Hij gooit me er expres af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hij gooit me er expres af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:22

Niemand zegt dat hij kreupel is.
EEn paard kan ook elders laste hebben, wat je niet ziet in kreupelheid.

Waarom zou een paard zomaar uit het niets jou eraf willen hebben?
Dat is toch niet logisch?

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:24

ik snap wel dat je wilt weten hoe je het op moet lossen maar sta wel open voor de dingen die worden gezegt. Knipoog
Als je er ergens niet mee eens bent reageer niet zo boos, oke? Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:29

Ik denk dat de TS het niet zo goed snapt allemaal, jij maakt een toppic aan en wil tips van ons. Deze krijg je, we schilderen je echt niet af als mishandelaar, we geven alleen ons inzicht aan jouw door. Hoe jij dat opvat is jouw probleem.
Je paardje heeft duidelijkergens last van. (gehad) Dat geeft helemaal niets als je daar gewoon rekening mee houd.
Als jij stelling door blijft vragen terwijl je paard blijft protesteren bokt hij idd net zo lang tot die nagatieve druk weg is. In dat geval was dat jouw hulp(stelling vragen dus).

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 10:31

Ik sta open voor alle suggesties... Knipoog

Maar aan de mededeling dat ik dom en kortzichtig ben omdat ik nou even niet snap wat er gebeurt heb ik niet zoveel. Dat er iets mis is weet ik ook wel. Het was gewoon ontzettend beangstigend, bokken zonder stoppen, het ging echt niet meer om die stelling op het laatst, ik moest er gewoon af. En als ik morgen weer op stap en hij doet datzelfde nog eens dan lig ik weer op de grond. En dat zou noch voor mij, noch voor het paard goed zijn.

Ik wil gewoon van jullie horen wat nu volgens jullie mijn volgende stap moet zijn met dit paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:35

Citaat:
En als ik morgen weer op stap en hij doet datzelfde nog eens dan lig ik weer op de grond.

Dan lijkt het me helemaal logisch toch...niet meer erop en je paard met spoed na laten kijken.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:37

Laat er iemand naar kijken dan, als je er zo zeker van bent dat het niet bij jouw ligt Ja Mocht er ergens pijn zijn weet je iig waar het vandaan komt. Op het moment weet ik even niets waardoor je straks niet van je paard gelanceerd word. Misschien even longeren voor het rijden? Lekker even geen stelling/nageeflijkheid vragen? Misschien pak je de teugels te snel op? Niet rijden? Ga eerst bij jezelf na wat er misschien fout zit, en haal er dan deskundigen bij.
En dat is helemaal niet negatief bedoeld.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:40

Wat een nare manier om zo over een paard te praten.

Jij vraagt stelling, paard wil cq KAN dat niet. Jij zet door, paard wil/kan nog steeds niet en aangezien jij niet luistert zegt 'ie dat steeds duidelijker.

Wat er gisteren goed ging, kan vandaag vreselijk gaan en andersom. En even een gedachte: gisteren een proefje gelopen, misschien vandaag spierpijn? Misschien spiertje verrekt, hoofd gestoten op stal, je weet het niet. Heeft niets te maken met de baas zijn of dat je paard van jou wint. Paarden hebben ook een lichaam dat interacteerd met zijn omgeving, en niet als een fiets vandaag doet wat het gister ook deed en morgen ook zal doen.

Ik denk (over je laatste vraag) dat je onbewust en onbedoeld je paard zodanig over de zeik geholpen hebt dat hij ook n iet meer bezig was met die stelling, maar met jou eraf krijgen, omdat het hem duidelijk totaal niet beviel. De volgende stap is wat mij betreft dan ook niet met dit paard maar met jou, eerder aanvoelen wanneer iets vanuit je paard gewoon niet lukt (paarden 'pesten' niet! Paarden geven gewoon feedback) en om daar dan ook naar te luisteren, ook al liep hij gisteren als een trein en doet hij dat morgen weer. Soms heb je gewoon een rotdag, denk dat je dat voor jezelf ook wel herkend.

