Jonge pony niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Jonge pony niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:36

Zo wat een reacties! Haha!

Lilian, Dit zal helaas niet werken. Ik kan namelijk schoppen & slaan wat ik wil, pony gaat niet.. Oke een oerharde knal heb ik nog nooit uitgeprobeert, maar ik kan echt schoppen en tikken met de zweep, gebeurt niks, hoogstens even 2 passen versnellen maar daarna valt ze gewoon weer net zo hard terug.

Juudje Zoals je kunt lezen rijd ik haar zeer weinig. Dus nee de tank is niet leeg..

Esperance, Ik werk hoogstens een minuut of 30 met haar. Meer echt niet.

Bonita Nog een jaartje wachten met een zadel was ik niet van plan. Maakt em niet uit dat ze waarschijnlijk nog breder zal worden en zal groeien, ik wil zo snel mogelijk een goed passend zadel en helaas ook niet met verwisselbare boom (zijn niet mijn soort zadels) dus tegen die tijd dat hij niet meer past moet hij maar aangepast worden of er moet weer een nieuwe komen.

Ik heb iig besloten om nu te beginnen met de zoektocht naar een nieuw zadel. En tot die tijd idd maar niet meer te rijden.. Dan maar weer lekker longeren/spelen/poetsen etc. Knipoog

Juudje Mijn pony is echt ontzettend goed voor het been. Ze draaft gelijk aan als ik dat zeg. Stapt goed door etc. Maar alleen de draf is het probleem. Heb zelfs het idee dat het in de galop weer beter gaat, maar deze pakken we maar héél soms een paar passen mee.

Engeltje Ik heb niet t idee dat ik te snel wil. Ik rijd haar echt weinig en ben ook veel bezig met bijvoorbeeld spelen in de bak, wandelen, longeren, poetsen, knuffelen etc.. Het rijden is voor mij absoluut niet het belangrijkste, maar het moet wel gebeuren.. Ze heeft volgens mij ook gewoon een goede conditie zoals ik al zei.

Bedankt voor de reacties iig!
Ik ga proberen een goed zadel te vinden en dan maar eens met mijn ouders praten...
Ik maak me er echt ontzettend druk om nu. Bloos Ik moet echt een nieuw zadel hebben, maar geen idee hoe ik dit aan mijn ouders ga vertellen... (ja mijn ouders vinden dat ik teveel geld uitgeeft... Knipoog )

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:46

Nathalie schreef:
Zo wat een reacties! Haha!

Lilian, Dit zal helaas niet werken. Ik kan namelijk schoppen & slaan wat ik wil, pony gaat niet.. Oke een oerharde knal heb ik nog nooit uitgeprobeert, maar ik kan echt schoppen en tikken met de zweep, gebeurt niks, hoogstens even 2 passen versnellen maar daarna valt ze gewoon weer net zo hard terug.

Juudje Zoals je kunt lezen rijd ik haar zeer weinig. Dus nee de tank is niet leeg..

Esperance, Ik werk hoogstens een minuut of 30 met haar. Meer echt niet.

Bonita Nog een jaartje wachten met een zadel was ik niet van plan. Maakt em niet uit dat ze waarschijnlijk nog breder zal worden en zal groeien, ik wil zo snel mogelijk een goed passend zadel en helaas ook niet met verwisselbare boom (zijn niet mijn soort zadels) dus tegen die tijd dat hij niet meer past moet hij maar aangepast worden of er moet weer een nieuwe komen.

Ik heb iig besloten om nu te beginnen met de zoektocht naar een nieuw zadel. En tot die tijd idd maar niet meer te rijden.. Dan maar weer lekker longeren/spelen/poetsen etc. Knipoog

Juudje Mijn pony is echt ontzettend goed voor het been. Ze draaft gelijk aan als ik dat zeg. Stapt goed door etc. Maar alleen de draf is het probleem. Heb zelfs het idee dat het in de galop weer beter gaat, maar deze pakken we maar héél soms een paar passen mee.

Engeltje Ik heb niet t idee dat ik te snel wil. Ik rijd haar echt weinig en ben ook veel bezig met bijvoorbeeld spelen in de bak, wandelen, longeren, poetsen, knuffelen etc.. Het rijden is voor mij absoluut niet het belangrijkste, maar het moet wel gebeuren.. Ze heeft volgens mij ook gewoon een goede conditie zoals ik al zei.

