Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:10

Ik ga compleet mee met Breitling...

Changement is geen hoge oefening, en wordt al gebruikt bij het B springen.

Ook ik vind het een beetje raar dat je bijrijdster niet vooruit mag werken met het paard als jij nog niet zover bent.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:14

Het is jouw paard. Zolang er geen reden is om de dierenbescherming erop af te sturen mag jij zelf weten wat je met hem doet. Haha!.
Het maakt niet uit of je bijrijdster 13 of 30 is. Als je bijrijdster bent dien je de regels van de eigenaar te accepteren. Ik vind het getuigen van een slechte bijrijdster als ze niet luistert naar jouw waarschuwing en doorgaat met changeren, of andere dingen doen die jij niet wil.
Een voorvalletje vind ik nog geen reden om haar weg te sturen. Maar als het structureel/vaker gebeurt, en je vertrouwt haar niet meer, dan zou ik wel overwegen of je niet blijer bent met een andere bijrijdster.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:19

het is jouw paard het zijn jouw regels en daar dient zij zich aan te houden al is ze 80! en als ze zo graag de dingen wil doen die ze zelf wil moet ze maar een eigen paard kopen. zeg haar duidelijk maar op een vriendelijke manier dat je het niet meer wilt hebben, omdat je op die en die manier wil trainen, begint ze te maren enz.. en ondek je dat ze er niet naar luisterd dan zou ik haar ontslaan. en kijken naar een andere bijrijdster waarmee t beter klikt en wie je beter kunt vertrouwen Knipoog

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:38

ik denk ook dat je moet zorgen dat ze zich aan jouw regels houdt als ze dit niet wil is het aan haar om mss een ander paard te zoeken. Helemaal met nieuwe dingen leren is gewoon het fijnste als jouw paard het met jouw leert en zo groei je samen en niet paard met bijrijder en daarnaa weer paard met jouw. Het is jouw paard en de bijrijdster moet het er maar mee doen met jouw regels wil ze wat anders dan zal ze zelf op zoek moeten naaar wat anders..

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:40

Saskiaatje schreef:
foetsie schreef:
Tis rot voor je bijrijder, maar de eigenaars wil is wet.
Merk zelf als bijrijder dat het af en toe wel geven en nemen is af en toe.
Misschien kan je bijrijder beter in een andere les meerijden die dat soort oefeningen niet doen?
Vind het wel sneu voor zon bijrijder dat ze dan de overige oefeningen niet mee mag doen (neem aan dat ze zelf de les betaald?) en er dus een beetje voor spek en bonen mee rijd.
Daarom is het misschien helemaal niet zon slecht idee om in een lagere niveau les mee te rijden denk ik.

Ja, maar moet ik dan geven en zeggen dat ze die oefeningen wel mag doen of nemen door te vragen of ze in een andere les wil rijden?

Ik bedoelde het geven en nemen meer in de algemene zin.
Waarom volg je niet eens een les van haar en kijk je hoe de oefeningen gaan.
Als je bijrijdster goed kan rijden (of het snel oppikt), heeft het paard en jij er toch alleen maar profijt van?
Tis dan wel handig als je van dezelfde instructrice les hebt, want de ene kan het anders aanleren dan de ander.
Maarja, misschien dat ik een te verwende bijrijder ben. Mag (bijna) alles. Bloos

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:44

Je bijrijdster lijkt over je heen te lopen.
Gelukkig dat je zelf ziet, dat zij met dingen bezig is waar je paard nog niet klaar voor is.
Ik zou nog 1x heel duidelijk maken dat dit écht niet de bedoeling is, en dat jij wel degelijk weet waar je over praat.
Als ze dan nog "beledigt" reageerd, misschien toch maar naar iemand anders opzoek gaan?
Het zou zo zonde zijn als ze je paard een soort van ''verpest'', door te weinig geduld.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:49

Ik lees nergens dat het paard er nog niet klaar voor is? Of heb ik daar over heen gelezen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:58

Ik lees meer dat het de eigenaar niet gelukt is, en nu lichtelijk jaloers is dat haar bijrijder er wel mee bezig is...
Ik persoonlijk vind dat de eigenaar haar regels wat moet afzwakken, maar daar tegenover moet wel staan dat de bijrijder te vertrouwen is Ja

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:00

Breitling schreef:
Ik lees nergens dat het paard er nog niet klaar voor is? Of heb ik daar over heen gelezen.

