tong over het bit leggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Re: tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:28

Snoevie schreef:
ik snap niet dat t als oplossing word gezien,belachelijk.
je paard geeft hier heel duidelijk iets aan,en dan zijn tong insnoeren met een panty?
ahum......

Insnoeren is, zoals je kan lezen, totaal geen sprake van... je zorgt gewoon dat de tong op zijn plaats blijft... en t werkt alleen als de tong over t bit een gewoonte is geworden en niet een aanleuningsprobleem meer is...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:06

kaatjemuts schreef:
Een pantykous is idd een laatste redmiddel, die je zeker niet te vaker dan 1 of 2 keer moet gebruiken, als t dan nl. niet helpt, helpt t nooit... Persoonlijk vind ik een panty wel vriendelijker dan t afsnoeren van de neusriem....
Je bevestigd de panty als volgt: Je pakt de tong vast, draait de pantykous er omheen en bindt beide einden aan de onderkant van de onderkaak vast. Niet te strak aantrekken, gewoon normaal vastzetten.
Is even een handigheidje, eerst ff een paar keer oefenen voordat je ermee gaat rijden....

Ongelooflijk dat je dit zomaar even hier neerzet Boos!
Er zijn altijd kloothommels die dit gaan proberen, zeker jonge kinderen en domme volwassenen zullen dadelijk snel een panty uit de kast trekken.

Bitloos is juist de manier om het proleem misschien te verhelpen, als het paard geen nare druk meer in de mond heeft dan zal hij het rijden ook fijner gaan vinden.

Is het paard al een keer nagekeken door die of gene, b.v tandarts , osteopaat??
Vind het ook ongelooflijk dat de ts alleen aan zichzelf denk , zo komt het in elk geval bij mij over, ze zoekt allerlei hulpmiddelen voor die tong , maar wil niet op een diervriendelijke manier het proberen op lossen, sorry dan verdien je in mijn ogen geen dier, het is geen fiets waar je even een nieuwe band om kan leggen, ik het grote medelijden met dat paard van jou Boos! Verdrietig
IK zou zeggen bind eerst je eigen tong eens vast rond je kaak een tong is een enorm gevoelig ding en je kan daar heel veel schade aan richten als je daar meegaat klooien , denk eens aan wat het paard gaat doen als zijn tong vast zit, wat zal dat arme dier een verrekte spier gaan krijgen en weet je hoe zeer dat doet, heb je dan echt geen gevoel in je donder, ik ga nu even stoppen voor ik echt bot en hard ga worden, want zou zo die pc in willen duiken.
Of is het misschien wel de bedoeling om half bokt op te fokken met dit topic??
Want geloof dat dit niet meer van deze tijd is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:22

Midgie, om medische redenen wordt het nog wel eens door een DA aangeraden, maar daar lijkt me in dit geval geen sprake van. Ik vind het ook bijzonder ondoordacht om hier maar even neer te zetten hoe dat moet, dat deed ik nou juist niet Scheve mond

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:25

ik denk dat de enige die hier bokt aan t opfokken is dat jij dat bent, midge...
Ik beantwoord alleen maar een vraag en had t zeker niet beantwoord als ik van mening was dat ik iemand stimuleer tot dierenmishandeling.
Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over wat dierenmishandeling is... Bitloos rijden kan in de verkeerde handen ook zeker mishandeling zijn!!!
Bovendien vind ik t niet helemaal eerlijk dat je TS zo veroordeeld, zonder dat je het volledige verhaal weet...

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:32

xxxfhxxx schreef:
bitloos rijden eens geprobeerd?
Citaat:
daarmee los je het probleem niet op, symptoombestrijding vind ik dat.

Huh? Verward dit is toch echt DE oplossing. De tong vult de gehele paardenmond, dus eigenlijk is er helemaal geen plaats voor een bit...Niet zo gek dus dat sommige paarden die tong boven het bit proberen kwijt te kunnen. En het kan sowieso nooit kwaad om bitloos te proberen...grote kans dat er een wereld voor je open gaat....
En waarom vind je bitloos het 'ontwijken' van het probleem? Die stelling snap ik echt niet...leg eens uit??... Haha!
Laatst bijgewerkt door Joepju op 20-02-08 09:45, in het totaal 4 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:32

Hoe zit het met longeren?
Gooit ie dan ook z'n tong naar buiten en heb je de longeerlijn aan het bit? Misschien eens aan het halster longeren?