Bedankt voor de reacties iig!
Ik ga proberen een goed zadel te vinden en dan maar eens met mijn ouders praten...
Ik maak me er echt ontzettend druk om nu. Bloos Ik moet echt een nieuw zadel hebben, maar geen idee hoe ik dit aan mijn ouders ga vertellen... (ja mijn ouders vinden dat ik teveel geld uitgeeft... Knipoog )

heel goed bezig:)
fijn dat je tenminste ook je paardje de kans geeft om te laten zien dat ze ergens pijn heeft. en dat je er ook een oplossing voor zoekt
tenminste als ze pijn heeft, maar ik ga er vanuit dat ze dat heeft door het zadel en dat ze daardoor niet loopt.
en nee nog een jaartje w88 tot dat ze uitgegroeid is is geen goed idee;)
je nieuwe zadel kan altijd opnieuw opgevuld worden als hij niet meer past:)
zoek gewoon een goed zadel uit voor je paardje en voor jou, en vertel je ouders gewoon dat het echt heel belangrijk is om een goed zadel op je paard te hebben, want anders heb je weer kans op eventuele drukplekken, waardoor je je paardje dan weer niet kunt rijden etc etc..
en zo door rijden gaat ook niet want je pony loopt gewoon weg niet.
als je straks een nieuw zadel hebt en ze loopt nog steeds niet, dan zou ik echt een keertje goed boos worden op haar want dan heeft ze dus een manier uitgevonden om onder het werk uit te komen.
en probeer het leuk te maken voor haar, des te minder snel krijg je van die reacties dat ze niet meer wil lopen.
succes:)

vertel gew

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:48

waar dat vertel gw vandaan kwam weet ik niet Bloos maar hoort er niet te staan onderaan het verhaal;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:49

Hoe jong is het dier?
Vriendin van me had hetzelfde, dier kon het werk nog lang niet aan. Geestelijk en lichamelijk (laatbloeier).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:54

Jonge paarden zijn nog niet sterk in de achterhand. Je moet ze als het ware sterk maken door trainen en die motor die achterhand heet, aan de praat krijgen. Dat bereik je niet met bijna niets doen maar met gedoseerd trainen en beter vijf keer per week een half uur intensief en dan niet langer dan een half uur dan twee keer per week bijvoorbeeld een uur en dan niet veel van het paard vragen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:57

Ze is 4 en volgens mij geen laatbloeier. Ze ziet er lichamelijk iig goed volgroeit uit al.

Dat wbt het aan mijn ouders vertellen zal niet zo makkelijk zijn trouwens hoor.. Ondanks dat één van mijn vorige ponies hetzelfde had, die begon ook echt te bokken en steigeren om me er vanaf te krijgen.. Toen bleek dat het zadel niet goed lag..
Maargoed, ik ga eerst opzoek naar een zadel, mocht ik dan wat gevonden hebben dan gaan we even rond de tafel... Knipoog Best ergerlijk, ben bijna 21 en moet zulke dingen nog overleggen... Clown Maargoed!

Suleilitha, dat lijkt me idd vrij logisch. Ik vraag van haar normale dingen neem ik aan. Ze is pas onder het zadel dus fatsoenlijk stappen, draven en galopperen lijkt me genoeg. Ik probeer intensief te trainen maar met een pony die je niet vooruit krijgt valt dat niet mee. Daardoor doe ik nu veel stapwerk, en probeer ik het telkens weer opnieuw..

Nouja goed ik ga iig snel eens kijken voor een zadel!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:01

Nath ga je al t bos in met haar? Hoe is ze daar?
Aan de ene kant denk ik dat ze er even genoeg van heeft, aan de andere kant komt ze net terug van een vakantie, ook zonder longeren toch?

Hebben ze op marktplaats niets?
Een verstelbare boom wil volgens mij ook niet altijd alles zeggen.. Het zadel moet aan de andere kanten ook goed liggen toch?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:03

Mischien ligt het aan het voer of afwisseling in het rijden?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:07

het kan verschillende oorzaken hebben. of ze is gewoon moe en heeft dus nog niet zon goede conditie. probeer eens niet te longeren van te voren en gewoon rijden. En soms wil buiten rijden ook helpen. ga je haar daar gewoon goed rijden. (hebben zo wel eens een pony ingereden omdat ze niet goed in de bak liep) succes

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:07

Idd in de 'vakantietijd' hebben we echt alleen maar gepoetst/gewandelt en is ze lekker buiten geweest.. Niks getraint ofzo..

