jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.met foto!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:44

ikenindi schreef:
juudje84 schreef:
als ie in zn mond aan het rommelen is en open doet en daarbij onrustig met zn hoofd zou ik even inde gaten houden of ie niet zn tong erover probeert te doen. anders eens een lage neusriem proberen dan kan zijn mond niet zo ver meer open en wordt ie misschien ook rustiger met zn hoofd

hmz, ik snap dit niet. paard geeft duidelijk aan dat hij het bit niet prettig vind, dus dan maar dwangmiddelen gaan gebruiken? lijkt mij geen geschikte oplossing eerlijk gezegd...

kijk even naar de foto, bit hangt te laag (lijkt t) reden voor een jong paard om daar mee te gaan rommelen...
en je kunt het best even proberen maar even goed snel genoeg de tandarts erbij, niet te lang afwachten.

Bij ons rijden we de jonge paarden bijna allemaal met lage neusriem (door de jaren heen opletten lijkt dit toch het makkelijks) maar daarbij voor dat wij echt met de jonge paarden gaan beginnen komt eerst de tandarts.
paarden die zadelmak gemaakt moeten worden gebeurt nadat de tandarts is geweest. zo het het mond probleem al grotendeels uitgesloten.

Jasmijn159

Re: jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.met foto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:56

juudje84 schreef:
Yorghos schreef:
Ik zou toch eens een tandarts laten kijken. Misschien heeft je pony wat last van een hangend gehemelte, of toch van het wisselen.
Een lage neusriem zou kunnen voorkomen dat je pony zijn mond zo ver open doet, maar het is geen oplossing van het probleem.

Volgens mij probeert je pony aan te geven dat er iets niet lekker zit, dus ik zou toch eerst een lichamelijk probleem uitsluiten.

kreeg een opmerking over de lage neusriem dat dat dichtbinden is Verdrietig

Ik heb absoluut niks tegen een lage neusriem, maar als je daarmee wilt voorkomen dat het paard eventueel zn tong over het bit gaat gooien (wat hij overigens niet doet volgens de TS) dan moet je hem wel aardig dichtbinden ja..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:18

@ lotte: ga goed wat is dichtbinden..
maar ja tis altijd lastig vanaf een pc te vertellen en daarbij wat je doet vinden de meeste mensen hier toch niet goed, want das zielig en dierenmishandeling en weet ik veel wat nog meer .wil niet zeggen dat jij dat beweert hoor maar wordt er beetje gek van, mensen vragen wat ze er aan moeten doen maar advies kun je niet geven want dan krijg je een hoop commentaar.
ik denk dat TS het aan haar instructeur of iemand anders met verstand van paarden in haar omgeving om raad moet vragen, die kan ook komen kijken das toch even ietsje makkelijker Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:24

juudje84 schreef:
ik denk dat TS het aan haar instructeur of iemand anders met verstand van paarden in haar omgeving om raad moet vragen, die kan ook komen kijken das toch even ietsje makkelijker Knipoog

En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk niet dat we zo kunnen zien wat het is/kan zijn. Knipoog

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:26

als de pony nou zo goed reageert op lichte hulpen.. waarom dan niet bitloos? Tong uitsteken

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:32

Melissaaaaa schreef:
als de pony nou zo goed reageert op lichte hulpen.. waarom dan niet bitloos? Tong uitsteken

waarom altijd bitloos?

Joyce_hc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:12

kan ook door stres dat ze heel veel gaan kauwen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:34

juudje84 schreef:
@ lotte: ga goed wat is dichtbinden..
maar ja tis altijd lastig vanaf een pc te vertellen en daarbij wat je doet vinden de meeste mensen hier toch niet goed, want das zielig en dierenmishandeling en weet ik veel wat nog meer .wil niet zeggen dat jij dat beweert hoor maar wordt er beetje gek van, mensen vragen wat ze er aan moeten doen maar advies kun je niet geven want dan krijg je een hoop commentaar.

Gaat wel om de manier waarop je het zegt..
"ik denk dat je eens een lage nuesriem zou kunnen proberen, misschien dat je paard dan rustiger in zn mond is" komt heel anders over dan "je moet eens een lage neusriem proberen want daarmee zorg je dat je paard zn tong niet over het bit kan leggen". Uit het 2e maak ik op dat je em dicht wil snoeren op de 1e manier doe je gewoon een suggestie. Snap je?