Ik ben echt niet voor bitloos rijden (ook niet tegen) Maar misschien kun je het toch eens gaan proberen. Kijken hoe die reageeerd. Als die netjes z'n tong binnen houdt , dan zou je daarna kunnen denken aan een bit er in doen, maar wel bitloos rijden. Zodat hij dus geen druk krijgt op het bit.
kijken hoe die reageerd en van daaruit verder werken als het iets helpt. iig niet te snel willen veranderen.Tis maar een ideetje!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:43

Tong vastbinden met een panty???? Verward Verward Verward sjonge,,ik dacht dat ik al veel gekke dingen had gehoord in de paardenwereld...maar dit slaat echt alles.... *verwacht de volle laag, en zet zich schrap*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:50

Joepju schreef:
Tong vastbinden met een panty???? Verward Verward Verward sjonge,,ik dacht dat ik al veel gekke dingen had gehoord in de paardenwereld...maar dit slaat echt alles.... *verwacht de volle laag, en zet zich schrap*

tjonge, wat ben jij een watje. Paard moet gewoon z'n tong binnen houden, anders halen we 'm eraf Haha! ROFL

Ik vind dat je gelijk heb Knipoog Het slaat idd nergens op.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:22

Zoals ik al zei, om medische redenen kan het wel eens noodzakelijk zijn, maar dan niet een uur maar slechts een paar minuten.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:28

promptertje schreef:
Zoals ik al zei, om medische redenen kan het wel eens noodzakelijk zijn, maar dan niet een uur maar slechts een paar minuten.

Hmmm... als je even logisch nadenkt is het gewoonweg bizar om een paardentong vast te binden...dat is mijn mening tenminste.
Je probeert iets 'dwangmatig' op te lossen....en bij paarden iets dwangmatig op te lossen...werkt nooit..
Je paard moet niet altijd naar jou luisteren....luister zelf ook eens naar je paard. Veel mensen vergeten dat helaas maar al te vaak. Als je paard zegt; dat bit zit me vreselijk in de weg, en ik heb er last/pijn van luister dan naar je paard, en probeer bitloos.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:33

Bij medische redenen gaat het niet om het bit, maar om een afwijkende bouw van de keel. Ik heb zelf een paard met die kwaal gehad. Als zijn tong te ver achterin zijn keel kwam, klapte zijn strotteklep om en zou hij kunnen stikken. Door de tong even vast te binden in de koers voorkwam je dat. Thuis en in de training was het nooit nodig, alleen bij het leveren van topprestaties.

Nou had ik natuurlijk kunnen stoppen met het koersen, maar zo natural ben ik nou ook weer niet en paard gaf niet aan er last van te hebben. Maar nogmaals: het was voor hooguit een paar minuten, en op aanraden van een DA.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:41

promptertje schreef:
Bij medische redenen gaat het niet om het bit, maar om een afwijkende bouw van de keel. Ik heb zelf een paard met die kwaal gehad. Als zijn tong te ver achterin zijn keel kwam, klapte zijn strotteklep om en zou hij kunnen stikken. Door de tong even vast te binden in de koers voorkwam je dat. Thuis en in de training was het nooit nodig, alleen bij het leveren van topprestaties.

Nou had ik natuurlijk kunnen stoppen met het koersen, maar zo natural ben ik nou ook weer niet en paard gaf niet aan er last van te hebben. Maar nogmaals: het was voor hooguit een paar minuten, en op aanraden van een DA.