Bos ben ik nog niet in geweest. Misschien dat ik zondag eens naar buiten ga met d'r!

Voer is dus niet verandert en ze krijgt voldoende voer volgens mij. Heb het iig er met de staleigenaar over gehad en hij zal wel wat meer voeren om te kijken of het dan beter gaat, maar ik denk niet dat het daar aan ligt omdat ze aan de longe dus echt vol energie zit..

Afwisseling in het rijden tja opzich.. Ik rijd wel altijd in de bak, de ene keer in de buitenbak, andere keer in de binnenbak. Ene keer 'spelen' we samen voor het rijden (gaat ze los in de bak en spelen we wat) andere keer longeren we eerst, andere keer ga ik er gelijk op... Kwa rijden vraag ik alleen nog stap, draf & galop, en soms (zoals vandaag) zit ik er dus ook maar 10 a 15 minuten op. Geen idee hoe ik daar meer afwisseling in moet brengen. Sturen gaat goed dus ben vooral veel bezig met figuren en vooral veel rechte lijnen.

Maargoed ik ga vriendlief even zo ver krijgen om zondag er langs te lopen en dan een buitenrit te gaan maken!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:08

Sirius_ schreef:
Nath ga je al t bos in met haar? Hoe is ze daar?
Aan de ene kant denk ik dat ze er even genoeg van heeft, aan de andere kant komt ze net terug van een vakantie, ook zonder longeren toch?

Hebben ze op marktplaats niets?
Een verstelbare boom wil volgens mij ook niet altijd alles zeggen.. Het zadel moet aan de andere kanten ook goed liggen toch?

klopt:) het zadel moet overal dragen, maar een verstelbare boom is niet voor niks uitgevonden en wil wel eens werken als je pony bijvoorbeeld wat breder is geworden. dan doe je er een bredere boom in en dan heb je kans dat het wel weer past:)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:13

Als ze in t bos onder zadel lekker voorwaarts is lijken mij dat de problemen niet (totaal) aan t zadel liggen, maar meer mentaal.
Kan levent je geen voetje geven dat je ook in de bak zonder zadel rijdt?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:15

Sirius_ schreef:
Als ze in t bos onder zadel lekker voorwaarts is lijken mij dat de problemen niet (totaal) aan t zadel liggen, maar meer mentaal.
Kan levent je geen voetje geven dat je ook in de bak zonder zadel rijdt?

klopt, ben benieuwd wat ze buiten doet..
dan weet je ook zeker dat het gwoon echt aan het zadel ligt als ze dan ook niet wil draven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:20

Mja , dat is ook niet echt waterdicht hoor , maar kan wel meer duidelijkheid geven Ja

Soms kunnen paarden heel goed door pijn of ongemak heen lopen als ze iets spannend of leuk vinden.

Kijk naar paarden die hartstikke kreupel zijn en duidelijk pijn hebben , en als je daarmee langs een wei met spelende paarden loopt dan gaan ze ook lopen showen alsof er niks aan de hand is , zou je 'm loslaten in de wei dan gaat 'ie net zo hard en soepel mee , maar zodra er weer rust in komt dan is het ongemak weer zichtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:27

Uithoudingsvermogen zegt niks over de sterkte van de spieren, die moet je erop rijden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:34

Inderdaad denk ik dat als ze iets leuk vind ze ook pijn wel een beetje kan vergeten...

Ik wil binnenkort eens haar foto laten readen, wie weet komt daar wat uit! Maar moet nog een goede foto maken..

Heb net iig gekeken voor een zadel, en heb wel wat leuke gevonden. Ik ben zelf ontzettend moeilijk met zadels, maar gelukkig heb ik er wat kunnen vinden waarvan ik weet dat ik ze iig fijn vind! Dus straks even met ouders overleggen... Clown

Zonder zadel vind ik eigenlijk een beetje eng.. Bloos Maar misschien moet ik dat toch eens proberen. Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:43

Dat IS ook een beetje eng Haha!

