wijken of appuyeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: wijken of appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:35

Nee ik weet wel dat het kan daarom staat er ook dat het niet zo makkelijk is als het klinkt. Het is niet gewoon even stelling en buiging om zeg maar. Er komt heel wat bij kijken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:43

Lielle schreef:
Wijken in galop kan prima Ja Niet al te scherp maar je kunt je paard echt wel voor je binnenbeen opzij zetten in galop.

Hij kan voorwaarts/zijwaarts galopperen, zelfs recht opzij als je het vraagt trouwens, maar het scharen van het wijken gaat niet in galop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:45

Wijken in de linkergalop (dus voor het rechterbeen). Beenzetting is linksvoor, rechterdiagonaal, rechtsachter, zweefmoment. De diagonaal kan dus opzij grijpen waarbij het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen doorkruist.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:48

even over dat wijken in galop hoor, anders raak ik de weg kwijt.....

Stel, ik wil voor mijn linkerbeen wijken in galop. Laten we voor het gemak zeggen dat ik dat ook vanaf de middellijn wil doen. Ik ga dus in linkergalop (want die stelling wil ik aannemen/behouden) de midellijn op. Als ik nu mijn paard voor mijn linkerbeen opzij zet, moet dus ín de galopsprong het verst voorzettende voorbeen (het linker) in de sprong gaan kruisen. Met het achterbeen net zo. Hij zet eerst RA neer, dan moet LA daar eigenlijk gekruist vóór neergezet, dan LV weer gekruist vóór RV. RA kan dan toch helemaal niet meer met kracht afzetten voor een volgende galopsprong? Dus die oefening kan toch nooit goed uitgevoerd worden???? Of ben ik nou idioot (ik heb Lielle hoog, dus ik ga er zomaar vanuit dat die niet zegt: het ziet er niet uit en het slaat nergens op, maar weet je wat ik kan: ik kan de voorhand van mijn paard laten uitzwenken in galop...., zoals je veel mensen hoort zeggenl: hij kan nog niet 'aan de teugel', maar gelukkig al wel wijken).

Wie legt t me uit??

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:49

even een opmerking voor jou FloortjeM - als jij voor je linkerbeen wil wijken, zit je in de rechtergalop Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:54

Bonnie_theun, wijken in galop voor je linkerbeen doe je in de linkergalop Ja Anders is het een vreemde (en verkeerde vorm) van appuyeren.

FloortjeM, ik heb mijn verhaal hiervoor achter mijn bureau zitten beredeneren, maar kan ik kan je uit ervaring vertellen dat ik echt kan wijken in galop en op een correcte manier. Zoals ik al zeg, niet te scherp (want dan be je idd je sprong kwijt) maar vanaf de middellijn kom ik wel bij de hoek op de hoefslag, met behoud van sprong en impuls. Het is - net als in draf - een lenigmakende oefening maar ik zal het morgen nog eens nader bestuderen met rijden.

bedankt voor je compliment trouwens!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-02-08 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:55

Nee, volgens mij juist niet, maar misschien ga ik daar wel net de mist in hoor.... als ik wijk in draf voor mijn linkerbeen, ga ik naar rechts en kijkt mijn paard naar links. Normaliter leer je ook wijken door af te wenden op de AC-lijn en dan te wijken in de richting waar je al heen ging en dus op dezelfde hand weer uit te komen. Dus in galop is dat net zo; als het ware snijdt je alleen een hoekje van je hoefslag af.

Als ik in de rechtergalop naar rechts ga, is het gewoon een appuyement en ik kan me niet voorstellen dat het voor mijn paard fijn voelt zijn lijf dan met buiging rond mijn linkerbeen te moeten vouwen....

@ lielle: graag (ik weet nu al dat ik het straks ook ga bestuderen op mijn paard en het op stal ook nog wel eens zal bekijken), maar als jij zegt dat het kan, geloof ik je hoor!. We raken wel een goed eind off topic zo he...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:58

Lielle schreef:
Wijken in de linkergalop (dus voor het rechterbeen). Beenzetting is linksvoor, rechterdiagonaal, rechtsachter, zweefmoment. De diagonaal kan dus opzij grijpen waarbij het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen doorkruist.

We hebben het hiet toch over wijken??

^^ Jij zegt hier 'wijken in de linkergalop (dus voor je rechterbeen)'.

Dan lijkt mij logisch dat wijken voor je linkerbeen in de rechtergalop is.

