ikenindi schreef:juudje84 schreef:als ie in zn mond aan het rommelen is en open doet en daarbij onrustig met zn hoofd zou ik even inde gaten houden of ie niet zn tong erover probeert te doen. anders eens een lage neusriem proberen dan kan zijn mond niet zo ver meer open en wordt ie misschien ook rustiger met zn hoofd
hmz, ik snap dit niet. paard geeft duidelijk aan dat hij het bit niet prettig vind, dus dan maar dwangmiddelen gaan gebruiken? lijkt mij geen geschikte oplossing eerlijk gezegd...
kijk even naar de foto, bit hangt te laag (lijkt t) reden voor een jong paard om daar mee te gaan rommelen...
en je kunt het best even proberen maar even goed snel genoeg de tandarts erbij, niet te lang afwachten.
Bij ons rijden we de jonge paarden bijna allemaal met lage neusriem (door de jaren heen opletten lijkt dit toch het makkelijks) maar daarbij voor dat wij echt met de jonge paarden gaan beginnen komt eerst de tandarts.
paarden die zadelmak gemaakt moeten worden gebeurt nadat de tandarts is geweest. zo het het mond probleem al grotendeels uitgesloten.