dasj_02 schreef:ik ga ze afdoen de eerste keer want hij heeft nog nooit in een piste gereden en kent nog nieta lle hulpen ik dek dat het het beste is om hem er rustig aanteleren en dan men spoortjes te proberen
Je kunt inderdaad niet iets verfijnen wat je paard uberhaupt nog niet kent. Als ik zo over je rijniveau kan/mag inschatten denk ik dat jij je sporen niet gebruikt ter verfijning, maar omdat je pony traag en/of dwars is en je hem met je sporen en zweep beter vooruit kunt krijgen. Op dat punt ben je het gebruik van de sporen al geheel voorbij en ik weet dat het verleidelijk is ze ook voor het drijven te gebruiken, maar dan zou ik eerder zeggen dat je je spoorloze been kracht moet bijzetten met je zweepje en dat consequent volhouden. Dus 1. kuitdruk geven. geen reactie? 2. hardere kuitdruk geven. geen reactie? 3. duidelijke kuitdruk geven in combinatie met een tikje van je zweep en dat bouw je zo op totdat je reactie krijgt en zo doe je dat elke keer als je been geeft. Been = reactie moet je voorhouden. Ook mijn merrie had geen respect voor het been, maar met deze methode leerde zij reactie te geven om het aanleggen van mijn been. We zijn van 'schoppen' alweer terug beland op aanleggen, dus het kan wel! Let wel op, dit kan gerust maanden duren en het is een heel proces. dus verwacht niet dat hij opeens morgen wel reageert. Als je nu zonder sporen gaat rijden kan het dus goed zijn dat je het zwaar gaat krijgen met tempo houden omdat hij je been nog negeert, maar ik zou er wel naar toe werken om zonder zweep en sporen te kunnen rijden. Dat is toch wel het beste en dan hoef je je niet meer druk te maken over wat andere ervan denken (sowieso niet, eerder bedenken of dat wat jij doet ook goed is).