Ben in elk geval blij dat je bereid bent om mee te denken Lachen

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:45

Klara16 schreef:
Ik wil gewoon van jullie horen wat nu volgens jullie mijn volgende stap moet zijn met dit paard.

Persoonlijk zou ik in eerste instantie zelf een eerste controle op het lijf doen. Checken of de rug nergens gevoelig is, en bv even met een snoepje kijken of hij onbelast goed in wil buigen naar links, rechts en extreem naar beneden (tussen de voorhoeven).
Daarna in beweging checken of het paard overal goed op reageert, bijvoorbeeld door het even aan de dubbele longe te nemen. Dan kun je mooi checken of 'ie beide kanten op nagefelijk is, en bijkomend voordeel voor nu is dat je meteen even het frisse eraf gelongeerd hebt voor als er niets zichtbaar blijkt te zijn.
Aan de longe ook helemaal goed? Dan gewoon cappie op en erop. Vraag je instructeur of een ervaren stalgenoot om even aanwezig te zijn; al is het maar voor je eigen gevoel van veiligheid.
Dan onder het zadel rustig controleoefeningen uit gaan voeren. Op de volte zetten, in laten buigen, pasje wijken etc.

Mocht je nou onder het zadel toch aan 1 kant erg moeite met bv het inbuigen hebben, sluit dan even stap voor stap lichamelijke problemen uit. Laat je instructeur meekijken of je 'm zelf misschien wat vastgereden hebt, controleer het gebit, en indien nodig (probleem niet in korte tijd zelf onder begeleiding op te lossen) dan laat je even een veearts of bv osteopaat naar 'm kijken.

Als er niets uit je controles komt en je kunt 'm vandaag weer gewoon fijn rijden, ga er dan van uit dat het een eenmalige actie is, en benader 'm zo onbevangen mogelijk. En.... léér er van. Volgende keer dat je paard iets niet wil, zul je 't dus op een andere manier op moeten lossen dan je nu gedaan hebt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:47

Jo heeft me er ook wel eens afgebokt (jaja, en dat voor zo'n 'slome' koudbloed). Ze had de dag ervoor niets gedaan, ik had niet gelongeerd van tevoren en het was koud buiten. Tja... toen moest er even wat energie uit, ten koste van Maanling.

Ze is even flink doorgereden door mijn instructrice, en daarna ben ik er weer opgegaan.

De keren daarna heb ik haar van tevoren haar energie kwijt laten raken. Even rennen in de bak, en dan nog even longeren. Maar het heeft wel even geduurd voor het ik het vertrouwen terug had dat het echt maar een éénmalige aktie was.

Je kunt niet meer doen dan jezelf overtuigen dat er niets mis is, en dan maar gewoon opstappen en weer voorzichtig haar gaan vertrouwen. Of je laat haar een paar keer rijden door iemand anders, als het daar goed bij gaat, stap jij misschien met wat meer vertrouwen op.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:50

Een paard gooit nooit "voor zijn plezier" een ruiter er af; het kan per ongeluk, door een gigantische vreugdebok van b.v.: "YESSSS, 't is voorjaar", een heftige schrikreaktie, of om aan te geven dat er iets mis is; in dat geval heb je zijn eerdere signalen niet opgepikt en bleef dit als laatste mogelijkheid voor hem open om kenbaar te maken dat er iets helemaal fout zit.
Aan jouw de taak om er achter te komen WAT hem dwars zit............. en als het probleem is opgelost, pas weer aan rijden denken.
Succes, ik hoop dat het snel opgelost wordt!

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:56

Klara16 schreef:
Ik begrijp er niets van, mijn 6-jarige die al een half jaar niet meer gebokt heeft gooit me er gisteren gewoon expres af.

