leren staan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Re: leren staan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:55

Ik kan je niet helpen omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb, maar ik wilde toch even zeggen dat dit gek klinkt. Ik rijd al jaren paard en ik zou me toch neit voor kunnen stellen dat je niet kunt lichtrijden. Ben ik de enige?

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:56

Kingsley2 schreef:
http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/2860060.gif

ik heb een leuk kinderzadeltje gevonden en daar kan het kind zich ook nog aan vast houden.

blijkbaar toch niet zo moeilijk ik heb even bij harry horse zadels gekeken en daar gaan ze dus al vanaf 13inch
Ik heb weer wat nieuws geleerd Pling . Althans nooit goed gekeken dus Bloos hahahah,

ik heb een vriendin die bij ons op stal staat en die werkt bij harry horse ik kan zo de prijs op vragen. ik heb zelf een harrys horse velzijdigheids zadel voor mijn man voor 300 euro.

dus dan ben ik benieuwd wat het kinderzadeltje kost. Haha!

die van 15"wat ik heb gezien kostte nieuw geloof ik 200,- euro?
ik weet natuurlijk niet meer waar...... Bloos . ik zal eens kijken op google.

ahh gevonden op vitalhorse.nl maar ik heb ze op meer sites al gezien.

kinderzadel 129.95 en ponyzadel 199.95.
zelf vind ik de prijs nog meevallen maar het materiaal is wel synthetisch en ik weet niet wat de kwaliteit van dit is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 16:54

ehm, het is dus niet de bedoeling om maar een geheel ander zadel aan te schaffen, hoe lief ook bedoeld qua tips Nagelbijten / Gniffelen ze hebben namelijk net 3 weken een splinternieuw zadel ( die 17 inch) Ja
Die liedjes klinken ook erg leuk, dat is iets wat hij zeker leuk gaat vinden. op welk deuntje gaan die?

qua motoriek vind ik het moeilijk schatten, al die spelletjes kan hij erg goed, ook tenen aanraken te paard, naar voren en achteren hangen etc lukt hem wel. maar ja.. hij blijft een net 7 jarige en daar gaan dingen vaak wat langzamer bij.
maar vergeleken met andere leeftijdsgenootjes blijft hij wel achter qua leren lichtrijden. Sturen etc is absoluut geen probleem, hij vind het ontzettend leuk, en ik benoem ook niet dat hij iets NIET kan, maar juist wat er dan wel goed aan gaat om hem te blijven motiveren.

Zonder zadel rijden begin ik liever niet aan met zo'n grote pony ( 1m47 hoog) en zo'n jong beginnend kind.
ik denk juist dat hij oefeningen nodig heeft die hem ondersteunen of hem meer begrip geven ipv het 3 stappen moeilijker te maken door zonder beugels en houvast licht te leren rijden Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:57

Een punaise op het zadel leggen Duivel

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:13

Welshcobfan schreef:
Een punaise op het zadel leggen Duivel

ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:29

zonder beugels leren lichtrijden vind ik overigens geen goed idee.
Je hoort toch te leren lichtrijden vanuit je voeten, niet vanuit je Knieën.
Ik weet dat het op plaatsen zo wel geleerd wordt, maar dan kun je nooit je been ontspannen laten hangen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:26

Ik kan heel goed op mijn boven benen lichtrijden zonderzadel en ontspannen, zo heb ik het geleerd en ook springen heb ik geleerd van uit mijn boven benen.
Als je maar leert je boven lichaam te ontspannen dan kan je ook je benen ontspannen.
Ik heb therapie gehad voor mijn reuma van een haptonomie therapeute en zij reed ook paard ik heb bij haar bepaalde oefeningen gehad en zei zij ook je moet op je boven benen rijden je bovenbenen duwen je omhoog.

