ook. Ik wil dat hij mij helemaal vertrouwd en ik hem. En dat zit wel goed, merk met poetsen, wandelen, longeren, zadeltje op, etc etc.. dat die band steeds beter wordt en dat hij mij steeds meer vertrouwd. Ik ga hem niet ineens een jaar stilzetten. Maar ik vind er is ZOVEEL meer dan rijden! Rijden kan ik altijd nog met hem doen.

Ik ben het zeker met heel veel eens wat Nammie en Kingsley2 zeggen.

Waarom zoveel haast hebben. Ik zorg ervoor dat hij geprikkeld blijft, elke keer weer nieuwe dingen, ga bijv een keer met de trailer naar het strand, hoofdstel en longeerlijn.. dat vind ik genieten van elkaar.

Maar nogmaals, ieder zijn eigen ding!!!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:31

Wat ik nog mis, en ook heel belangrijk vind is het stuur.

ik ga zelf binnen kort ook aan de gang met mijn 3 jarige, maar hoe leren jullie het sturen van zo`n jong paard?

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:51

vind het heel leuk om dit te lezen
Ik vind dat je ook moet kijken wat voor soort paard je heb, ieder paard is anders en elk paard is anders gebouwd
een paard wat erg schrikachtig is heb je veel meer werk aan dan een koelle kikker.
Zelf ga ik kelvin in april inrijden
moet zeggen dat kelvin wel geheel zademak is.
kelvin word nu 2 keer in de week gelongeerd
en voor de rest mag hij lekker spelen met zijn vriendjes.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:31

Ik heb in mijn leven al heel wat paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Maar elk paard is anders.

Natuurlijk moet je er eerst voor zorgen dat het veilig is om op hem te zitten, je kan hem hierna nog een tijdje doorlongeren met jou op je rug (dan moet iemand anders dus longeren). Zorg ervoor dat je dit beide kanten opdoet en in verschillende gangen! Een paard wat linksom heel braaf loopt kan rechtsom nog welleens wegschieten namelijk, of bij de eerste pasjes galop wat knijperig worden of wat gaan bokken.

Daarna kan je het eerst los proberen. Als je het fijner vind kan je eerst de helft van de bak afzetten, dan kan je paard niet zo'n vaart maken en hard gaan rennen.

Eerst beginnen met lekker rondstappen, als hij aandraft kan je proberen of je lekker door kan draven, als hij blijft stappen kan je hem zelf een keer laten aandraven. Ik zou dit met een zweepje erbij doen omdat een jong paard de beenhulpen nog niet begrijpt.

Zo kan je de eerste poos doorrijden, zorgen dat hij de beenhulpen gaat begrijpen en lekker in 1 tempo kan stappen draven en galopperen!

Ondertussen kan je ook wat wendingen gaan rijden (niet te klein want je paard moet het allemaal nog leren). Beginnen met grote volte's en van hand veranderen.

Dan heb je het stuur en het gas er al op zitten Knipoog

Daarna kan je wat overgangen gaan oefenen en hem verder gehoorzaam maken op je been!

Daarna kan je de wendingen wat scherper gaan maken en wat moeilijkere figuren gaan rijden.

Dan ben je al een heel eind! Let er wel op dat je vanaf het begin je paard al goed op de buitenteugel probeerd te rijden en zoveel mogelijk probeerd recht te richten! Probeer je hulpen duidelijk te geven en steeds hetzelfde!

Succes ermee, maar onthoud elk paard is anders. Dit is hoe ik het over het algemeen doe! Maar bij jou paard kan het natuurlijk ook heel anders lopen Lachen

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:13

zoals je het hierboven uitleg zo ben ik op het moment bezig
vind het heel fijn dat mensen ook begrijpen dat je met beesten bezig ben en dat het niet zo is dat je in een boek moet lezen hoe je je paard in moet rijden

moet zeggen dat begleiding echt noodzakelijk is dus denk niet , dit kan ik zelf wel , want je kan echt vanaf je paard niet zien of hij goed loopt
ik zelf heb 15 jaar ervaring met manege paarden
maar met je eigen paard bezig zijn is echt heel iets anders,

ik zelf heb 3 dochters en ook die heb ik verschrillend van elkaar opgevoed de een is rustig de ander is druk,