Hij wou geen stelling geven op links en toe ik die doorvroeg in stap bokte ze en bleef bokken tot ik er lag. Heb mezelf echt bezeerd en weet niet meer wat ik nu moet doen. Als hij dat een volgende keer weer doet blijf ik echt niet zitten...

Hoe moet ik er nu weer op???

misschien was de oefening te zwaar voor hem en had die gewoon geen zin erin om hard te werken.
ik zou er zeker weer opstappen,en gewoon even voorbereid zijn dat die het nu misschien wel nog een x gaat proberen,
en misschien is er niks aan de hand en zit je je voor niks druk te maken Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:03

Sorry hoor, een paard doet niets "express"

Als hij/zij zo iets doet, zit er iets dwars. Bovenstaand zijn voldoende aanwijziging gekomen waar je eens naar zou moeten kijken, waarschijnlijk eerst even naar je zelf.

Succes ermee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:18

Ik sluit me aan bij bovenstaande suggesties. Laat alles even checken alvorens het rijtechnisch op te lossen. Wanneer je er zeker van bent dat er lichamelijk, en qua tuigage niks scheelt, is het een geruster gevoel om er weer op te stappen.
Overigens vind ik dat TS wel open staat voor jullie suggesties. Waar ze in de aanvang zegt dat het paard haar er 'express' afgooit en dat ze 'doorvraagt' is misschien iets om haar even op te wijzen, maar ook ik vond enkele opmerkingen net even iets te scherp. Lijkt me niet nodig iemand dom en kortzichtig te noemen wanneer ze overduidelijk open staat voor suggesties...., het kan wel even wat minder dames!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:31

Klara16 schreef:
Ik sta open voor alle suggesties... Knipoog

Maar aan de mededeling dat ik dom en kortzichtig ben omdat ik nou even niet snap wat er gebeurt heb ik niet zoveel. Dat er iets mis is weet ik ook wel. Het was gewoon ontzettend beangstigend, bokken zonder stoppen, het ging echt niet meer om die stelling op het laatst, ik moest er gewoon af. En als ik morgen weer op stap en hij doet datzelfde nog eens dan lig ik weer op de grond. En dat zou noch voor mij, noch voor het paard goed zijn.

ik zie geen enkele mededeling over dat jij dom en kortzichtig bent?
bijna iedereen heeft het idee dat je paard ergens last van had en geeft tips.
en ook snap ik dat je echt angstig was en brrrr.... dat zouden er meer zijn hoor! Knipoog
ook zal de eerste keer dat je erop gaat weer spannend zijn.

Je vertelt dat je paard een lief dier is en ik vind, zoals eerder gezegd, ook blijken dat jouw paard ergens last van had, waardoor hij bokte. Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat jij je weer beter voelt, uit je verhaal blijkt dat je een flinke smak hebt gemaakt, en ga er dan pas weer op. misschien kan je hem wel longeren, of kan iemand anders dat voor je doen.
Je paard wordt er echt niet anders van. ja, mogelijk zal ie nog wel eens bokken, maar als het echt zo'n betrouwbaar paard is, zal ie niet zo snel misbruik maken van dat hij je er een keer af heeft gekregen (dit zeg ik omdat ik niet het idee heb dat hij 'je eraf heeft gegooid'.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:36

@ Driebergen: deze opmerking staat in de entry van ElCid.... die verder overigens terecht commentaar levert hoor. Maar het mag wel wat minder scherp. Flink in verweer gaan kan altijd nog, wanneer ts bijvoorbeeld alle adviezen in de wind zou slaan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:29