Veel mensen leren het verkeerd en rijden allemaal van uit hun voeten en niet vanuit hun boven benen.

je hebt trouwens wel een heel mooi paard ik ben dol op schimmels Haha! Ik heb twee schimmels gehad vroeger Pling

runningkawa schreef:
zonder beugels leren lichtrijden vind ik overigens geen goed idee.
Je hoort toch te leren lichtrijden vanuit je voeten, niet vanuit je Knieën.
Ik weet dat het op plaatsen zo wel geleerd wordt, maar dan kun je nooit je been ontspannen laten hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:28

mijn menig is daar dus anders over. Lachen
Ik reed vroegah ook vanuit de knieën.
Heb dat af geleerd en vanuit de voeten gaan rijden... en merk dat dat toch beter is Lachen
Makkelijker in gewichtshulpen, maar ook eenzijdige beenhulpen

Thanks
Schimmeltjes blijven leuk om te zien Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:36

ik denk dat het een combie is. sommige doen het enkel vanuit hun voeten en dat werkt ook niet, krijg je hele onstabiele wiebelbenen van dus je moet zeker wel je knieën aanleggen maar als je je onderbenen en dus enkels er niet bij betrekt mis je weer een verend punt. je heupen, knieën en enkels kunnen veren mits je ze niet overstrekt of al maximaal buigt. Dat is ook weer handig met springen om de klappen op de vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:38

Ik denk dat jij qua uitleg doorgaat voor de koelkast Tong uitsteken Haha!
Zo is het denk ik echt duidelijk Ja

Met alleen vanuit de bovenbenen zie je idd mensen die hun beugels vaak kwijt zijn.
Alleen vanuit de voeten idd zwabber benen.

Knie is bij mij ook wel aangelegd idd, maar deze klemt niet Lachen
Vandaar dat ik dat vanuit de voeten noemde, maar jou uitleg is veel beter

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:12

Misschien is de pony iets te groot voor de kleine knul? Of te bol? Als ik er aan denk hoe het vroeger bij mij ging, dat ging in het begin ook niet. Ik begon op een kleine, hele dikke bolle shetlander en daar kreeg ik mijn benen bijna niet omheen. Inderdaad ook na tien lessen, niets. Toen mocht ik op een grotere, maar smalle pony rijden, en het ging vanzelf. Bij lichtrijden is het toch wel belangrijk dat je je hele been om het paard/pony heen kan vouwen.
Misschien is het zo dat het jongetje teveel naar voren gaat hangen om kracht te zetten vanuit zijn heupen om omhoog te komen? Dan zou hij misschien op een andere (evt. kleinere) pony kunnen oefenen en daarna weer op zijn eigen pony?
En misschien helpt het als je het omdraait; niet met kracht gaan staan, maar met kracht gaan zitten. Dan heeft hij het idee dat de pony hem omhoog duwt, en dan hoeft hij alleen maar in het ritme te gaan zitten. Laat hem maar proberen of hij de pony naar beneden kan drukken met zijn bips. En zit, en zit, en zit..., dan hoeft zich nog maar op een ding te concentreren. Veel succes met de kleine cowboy. Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:15

hé tanks. Nog een toevoeging voor de zwabberbenen, bennen netjes aanleggen, een rechte lijn schouder heup hak en denken dat je met je platte voet op de grond staat, kwa hak uitdrukken zit ja dan ook al aardig goed en je kan goed veren, zit stevig en kunt zelf gaan staan en heel belangrijk ook weer zelf gaan zitten.

Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:40

zelf ook wel moeite mee gehad! Ik denk dat het gewoon wennen is, gewoon blijven proberen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:29

Als je het jongetje gewoon leert doorzitten.
Dat lichtrijden komt vanzelf, ik heb er zelf heel lang over gedaan voor dat ik dat sta zit doorhad en nog veel langer voordat ik het ook bij een ander mee kon zeggen.

Het vergt ook wat van je spieren want het is niet echt laat je maar opgooien door het paard het zijn de spieren die de opwaartste beweging van het paard mee moeten nemen in de sta beweging en de spieren die de ruiter weer moeten laten zitten en dat is werkelijk erg vermoeiend zeker als je net 7 bent en een grote pony hebt als je klein bent aan de andere kant die kleintje gaan nog sneller draven.