Vandaar dat een testzadel / leenzadel / barebackpad misschien wat is. Ik denk dan al snel aan boomloos natuurlijk omdat je met een andere boom gewoon weer andere drukpunten kunt krijgen en hetzelfde effect kunt houden , ook al is het een ander zadel... Vandaar dat zonder zadel of iets dat er op het lijkt het beste toont of daar het probleem in zit.

Wat hebben je ouders er trouwens mee te maken Haha!
Of betalen zij het ? Dan ben je wel erg afhankelijk ja , dat is pech.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:18

Equidea schreef:
Hoe jong is het dier?
Vriendin van me had hetzelfde, dier kon het werk nog lang niet aan. Geestelijk en lichamelijk (laatbloeier).

Juist, dit is niet iets wat wij van achter de PC kunnen zeggen. We weten niet waarom hij zo doet, is het echt staken, of je uitproberen, of het nog niet aan kunnen!?! Meestal kunnen jonge paarden ( en dan vooral in de begin) ongeveer 20 minuten met hun werk bezig zijn..

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:15

misschien zit het zadel niet goed?!
niet teveel in haar mond vragen, eerst zorgen dat ze vorwaarts wordt..

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:20

gipsyboy schreef:
je hebt je pony ook een hele verkeerde naam gegeven!!
hij doet ze naam eer aan!
AUDI heet hij toch?
dat is een afkorting he....
van:'' Als U Duwen Intreseerd''.

maar ff serieus denk dat je wat rustig aan moet doen.
hij is nog jong, kan nog jarenlang rijden laat hem lekker uitgroeien en van zijn jeugd nog genieten. voor ie echt aan het werk moet.

Clown Clown Clown Haha! Haha! ROFL ROFL hahahahaha errug gelgguh... AUDI hahaha

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:06

Je kan je pony ook MET zadel longeren (of iemand op je pony zetten tijdens het longeren), want misschien vind hij het zadel toch vervelend en gaat daarom langzamer lopen e.d...
succes ermee! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:09

Mits je een goed passend zadel hebt kan het zijn dat je gewoon eens flink moet aanpakken, niet elk paard is even voorwaarts en ook bij een jong dier moet je er eerst een gaspedaal op zien te krijgen, wat niet altijd meevalt. Voorzichtig zijn is niet erg maar je kunt ook té voorzichtig zijn en daar schiet je ook niks mee op. Niet elk paard is even voorwaarts en als een paard niet voorwaarts is duidt dat niet meteen op pijn of andere ongemakken, er zijn zat luie donders in omloop.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:10

Ik longeer haar al met zadel natuurlijk. Knipoog

Aanpakken heeft echt geen nut, daar reageert ze namelijk echt niet op. Met longeren schiet ze vooruit op de zweep maar als ik erop zit voel ik de achterhand een beetje eronder schieten maar voorwaartser gaat ze niet.

Wilde vandaag gaan kijken hoe ze reageert buiten, maar gaat helaas niet lukken.
Hoop dat het morgen kan.
En ben aan het kijken voor een nieuw zadel nu. Denk dat dat toch wel het belangrijkste is nu, mocht ze met een goed passend zadel nog steeds niet doorlopen dan kijk ik dan wel weer verder.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:42

Mijn pony is werkelijk gelijk aan de jouwe.

Mijn instructrice wist ook niet meer wat ze er mee aanmoest en nu rijdt ik met sterspoortjes en oila.
Uiteraard eerst kuit en indien geen reactie spoortje erin. Werkt super. Ze is nu voorwaarts.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:27

Sonja_B schreef:
Mijn pony is werkelijk gelijk aan de jouwe.

Mijn instructrice wist ook niet meer wat ze er mee aanmoest en nu rijdt ik met sterspoortjes en oila.
Uiteraard eerst kuit en indien geen reactie spoortje erin. Werkt super. Ze is nu voorwaarts.

hier nog een aapje dat zoiets had met buitenrijden dat zij alleen voorop wou als er niks spannends lag.
lag er een hoopje blaadjes dan was het meteen nek vast zetten of stil gaan staan en w88 tot een ander paard voorop ging, omdat ze dan echt niet meer liep. kon ook zo hard slaan als je wouw ze liep niet Huilen nu een heel klein spoortje, gewoon met z'n puntje deraan en reageerd ze echt super op, gelukkig kom ik net iets met m'n voet onder der buik dus prik ik haar niet de heletijd perongeluk met m'n spoortje.
ook natuurlijjk eerst kuit en dan pas spoortje derin Vork