Jong paard onmogelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isadora

Re: Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:27

Het is wel zo als ze bokt de ruiter die haar berijdt zit er echt stevig op, ze krijgt haar er niet zo makkelijk af, maar ik zit zelf met een evenwichtstoornis dus mij kan ze er makkelijk af gooien. Als er een ruiter afvalt (mijn vriend bv) dan kruipt die er meteen weer op zodat mijn merrie niet gewonnen heeft maar toch geeft ze niet altijd direct op. Over dat wiebelen met haar hoofd, eigenlijk wiebelt ze met heel haar lichaam, dit is tesamen met haar gangen ook wat verbetert maar helemaal verdwenen is het niet, ik denk dat dit gewoon meer met zowel haar lichaamsbouw te maken heeft, als met wat ze kan van rijden (door nog groen te zijn en verkeerd gereden in het verleden niet weten hoe ze zich "netjes" moet voortbewegen).

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 22:33

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:10

zoals ik het filmpje een beetje kan zien ziet je paard er toch vrij ontspannen uit.
wel! zou ik heel erg op de handen van de ruiter gaan lekker die gaan toch aardig verschillende kanten op. hierdoor schuift het bit ook constant door de mond.
Ooit een tandarts bijgehad?
bokken komt toch meestal voort uit pijn, tanden, nek, hals of rug. niet passend tuig.
OF geen ontzag voor de ruiter maar dan is het ook een punt dat je met een slecht opgevoed of "smerig" paard zit.

maar vervelend onder het rijden is dat gewoon altijd of kun je er verband in brengen? vorige dag niet gereden, niet in de weide. 2 dagen op stal gebleven... ik verzin maar wat maar zo kun je wel een beetje nagaan wat misschien de reden zou zijn.
maar als hij echt smerig bokt zou ik alvast 1 op de grond met een longeerzeep achter hem aan gaan en als je paard bokt of lastig wordt flink voorruit drijven.
altijd voorwaarts oplossen misschien kom je dan toch al een heel eind
succes en laat even een berichje achter

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:20

en ik moet toch ook echt eerlijk zeggen dat de amazone erg met haar handen beweegt, paard is niet recht in zijn lijf (vlat erg over schouder weg) wat spanning in de rug veroorzaakt) + ik zie toch echt te hele rtijd amazone hood van paard van links naar echts zagen, ik snap dat je een slof als controle middel gebruikt, maar het lost uiteindelijk de ooorzaak niet op. Ik zou er zelf (als t mijn paardje was) eens een holistisch dierenarts (steffy vd laarse) of een goede osteopaat naar laten kijke, het paard is erg onrustig in de aanleuening, kan ookbest iets met zijn tanden zijn. + 2 1/2 vind ik erg jong, zeker bij zo'n groot paard. die van mij is ook zo groot en nog lang niet uit ontwikkeld. ik zou goed gaan rechtrichten en je paard in evenwicht laten lopen en lekker naar voren, want dat is nu iig niet het geval. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:21

je ziet t paard ook echt vechten tegen de druk van de slof, ik zou hem er eigenlijk gewoon af doen en zelf een martingaal of een thiedeman pakken, die heffen zichzelf op als t paard goed loopt, deze slof staat voortdurend erg dwingend, en als ik paard was zou ik daar ook tegen in verzet komen.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:23

na het filmpje gezien te hebben ben ik toch van mening dat de ruiter er erg onrustig op zit, het paard is natuurlijk ook niet fijn maar wat dichter bij het paard blijven met lichtrijden zou misschien al een flinke verbetering zijn. Daarnaast zou ik toch nog veel minder druk op de teugels houden, het lijkt een beetje alsof ze zich in evenwicht probeert te houden door de teugels maar op te trekken, hoe meer je eraan zit hoe harder hij gaat lopen ( lijkt zo )

wat mij de beste oplossing lijkt is trainen op het niveau, teugels los en gewoon been eraan, in het begin zal het erg onwennig zijn maar ze zal toch eerst het been moeten accepteren, zo te zien doet ie dat namelijk niet.
veel succes ermee en hopelijk heb je er wat aan

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:28

De ruiter is idd heel onrustig in haar handen en als je een paard heb die daar niet tegen kan dan krijg je idd problemen.