Joyce_hc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:41

dicht binden is dnek toch niet de manier. Als het stres is kan je beter dat gaan oplossen. Of iemand er naar laten kijken

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:42

ik ga de lage neusriem denk ik wel proberen
maar ga ook ff op zoek naar een kleiner hoofdstelletje, bij deze kan het bit niet hoger,
dan kijken hoe hij doet.
ik heb zelf het idee dat het ook stress is,
gister toen hij even ergens naar zat te loeren
hield hij zijn mond een minuutje stil..
erna begon hij weer..
hoe kan je zien of het gehemelte laag is?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:47

juudje84 schreef:
Melissaaaaa schreef:

waarom altijd bitloos?

Tja, waarom niet? Als daarmee het probleem van de baan is zie ik het probleem niet. Wel even de tandarts laten kijken uiteraard, misschien heeft hij nog ergens anders last van.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:13

Bonny4life schreef:
nee tanden lijkt me ook niet,
is wel aan het wisselen maar deed het paar maanden terug ook al... vanaf begin af aan.

ander bitje kan, maar bustrens lijkt me voor zo'n jonge pony het beste.. hij is niet dik of dun gewoon normaal..

er komt binnenkort een tandarts, dus dat gaat geregeld worden,
ik denk dat het bit aan beide kanten een klein stukje uitsteekt, zal even een foto zoeken,
lage neusriem ga ik zowiezo proberen,
maar hij doet dit dus al vanaf het begin en toen was hij niet aan het wisselen o.d.

Afbeelding
hier kan je het niet echt goed zien.

de lage neusriem ga ik zowiezo proberen.[/quote]

Bij de eerste quote zeg je dat hij vanaf het begin al wisseld, als dat zo is kan het dus heel goed hierdoor komen. Later, in de 2de quote zeg je ineens dat hij in begin nog niet een het wisselen is.. Wat is het nou? Ik zou als ik jou was een tandarts erbij halen.. Want het kan goed dat hij last heeft van het wisselen, of zijn ruinetanden komen door dat kan ook..

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:52

Uit de eerste quote lees ik toch echt alleen dat de pony toen ook al op het bit aan het kauwen was, niet dat hij toen al wisselde.

Ik zou toch echt even een tandarts er naar laten kijken, zoals je al aangaf te gaan doen.
Zeker op de tweede foto lijkt het alsof het bitje te laag hangt en te groot is, dan is het denk ik niet zo vreemd als je pony er heftig op reageert.
Dat hij tijdens dat ene moment dat die afgeleid werd niet kauwde, kan natuurlijk komen omdat hij zich toen even niet meer bewust was van het bit. Vervolgens merkte hij het weer wel, dus daarom ging hij denk ik weer verder.

Veel succes ermee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:56

Blinnii schreef:
Uit de eerste quote lees ik toch echt alleen dat de pony toen ook al op het bit aan het kauwen was, niet dat hij toen al wisselde.

Ik zou toch echt even een tandarts er naar laten kijken, zoals je al aangaf te gaan doen.
Zeker op de tweede foto lijkt het alsof het bitje te laag hangt en te groot is, dan is het denk ik niet zo vreemd als je pony er heftig op reageert.
Dat hij tijdens dat ene moment dat die afgeleid werd niet kauwde, kan natuurlijk komen omdat hij zich toen even niet meer bewust was van het bit. Vervolgens merkte hij het weer wel, dus daarom ging hij denk ik weer verder.

Veel succes ermee. Lachen

slimmerd, het wisselen begint bij paarden en ponies al erg vroeg en gaat echt nog jaaaren door!!!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:24

Dat weet ik ook wel en daar had ik het dus niet over.. Rolleyes
Ik gaf alleen aan hoe ik het berichtje van de TS opvatte..
Dan hoef je me dus niet meteen aan te vallen.

@ de TS ; laat je ons wel nog weten wat de tandarts ervan zei? Daar ben ik toch wel echt benieuwd naar. Lachen
Laatst bijgewerkt door Blinnii op 29-02-08 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xsaarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:26

misschien heeft die last van z'n gebit?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:45

xsaarah schreef:
misschien heeft die last van z'n gebit?

