Paard is erg fel op de hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Paard is erg fel op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:48

Misschien eerst niet springen als ze al heet wordt van het feit dat er hindernissen staan? Zou de hindernissen gewoon gebruiken om voltes om heen te rijden oid, en met grondwerk gebruiken.
Er zijn inderdaad paarden die het leuk vinden hard op de hindernis af gaan, maar het heeft ook nog wel eens te maken met bijv. pijn/stress (keertje in de mond getrokken of terug in het zadel geklapt, stress door angst voor balken).
Ik zou kiezen om stress/angst te verminderen door bijv. grondwerk (ook met balken/zeil etc.)
Natuurlijk is het een springpaard en kan het er inzitten en is het wel een goede eigenschap, maar ik kijk liever naar een "relaxed" en toch vlot springpaard die goed te controleren is - die schoppen het uiteindelijk veel verder in de sport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:48

Ik heb het even verder beschreven. Vier balkjes op een grote volte zijn ook erg leuk Ja net als een achtje Haha!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:03

Voor mijn paard (die ook "stormt" op de hindernissen) werkt de volte het beste. Stilzetten is geen optie voor mij, zonder al teveel druk lukt me dat niet. En met teveel druk wordt hij alleen maar heftiger.
Verder is het erg belangrijk dat je zelf bij het aanrijden heel rustig zit, je handen laag houdt en vooral niet met teveel druk rijdt.
We denken allemaal dat wanneer een paard stormt hij dit doet omdat hij er zo'n zin in heeft. Het kan echter ook een vorm van spanning (stress) zijn. Probeer daarom ook zijn halslijn laag te houden bij het aanrijden!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:09

ik zou proberen om regelmatig in de bak te rijden als er hindernissen staan. En dan bijvoorbeeld 2 staanders neer te zetten, zonder balkje er tussen, en daar in verzamelde draf bv tussendoor. veel in een volte vlak voor een sprong langs, etc. Laten wachte, en duidelijkmaken met veel belonen, dat rustig rijden bij de sprong goed is. En dan als beloning de sprong 1 of 2 keer, in rustig tempo laten springen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:16

Als eerste heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee! En dressuur matig is ze goed aangereden, dat wil niet zeggen dat ze al het perfecte paard is onder het zadel..en natuurlijk is en blijft dressuur de basis! Hier blijven we dan ook veel aan werken! Verder ga ik veel aan het werk met drafbalkjes en staanders zonder balken en er dan tussendoor draven! En bij dit paard is het in zekere zin ook wel een vorm van spanning, ze vindt het gewoon onwijs spannend! Ik kan in ieder geval aan de slag Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:19

Citaat:
Ik spring met een borsttuig en een mexicaanshoofdstel en uiteraard beenbescherming (peeskapen strijklappen en springschoenen), verder wel een gewoon trensbitje omdat ze met een ander bit nogal belachelijk gaat doen (geef haar geen ongelijk)

Voegt een mexicaanse neusriem nog iets toe? Ik heb er namelijk nog wel 1 liggen, rij haar daar nu niet mee! Vindt het zelf altijd wel erg stoer staan zo'n mexicaanse neusriem!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:20

een mexicaanse neusriem werkt een stuk scherper in dan een gewone, ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:26

Met veel van bovenstaande tips ben ik het eens. Ja
Verder wil ik er nog wel iets aan toevoegen..... geef het de tijd en blijf zelf rustig. Haha!
Het paard wat ik nu rij, rij ik nu ongeveer 1,5 en ze is in die tijd al een heel stuk rustiger geworden.
Puur door regelmatig te springen en hier dressuurmatig mee om te gaan. En het paard heeft geleerd te wachten. Dus niet doorstormen naar een volgende hindernis.
Veel afwisseling in het werk, zoals hierboven genoemd de balkjes galopperen. Of bij een aantal hindernissen iedere keer afwisselend rechts en linksom wenden, tussen de hindernissen een paar keer een volte galopperen zodat ze op blijven letten.

Met tegenhouden bereik je niets, gaan ze alleen maar harder door. Paard moet doorkrijgen dat ze op jou moet wachten.