Laatste offtopic bericht (met excuses) Bloos Maar wat is de reden dat hij zijn tong alleen maar in zijn keel kwijt kan denk je? Precies; dat bit.
Ik zou iig een andere DA nemen als ik jou was...
Maargoed...ik bedoel het echt niet aanvallend hoor...dit zijn alleen dingen die me steeds weer doen verbazen... En als veel mensen om je heen zeggen dat het heel normaal is om de tong van je paard vast te binden, dan ga je dat waarschijnlijk zelf ook geloven dat het normaal is. Heel belangrijk om altijd logisch na te blijven denken..en vooral op je eigen gevoel afgaan...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:47

Ik neem absoluut geen andere DA. Het is een vakman, dat heeft hij al vele malen bewezen. En als ik het "normaal" zou zijn gaan vinden zou ik het nu ook wel bij mijn jonge paard toepassen, en dat doe ik nou juist niet omdat die medisch niets mankeert maar een hekel heeft aan druk op de tong.

Bitloos is prachtig, ik rij met mijn merrie ook meestal bitloos, maar is niet altijd een oplossing. Ik ben mijn hele leven al kritisch en blijf kiezen voor de op dat moment beste oplossing.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:49

Ik wil hier toch graag even kwijt hoe in en in triest ik het vind dat er hier zoveel gruwelijke "oplossingen" worden aangeboden voor dit probleem. Panties???? ben je wel helemaal goed bij hoofd?? Wat doen jullie als jullie kinderen iets doen wat je niet aanstaat? De Spaanse Inquisitie heroprichten?? Koop een fiets: trappen is vooruit en remmen is vaart minderen.
Er is inderdaad al helemaal geen ruimte in de paardenmond voor een bit, omdat de tong hier alle plek inneemt. Ik kan nog wel een aantal dingen opnoemen waarom een bit uberhaupt een gruwel is voor het paard.
Sorry hoor, maar mensen die dit soort dingen doen zouden nog niet eens in de buurt van een paard mogen kome, laat staan er mee omgaan.
Ik heb zo'n medelijden met de paarden die hieronder te lijden hebben, ik kan wel janken!!!!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:58

Mijn paard deed dit ook, ik heb alles geprobeerd. Zelfs met een los teugeltje kreeg hij het nog voor elkaar. Insnoeren met neusriemen hielp niet, verschillende bitten hielpen niet enz enz. Bitloos was en is voor ons geen optie.
Totdat iemand me vertelde dat paarden met een korte mondspleet, wat mijn paard dus heeft, dit verschijnsel veel meer laten zien. Simpelweg omdat je het bit niet een gat hoger kan hangen, het hangt bij mijn paard ongeveer een half gat lager dan het zou moeten. Dit levert geen problemen op met zijn gebit, dat heb ik laten checken.
Ik heb er daarom toch voor gekozen met een tonglepeltje te rijden. Ik heb zo'n rubberen, die je aan elk bit kan maken. Nu rijdt ik met een normale vastgemaakte neusriem, lekker losse teugel en een vrolijk paard.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:15

Grobegni schreef:
Bitloos was en is voor ons geen optie.

Kan je me uitleggen waarom bitloos "voor jullie" geen optie is?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:08

kaatjemuts schreef:
ik denk dat de enige die hier bokt aan t opfokken is dat jij dat bent, midge...
Ik beantwoord alleen maar een vraag en had t zeker niet beantwoord als ik van mening was dat ik iemand stimuleer tot dierenmishandeling.
Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over wat dierenmishandeling is... Bitloos rijden kan in de verkeerde handen ook zeker mishandeling zijn!!!
Bovendien vind ik t niet helemaal eerlijk dat je TS zo veroordeeld, zonder dat je het volledige verhaal weet...

Ik denk dat ik het hele verhaal al weet zoals ze het hier neerzet ,het idee dat ze de panty wil gaan proberen is al helemaal fout lijkt me , dan ben je er niet voor je paard, maar moet je paard er voor jou zijn.

Ik fok me niet op , maar heb diep medelijden met het arme paard en kan daar idd erg boos en zeer zeker erg verdrietig van worden.
Elk paard is met of zonder bit in de verkeerde handen niet op zijn plek.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:19

Ik zou een dubbelgebroken bitje proberen van koper. Koper zorgt ervoor dat je pony gaat kauwen (vinden ze lekker) en zo het bit gaan accepteren. Ook een groot voordeel hiervan is dat ze gaan ontspannen. We willen toch allemaal een ontspannen paard/pony?

brasileira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:49

Jeetje.. De tong vastbinden met een panty? Kan je nog verder gaan? Zoals al eerder is gezegd in dit topic maar niet echt een reactie op komt, daarom zeg ik het nog eens: Je paard probeert op deze manier aan te geven dat hij last heeft van het bit. De kans is groot dat het pijn doet.

