harde hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Re: harde hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:17

En hoe gaat het nu met rijden?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:06

ik ben nog niet gaan rijden ik ga zaterdag avond dressuurles volgen
en ik denk dat ik het doe omdat het paardje te hard gaat ik moet meer men men zit leren rijden
kan iemand me daar mee helpen ik bedoel tips want het helpen moet je instructeur doen en natuurllijk jezelf

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:14

mijn tip is: niet aan de teugels trekken!!! Simpeler is het niet. Ik snap het wel, ik had het ook op de binnenteugel. Zeg je instructeur dat je graag aandacht wil hierop en eraan wilt werken. Blijf je alleen maar concentreren op je "zachte" handen. het wordt vanzelf beter als je maar wilt.
Verder is de tip van zitles en uitvinden waarom je het doet een goeie.

edit: ik lees dat je zegt omdat het paard te hard gaat. Overgangen moet je in principe op je zit rijden, je handen blijven staan. Probeer je hierop te concentreren. Ik streef ernaar met niets in mijn handen van draf naar stilstand te gaan. Wanneer ik mijn paard goed aan de hulpen heb lukt dit goed. Je kunt het oefenen. Trek je zit aan, rem hem af met je zit dus.

Heb je priveles? Dat kan zeker ook oplossend werken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:33

in draf zou je eens kunnen oefenen met lichtrijden. Deze oefening is niet zo heel moeilijk en geeft je al een stuk meer gevoel.
Vooruit rijden: groot lichtrijden, denk je in dat je een meter verder springt per pas als je gaat staan.
Terug rijden: Kleiner lichtrijden, nu kom je bijna niet uit je zadel.

Verder eerst goed voelen voelen voelen. Elke beweging die je paard maakt moet je voelen. Hoe beweegt zijn rug, zijn buik, zijn hals. pas als je ze voelt kun je verschil voelen en kun je ze beïnvloeden met hulpen.

En vragen stellen aan je instructrice. Waarom lichtrijden op buitenbeen, welke bewegingen moet ik wanneer voelen, hoe buig ik het paard op mijn binnenbeen, etc etc etc

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:20

ja ik snap wat jullie bedoelen maar ze zeggen wel zwaar gaan zitten en zo en je kruis aanspannen
ik rij nu toch al een beetje maar ik weet egt niet wat ze ermee bedoelen
nu! kom ik waarschinlijk over als een groentje

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:26

nee hoor dat kan ik ook nog steeds niet op die instructies Tong uitsteken maar begin het nu wel zelf te voelen, ik heb eventueel nog wel de dvd classical seat 1/2/3 van sylivia loch (kan ik kopieren)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:48

ik heb dus hetzelfde probleem

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:14

wat verwachtenb jullie tips= hoe denken jullie dat je het kunt oplossen?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:25

Sonja schreef:
Oorzaak aanpakken, niet het symptoom. Zitles om je onafhankelijke zit verder te verbeteren zodat je geen steun van de teugels meer nodig hebt, en daarna strenge instructie om te zorgen dat je niet teveel plukt om het paard op een fijne manier van achteren naar voren te gaan rijden.

Helemaal mee eens. Ik laat mijn leskindjes (die kunnen ook nog niet goed op hun zit rijden en hebben daardoor een harde hand) gewoon aan de longeerlijn lessen, knoop in de teugels en zitten maar.
Ik houd het paard voorwaarts en stuur dus, zij hoeven alleen maar te zitten. Zo begin ik met alle kinderen die ik lesgeef. En maar hameren op, ontspannen, op je kont zitten, rechtop enz.
Dit doen we ook zonder zadel. Als je ergens van leert zitten is het van zonder zadel rijden.
Daarna laat ik ze los rijden maar het grootste deel met lange teugel of knoop id teugel. Dan moeten ze dus zelf gaan sturen. Op hun zit en de benen. Als het echt niet lukt mogen ze er de teugel een beetje bijpakken.
Dit ook weer zonder en met zadel. Pas als ik het gevoel heb dat ze kunnen zitten gaan we met teugels aan de gang.
Wat ik mezelf het meest hoor zeggen is, ontspannen, kijken waar je naar toe gaat (geef je bijna als vanzelf een zithulp en linkerbeen of rechterbeen.
Ook goeie oefeningen zijn ad longeerlijn of los met je rechterhand je linkerteen aanraken, handen op je hoofd, doorzitten zonder teugels te gebruiken, lichtrijden zonder beugels, verlichte zit zonder teugels, in dameszit rijden, veel overgangen maken zonder teugels, volte openen en sluiten zonder teugels enz enz. Gewoon beginnen in stap en uitbreiden naar alle gangen.
En een spierpijn dat ze allemaal hebben erna Vork

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 23:25

ja eigenlijk wel