Ik zou dus kiezen voor leren doorzitten, spieren en gevoel kweken en dan leren lichtrijden wat meestal vanzelf komt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:35

ik geef ook les aan een gehandicapt jongetje. deze is ook lastig met het aanleeren van lichtrijden. volgens mij vind hij het wel lekker om doortezitten en te hobbelen.
zolang die dat goed kan. vind ik het ook wel prima. nu leren we gewoon steeds langer draven. dus dat is ook goed en hij kweekt zo wel spieren. op den duur komt het denk ik van zelf wel. en af en toe oke we gaan nu proberen 10 x te gaan sta zitten. en dan mag die weer even zelf hobbelen. dat werkt bij mij ook,. en dan af en toe even zo'n seccie lichtrijden in je lesje doen is ook goed. weet niet of die van jou al wel kan sturen. maar dat scheeld dan ook dan kan die gewoon op andere dingen oefenen. en wil niet te snel met kinderen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:28

Soms zie je beginners erg in stoelzit zitten, dus kont ver achter in het zadel en de benen naar voren (met name als ze heel dapper proberen de hakken 'uit te drukken').
In dat geval is het bijna onmogelijk om tijdig uit het zadel te komen.
(ik weet niet of dit het geval is hoor, maar 't zou kunnen)

in dat geval zou je dus eerst de houding wat moeten corrigeren zodat zijn benen wat meer onder hem zijn.

De andere mogelijkheid die al eerder is genoemd; motoriek nog niet voldoende ontwikkeld.
Persoonlijk vind ik 6 of 7 jaar ook wel erg jong om te beginnen met paardrijden. In combinatie met de problemen die optreden, is het misschien verstandig als hij gewoon nog een jaartje wacht?

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:31

je moet hem gewoon lekker laten hobbelen. lekker zitten en een beetje mee laten veren met de pony. Dat jongetje heeft dat ritme gevoel nog niet. Laat zijn moeder thuis met hem oefenen. Kind op schoot en moeder hobbelen als hij moet dan die beweging maken. Zet hem op een stoel stop hem de 2 uit eindes van een halster touwtje in zijn handjes en trek er aan zodat hij van zijn stoel komt. Zodat hij dat ritme leert. En dan stop je hem op de pony, je leert hem aan als hij op die stoel zit dat je telkens ja zegt als hij moet gaan staan, als hij dan op die pony zit zeg telkens ja op het ritme van de pony en het jongetje gaat staan. Langzaam aan hobbelt hij gewoon in het ritme mee. Hammer er niet te veel op, want dat maakt kindjes onzeker. Gewoon lekker laten aanprutten, want van kilometers maken leert hij alleen maar!! Als je meer wilt weten of uitgebreidere uitleg dan kan je het altijd even vragen ik heb namelijk een dagdromertje van 7 jaar les gegeven die dit probleem ook had. Mijn idee is, makkelijk denken, makkelijk oplossen en makkelijk doen! succes

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:28

Hoi gisteren met een vriendin zitten praten die bij iemand was wezen kijken die paarden pendeld zij geeft ook les. Zij was wezen kijken bij een jongen een paar maanden geleden en nu afgelopen woensdag was ze weer wezen kijken deze mevrouw legde uit, als je op het zadel zit heb je kuiten aangesloten hakken omlaag tenen naar binnen iets je steund op je voeten maar jij rijd vanuit je boven benen en heupen. Zij zegt dat mensen zich uit het zadel duwen met hun knieen en voeten. Maar men moet meer met hun onderlichaam gaan werken. het is heel moeilijk maar zag hoe die jongen in een paar maanden vooruit was gegaan. die jongen deed heel veel met zijn lichaam ook heel veel sturen. en het paard zat ook een paar maanden geleden helemaal vast in zijn lijf ze zegt het was nu een heel ander paard.