Misschien helpt zo'n bondagetechniek wel, omdat het paard dan misschien leert dat het anders NOG meer pijn doet.. Maar is dat wat je wil?

Als je het nog niet hebt gedaan (misschien heb ik er overheen gelezen) zou ik eerst zijn mond laten controleren door een dierenarts en een tandarts. Als dat in orde blijkt, heel goed na gaan of het bit wel op de juiste manier in de mond ligt. Als dit ook het geval is, moet je gaan kijken naar jezelf. Hoe moeilijk dit misschien is. Doet hij het met longeren ook, zonder spanning op het bit van eventuele hulpteugels? Dan heeft hij toch echt last van het bit zelf. Doet hij het alleen als jij hem rijdt? Zja, dan moet je toch echt wat aan je handwerking moeten gaan doen..

Als je paard echt last heeft van het bit zou het dan geen oplossing zijn om bitloos te gaan rijden? Waarom niet? Het is een fabeltje dat paarden op een bit beter te besturen of te houden zijn als ze 'vervelend' doen.

Ikzelf rij al heel lang zonder bit, omdat ik het onzin vind en je naar mijn mening meer kwaad dan goed kan doen met zo'n ding. Hoe zacht ook. Het is ook echt niet nodig, ik ben nu bezig met inrijden van een jonge tinkermerrie. Hoewel ik nu nog lang niet aan rijden zelf toe ben zal dit zonder twijfel bitloos gebeuren. Omdat ze niet van mij is en ik dus niet zeker kan weten of ze ooit weg zal gaan wil ik haar uiteindelijk wel aan een bit laten wennen. Straks gaat ze naar iemand toe die het bit erin stopt zonder dat ze dit ooit heeft meegemaakt en waarschijnlijk de schrik van haar leven krijgt als ze direct met haar gaan rijden (je hebt van die mensen). Dat wil ik voorkomen. Maar dan neem ik wel een zacht dubbelgebroken bitje met koperinlagen zoals lutjehorsy ook al beschreef.

Bitloos is niet meer het ontwijken van je probleem dan alle andere oplossingen die hier beschreven worden. Het is ook niet zo zeer de oplossing, maar wel de minst pijnlijke denk ik. Als je met bit wil blijven rijden dan kan ik dat begrijpen (niet 'begrijpen' maar goed, er zijn niet veel mensen die zonder bit willen rijden). Maar zoek dan alsjeblieft de oorzaak van het probleem en niet de meest (voor jou) effectieve ontwijking.

Je zou eens kunnen kijken op paardnatuurlijk.nl. Daar staat duidelijk uitgelegd over waarom een bit niet nodig is. Je hoeft het niet gelijk overal mee eens te zijn op die website, maar misschien vergroot het je inzicht een beetje op bepaalde gebieden. Of je hebt in ieder geval de mening van iemand anders gelezen en kan je daar iets mee doen. Ook hebben ze een onderzoek gedaan naar bitloze optomingen, voor het geval dat je dat toch wil proberen is dat zeker nuttig om te lezen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:41

brasileira schreef:
Je paard probeert op deze manier aan te geven dat hij last heeft van het bit. De kans is groot dat het pijn doet.

Hier ben ik het niet geheel mee eens.
Zou goed kunnen hoor! Maar het kan ook een gewoonte zijn.Vroeger misschien pijn gehad en daardoor een vervelende gewoonte ontwikkeld. óf pijn komt ergens anders vandaan en uit zich in de mond.ts heeft aangegeven al verschillende dingen gedaan te hebben waaronder ook onderzoek door d.a. Ik denk dat het beste is om iets totaal anders te proberen en dus zonder bit. Zeker bij een gewoonte zal je die moeten doorbreken door iets totaal anders te doen.
bijv bitloos. btw ik heb nog nooit bitloos gereden, maar als ik een probleem heb,of recreatie zou geen rijden, zou ik het zeker gaan proberen

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:22

Lutjehorsy schreef:
Ik zou een dubbelgebroken bitje proberen van koper. Koper zorgt ervoor dat je pony gaat kauwen (vinden ze lekker) en zo het bit gaan accepteren. Ook een groot voordeel hiervan is dat ze gaan ontspannen. We willen toch allemaal een ontspannen paard/pony?