Dat denk ik ook Lachen

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:13

Ach... er is niets loos, alleen dat de pony moet wennen. Al eens eerder paarden/pony's zadelmak gemaakt?
Omdat het heel onnatuurlijk is om iets in hun mond te hebben, zullen ze het niet direct accepteren, de ene natuurlijk wel eerder en makkelijker dan de ander. Deze accepteert het nog niet, maar door goed regelmatig het bit in te doen, anders met wat voer erbij, zodat het kauwen op het bit 'normaal' wordt, zal ie er vanzelf aan gaan wennen en komt het goed. Wat je natuurlijk nog niet moet doen is al druk op de mond zetten, hierbij krijg je alleen nog maar meer afkeer tegen het bit van en zal je op een begeven moment zelfs een moeilijke pony krijgen.. Dus longeren of bit in doen wanneer je alleen al borstelen gaat. 't Vergt wat geduld, maar jonge paarden = geduld.
Nouja, veel succes er nog mee! t Lijkt me een leuk beestje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:20

ten eerste zou ik ook tanden laten nakijekn
is daar niks mis mee, een ongevroken trensje proberen, kijken hoe die het daarop doet
succes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 10:13

bedankt allemaal!
ik hou jullie op de hoogte.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:44

Ik zou het hoofdstel houden die je nu hebt daar is niks mis mee.
Het bit één gaatje hoger doen.

en zeker even naar zijn tanden laten kijken want hij kan haken hebben, en wisselen doet erg zeer ik weet niet hoe oud hij is maar met vijf jaar krijgt hij een ruinen tand als het een ruintje is.

en anders zou ik een dubbelgebroken bitje nemen jonge paarden kunnen daar rustiger van worden in hun hoofd, niet alle paarden mijn vorige paard kon er niet tegen maar mijn tinker werd er rustiger van in zijn hoofd. En wij rijden de meeste paarden met een D trens of een dubbelgebroken bitje met inrijden.

en nooit eten geven met zijn bit in want dan krijgen ze niet goed hun eten weg en ze gaan alleen maar meer bedelen. Zalvador Bit in doen met borstelen moet je ook niet doen.
Een bit is om mee te rijden of longeren maar gebruik je niet met poetsen.

Bonny4life
en mijn vraag hoe oud is je pony, en waarom gebruik je nu pas het bitje met inrijden en niet eerder toen je met longeren was begonnen want nu moet hij en wennen aan het bit maar ook aan het zadel en jouw op zijn rug. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:49

juudje84 schreef:
Melissaaaaa schreef:

waarom altijd bitloos?

Waarom altijd met bit?

De pony kan last hebben van het wisselen, of een ander mondprobleem hebben, laat een tandarts daar uitsluitsel over geven.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:14

ik heb deze topic even een beetje doorgelezen want ik heb namelijk met mijn jonge paard het zelfde probleem hij kauwt vreselijk op het bit ik kan de neusriem niet eens vastmaken, ik rij er trouwens nog niet op hoor hij moet eerst maar even wennen aan het bit, maar zoals ik al zei ik kan de neus riemdus nog niet eens vastmaken, moet ik de neusriem gewoon proberen vast maken of eerst even een beetje laten kauwen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:31

jonge paarden kauwen veel op hun bit het kan ontspanning zijn ook. maar als ze veel kauwen kan het ook iritatie zijn misschien zit je te veel aan zijn mond. De neusriem moet je gewoon vast maken. Als je teveel aan hem trekt dan gaan ze ook meer kauwen.
Wat doe je met hem allemaal? Hoe longeer je hem waar maak je de lijn aan vast? Hoe wandel je met hem? en wat voor bitje gebruik je hangt hij niet te laag hij mag max 3 rimpels hebben het liefst 2a3 rimpels.

En zijn zijn tanden al eens goed nagekeken zoniet dan zou ik dat zeker even laten doen.

cadootje schreef:
ik heb deze topic even een beetje doorgelezen want ik heb namelijk met mijn jonge paard het zelfde probleem hij kauwt vreselijk op het bit ik kan de neusriem niet eens vastmaken, ik rij er trouwens nog niet op hoor hij moet eerst maar even wennen aan het bit, maar zoals ik al zei ik kan de neus riemdus nog niet eens vastmaken, moet ik de neusriem gewoon proberen vast maken of eerst even een beetje laten kauwen?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:27

ik longeer hem alleen met halster
en uiteraard had hij niet meteen het zadel er op,
hij heeft het bit zeker 10 keer ingehad voor er verder wat met hem gedaan werd.
dan ging ik even wandelen enzo.
maar hij deed het toen ook al,
ik heb iets kortere bakstukken nu, bit iets hoger, naar mijn idee is het bit niet te groot.. beide kanten een stukje over, en ga er ook nog bitringen omdoen, dan is ie ook al smaller,
lage neusriem geprobeerd en even gekeken wat hij doet, maar baat ook niet, ga nog wel even proberen hoe hij met rijden doet, maar nu die paar minuten deed hij niet minder kauwen dan normaal. de afspraak met de tandarts is gemaakt,

ik heb het idee dat het gewoon is dat hij het gewoon niet fijn vind, zo'n bit in.. maar bitloos nee daar begin ik niet aan,
bedankt allemaal voor jullie reacties.