Ben zelf geen topruiter en ben ook niet altijd rustig in mijn handen dus ik weet waar ik het over heb.

Ik zou haar meer voorwaarts rijden.

Moeilijk he...

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:30

geduld is een schone zaak Vork

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:33

De handen van de ruiter: wat een verschrikking!! Sorry hoor, maar juist bij zo'n paard is het superbelangrijk dat er iemand op zit die zijn handen NETJES STIL KAN HOUDEN!!

De ruiter beweegt haar handen op en neer op het ritme van het lichtrijden, en heeft dus nog geen onafhankelijke zit. En als ze richting camara rijdt zie je duidelijk zagen.

Mijn advies: zet er iemand op die beter rijdt, rustig is met haar handen en goed zit.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:46

Je kunt beter een andere ruiter zoeken want die ruiter die ik daar op dat filmpje zie rijden, nou daar gaan mijn tenen van krom staan. Slof zou ik zeker niet gebruiken ( en naar mijn ervaringen zou ik het bit ook eruit halen). In hoeverre is ze medisch gecontroleerd, rug, benen, hoeven, bespiering, tanden? Ze is erg vroeg ingereden dus het zou me niet verbazen als er iets medisch niet klopt.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 23:50

Dit is net het probleem. Deze ruiter is de enige die ze toelaat en waar ze min of meer naar luistert, slof dient enkel om haar tegen te houden dat ze er niet vandoor gaat, maar de slof wordt niet aangespanne, als je op het filmpje goed kijkt zie je dat mijn paard haar hoofd nog naar boven kan brengen. Ja de ruiter houdt haar handen misschien niet erg stil, maar mijn paard neemt erg grote passen enzo dus het is moeilijk om daar muisstil op te zitten (ook kwam het door 3 loslopende paarden die steeds naar haar toekwamen). Het betert wel met elke keer dat er gereden wordt, maar ze blijft een erge bokker.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 23:51

Zonder bit rijden? dat betekent zoveel als je eigen doodvonnis tekenen, je hebt over deze merrie totaal geen controle als je het bit weghaalt. Je kan er niet eens een keer zonder zadel op gaan zitten!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:52

Paard is extreem links gebogen en valt met veel gewicht op de binnen(rechter) schouder wat veel spanning in de rug en een onrustige aanleuning opleverd ivm het verliezen wat het evenwicht. Slof en ruiter helpen het paard niet maar verergeren het. Het versnellen duidt op verlies van evenwicht en ter compensatie.

Kans is groot dat dit rij-technisch op te lossen is. Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:52

een paard bokt niet zomaar... die gaat niet denken van zow die zullen we er vandaag eens afbokken, het komt altijd ergens vandaan. ja paard kan hoofd omhoog brengen ja, maar heel zijn nekwervels worden dan in een vreemde houding getrokken hoor, hij kan zijn hoofd nooit naar voren brengen om te ontspannen, rij die neus eruit en rij naarvoren, met een slof trek je het paard je kort op zijn borst en op zijn voorhand, dan kan hij nooit met ontspannen ruggebruik lopen, spanning levert pijn en ongenoegen... dus bokken

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:53

themi schreef:
Paard is extreem links gebogen en valt met veel gewicht op de binnen(rechter) schouder wat veel spanning in de rug en een onrustige aanleuning opleverd ivm het verliezen wat het evenwicht. Slof en ruiter helpen het paard niet maar verergeren het. Het versnellen duidt op verlies van evenwicht en ter compensatie.