Van koper gaat een paard kauwen?? Het paard kauwt omdat ie instictmatig denk iets eetbaars in zijn mond te hebben. Dat bit zit gewoon in de weg en het duwt de tond naar beneden en naar achteren. Als een paard dat niet wil accepteren (en groot gelijk heeft ie!)zal hij proberen een andere oplossing te zoeken, zoals zijn tong over het bit gooien.
Ik durf te wedden dat zodra er geen bit in zijn mond hij geen probleem heeft, misschien zelfs opgelucht is.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:35

De TS geeft toch aan dat ze niét bitloos wil rijden, waarom gaan jullie er dan zo op door dan ze bitloos moet rijden om dit probleem op te lossen, volgens mij ontwijk je het probleem dan alleen maar hoor.

Zoals al eerder gezegt werd een panty kousje kan iid helpen, niet strak natuurlijk maar wel genoeg dat zijn tond op de plaats blijft.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:39

Chrissie_ schreef:
De TS geeft toch aan dat ze niét bitloos wil rijden, waarom gaan jullie er dan zo op door dan ze bitloos moet rijden om dit probleem op te lossen, volgens mij ontwijk je het probleem dan alleen maar hoor.

Zoals al eerder gezegt werd een panty kousje kan iid helpen, niet strak natuurlijk maar wel genoeg dat zijn tond op de plaats blijft.

Het probleem wordt toch door het bit veroorzaakt? Dus als je de oorzaak weghaalt is het probleem toch verholpen? Hoezo is dit dan het ontwijken van het probeem?

Nee joh, blijf maar nog meer dingen verzinnen om een paard te kwellen.
Ben benieuwd hoe je moeder jou heeft opgevoed........

brasileira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:44

superwoman schreef:
brasileira schreef:
Je paard probeert op deze manier aan te geven dat hij last heeft van het bit. De kans is groot dat het pijn doet.

Hier ben ik het niet geheel mee eens.
Zou goed kunnen hoor! Maar het kan ook een gewoonte zijn.Vroeger misschien pijn gehad en daardoor een vervelende gewoonte ontwikkeld. óf pijn komt ergens anders vandaan en uit zich in de mond.ts heeft aangegeven al verschillende dingen gedaan te hebben waaronder ook onderzoek door d.a. Ik denk dat het beste is om iets totaal anders te proberen en dus zonder bit. Zeker bij een gewoonte zal je die moeten doorbreken door iets totaal anders te doen.
bijv bitloos. btw ik heb nog nooit bitloos gereden, maar als ik een probleem heb,of recreatie zou geen rijden, zou ik het zeker gaan proberen

Daar kan je inderdaad gelijk in hebben. Het over een andere boeg gooien zou dan de beste oplossing zijn denk ik inderdaad.

Maar dit oplossen door een panty te gebruiken vind ik echt heel erg!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:46

Persoonlijk vind ik een pantykousje een vriendelijkere oplossing dan de neus af te snoeren met een neusriem, een tonglepel of een bit met tongvrijheid....
Bij de neusriem afbinden sluit je de luchttoevoer gedeeltijk af, een tonglepel drukt de tong in de kaak wanneer je druk op het bit zet en een bit met tongvrijheid is een stang die op de lagen van de mond gaat liggen...
Dit lijken me niet echt pretttige oplossingen, dan lijkt t me diervriendelijker om 1 of 2 keer de tong vast te zetten met een pantykous Knipoog Wat je, zoals ik al eerder aangaf, alleen moet gebruiken als de tong over het bit géén aanleuningsfout meer is, maar een gewoonte...
Anders moet je t gewoon rijtechnisch oplossen, maar daar is hier, zover als ik hier achter de computer kan beoordelen, geen sprake meer van....