Dit raade ze mij aan om te gaan oefen omdat ik reuma heb en ook veel pijn heb in mijn knieen, maar je moet wel op pure ontspanning rijden en voelen wat je doet dan leer je het zegt ze, nou dan moet ik maar heel goed gaan oefen. Knipoog Ik ben benieuwd of het me gaat lukken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:34

In princiepe is het zo dat kinderen pas vanaf twaalf jaar mogen paardrijden omdat dan het bekken is volgroeid.
Één keer per week is geen probleem maar meerdere keren kan het zo zijn dat kinderen op latere leeftijd dus kans hebben op een gekanteld bekken. Zoals bij mij zelf en bij meisjes kan dat problemen geven tijdens hun zwangerschap en hun bevalling.

Is mij verteld door het ziekenhuis en giropractor Knipoog

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:37

Zelf heb ik ook last van moteriek problemen
Koprol handstand enz enz hoef je niet bij me te proberen ,
Maar Lichtrijden heb ik geleerd via Kip Tok Kip Kip=Staan Tok = Zit
Ik kan het niet beter uitleggen Clown

x

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:40

Wij leren het in het begin aan aan de longe. Als dit na enige lessen nog niet lukt, gaan wij naar buiten, en laten we ze lange rechte stukken draven. Dit helpt meestal wel, omdat ze dan op rechte lange stukken kunnen blijven proberen. Gewoon blijven oefenen dus!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:43

gewoon doorzetten en de humor erin houden. Mijn dochter leek/was ook zo'n hopeloos geval. Ben zelf begonnen met haar, maar kreeg het niet voor elkaar. Toen haar maar bij de manege les, laten lessen in de groep en uiteindelijk, ik denk wel 4 maand verder, had ze het opeens te pakken. Terwijl ze dus in de les slofte en niets geen extra hulp middelen of dergelijk had.

succes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:06

Kingsley2 schreef:
In princiepe is het zo dat kinderen pas vanaf twaalf jaar mogen paardrijden omdat dan het bekken is volgroeid.
Één keer per week is geen probleem maar meerdere keren kan het zo zijn dat kinderen op latere leeftijd dus kans hebben op een gekanteld bekken. Zoals bij mij zelf en bij meisjes kan dat problemen geven tijdens hun zwangerschap en hun bevalling.

Is mij verteld door het ziekenhuis en giropractor Knipoog

Heb ik even mazzel ben pas begonnen toen ik al 13 was. Ben het er mee eens dat je nooit te vroeg moet willen beginnen en dan gewoon spelenderwijs dus niet met 6 rijden en met 7 wedstrijden ofzo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 01:48

@ lisa rody: heeej DAT is een leuke variant! die ga ik volgende week eens proberen!
ik zie zowiezo erg veel goede punten naar voren komen met de been problemen van reguliere mensen/leerlingen. ik wil er de volgende les zowiezo eens opletten waar hij kracht zet en wanneer bij de pogingen staan zitten. wie weet dat daar inderdaad wat misgaat.

@ kafue: hij kan al doorzitten, erg goed zelfs al.
hobbelt totaal niet en blijft recht zitten zonder beugels te verliezen.
pony heeft erg fijne gangen daarvoor gelukkig Lachen

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:12

lastig hoor als je zo'n jochie moet lesgeven. Ik heb er ook een aantal gehad die het lichtrijden gewoon niet onder de knie konden krijgen.
Wat je misschien ook eens kunt proberen is het volgende.

Je laat hem in stap naar de schouders van het paard kijken en elke keer als het paard bijvoorbeeld zijn linkerschouder naar voren doet dan moet hij opstaan. Als hij dit een beetje onder de knie heeft dan kun je het eens rustig aan gaan proberen in een drafje. Laat hem elke keer opstaan als het paard het linkerbeen vooruit zet. Je kunt er bijvoorbeeld ook een spelletje van maken en hem ervoor belonen. Elke keer als hij opstaat wanneer het been naar voren gaat dat hij dan punten krijgt en bij zoveel punten krijgt hij iets bijvoorbeeld.

Ik heb dit bij een aantal kinderen toegepast en al vrij snel snapte zij het lichtrijden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes ermee