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:04

Ik vind het met het zweepje niet zo nodig, als hij de beenhulpen niet zou snappen, waarom dan een tikje van de zweep wel? (iedereen doet het natuurlijk anders) Maar om deze reden is het heel handig om iemand aan de longe te hebben, en iemand die erop zit. Als degene die longeert bijv. het paard wil laten draven, en hier de stemhulpen voor geeft, dan moet degene die erop zit tegelijkertijd reageren door beenhulpen te geven, zodat het paard de link gaat leggen tussen aandrijven en draven. (wanneer die link gelegd is de stemhulpen proberen weg te laten)

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:08

Bij 99% van de paarden die ik heb ingereden was een zweep noodzakelijk. Die gingen stilstaan op de beenhulp. De zweep kende ze van het longeren. Als jij eerst je beenhulp geeft en daarna aanvult met de zweep zal die de beenhulp sneller begrijpen en weten dat hij voorwaarts moet. Daarnaast is het ook nog makkelijk voor het rijden van wendingen. Je kunt met een zweep goed begrenzen en aantikken op de buitenschouder zodat hij de wending inloopt. Dit zal een paar keer nodig zijn en daarna kan je het met je been af. Maar iedereen natuurlijk een eigen manier. Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:15

Ja daar zit zeker wat in Ja maar dat is ook idd bij elk paard anders Knipoog en op elke manier Tong uitsteken uiteindelijk hebben (en bereiken Knipoog) we toch hetzelfde doel, het is maar waar je zelf het liefst mee werkt Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:07

Een zweepje is heel belangrijk, zoals sterre2000 al zegt ze zijn de zweep gewent met het longeren als hulp middel. Maar het is ook zo dat ze leren dat jij een zweep bij je hebt waar ze niet bang van hoeven te zijn al gebruik je hem niet ze leren wel dat het geen eng ding is die je vast hebt. Ik ging ooit op een paardje van iemand rijden die geen tijd meer had dat paardje was nooit met zweep gereden dus ik ging lekker rijden met zweep nou hij zat hem al te knijpen op een gegeven moment moest ik iets bij tikken voor het wijken nou ik heb alle hoeken van de bak gezien hij wilde niet meer stoppen helamaal in paniek zweep laten vallen en tot rust zien te krijgen. dus ik dacht dat moeten we anders gaan doen. wel met zweep rijden maar even niet meer gebruiken als hulp maar een beetje strelen nou na een maand kon ik hem dus gewoon een tikje geven als het nodig was. en soms was het dus niet eens nodig als ik hem al liet zien dan werkte het al.

maar het wenden van jonge paarden toch proberen te sturen grote voltes van hand veranderen niet trekken maar je binnenhand van de hals buitenbeen er bij en je stem en niet steunen op je boven been echt van de hals. En als je toch bang bent dat je gaat trekken dan neem je, je zweep aan de buiten kant en die leg je tegen zijn hals en duw je hem de kant op die je wilt. Paarden begrijpen al heel snel wat je bedoeld. En als hij wend dan gelijk belonen vertel hem hoe braaf hij wel niet is.

Belonen, belonen en heel veel geduld is zo belangrijk Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:11

Zweepje, beenhulpen..... ik ben begonnen met grondwerken op lichaamstaal en nu doe ik altijd een combi van grondwerken en daarna rijden (ook op lichaamstaal). Ik rij mijn paard voornamelijk in op zit. Heb nog geen zweep nodig gehad, hoor. Knipoog
Ik heb niet eens een (longeer)zweep. Haha!

Maar goed, als je het op de traditionele manier doet, rij je je paard anders in, dan op de manier waarop ik mijn jonkie inrij. Vroeger deed ik het ook ietsje anders, maar dit bevalt me nu toch wel wat beter met mijn eigen paard.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:16

Ik heb ook wel een beetje ervaring met het inrijden en optrainen van jonge paarden. het volgende vind ik beleangrijk:

1. inderdaad voorwaards, liever een rengalop door de bak dan steigeren (als ze dat eenmaal doorhebben!)

