Afstappen kan een drama zijn. :+

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Afstappen kan een drama zijn. :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:58

Als ik dat laatste doe dus niet helemaal afstap dan weet ik niet waar ik eindig. Bloos
Kan je nu al vertellen dat hij dat super eng gaat vinden. Schijnheilig

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:00

Ja dat was bij mini ook..Maar het helpt wel.Gewoon vast laten houden door iemand..en zelf gewoon aan t zadel vasthouden of een riem rond zijn nek waar je je evenwicht aan kan bewaren

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:02

of met uitrijdeken/zweetdeken rijden? Dan "wappert" er vanalles op de kont. Eerst aan de longe, dan jij erop aan de longe en daarna los. Mischien dat dit helpt??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:03

Heb hem weleens alleen met zweetdeken gelongeerd en dat vond hij niet eng. Weet niet hoe hij dat natuurlijk onder het zadel vind. Bloos

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:09

En naast hem springen?

Vervolgens ga je er gewoon op (dat vind hij niet eng?) en dan zorg je dat iemand hem even vasthoud (iemand die jij vertrouwt!) en dan doe je eerst je rechterbeugel uit en ga je met je been zwaaien totdat hij het niet eng meer vind.
Vervolgens kom je een aantal keer omhoog in het zadel (zoals je met het afstappen doet) en beweeg je je been weer. Als hij dat allemaal niet eng meer vind dan stap je af (heel rustig, maar wel snel).

Waarschuw diegene die hem vast heeft Tong uitsteken. Dit gewoon heel vaak herhalen. Gaat het afstappen goed, dan kan je rustig aan zijn kont erbij gaan pakken, dus tijdens het rijden over zijn kont aaien!

Hoewel je het niet wilt, is het denk ik toch de oplossing om heel vaak op en af te stappen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:10

Naast hem springen maakt hem niet uit.. Al ga je op een trap staan. Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:11

Vraag anders een ervaren iemand om er even mee bezig te gaan. Gewoon half op en afstijgen en zo blijven hangen tot hij rustig is, kwestie van doorzetten.

Overigens beloon ik mijn paarden altijd met een klopje op de kont tijdens het rijden, misschien moet jij dat ook gaan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:25

Jij rijd dus zeker ook niet met zweep als die zo reageert op ze kont of dat wel ?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:27

Hij moet niks van een zweep onder het zadel hebben..

Verder nu je het over een zweep heb kan ik erin komen wat het is.. Het is een springpony en heeft vroeger Z gesprongen.. en hij zal dan vast ook wel een paar tikken met de zweep op zijn kont hebben gehad dat hij daar nu angsitg van is?

Verder heb ik ook helemaal geen zweep bij hem nodig. Lachen

Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:37

Lijkt me toch het verstandigste dat je of je been behoorlijk optilt of iemand erop laat rijden die niet bang is. Je komt me een beetje over als een angstig konijntje.

Het lijkt net of het trauma bij jou zit ipv bij je paard Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:35

Angstig konijntje?
Hij doet het ook als je zijn kont niet aanraakt tenminste vandaag wel.

Angstig konijntje is ook niet gek.. Vorig jaar heb ik een ongeluk gehad met een paard maar dat ter zijde..

Ik heb geen zin om weer in het ziekenhuis te belanden. Lachen
Ik wil tips om het mijn pony niet meer eng te vinden om aftestappen etc..

