hellup ik weet het niet meer hoor....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Re: hellup ik weet het niet meer hoor....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:50

Bij mijn paard is meestal tegen overgestelde, maar bij veel paarden is het zo dat ze bij een andere ruiter juist wel net een beetje beter hun best doen. Je hebt het paard pas, waarvan de eerste 5 weken ook nog eens een infectie, dus 2-3 maanden aan het rijden. Ik begrijp hem wel. Komt in nieuwe omgeving, onder de indruk en zal maar doen wat hem gevraagd wordt... Nu na een tijdje is hij lekker gewend, vriendjes gemaakt en heeft nieuwe baasje door. Kortom, eens kijken wat hij nieuwe baasje kan flikken. Kijken of we er onderuit kunnen komen en dat is zo dus! Meeste dingen die je beschrijft zijn dingen om jou uit te lokken, wat doe je dan?? Doen alsof je neus bloed, dus lekker laten headbangen, lekker je hand toegeven als hij gaat hangen en laat hem maar merken dat hij niet onder het werk uit kan komen. En ja, dat gaat tijd kosten....

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:51

Sommige paarden willen juist een reaktie uitlokken zodat ze daarna nog heftiger kunnen reageren. Het is per paard afhankelijk. Bij m'n merrie is dit het geval. Ze nam in draf op de linkerhand steeds een soort sprongetje zodat ik op het verkeerde been reed. Als ik hier op reageerde, werden de sprongen heftiger en ook haar andere gedragingen. Waardoor ze dus eronder uit kwam. Door veel overgangen, langzaam draven en op de kleine volte te zetten en die steeds groter maken, is het opgelost. Maar vooral niet boos worden.

Daar tegenover m'n ruin, als die loopt te rotzooien en ik pak hem even aan, is het ook gelijk over. Dus ik bedoel maar dat het echt heel afhankelijk is van het paard of je daarop moet reageren door boos te worden of het met trucjes/rijvaardigheid moet oplossen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 08:50

Ik ben iemand die het probeert om met rust op te lossen en niet gaan trekken enz. Ik heb zo les, ik hou jullie opde hoogte hoe het gaat. Ik vindhet zo jammer dat ik jullie geen foto's kan tonen... want ik weet nog steeds niet hoe ik ze hier moet plaatsen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:07

Upload ze met photobucket, en zet ze dan de link (te vinden als je rechst klikt en dan eigenschappen) tussen

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:32

piewie schreef:
Ik stuur hoofdzakelijk met mijn benen, maar ik krijg gewoon geen reactie en als ik hem stuur met mijn binnenteugel, dan pakt hij deze gewoon vast en loopt ie gewoon met me weg.

Niet met je binnenteugel gaan proberen te sturen, hierdoor gaat hij alleen maar meer over de buitenschouder vallen. Ik heb het idee dat je je paard niet fijn op twee teugels hebt.... dan krijg je zo'n soort dingen als niet van de hoefslag af willen komen enz. Ik vermoed dat het headbangen komt omdat je het teveel met je binnenteugel wilt oplossen.
Ik zou proberen je paard lekker aan een langer teugeltje voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden en wachten tot hij zelf contact met je hand gaat zoeken. En proberen in het begin zo min mogelijk aan je binnenteugel te komen. (wel contact houden, maar niet gaan spelen o.i.d.)
Mijn paard wil op de linkerhand ook het liefst aan de wand blijven hangen en heeft het liefst dat ik flink druk op de binnenteugel neem waardoor hij lekker over de buitenschouder kan weglopen. Jammer genoeg voor hem laat ik op zo'n moment juist mijn binnenteugel helemaal los, dan kom ik ook niet in de verleiding wel flink druk op mijn binnenteugel te nemen. Ik heb dit een tijd volgehouden zo, en nu loopt hij een stuk fijner op twee teugels. Mijn paard heeft wel heel veel trucjes om me toch die binnenteugel aan te laten nemen zoals opzij springen en dreigen er vandoor te gaan enz. Maar die dingen moet je gewoon negeren.
Ik weet niet of het bij jou paard zal helpen, maar bij die van mij heeft het zeker geholpen.
Veel succes ermee!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:58

Nou in de les ging het weer net zo en ging het echt niet goed. Mijn instructeur en ik hebben net lang er over gehad, misschien is ie te sterk. Ik ga nu met een tiedeman rijden en kijken hoe het dan gaat. Het kan helpen maar ik weet het niet hoor. Kijk het paard is wel 1.85 hoog en ik maar 1.68. Als hij erop zit, heeft natuurlijk meer beenkracht dan mij, doet ie het super.
Ik weet het niet, maar begin steeds meer te twijfelen. Ook mijn instructeur zegt dat ik de juiste hulpen geef. Maar waarom doet ie het dan niet bij mij en wel bij hem..... Ik ga eens even goed nadenken wat ik wil doen.....