FloortjeM zegt toch echt dat ze wil wijken voor haar linkerbeen, niet appuyeren!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:02

of zie en lees ik dat verkeerd??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:07

Nee, ik vergis me in de formulering maar de rest klopt wel. Wijken voor je linkerbeen, is dus in de linkergalop, en je paard beweegt naar rechts.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:07

Ja, oké, maar je gaat naar rechts, dus druk je aan met je linkerbeen toch??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:10

Klopt, maar dat zeg ik toch ook? Ik heb alleen het kopje verkeerd geplaatst, de rest klopt wel met de linkergalop.

Citaat:
even een opmerking voor jou FloortjeM - als jij voor je linkerbeen wil wijken, zit je in de rechtergalop

dit klopt dus niet. Wijken voor je linkerbeen is in de linkergalop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:12

Voor TS:

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_appuyeren
Afbeelding
Paard is naar rechts gebogen, en beweegt naar rechts. Dit is dus een rechterappuyement in draf.

http://www.bokt.nl/wiki/Wijken
Afbeelding
Paard is (een beetje) naar links gebogen, maar beweegt naar rechts. Dit is dus wijken voor het linkerbeen in draf.

Zie je het verschil nu?

/en een beetje off topic.

Ik ben in de training bezig om met meer stelling en wat buiging te wijken. Raimaer gaat daardoor veel mooier scharen, terwijl ze niet over de schouder valt. Iemand daar ervaring mee?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:13

Ja, ik snap het nu ook met die plaatjes en zoals jij zegt! Haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:13

heb ik natuurlijk een raar paard..

Maar de mijne kan zowel naar links als rechts wijken onafhankelijk van
de galop waar in je zit..

Dat je dit misschien geen wijken noemt is wat anders..
Maar gezien haar korte pootjes en ongekende talent voor zijgangen..
kan je die van mij zo ongeveer altijd overal op jouw manier opzij laten gaan..
(en anders weet ze zelf nog wel 10 miljoen manieren om opzij te gaan... )

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:15

wijken in galop kan niet. Dit is de rechtergalop: linksachter, linkerdiagonaal (linksvoor tegelijkertijd met rechtsachter), rechtsvoor, gevolgd door een zweefmoment voor de volgende sprong. Ik krijg het paard dan echt niet wijkend. Ok je krijgt hem wel opzij, maar echt wijken lukt niet. Plus het lijkt me niet echt een geweldige oefening.
Verder bij wijken in draf, bijvoorbeeld voor het linkerbeen (dan ga je dus naar rechts). Je hoofd van het paard is dan vaak met een lichte stelling naar links(liever nog het hoofd recht dan teveel in stelling). Met je linkerkuit geef je een lichte druk, ook kan je vanuit je bekken nog een lichte druk naar links geven. Je blijft recht op je paard zitten en niet je linkerbeen naar achter gaan leggen. Met je rechterhand begrens je het paard als dit nodig is. Een zeer lichte stelling volgt hieruit vanzelf. Dus niet met je linkerhand in stelling vragen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:18

Citaat:
Ik ben in de training bezig om met meer stelling en wat buiging te wijken. Raimaer gaat daardoor veel mooier scharen, terwijl ze niet over de schouder valt. Iemand daar ervaring mee?

Fury, dan ben ik toch benieuwd naar jouw reactie hierop.

Ik vind het wijken in galop trouwens wel een fijne oefening, ze worden er losser van. Maar wat noem jij niet echt wijken? Voor mij is een voorwaarts/zijwaartse beweging met stelling en buiging tegengesteld aan de richting die je rijdt toch echt wijken. Ik ben het met je eens dat je geen prachtige scharende benen zult zien, maar daar is het ook niet voor bedoeld.

Sjolvir, dat is dus geen wijken wat jij beschrijft en om eerlijk te zijn vraag ik me daar dus ook wel het doel van af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:21

Lielle schreef:

Ja, ik moet dat van mijn instructeur, want ons wijken is niet bepaald briljant. Hij schaart meer, blijft beter bij elkaar (geen hangende achterhand of wegschietende schouder) en blijft strakker in de aanleuning
Helaas krijg ik het niet voor elkaar zonder die stelling en buiging, dus rij ik hem ook nog zo in de proef, wat leuke vieren en vijven oplevert. Clown

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:25

Lielle schreef:
Citaat:

Fury, dan ben ik toch benieuwd naar jouw reactie hierop.

Ik vind het wijken in galop trouwens wel een fijne oefening, ze worden er losser van. Maar wat noem jij niet echt wijken? Voor mij is een voorwaarts/zijwaartse beweging met stelling en buiging tegengesteld aan de richting die je rijdt toch echt wijken. Ik ben het met je eens dat je geen prachtige scharende benen zult zien, maar daar is het ook niet voor bedoeld.