Jij geeft niet echt tips maar alleen maar commentaar op iets terwijl je mij en mijn pony niet eens kent.

edit: Verder heb ik geen paard gekocht voor iemand anders. Bloos

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:30

als hij gewoon is aan een deken, kan je ook eens rijden met deken? snoepjes, hangt af van je paard of hij daar nu bijterig van wordt of niet. persoonlijk ben ik daar niet zo voor.
hoe zit het met aansingelen? heeft hij daar ook problemen mee? anders kan je hem rustig, tijdens het uitrijden, vanaf de singel aaien, rustig naar achter toe, steeds een stukje verder. als hij onrustig wordt, gewoon rustig verder doen tot hij het goed vindt. en dan stoppen. de volgende keer bij het rijden opnieuw, zo steeds stukjes verder.
angst voor iets komt sneller dan dat het weggaat... helaas. maar met rust en geduld komt het wel, denk ik.
veel succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:07

Aansingelen als ik ernaast sta maakt hem niets uit.
Als ik erop zit weet ik niet want ik heb een dressuur zadel. Clown

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:10

Ik ga met de andere mee.Gewoon zo doen met opstappen en afstappen steeds en zijn billen aanraken.Je zegt ik heb geen paard voor een ander.Dus niemand anders mag je hiermee helpen.Maar je heb wel een BIJRIJDER lees ik op bokt.hoezo ik heb geen paard voor een ander.Dat spreekt wel tegen zeg.
Een ongeluk NAAST een paard is wel wat anders als erop.Lekker vertrouwen heb jij in je paard.Op een andere manier kom je er gewoon niet vanaf.Dus er zit nix anders op dan het gewoon te doen meid.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:12

Ik weet niet of jij kan lezen Nicky maar ik reageerde op iemand die zei dat ik anders maar iemand anders op mijn paard moest laten rijden.. ( voor altijd dus)

Ik heb wel vertrouwen in mijn paard en binnenkort komt snuffelhues even langs om mij en mijn paard verder te helpen.

Edit: Oja Nicky.. Oordeel niet voordat je mijn paard hebt gezien en kent. Lachen Lekker onlogisch van je.. Als je weer zo gaat doen weet je het nog van de vorige keer he. Knipoog

Omg!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:15

Ik snap niet zo goed waarom jullie de TS zo aanvallen? Als het paard en vandoor schiet met afstappen levert dat gewoonweg gevaarlijke situaties op, en ik kan me goed voorstellen dat de TS geen zin heeft in stuntwerk. Veiligheid boven alles! Dat gaat toch niet over bang zijn, maar over gezond verstand lijkt mij.
En dat ze geen paard heeft voor een ander slaat denk ik op de opmerking dat ze dan maar iemand anders op haar paard moet laten rijden. Ze zal dit gelezen hebben als dat ze zelf niet meer moet rijden omdat ze te angstig is oid... Dat is natuurlijk geen oplossing, bovendien zal een ander er even goed verongelukken als het probleem niet opgelost wordt.

Ipv de TS aan te vallen, lijkt het me interessanter om bruikbare tips te geven... Lachen

Het inderdaad niet de bedoeling het paard op zijn kont aan te raken als je afstapt, anderzijds moet het paard dat wel accepteren en er niet van in paniek schieten. Er kan altijd iets mis gaan bij het op- en afstappen, en als je dan toch per ongeluk je paard aanraakt is het niet de bedoeling dat je meteen in het zand ligt he Knipoog

@ somebitch: trek het je niet te hard aan en zie welke tips je kunt gebruiken. Jij hebt een probleem met jouw paard, dat best een gevaarlijk probleem is. Je vraagt hier naar tips om het op te lossen. Dat is dan toch een eerste stap naar verbetering?
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 21-02-08 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:17

NOu sorry hoor maar ik ken jou paard super goed!heb hem zelf een aantal jaar gezien.dus het probleem ligt bij jou eerder.want heb deze problemen nooit gezien.vast omdat de vorige ruiter geen angst had Haha!
Bovendien laat ze er toch al iemand anders op rijden :S
De tips die gegeven worden vind ze niets terwijl het toch zo gaat hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:18

Vind ze niets?? Nee?? Hoe weet jij dat dat heb ik toch nergens gezegd

Oh je hebt hem gezien dus je weet heel zijn verleden?
Nou Ingeborg had er anders ook veel moeite mee en daarom is hij ook verkocht.. Omdat hij erom bekend stond dat hij er vaak vandoor ging.. Vraag het maar na aan haar. Lachen Overigens weet ook bijna heel bokt dit. Bloos