Succes. Knipoog

Mexicaanse neusriem hielp bij mijn vorige (best felle) merrie niets, ik kreeg eerder meer verzet dan dat het makkelijker werd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:33

Crosskip schreef:
Met veel van bovenstaande tips ben ik het eens. Ja
Verder wil ik er nog wel iets aan toevoegen..... geef het de tijd en blijf zelf rustig. Haha!
Het paard wat ik nu rij, rij ik nu ongeveer 1,5 en ze is in die tijd al een heel stuk rustiger geworden.
Puur door regelmatig te springen en hier dressuurmatig mee om te gaan. En het paard heeft geleerd te wachten. Dus niet doorstormen naar een volgende hindernis.
Veel afwisseling in het werk, zoals hierboven genoemd de balkjes galopperen. Of bij een aantal hindernissen iedere keer afwisselend rechts en linksom wenden, tussen de hindernissen een paar keer een volte galopperen zodat ze op blijven letten.

Met tegenhouden bereik je niets, gaan ze alleen maar harder door. Paard moet doorkrijgen dat ze op jou moet wachten.

Succes. Knipoog

Mexicaanse neusriem hielp bij mijn vorige (best felle) merrie niets, ik kreeg eerder meer verzet dan dat het makkelijker werd.

Ik heb inderdaad nog alle tijd en zowel ik als haar eigenaren hebben niet op korte termijn verwachtingen! Dus we doen het rustig aan! We moeten elkaar ook nog eerst leren kennen, rij haar nu net een maandje! Dat rustig blijven, is wel een heel goed punt, daar proberen we nu ook hard aan te werken! Even offtopic ik zie dat je uit de egg mountains komt, ik uit de hooks mountains Vork

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:37

Een mexicaan werkt sterk in als jij er druk op zet. De werking van de mexicaan is dat de druk meer verspreid word over het hoofd van het paard waardoor je wat meer te zeggen hebt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:38

de druk concentreert zich juist op het kruispunt.

My__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:41

Ik ry ook op een paard die ook erg fel is op de hindernis, van instructriese zegt dat ik in stap moet aan komen Haha!

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:46

ik heb van mijn instructeur geleerd dat als ze druk is je in-uitjes moet doen.
Je gaat dan heel de tijd heen en weer over de hindernis en zet je paard daarna zo snel mogelijk stil.
Als je dit vaak oefent let je paard steeds meer op jou en blijft ze ook rustiger voor en na de sprong.
Je kan dit ook opbouwen door de hindernis steeds hoger te leggen of ze afstand tot de balk te verkorten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:49

Lielle schreef:
de druk concentreert zich juist op het kruispunt.

owja sorry foutje van de zaak, moet kunnen Vingers aflikken maar het is iig wel zo dat als je geen druk op de teugels geeft het als een gewoon hoofdstel werkt, als je wel druk zet komt er alleen meer druk waardoor het paard (tenminste mijn paard) beter te controleren is in het parcour.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:51

My__ schreef:
Ik ry ook op een paard die ook erg fel is op de hindernis, van instructriese zegt dat ik in stap moet aan komen Haha!

risico hiervan is dat je eerts gata lopen trekken om ze in stap te houden en ze dan juist laat 'exploderen' op de sprong, precies het omgekeerde van wat je wil bereiken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:55

of dat ze gaan weigeren omdat ze dan te langzaam aankomen

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:13

Super handige tips!

Ik rijd al ruim een jaar een paardje bij (v. Negro) wat is opgegroeid op een springstal.
Wat ze daar met haar hebben gedaan weet ik niet, maar ze flipt altijd als ze mag springen.
Wel altijd met de oren naar voren, maar ze rent er echt op af en springt gigantisch hoog erover heen.
Ben toen elke week met haar gaan springen, en ik moest vooral zelf rustig blijven.
Blijven zitten op m'n kont, handen laag, constant praten met haar en vooral niet aandrijven.
Ook niet teveel tegenhouden want dan ging ze juist trekken.
Later ging het ontzettend goed!

Helaas is ze verhuisd naar een andere stal waar ze niet zo vaak springen.
Daardoor spring ik ook haast niet meer met haar, maar als we meespringen dan begint het hele karwei weer opnieuw.

Zal daarom deze tips meenemen. Van die nieuwe instructeur moet ik nu elke keer voltes rijden zodra ze wil versnellen, maar ik merk dat ze daar alleen maar drukker van wordt.
Naja, we oefenen gewoon verder Knipoog