Ik lees het toch duidelijk wel. Knipoog
Ze zegt dat haar paard nog niet klaar is om dit soort dingen te gaan leren.
& Haar nu alleen maar in de maling neemt.
Denk dus dat je het bericht nog een x moet lezen.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:01

Saskiaatje schreef:
Even een korte inleiding, dit is het schema van mijn paard nu:

Maandag: dressuurtraining
Dinsdag: staat paar uur los met vriendje
Woensdag: dressuur training
Donderdag: longeren met passoa
Vrijdag: bijrijdster heeft dressuurles
Zaterdag: ik heb dressuurles
Zondag: staat paar uur los met vriendje

Dat is zo ongeveer het schema.

Mijn paard en ik zijn nu ongeveer op L1-niveau. En mijn bijrijdster is zelf ook ongeveer dat niveau. Nu doet zij Rick (m'n paard) op vrijdag, omdat ik dan dus niet kan. Ik kan dus ook niet komen kijken. Nu krijg ik dus net te horen dat ze gisteren in de les het changeren geoefend heeft, terwijl ik heel duidelijk ben geweest daarover, ik wil dat niet. Wij zijn beiden L1 en changementen rijden is weetikveel hoe hoog niveau. Ook heeft hij mij hiermee vroeger vaak in de maling genomen. Op de X changeren en bokkend de andere kant oprennen. Dit is dus absoluut uit den boze. Als wij ooit op Z-niveau zijn, wil ik dat best een keer in de training meenemen, maar nu echt nog niet. Wat moet ik hier nu mee? Moet ik zeggen dat ze m'n paard niet meer mag rijden? Want ze is nu lichtelijk boos omdat ik het niet wil en ik ben bang dat ze het blijft doen maar het gewoon niet meer zegt. En ik ken mijn paard, als hij dit vaak genoeg doet zodat hij het compleet onder de knie heeft, gaat hij hier misbruik van maken tijdens mijn training. En dat wil ik juist tegengaan.

Ook is het gisteren niet eens goed gegaan, want hij changeerde alleen voor en hij sprong niet mee achter en aangezien zij nog niet op dat niveau is, mijn paard nog niet op dat niveau is en de instructrice zelfs nog geeneens op dat niveau is, vind ik dit echt abnormaal. Mijn paard pakt alles snel op en dalijk leert hij het verkeerd en dan krijg ik later de problemen met een paard die het changeren ooit (nu dus) verkeerd aangeleerd heeft gekregen.

Iemand tips? M'n bijrijdster is trouwens al in de 30 en ik ben 17, vandaar dat ze soms het idee heeft dat ik het allemaal niet zo goed weet. Ze zegt wel "jouw paard, jouw regels", maar ik ben bang dat ze dit niet na gaat leven.

Nog even duidelijker. Knipoog
Er staat in mijn ogen dus wel ,dat het paard er nog niet klaar voor is. Knipoog
En de ruiters ook beiden nog niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:07

Ik las het.
Nu is het wel zo dat een paard geen z hoeft te zijn om een galop wissel te maken. Sterker nog een paard wat net onder het zadel is /net doorgereden is, zeg een jaar onder het zadel kun je een galop wissel al aanleren. Paarden die b springen kunnen ook wissels. Als het paard L1 niveau is is hij dus zeker op een niveau dat hij prima wissels kan leren.

wat giebels uitspreekt wat mijn idee.
Als je iets als eigenaar niet wilt hebben moet bijrijder daar genoegen mee nemen, zoniet moet bijrijder op zoek gaan naar een ander paard. Maar als ik dit zo lees heb ik het idee dat eigenaar niet wil dat bijrijder meer met het paard doet/meer leert als eigenaar zelf. Eigenaar zelf heeft daartoe natuurlijk alle recht maar je kan het ook anders bekijken.

