Verlichte zit! HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Verlichte zit! HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:10

Kunnen ze het is de les niet gewoon normaal uitleggen, je betaalt er toch voor.
Ik zou zeggen wat meer op je boven benen steunen , niet in de stijgbeugels gaan staan en ook niet te ver naar voren hangen, dan hang je te veel op de voorhand van het paard.
Zomaar net een klein stukje uit het zadel, en met de beweging van het paard mee gaan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:29

Alvast bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik zal er zeker iets mee doen! (zéker met die 'brug'!)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:33

Hoi, het is toch een kwestie vna oefenen hoor!

Toen ik in Ierland renpaarden ging trainen verging ik aan het begin van de spierpijn en had de neiging uit balans te raken en terug te vallen. Zodra je kuiten en schenen echter door de pijn heen zijn worden je benen sterker en je balans kun je leren ontwikkelen. Daarna wordt eht steeds iets makkelijker, sterkte! dat bridgen hielp mij met het odner controle houden van pullers, werkte super!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:33

Ik heb voor de verlichte zit een tip gekregen van mijn instructrice nl:

De beugels 2 gaatje korter doen als je normala met springen hebt. Zo moet je al beginnen met je hakken goed uitdrukken. Als je dat al goed doet blijf je al namelijk beter in de verlichte zit.
En zo oefenen, eerst in stap, dan draf als dat goed gaat in galop. Proberen om een beetje terug te blijven zitten. En niet je rug overdreven hol. bol te maken.

Voor mij helpt dit enorm. Ik heb er namelijk ook hele veel moeite mee om goed te blijven in de verlichte zit. Ik viel eerst ook vaak naar voren, of soms zelfs naar achter.

RCHLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:28

als je het onder de knie hebt is het best makkelijk! Knipoog

Flisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:50

wat je eventueel ook nog kan helpen is als je normaal zit, en dan normaal in je beugels staat voel je meer druk op de voorkant van je voet, maar als je in de verlichte zit gaat moet je beugels op een springmaat brengen das meestal twee gaatjes minder lang dan normaal en dan je hakken goed naar beneden en jezelf gewoon door je enkel laten veren, dit zit uiteindelijk veel lekkerder maar je moet de balans wel zo ver hebben dat je niet van links naar rechts zweeft Lachen

Hopelijk heb je er wat aan Knipoog

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:44

Ik heb er erg veel aan gehad om op een volte de volgende oefenig te doen voor je balans.
In draf een tijdje 2 maal zitten en 1 maal staan en daarna 2 maal staan en 1 maal zitten. Het is ook goed om in draf met je rechter hand je linker voet aan proberen te raken. In de les oefenen wij dit regelmatig en het heeft mij prima geholpen om verlichte zit te leren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:54

Bij de meeste zadels zitten de beugelhaken veel te ver naar voren, waardoor je moeilijk in evenwicht blijft.
In de Endurance wordt erg veel verlichte zit gereden, en bij die zadels zitten de beugelhaken dan ook veel verder naar achteren, zodat je veel beter boven je zwaartepunt zit en je je evenwicht veel beter bewaren kunt.
bij veel zadels kun je tegenwoordig andere beugelhaken laten plaatsen, waarbij je beugels dus rechter onder je lijf komen en je jezelf niet elke keer over je dode punt heen hoeft te werken. Misschien een optie?
Verder zonder paard je benen versterken; doe net of je gaat zitten, maar zonder stoel; houd dat even vast en ga weer staan.
Knieën nooit voor je tenen, dijen niet beneden de horizontale lijn.

Bloempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:45

Een tip die ik ene keer gekregen heb en die bij mij goed hielp, omdat ik ook steeds naar achter terug viel. Naar voren kijken, echt recht voor je (horizon) en niet naar je paard, naar beneden dus.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:47

Bloempjes schreef:
Een tip die ik ene keer gekregen heb en die bij mij goed hielp, omdat ik ook steeds naar achter terug viel. Naar voren kijken, echt recht voor je (horizon) en niet naar je paard, naar beneden dus.

Dit ZOU misschien weleens kunnen werken!

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:52

tijdens de sgw training is ons verteld dat je je beugels heel kort moet doen en moet zorgen dat je goed "hoekt" in je knieën en je bij je bekken. voor mij heeft het al een heel stuk geholpen toen ik men beugels een stuk korter deed.
hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog waar ik heb over heb ik trouwens wel tijdens de galop, maar denk dat het in de draf wel hetzelfde werkt.

Bloempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:52

Zou mooi zijn als het ook bij jou werkt, makkelijk trucje namelijk.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:31

als ik door de bos galoppeer en bv in de bak met jonge paarden doe ik altijd verlichte zit.
hakken omlaag drukken, knieen in zadel duwen( verdeel je de druk aan de kuiten ook op je knieen) bovenlichaam recht laten en ik zet mijn duimen altijd over de hals zodat ik steun heb en als je trekken of een bokje maken kan ik me daarmee opvangen

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:40

dat 'brugje' gebruik ik ook wel eens op ruiterkamp. erg handig! helaas heb ik aan het eind van zo'n rit altijd hele erge pijn in mijn enkels! laat ik die dan te veel doorveren? of hou ik ze dan juist te krampachtig vast? heb al gekeken of chaps of leren laarzen verschil maakt maar dat is het ook niet.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:41

ik ben het eens met juudje84