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:21

Nou hij is volgens mij verkocht zodat ze verder kon komen maar goed Knipoog en jij weet wel heel zijn verleden dan OMG.Heb hem nou toch nooit er vandoor zien gaan hoor Clown En bovendien als je toch zulke nare ervaringen hebt waarom ga je dan een paard kopen die volgens jou er altijd vandoor gaat ? (wat niet zo is maar goed)
En lees maar naar boven dat je dat wel gezegt hebt dat je niet van plan bent om het zo te doen.
Iedere tip die gegeven wordt vind je niet goed.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:24

Eens met snuffelhues. Liever verstandig en verantwoord erop stappen dan er maar dom en onverantwoord er gewoon opstappen en hopen dat het goed komt Lips are sealed De meeste ongelukken gebeuren bij het opstappen en afstappen dus ik snap niet dat mensen hier zo licht over denken Verward Liever iets oplossen, dan elke keer maar snel of voorzichtig opstappen met het risico dat je hem een keer per ongeluk op de kont raakt en hier zo van over de zeik raakt dat je blijft hangen in de beugel, paard aan de kletter enz.
Koe

Is hij altijd een beetje kriebelig bij de kont?

Wat ik doe bij paarden die angstig zijn bij het op en afstappen is grondwerk met een trainingsstick of een lange zweep en die dan over het hele lichaam halen. Beetje wrijven, niet te voorzichtig doen. Beginnen vooraan en dan langzaam naar achter. De achterhand en de kont bij de staart zijn de gevoeligste delen van het paard qua 'enge' dingen.
Als hij wegdribbelt doorgaan, en als hij ontspant ophouden.
Verder met de zweep over het lichaam heen zwaaien zodat het touwtje elke keer op de rug terecht komt. Niet je paard aankijken gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als hij ontspant, stop jij ook.
Ondertussen weer beetje wrijven met de zweep, als hij netjes stilstaat en ontstaat veel belonen, aai over de hals etc.

Misschien heb je wat aan deze oefening, bij mij werkt het altijd perfect bij angstige of kriebelige paarden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:24

Ik zeg nergens altijd Nicky maar je gaat een beetje erg offtopic.. Ik reageer nog 1 maal op je en dan ga ik Temmen..

Hij ging er afentoe weleens vandoor geloof je me niet zal ik het msn gesprek even doorsturen.
Ik weet wel heel zijn verleden ja want ik heb ook contact gehad met zijn vorige eigenaresse Mariel.. En met de stoeterij..

Nee iedere tip die gegeven word vind ik niet goed daarom laat ik ook iemand komen.. Dat was ook een tip maar deze vind ik blijkbaar wel goed want ik doe er iets mee toch? De datum etc staat al. Bloos

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:38

Moderatoropmerking:
TS heeft problemen met het afstappen. Graag ontopic blijven.

Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:10

De tip van mij om er iemand anders op te laten rijden, is er voornamelijk voor, om te voorkomen dat dit beestje net als haar vorige paard bij de slacht beland. Als haar nl. iets overkomt met een paard is dat haar oplossing! Ze kan gewoon niet rijden en ze neemt al helemaal niets van een ander aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:39

dat ongeluk met paard waar je het over hebt heeft ook helemaal NIKS met rijden of afstappen te maken gehad
heb je les, wat zegt je instructeur
problemen met het ervan door gaan en bit of hackmore opgelost inmiddels?

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:39

Weet dat t niet handig is, want er moet altijd iemand zijn......
Maar laat hem vasthouden, dan kan jij rustig afstappen en heb jij ook geen spanning, omdat je weet wat er anders gaat gebeuren. Erg lastig, veel succes!!!!!