2. Zodra er een vooruit een beetje een stuur en een rem op zit vind ik het heel belangrijk om balans te leren op rechte lijnen. waar kan dat beter dan in het bos!?! voordeel van vroeg in het bos gaan rijde is dat een paard direct leert met een veranderlijke omgeving om te gaan (heel handig als je op concours gaat)

3. Bij stress situaties kan het helpen om lichtelijk in je beugels te gaan staan om de druk van de rug weg te nemen.

4. hulpen in het bit snapt een jong paard nog niet. druk op de neus wel. een lage neusriem is daarom voor het africhten aan te bevelen. bij het trekken aan het bit heeft het paard bijna direct druk op de neus.

veel praten werkt heel goed. en bij schrikreacties net doen alsof je er helemaal niks van hebt gemerkt. als jij denkt dat een paard iets engs gaat vinden, geef je hem al een aanleiding om iets ecg te vinden. benader enge objecten zoveel mogelijk aan een losse teugel.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:21

als ik een paard inrijd,
begin ik altijd met een halster en ga hem longeren,
ik ga hem stap draf en galop leren op de stem,
als die dat goed doet beloon ik ze hel overdreven met mijn stem,
dat doe ik meestal een paar dagen,
daarna doeik het hoofdstel in en geef ze een snoepje,waardoor ze gaan knabbelen,
dan longeer ik met het hoofdstel heb wel; een halster om en daar zit het touw aan vast,
zodra die goed is op stem en redelijk moe is,
legik het zadel op,heel voorzichtig,
daarbij beloon ik ook heel goed,
dan longeer ik ze daar goed mee,
als die daar aan gewend is dan ga ik eens de stijgbeugels na onder doen,
en een beetje eaan hangen,
als ze dat goed vinden dan ga ik erop hangen,
maar heel voorzichtig,
en het is ieder paard voorzich,hoe hij erop reageerd,als het hem niks uitmaakt,
dan ga ik op het zadel heel rustig zitten,
en doe ik een paar passen stappen,mij heeft wel iemant vast natuurlijk,en dat hou ik een paar dagen aan,
zodra die alles goed is ga ik de hulpen op mijn stem doen,
en geef daarbij de been hulp,
heel voorzichtig,en ik blijf vooral heel veel belonen,
geen klopjes maar aaien,
en zo rij ik ze eigenlijk in,
eigenlijk begin ik vanaf de grond wat vertrouwen met ze te krijgen.
ik leer ze dus op de grond ook halt,

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:11

dank jullie wel voor alle fijne tips, er zitten veel dingen tussen die ik toe zou kunnen gaan passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:31

Ik zou ten aller tijden op mijn eigen veiligheid letten; dus, cap op je hoofd (sowieso) en aanvankelijk van hoe druk je paard is, misschien ook een BP om je lijf. Als je verzekerd bent dat je veilig bent in principe, dan haal je al een stukje van de druk weg, en bovendien voel je, je meer ontspannen als je weet dat je veilig bent. Ten tweede zou ik er goed van te voren al op letten dat de singel echt strak genoeg zit, en je stijgbeugels echt op goede maat, dus niet te kort, maar ook niet te lang, want dan zit je instabiel. zorg dat je dus lekker kan zitten in je zadel.

En dan even terugschakelen naar het paard; het is inderdaad belangrijk dat hij lekker voorwaarts is, maar ik zou niet gelijk met zwepen en sporen aan de gang gaan. de eerste keer rijden is voor een paard ook nog iets raars, en dan gelijk dwangmiddelen gebruiken, dat is niet helemaal het juiste. Ook zou ik het paard niet gelijk te veel aan het werk zetten, sowieso de eerste week veel stapwerk, goede balans vinden, en de draf opbouwen. De galop is vaak erg moeilijk voor een jong paard, omdat de hulp anders is dan die van de stap naar de draf.

