Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.

Saskiaatje schreef:foetsie schreef:Tis rot voor je bijrijder, maar de eigenaars wil is wet.
Merk zelf als bijrijder dat het af en toe wel geven en nemen is af en toe.
Misschien kan je bijrijder beter in een andere les meerijden die dat soort oefeningen niet doen?
Vind het wel sneu voor zon bijrijder dat ze dan de overige oefeningen niet mee mag doen (neem aan dat ze zelf de les betaald?) en er dus een beetje voor spek en bonen mee rijd.
Daarom is het misschien helemaal niet zon slecht idee om in een lagere niveau les mee te rijden denk ik.
Ja, maar moet ik dan geven en zeggen dat ze die oefeningen wel mag doen of nemen door te vragen of ze in een andere les wil rijden?
Breitling schreef:Ik lees nergens dat het paard er nog niet klaar voor is? Of heb ik daar over heen gelezen.

Saskiaatje schreef:Even een korte inleiding, dit is het schema van mijn paard nu:
Maandag: dressuurtraining
Dinsdag: staat paar uur los met vriendje
Woensdag: dressuur training
Donderdag: longeren met passoa
Vrijdag: bijrijdster heeft dressuurles
Zaterdag: ik heb dressuurles
Zondag: staat paar uur los met vriendje
Dat is zo ongeveer het schema.
Mijn paard en ik zijn nu ongeveer op L1-niveau. En mijn bijrijdster is zelf ook ongeveer dat niveau. Nu doet zij Rick (m'n paard) op vrijdag, omdat ik dan dus niet kan. Ik kan dus ook niet komen kijken. Nu krijg ik dus net te horen dat ze gisteren in de les het changeren geoefend heeft, terwijl ik heel duidelijk ben geweest daarover, ik wil dat niet. Wij zijn beiden L1 en changementen rijden is weetikveel hoe hoog niveau. Ook heeft hij mij hiermee vroeger vaak in de maling genomen. Op de X changeren en bokkend de andere kant oprennen. Dit is dus absoluut uit den boze. Als wij ooit op Z-niveau zijn, wil ik dat best een keer in de training meenemen, maar nu echt nog niet. Wat moet ik hier nu mee? Moet ik zeggen dat ze m'n paard niet meer mag rijden? Want ze is nu lichtelijk boos omdat ik het niet wil en ik ben bang dat ze het blijft doen maar het gewoon niet meer zegt. En ik ken mijn paard, als hij dit vaak genoeg doet zodat hij het compleet onder de knie heeft, gaat hij hier misbruik van maken tijdens mijn training. En dat wil ik juist tegengaan.
Ook is het gisteren niet eens goed gegaan, want hij changeerde alleen voor en hij sprong niet mee achter en aangezien zij nog niet op dat niveau is, mijn paard nog niet op dat niveau is en de instructrice zelfs nog geeneens op dat niveau is, vind ik dit echt abnormaal. Mijn paard pakt alles snel op en dalijk leert hij het verkeerd en dan krijg ik later de problemen met een paard die het changeren ooit (nu dus) verkeerd aangeleerd heeft gekregen.
Iemand tips? M'n bijrijdster is trouwens al in de 30 en ik ben 17, vandaar dat ze soms het idee heeft dat ik het allemaal niet zo goed weet. Ze zegt wel "jouw paard, jouw regels", maar ik ben bang dat ze dit niet na gaat leven.

.
Breitling schreef:maar apple, ze rijd toch niet voor niks in een gevorderde les? Als je in een gevorderde les rijd en je leert daar dingen zou ik het niet pikken als ik naar een beginnersles terug moest alleen omdat je met dat paard niet verder mag leren. Wat heeft de bijrijder er dan aan om te rijden?
daNiielle_ schreef:Het is natuurlijk jouw paard, maar verplaats je even in haar.
Er wordt een changement van haar gevraagd in een groepsles, een gemiddeld mens laat dit niet aan zich voorbij gaan.
Zij probeert het, en het gaat fout.
oké, dat is jammer.
En misschien had ze hier mee moeten wachten, misschien had de instructrice beter moeten begeleiden, maar het is al gebeurd.
Om haar nu meteen de deur uit te sturen vind ik een beetje zielig.
Ze mag natuurlijk geen dingen doen die jij niet wilt, maar 1 keer lijkt me niet zo'n groot probleem.
Overigens is een changement helemaal niet zo'n 'hoge' oefening. Dat is al gezegd.
Ik kan me ook voorstellen dat jij het niet erg leuk vind, het is tenslotte jouw paard.
Maar is het werkelijk zo'n probleem dat zij niet hoger mag rijden dan jij?
Ik sprong Z met mijn bijrijdpaard, eigenaar reed recreatief, daar zijn nooit problemen mee geweest.
Aanspreken, kans geven.
Misschien toch iets minder streng worden, ik neem aan dat ze er wel van geleerd heeft als je haar 1 keer boos aanspreekt.
Hierom boos worden geeft voor haar ook geen fijn gevoel.
Trice schreef:@ Danielle:
Als de TS dit al eerder heeft aangekaart dat ze dit niet wil hebben, is het de taak van de bijrijdster deze "kans" af te slaan.

daNiielle_ schreef:Trice schreef:@ Danielle:
Als de TS dit al eerder heeft aangekaart dat ze dit niet wil hebben, is het de taak van de bijrijdster deze "kans" af te slaan.
Ja klopt.
Maar ik zie het probleem niet, een changement doet niet veel kwaad.
Als ze het maar niet 10 keer achter elkaar fout oefent!
In mijn ogen is het probleem meer dat zij hogere oefeningen doet dan de eigenaar.
Zo komt ze iig over.
Ik neem niet aan dat iedere B ruiter werkelijk B niveau traint?
Hoger trainen om hoger te komen. Zo vind ik dat.
Natuurlijk moet ze geen dingen doen zonder toestemming, maar haar bijrijder heeft wss gedacht dat de instructrice het wel wist.