als jij het idee hebt dat er niets aan de hand is maar je vertrouwd het niet helemaal doe dan even een boktouw (halstertouw) om de hals heen waar jij je aan vast kan houden mocht het weermis gaan. Zorg dat er iemand met je mee kan lopen op de grond of dat je zelfs gewoon even aan de longe gaat rijden. Mocht ie willen bokken dan zorgen dat je het hoofd omhoog houd en been geeft. Voorwaarts dus. Mocht ie het weer doen kijk dan heel goed wanneer hij het doet. welk signaal ie heeft gekregen om maar zo te gaan bokken. het kan zijn dat het de laatste tijd heel goed ging en dat ie alles zo makkelijk aanbood dat jij dacht dat je al wat verder kon gaan maarhelaas was dat misschien teveel. dat kan gewoon gebeuren. Neem een stappie terug en wees al blij als je alleen in stap lekker kan traienen. Vraag alleen iets van hem als jij het vertrouwd. het is in ieder geval goed dat je er nog diezelfde training op bent gestapt. met die insteek moet je er de volgende keer ook op. Zolang je niet kan rijden gewoon lekker longeren. even een paar dagen rustig aan en dan weer een keer een wat zwaardere training aan de longe, niet alleen rondjes laten lopen maar echt trainen. daarna weer even rustig aan en dan weer een keer erop. Vraag niet te veel tot je het vertrouwen weer hebt. ik weet hoe moeilijk dit is ik kom het zelf ook vaak tegen bij het inrijden van jonge paarden en het corrigeren van oudere paarden. even en dip en een stapje terug.
Vertrouw op je instructrice en betaal even voor wat extra lessen. Ga er nu alleen op als je met iemand bent die je echt vertrouwd

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:42

Ik ben het wel eens met de meeste alleen ik denk niet dat ze Echt expres bedoelt als ik stapte op mijn paard en die dacht laat ik haar der is af bokken maar dat zei bedoeld paard bleef net zolang bokken totdat ik eraf viel en een vreugdebokje is geen 10 achter elkaar ofzo tot diegene die erop zit eraf valt.
En volgens mij heeft zei nooit gezegd lekker slaan soms is een zweepje in je hand genoeg of, zoals de meeste zeggen je paardje eventjes laten nakijken als hij van de hak op de tak oppeens gaat bokken.

En , als jou paard de eerste keer dat jij vroeg geen stelling gaf vragen de meeste mensen het een 2e x hoor als je paard na 1x dan geen stelling geeft hoeft niet te betekenen dat hij pijn heeft ofzo.

Maargoed voor de TS; als jij zeker weet dat je de hulpen goed gaf , dan toch even laten nakijken of mischien was het eenmalig.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:37

je kan zelf even kijken naar zijn rug of hij daar pijn heeft, vooral op de plaatsen waar het zadel licht, er voor en er net achter kan het zijn dat het zadel daar een spier een beetje afknelt, en daardoor best fel kan reageren. Als je het niet kan voelen kan je ook op het zadel gaan zitten en voor en achterover bewegen, dan kijken of het paard daar op reageert.
Na een week niet gereden te hebben kan de pijn al bijna weg zijn en hij er geen last meer van hebben. ik denk dat het net achter het zadel zit aan de, en kant en er net voor aan de andere kant.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:26

Ik vind je niet kortzichtig maar ik vind wel de manier kortzichtig waarop je reageert op het advies. Iederee probeert je advies te geven en niemand suggereert dat je iets heel slechts doet ofzo..
Ik was een tijdje terug ook met mijn bijrijdmerrie flink aan het trainen. Zij reageerde ook niet als ik stelling vroeg. Ik vroeg net even te veel door en toen flipte ze ook...Normaal heeft ze dit nooit dus ik heb het even met rust gelaten en lekker gewoon voltes zonder stelling gereden en slangevoltes en lekker voorwaarts houden. Toen probeerde ik het paar dagen daarna weer en toen was het prima.. Mijn merrie die zeurt absoluut niet voor niks. Ze flipte ook een poos geleden zodra ik ook maar teugels aan nam en wat bleek? afgebroken kies..
Maar goed: Jij vraagt wat de volgende stap moet zijn, dat is: nagaan waarom jouw paard dat deed en dat dan oplossen!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:28

Ik heb zo´n geval recent nog meegemaakt. Zelfde beeld als wat de TS schetst. Het zadel van deze persoon wat al jaren te krap en heeft veel spierschade aangericht. Door de constante druk op de boom is die uiteindelijk gebroken waarna het paard niet meer ophield met bokken. Het bokken bleef ze uitzitten waarna het paard zich heeft laten vallen. De ruiter lag gelukkig naast het paard!