Kans is groot dat dit rij-technisch op te lossen is. Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

helemaal met je eens!!
en je hebt geen bit nodig om te rijden!!
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 10-02-08 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 23:55

kim1207 schreef:
een paard bokt niet zomaar... die gaat niet denken van zow die zullen we er vandaag eens afbokken, het komt altijd ergens vandaan. ja paard kan hoofd omhoog brengen ja, maar heel zijn nekwervels worden dan in een vreemde houding getrokken hoor, hij kan zijn hoofd nooit naar voren brengen om te ontspannen, rij die neus eruit en rij naarvoren, met een slof trek je het paard je kort op zijn borst en op zijn voorhand, dan kan hij nooit met ontspannen ruggebruik lopen, spanning levert pijn en ongenoegen... dus bokken

Sinds ze met slof gereden wordt bokt ze amper nog. Haar hoofd wordt ook niet tegen de borst getrokken, slof wordt op dezelfde lengte gehouden als de teugels, maar dienen als extra hulpmiddel voor als ze op de vlucht slaat wat ze ook regelmatig durft doen.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 23:56

kim1207 schreef:
themi schreef:

helemeel met je eens!!
en je hebt geen bit nodig om te rijden!!

Ok, dan mag jij mijn paard komen rijden zonder bit, ik hoop dat je een goede levensverzekering hebt!!!!!!!!!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:57

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:58

een bit zit "tussen jouw oren", en dit paard zou ik onder begeleding van iemand die veel van het bewegingsapparaat af weet gaan rijden,

paard heeft weinig vertrouwen dus ook eerst een boel grondwerk met paard om vertrouwen te kweken,

maar isadora, no offence,
als je niets aan wilt nemen van mensen die het goed met je paard voor hebben, dan moet je hier geen advertentie plaatsen.

ik weet ook zeker dat je wanneer je je paard gelijkmatig in evenwicht in aanleuning en ontspanning laat lopen, de problemen voor een groot deel opgelost zullen zijn. het wegrennen en bokken van je paard is uiting van ongenoegen dat zijn lijf overbelast wordt.
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 10-02-08 00:16, in het totaal 2 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:59

isadora schreef:
Zonder bit rijden? dat betekent zoveel als je eigen doodvonnis tekenen, je hebt over deze merrie totaal geen controle als je het bit weghaalt. Je kan er niet eens een keer zonder zadel op gaan zitten!

Als ze echt oncontroleerbaar is zonder bit, kun je haar dan nog niet eens met een normaal halster leidden?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:00

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:01

ik vind het toch vreemd hoor..
jeziet inderdaad dat ze heftig nee schud op het filmpje. ik kan niet goed plaatsen waarom zwe dat doet, ze geeft niet duidelijk aan waar het probleem zit.
over het rijden kan ik echt geen zinnig woord zeggen omdat ik rijtechnisch gewoon niet zo veel ken.
ik denk niet aan een bitprobleem,maar wel aan een probleem in de oren,of schoudergebied.

ik denk wat enkele anderen ook al zeggen dat een osteopaat misschien heel goed helpen kan?
dat ze schud met haar hele lijf kan ook een teken zijn van ataxie.
ik denk dat de merrie wel wil,maar het niet kan. en ik weet niet waar de artsen naar hebben gekeken,maar ik zou verder gaan zoeken Knipoog

wil je nog es een filmpje maken?

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 00:03

Aan de hand is ze zo mak als een lammetje, maar je kan er gewoon niet op, dat is het probleem. Ik kan zelfs grondwerk met haar doen zonder haar vast te houden. Vanaf dat je erop wilt rijden begint ze gewoon de ezel uit te hangen. Zelfs als je ze zadelt en heel ontspannen wil rijden met losse teugel, ja dan lig je er ook meteen af.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:05

hns schreef:
kim1207 schreef:

Dit vind ik beetje erg extreem....

je moet even het hele filmpje uitkijken en dan zie je ook hoe t anders kan, met alleen een halsring. Ik vind het zo jammer, dat mensen altijd denken dat je alleen met een paard kan werken met een bit in en de mond dichtgebonden. ja kan met wederzijds vertrouwen en respect zo veel bereiken zonder dwangmiddelen, fantastisch gewoon. Ik hoop dat iedereen t filmpje uitkijkt en ziet hoe t ook anders kan!!

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 00:06

kim1207 schreef:

Dit is inderdaad een erg ziek filmpje, maar mijn paard wordt zo helemaal niet gereden. Ik heb dit geplaatst om raad te vragen aan mensen die al "probleempaarden" hebben gehad of bereden, maar ik krijg hier enkel verwijten naar mijn hoofd geslingerd