Als bijrijder sneller gaat kwa leren/oefeningen kunt je daar ook profijt van hebben. Je kunt dan namelijk zelf van je eigen paard leren.

En als intructrice nog niet op dat niveau kan les geven maar het wel doet was ik daar snel klaar mee, nog eerder als met bijrijdster.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:10

Er staat niet dat hij er niet klaar voor is, er staat dat hij nog niet op dat nivo is Knipoog
Dat zou betekenen dat hij wel op dat nivo zou kunnen komen als je dat toestaat Ja
En zoals al eerder gezegd, een changement wordt al geleerd bij jonge paarden die gaan springen. Dus zo'n zware oefening is het helemaal niet

En een instructie hoeft niet op een hoger nivo te zijn dan dat ze lesgeven. Ik ken een man die nog nooit een wedstrijd heeft gereden (volgens mij zelfs nog nooit op een paard heeft gezeten) maar heeft toch al verschillende ruiters naar het Z en hoger gekregen...
Het gaat om de kennis en de manier van overbrengen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:12

Als eigenaar bepaal je wat je bijrijder met je paard mag doen.

Kan me echter voorstellen dat het lastig is om in een groepsles een deel van de tijd maar te gaan stappen omdat de groep met iets anders bezig is.

Kun je aan je bijrijdster vragen of ze in een andere les wil gaan rijden? Of priveles nemen, of zonder les rijden.

Als dat allemaal niet mogelijk is en ze zit vast aan deze les dan zou ik als eigenaar verder niet moeilijk doen en haar gewoon laten mee rijden met de les. Het is onder begeleiding en ze zit niet zelf te rommelen, dus dat scheelt al.

Verder inderdaad, in een springparcours is het ook handig als je paard een wissel kan springen Haha!.

Tenslotte, over het schema van je paard: mag deze ook wel eens op buitenrit of springen?

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:12

@Breitlin: Nu ik jou verhaal zo van deze kant lees, ben ik het inderdaad ook wel wat met jou eens.
De bijrijdster, rijd blijkbaar al wat hoger als wat de ts inschat, en kan iets meer als de ts.
Maar toch vind ik dat de TS recht heeft, om dit liever niet te willen.
Maar inderdaad, een galop wissel zie ik eigenlijk het probleem ook niet zo van in bij dit verhaal . Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:15

maar apple, ze rijd toch niet voor niks in een gevorderde les? Als je in een gevorderde les rijd en je leert daar dingen zou ik het niet pikken als ik naar een beginnersles terug moest alleen omdat je met dat paard niet verder mag leren. Wat heeft de bijrijder er dan aan om te rijden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:17

Vandaar ook mn vraag of de bijrijder misschien priveles kan krijgen of zelf kan rijden met het paard.

Het wordt dan de eigen keuze van de bijrijder of ze dit paard nog wil blijven doen of dat ze op zoek wil naar een ander paard.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:24

Ik vind wat ze nu heeft gedaan niet kunnen. Als jij zegt dat het niet mag dan moet ze dat respecteren. Ik vind dat je er een goede reden voor hebt, je moet in de L en M ook nog contragalop als jouw paard dan constant overspringt omdat de knopjes er niet goed genoeg op zijn gezet heb je wel een probleem. Ik zou het gewoon tegen haar zeggen en als je het idee hebt dat ze er mee door blijft gaan kan ze lekker een ander paard gaan zoeken!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:25

Nou, een gevorderde les zegt ook niet alles.
Ik moest van mijn vorige instructrice ook appuymenten, changementen ed oefenen, terwijl ik hem nog niet eens fatsoenlijk op basisniveau heb rondlopen.
Ik wilde hem ook niet de changementen aanleren, omdat ik niet voldoende kan rijden om te voorkomen dat hij er misbruik van maakt (oftewel, mij gewoon niet goed snapt). Dus ik zou ook niet willen dat mijn bijrijder dat doet. Dat heeft niets met jaloezie te maken, maar het is wel mijn paard, hij moet voor mij fijn te rijden blijven.
En als je op L1 niveau rijdt hebt je imo nog genoeg te oefenen zonder dat je perse aan changementen hoeft te beginnen.