Sjolvir, dat is dus geen wijken wat jij beschrijft en om eerlijk te zijn vraag ik me daar dus ook wel het doel van af.

Heel simpel doel.. het ontwijken van je mede ruiters in de bak!!!
Die voor je voeten springen!!!
(en die van mij laat zich dan sturen, buigen, etc.. want
ze vind niets leuker dan zijwaarts gaan... (uiteraard
nog liever als ze het zelf bepaald!! met kinderen erop!))
Gelukkig heeft die van mij stuur en remmen..
want velen hebben geen van beide!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:25

Ik heb sinds ik hiermee bezig ben geen proeven meer gereden (en bovendien kom ik het alleen nog in de cross tegen), dus ik kan over het jureren niet oordelen. Maar als ik meer stelling.buiging vraag is het wijken gewoon echt veel beter, terwijl ze het 'recht' ook prima doet.

Sjolvir, ik zie het helemaal voor me Haha! en dat is ook zeker heel handig Ja Alleen heeft het gene echt rijtechnisch nut dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:27

enige rijtechnische nut, is gehoorzaamheid.. en overleven in de bak...

Ik had ook niet gezegd dat het nuttig was..

ze kan ook een volte 5 m in contra en travers.. maar dan niet omdat ik het
vraag, maar omdat madam... aan het hobbyen is...
en zie dan nog maar eens weer rechtdoor te gaan.. zucht..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:28

Maar dan is ze dus zelfs ongehoorzaam Knipoog en is het rijtechnische nut helemaal weg. Maar goed, dit is wel te off topic lijkt me.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:39

oke, terug naar het topic..

wijken kan in galop! appyeren ook..
en appyeren is duidelijk niet hetzelfde als wijken..

in mijn ogen is wijken naar links als je in de linkergalop zit..
meer een appyement, mits je ervan uit gaat.. dat het paard
buigt om je binnen been en kijkt naar waar ie heen gaat.....
en mee wordt genomen aan de buitenteugel.. bla bla..
(even om het basis princiepe, niet om de perfecte uitvoering)

Dus wijken naar links in de linker galop wordt erg lastig..
zal ook geen naam hebben behalve zijwaarts gaan.....

Wijken naar rechts in de linker galop kan naar mijn inzien wel..
want je paard kijkt als het ware iets naar links.. terwijl het naar
rechts beweegt... (heb ik het niet over beenzettening.. want
in galop is die uiteraard anders dan in draf)

(andere galop, verhaal andersom....)

Uiteraard kun je je paard alle kanten opbuigen tijdens het
zijwaarts gaan.. vermoedelijk heeft de oefening dan geen naam meer..
en zal misschien niet nuttig zijn.. hoewel.. gymnastiseren??

Hoeveel mensen rijden hier wel eens contra galop met stelling en
indien mogelijk buiging.. naar de andere kant???

en als je aan het overschenkelen bent met een recht paard..
tja.. dan heb je helemaal geen
buiging.. of stelling.. ja recht gesteld.. op 2 handen..

traver links in linker galop kan natuurlijk ook nog..

Ik vind het overigens knap dat al die paarden het verschil
in hulpen zo goed doorhebben!!!! Als ruiter ben je als je
niet oppast zelfs zo de weg kwijt!!!

pffffffff dressuur is zo makkelijk nog niet!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:43

Ik geloof dat ik dat wel met je eens ben, hoewel ik de waarde van wijken naar links in de linkergalop (met dus stelling en buiging naar rechts) bepaald niet inzie.

Contragalop links met stelling rechts gebruik ik idd ook wel eens, maar alleen op een rechte lijn, zeker niet in de wending.

Citaat:
in mijn ogen is wijken naar links als je in de linkergalop zit..
meer een appyement, mits je ervan uit gaat.. dat het paard
buigt om je binnen been en kijkt naar waar ie heen gaat.....
en mee wordt genomen aan de buitenteugel.. bla bla..

Nu bescrhijf je dus een appuyement *LOL* Bij wijken zou je paard rechts gesteld en gebogen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:46

Sjolvir schreef:
Hoeveel mensen rijden hier wel eens contra galop met stelling en
indien mogelijk buiging.. naar de andere kant???

Ikke per ongeluk. Mijn paard doet dat om te ontkomen, blijkbaar is het gemakkelijker om in een soort travers door de bochten in contra te komen dus het is iets wat ik absoluut niet mag doet van mijn instructeur en zeker niet aanmoedig Clown

Wij zijn overigens pas net begonnen met de contra hoor, dus sowieso zoekt hij nog allemaal weggetjes om het makkelijk te maken.