Ik neem aan dat je verder als Z dressuurruiter wel verstandig genoeg bent om niet aan dingen te beginnen die niet goed zijn voor het paard ! Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:33

ik heb nog een vraagje.

we zijn nu aan het beleren. nog aan de longe. stem hulp gaat super how is how en let op is gallop.

maar mijn vorige paard was niet reuze goed aan het been en nou wil ik bij deze dus gelijk dat voor elkaar krijgen.
vandaag weer ff geoefend en hij doet het super als degene die longeert helpt. maar als ik het zelf moet doen.. doet hij het half.

wat kan ik het beste doen. zweepje erbij. een extra zware beenhulp geven. verder gebruik ik nog wel altijd mijn stem.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:48

zweepje erbij Ja als hij niet meteen reageert op je been even een tikje erbij.

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:07

Zachte hand en stil been twee belangerijke punten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:01

Geen zweep of opbouwende druk gebruiken...Gewoon continu die fijne subtiele druk waar je altijd mee zou willen rijden , en belonen zodra het paard daar op reageerd. Maar nooit de druk verhogen!
Direct een zweep erover? als een paard niet eens weet wat er bedoelt word? Dat sanp ik niet , en vind ik zielig voor het paard!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:07

@nammie inderdaad.ik wil hem niet straffen voor iets wat hij niet weet. vandaag gaan we weer proberen.

tot dusver hebben we steeds eerst alles door de longeur laten doen en pas later dat ik hulpen gaf. zal vandaag proberen gelijk hulpen te geven. dan is hij ook wat frisser.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:17

Bij veel van jullie lees ik de dingen die ikzelf ook altijd doe.

Een ding mis ik wel nll: Een 3 jarige niet te vaak rijden. In het begin is 3 keer in de week een kwartiertje meer dan genoeg. Ze moeten het leuk blijven vinden.

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:37

ik heb zelf ook jonge pony's van 3 jaar

-geduld hebben
-eerst iemand je laten vast houden op een hele kleine volte dat ze niks kunen doen
-kort rijden en steeds iets langer
-praten tegen de pony/paard
-veel laten zien

veel succes! Go jij! Go jij! Haha! Party!!

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 06:41

.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 07:41

mijn ervaring is: eerst veel grondwerk zodat hij je gaat vertrouwen,veel mee om gaan bv. borstelen,wandelen enz. en mijn ervaring is dat mijn paard het heel erg eng vond dat ik niet meer naast haar stond en zij mij dus niet meer zag en plotseling door had dat ik op haar zat.voor de rest heb ik gezorgt dat de gangen er eerst een beetje inzaten en daarna pas aan het echte werk begonnen,en met een jong paard moet je ook niet te lang rijden,15 a'20 min is voldoende. misschien is dit allemaal al gezegt maar ik heb niet terug gekeken dus bij deze. succes ermee. Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:02

wij maken de paarden altijd zadelmak, in een afgesloten cirkel, doen we eerst los,dan aan een halster van Monty Roberts, als dat naar wens gaat doe ik een spelletje, aanraken met een stokje met plastik er aan, ritselen en aanraken over hele paard,als dat goed gaat morgen weer, met hoofdstel onder het halster, dan vlotter en zadel er op, met beugels naar beneden onderlans vast gemaakt, dubbele lijnen en even longeren links en rechtsom , morgen weer verder, weer hele ritueel, dan kennis maken met B.O.B. (een pop) kan op de Said kijken) als het paard hem leuk vind mogen ze samen een paar rondjes maken, morgen weer, alles rustig en vlotter achter elkaar of wat dingen overslaan. In principe worden ze niet echt moe of staan ze te hijgen.(geeft veel indrukken en vergt wel energie), Geen lange tijden werken.
Dan hangen een paar keer, als het goed gaat een rondje lopen, licht aan de tijd, er even op zitten en er af en morgen weer. Meestal 5 dagen 6 de dag los spelen en gek doen, 7 de dag even dubbele lijnen dan er op eerst hangen lopen zitten en lopen even stappen en weer met rust laten morgen weer.
Wat je ook doet, niet overhaast werken neem de tijd, geen fouten maken, wat je doet moet vertrouwd zijn voor je zelf, is meestal dan ook voor het paard.