Maar los daarvan, een bijrijder moet zich aan de afspraken houden die ze met de eigenaar heeft gemaakt, hoe raar of overdreven die eisen ook zijn. Kan ze zich daar niet aan vinden, moet ze maar opstappen.

In dit geval zou ik het er nog 1x over hebben met je bijrijder, en dan gewoon een laatste kans geven. Jouw paard, jouw regels.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:27

Het is natuurlijk jouw paard, maar verplaats je even in haar.

Er wordt een changement van haar gevraagd in een groepsles, een gemiddeld mens laat dit niet aan zich voorbij gaan.
Zij probeert het, en het gaat fout.
oké, dat is jammer.
En misschien had ze hier mee moeten wachten, misschien had de instructrice beter moeten begeleiden, maar het is al gebeurd.
Om haar nu meteen de deur uit te sturen vind ik een beetje zielig.

Ze mag natuurlijk geen dingen doen die jij niet wilt, maar 1 keer lijkt me niet zo'n groot probleem.
Overigens is een changement helemaal niet zo'n 'hoge' oefening. Dat is al gezegd.

Ik kan me ook voorstellen dat jij het niet erg leuk vind, het is tenslotte jouw paard.
Maar is het werkelijk zo'n probleem dat zij niet hoger mag rijden dan jij?
Ik sprong Z met mijn bijrijdpaard, eigenaar reed recreatief, daar zijn nooit problemen mee geweest.

Aanspreken, kans geven.
Misschien toch iets minder streng worden, ik neem aan dat ze er wel van geleerd heeft als je haar 1 keer boos aanspreekt.
Hierom boos worden geeft voor haar ook geen fijn gevoel.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:30

Ik snap het niet helemaal?

De instructrice zegt dat ze niet haar heel les op haar kan aanpassen? Dat hoeft toch ook niet? Ik neem aan dat ze niet allemaal achter elkaar aan huppelen in die les?
Dus zou ze zelfstandig in de les kunnen rijden en deelnemen aan hetgeen wat ze wel mag van jou en niet deelnemen aan hetgeen wat jij niet wil hebben?
Of zie ik het allemaal veel te simpel?

Jij hebt als eigenaar de recht om je grenzen aan te geven. Als ze daar overheen gaat, kun je óf haar waarschuwen en ook duidelijk de reden waarom je het niet wilt hebben óf haar de laan uit sturen.

En mocht ze toch wel verder zijn, maar jij vind dat je paard er nog niet klaar voor is (Of misschien omdat je wel samen met je paard naar een hoger niveau wilt groeien), heeft ze dat maar de accepteren en te respecteren.

En als ze dan toch zo graag verder wil en ook daadwerkelijk zou kunnen is een ander bijrijdpaard voor haar wellicht beter.

@ Danielle:
Als de TS dit al eerder heeft aangekaart dat ze dit niet wil hebben, is het de taak van de bijrijdster deze "kans" af te slaan.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:36

Breitling schreef:
maar apple, ze rijd toch niet voor niks in een gevorderde les? Als je in een gevorderde les rijd en je leert daar dingen zou ik het niet pikken als ik naar een beginnersles terug moest alleen omdat je met dat paard niet verder mag leren. Wat heeft de bijrijder er dan aan om te rijden?

Ik ben het niet met je eens. Als ik of iemand anders een groen paard heeft gekregen/gekocht. Moet die helemaal overnieuw beginnen met leren rijden op dat paard. Dus, leren hoe het paard omgaat met lichtrijden bijvoorbeeld. Dus als dat paard er nog niet klaar voor is, kan je beter van voor af aans beginnen met die oefening inplaats van midden in de oevening te beginnen, omdat de Ruiter meer kan.