Belangrijk in dergelijke situaties is het uitsluiten van fysiek ongemak of pijn. Ook een zadel kan een rol spelen maar ook een probleem in de wervels of anders......... . Misschien heeft je paard in de wei een rare beweging gemaakt en heeft hij daar last van of....... vul zelf maar in.
Paarden reageren hoogst zelden aggressief en ook dan is er een aanleiding voor......

succes!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:09

Update:

Er is voorlopig niets meer met het paard gedaan omdat ik van de dokter voorlopig niet mag rijden. Ben er nog minstens een week niet toe in staat. Omdat ik op krukken moet lopen kan ik ook niet longeren.

Ben nu dus op zoek naar iemand die hem even voor me wil rijden, en hopelijk het gedrag corrigeren. Kent er iemand een goeie professional in zuid-brabant of Belgisch Limburg? Stuur me PB!

@harnessmaker: wat je zegt klinkt heel logisch, en het zadel hebben we nagekeken en zover wij kunnen zien zijn de boom en de kussens in orde.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:14

Umm paarden bokken niet alleen als ze pijn hebben hoor Slapen

Ik erger me er echt aan dat er in topics waar een paard in bokt of stijgert, gelijk iets heeft. Het is winter, paarden zijn fris. En NEE paarden zijn geen robots en hebben ook hun buien !!

(kijk als een paard het voortdurend doet, zal ik hem laten nakijken ja..Maar niet als het paard een paar keer vervelend is.)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:20

Hij kan je er ook afgegooit hebben omdat hij t zo moeilijk vond en jij maar doorbleef vragen maar hij t gewoon niet kon of begreep, dat hij uit protest je dr maar eens afgooide.

Het kan genbeuren hoor, je bent met levende wezens bezig dus je kan het altyd verwachten.

xx

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:24

brendaa schreef:
kijk als een paard het voortdurend doet, zal ik hem laten nakijken ja..Maar niet als het paard een paar keer vervelend is.

Juist in het geval van de TS is iets medisch zeker niet uigesloten. Een paard dat altijd heel braaf is, nooit bokt,.. En dan opeens zo fel begint te bokken? Dat is niet normaal..

Eentje die regelmatig eens een bok geeft uit jolligheid of vrolijkheid, daar is niets mis mee. Eentje die nooit bokt en dan opeens zo hard: daar is wel iets mis mee.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:25

hmm..ik denk als ze had geweten dat dit eigenwijsheid was, dit niet op bokt zou plaatsen.
Ik zou toch je paard even laten controleren, want als ik hoor wat er met jou aan de hand is, moet het geen kleine val geweest zijn. Ik weet niet waar je woont, maar mischien kan iemand voor jou ook even kijken naar je paard, en gewoon even meningen naast elkaar leggen, Want vanuit bokt kunnen mensen niet veel zeggen, dus ga daar ook niet teveel mee in. Ze kunnen pas wat zeggen als ze het gezien hebben,,natuurlijk hun advies laat je paard controleren is echt het enige advies dat ik je nu ook zou geven. En laat anders zadelmaker komen, want die hebben er natuurlijk voor gestudeert dus die weten zeker meer dan jij. Verder volgens mij is puberaal gedrag ook meestal eerder, en dat is ook niet uit een oefening uit het niets bokken, of gaf je een tik? Want met stelling zou ik toch kijken naar de rug, hals, nek,,achterhand(mischien kon hij/zij zn achterhand er niet goed bij zetten dat die het daarom niet deed)
Maar vraag zeker advies aan een deskundigen, die zijn de enige die je kunnen helpen denk ik!!(osteopaat, fysiotherapeut, mischien dierenarts?)