Sonja schreef:Oorzaak aanpakken, niet het symptoom. Zitles om je onafhankelijke zit verder te verbeteren zodat je geen steun van de teugels meer nodig hebt, en daarna strenge instructie om te zorgen dat je niet teveel plukt om het paard op een fijne manier van achteren naar voren te gaan rijden.
Helemaal mee eens. Ik laat mijn leskindjes (die kunnen ook nog niet goed op hun zit rijden en hebben daardoor een harde hand) gewoon aan de longeerlijn lessen, knoop in de teugels en zitten maar.
Ik houd het paard voorwaarts en stuur dus, zij hoeven alleen maar te zitten. Zo begin ik met alle kinderen die ik lesgeef. En maar hameren op, ontspannen, op je kont zitten, rechtop enz.
Dit doen we ook zonder zadel. Als je ergens van leert zitten is het van zonder zadel rijden.
Daarna laat ik ze los rijden maar het grootste deel met lange teugel of knoop id teugel. Dan moeten ze dus zelf gaan sturen. Op hun zit en de benen. Als het echt niet lukt mogen ze er de teugel een beetje bijpakken.
Dit ook weer zonder en met zadel. Pas als ik het gevoel heb dat ze kunnen zitten gaan we met teugels aan de gang.
Wat ik mezelf het meest hoor zeggen is, ontspannen, kijken waar je naar toe gaat (geef je bijna als vanzelf een zithulp en linkerbeen of rechterbeen.
Ook goeie oefeningen zijn ad longeerlijn of los met je rechterhand je linkerteen aanraken, handen op je hoofd, doorzitten zonder teugels te gebruiken, lichtrijden zonder beugels, verlichte zit zonder teugels, in dameszit rijden, veel overgangen maken zonder teugels, volte openen en sluiten zonder teugels enz enz. Gewoon beginnen in stap en uitbreiden naar alle gangen.
En een spierpijn dat ze allemaal hebben erna