Edit:

daNiielle_ schreef:
Het is natuurlijk jouw paard, maar verplaats je even in haar.

Er wordt een changement van haar gevraagd in een groepsles, een gemiddeld mens laat dit niet aan zich voorbij gaan.
Zij probeert het, en het gaat fout.
oké, dat is jammer.
En misschien had ze hier mee moeten wachten, misschien had de instructrice beter moeten begeleiden, maar het is al gebeurd.
Om haar nu meteen de deur uit te sturen vind ik een beetje zielig.

Ze mag natuurlijk geen dingen doen die jij niet wilt, maar 1 keer lijkt me niet zo'n groot probleem.
Overigens is een changement helemaal niet zo'n 'hoge' oefening. Dat is al gezegd.

Ik kan me ook voorstellen dat jij het niet erg leuk vind, het is tenslotte jouw paard.
Maar is het werkelijk zo'n probleem dat zij niet hoger mag rijden dan jij?
Ik sprong Z met mijn bijrijdpaard, eigenaar reed recreatief, daar zijn nooit problemen mee geweest.

Aanspreken, kans geven.
Misschien toch iets minder streng worden, ik neem aan dat ze er wel van geleerd heeft als je haar 1 keer boos aanspreekt.
Hierom boos worden geeft voor haar ook geen fijn gevoel.

Hier geef ik eigenlijk wel gelijk in. Ik zou haar gewoon nog een kans gaan, dan zie je vanzelf wat er gebeurt.
Laatst bijgewerkt door xAstrid op 09-02-08 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:38

Ik denk dat er best een oplossing is zodat je bijrijdster toch in de les kan blijven rijden en niet de oefeningen hoeft te doen. Ik heb vroeger bij de pony's ook met een pony die op hoger niveau liep tussen pony's die net zadelmak waren gelopen. Schouderbinnenwaarts is te vervangen voor stelling, changement voor eenvoudige galopswissel, etc. Er zal dus best een mogelijkheid zijn dat de bijrijdster toch in die les kan blijven rijden. Gewoon even met de instructie overleggen. Het is geen makkelijke situatie, maar ik zou toch even een vrijdag vrijmaken om te gaan kijken naar haar les. Misschien gaat het allemaal wel heel goed en is er geen reden tot verbieden/ongerust zijn.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:40

Trice schreef:
@ Danielle:
Als de TS dit al eerder heeft aangekaart dat ze dit niet wil hebben, is het de taak van de bijrijdster deze "kans" af te slaan.

Ja klopt.
Maar ik zie het probleem niet, een changement doet niet veel kwaad.
Als ze het maar niet 10 keer achter elkaar fout oefent!

In mijn ogen is het probleem meer dat zij hogere oefeningen doet dan de eigenaar.
Zo komt ze iig over.

Ik neem niet aan dat iedere B ruiter werkelijk B niveau traint? Nors opkijken
Hoger trainen om hoger te komen. Zo vind ik dat.

Natuurlijk moet ze geen dingen doen zonder toestemming, maar haar bijrijder heeft wss gedacht dat de instructrice het wel wist.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:42

daNiielle_ schreef:
Trice schreef:
@ Danielle:

Ja klopt.
Maar ik zie het probleem niet, een changement doet niet veel kwaad.
Als ze het maar niet 10 keer achter elkaar fout oefent!

In mijn ogen is het probleem meer dat zij hogere oefeningen doet dan de eigenaar.
Zo komt ze iig over.

Ik neem niet aan dat iedere B ruiter werkelijk B niveau traint? Nors opkijken
Hoger trainen om hoger te komen. Zo vind ik dat.

Natuurlijk moet ze geen dingen doen zonder toestemming, maar haar bijrijder heeft wss gedacht dat de instructrice het wel wist.

Klopt, maar waarschijnlijk rijdt deze Bijrijdster niet wedstrijden met het paard. (?)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:44

Oja, nu je het zegt..
Maar ik las ergens dat ze L1 niveau was, en het paard ook. Dus vandaar. Lachen