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:43

Zoals er al vaker gezegd is, niet teveel met de voorkant bezig zijn, proberen hem op twee teugels te houden (dus niet alleen buiten) constante lichte druk, niet met de hand vragen maar met het been naar de hand toe werken. Draai tijdens het lichtrijden je heupen goed in de richting waar je heen wilt, zeker als je een wending in gaat zetten. Probeer je vooral te richten op takt en rij veel overgangen (op je zit).

Nog even een vraagje, als je instructeur er even op gezeten en hem even goed heeft doorgereden en je neemt hem dan over, lukt het dan wel?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:57

Als mijn instructeur erop gereden heeft en ik ga er weer op is het hopeloos. Ik zit er nu ook sterk aan te denken of ik hem toch niet moet gaan verkopen....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:53

kan je instructie niet uitleggen wat hij doet, en wat jij moet doen zonder dat hij nauw perse omlaag moet lopen en hem zo te rijden zonder aan het hoofd te zeuren, zo dus allerlei oefeningen te doen.
Goed je benen er aan houden en voorwaarts blijven rijden ook al loopt hij te snel.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:51

vanmiddag krijg ik les van iemand die ik al heel lang ken, maar nog nooit les van gehad heb. Zij gaat er eerst op en wil hem eerst eens aanvoelen voordat ik erop ga. Ik kijk er erg naar uit, omdat zij ook veel kleiner is als mij. Ik hoop dat ze me wat tips kan geven om wel weer ontspannen te gaan rijden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:49

Ja, ik snap dat dit je aan het denken zet om te verkopen. Maar ik zou zelf ook eens andere dingen proberen. Anders kom je hetzelfde probleem met een ander paard ook tegen..
En inderdaad gewoon eens een hele andere aanpak proberen of dus een frisse kijk erop van iemand anders.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:02

piewie schreef:
vanmiddag krijg ik les van iemand die ik al heel lang ken, maar nog nooit les van gehad heb. Zij gaat er eerst op en wil hem eerst eens aanvoelen voordat ik erop ga. Ik kijk er erg naar uit, omdat zij ook veel kleiner is als mij. Ik hoop dat ze me wat tips kan geven om wel weer ontspannen te gaan rijden.

Dit is dus precies de tip die ik je had willen geven! Vaak is iemand naast je die het net even anders uitlegt, wat je nodig hebt.
Maar jou verhaal bevestigd wel dat het zeker niet zo makkelijk is om een Z paard te kopen en het "dan maar even na te rijden" zoals zo vaak word beweerd.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:46

aerdenhout1 schreef:
piewie schreef:

Dit is dus precies de tip die ik je had willen geven! Vaak is iemand naast je die het net even anders uitlegt, wat je nodig hebt.
Maar jou verhaal bevestigd wel dat het zeker niet zo makkelijk is om een Z paard te kopen en het "dan maar even na te rijden" zoals zo vaak word beweerd.

hoe is de les verlopen heb je weer schik ? Ach gut

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:19

ja ik heb er weer schik aan gelukkig. Die vrouw gaf mij exact het de juiste tips en is er eerst zelf opgeweest om hem even aan te voelen. De andere instructeur gaf mij iedere x de verkeerde aanwijzingen. Ik ga het nu voorlopig zo proberen. Kijken of het nu de goede kant op gaat. Maar ik heb nu weer hoop....

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:56

ik heb juist geleerd.
je neemt beide teugels contact en je vraagt met je buitenhand en binnen hand houd je zeg maar je druk en dan ontspan je en ga je verder zo iedere keer tot je hem lekker hebt lopen.
dus vragen met je buiten hand. succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:39

Dan heb je het verkeerd geleerd johanne...het is eerder andersom, dus met je binnenhand stelling vragen en vanaf buiten laten zakken.
Fijn dat het weer een beetje gaat piewie.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:06

Geef niet te snel op, geen enkel paard is makkelijk. En elke lesgeefster is anders, de ene brengt het wel over en de ander niet..

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:08

Gelukkig heb je iemand gevonden die je goed kan helpen, dat wilde ik al vragen of je niet eens iemand anders kan vragen. Persoonlijk vind ik dat een instructeur best eens een keer op je paard kan stappen om hem te leren kennen, maar het is uiteindelijk jou relatie met het paard en jij schiet er duidelijk niks mee op dat het paard het bij hem of haar wel doet. Dus in eerste instantie zelf rijden en les volgen van iemand die jou de juiste aanwijzingen kan geven.

Geef de moed niet te snel op, na regen komt zonneschijn

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 08:37

Geef de moed niet te snel op, na regen komt zonneschijn[/quote]

Kijk maar eens naar het weer buiten haha, daar word ik ook al vrolijker van en het paard ook haha.
We zijn de hele week aan het oefenen en ja het gaat nu echt de goede kant op!