Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
net als een achtje
Citaat:Ik spring met een borsttuig en een mexicaanshoofdstel en uiteraard beenbescherming (peeskapen strijklappen en springschoenen), verder wel een gewoon trensbitje omdat ze met een ander bit nogal belachelijk gaat doen (geef haar geen ongelijk)

Crosskip schreef:Met veel van bovenstaande tips ben ik het eens.![]()
Verder wil ik er nog wel iets aan toevoegen..... geef het de tijd en blijf zelf rustig.![]()
Het paard wat ik nu rij, rij ik nu ongeveer 1,5 en ze is in die tijd al een heel stuk rustiger geworden.
Puur door regelmatig te springen en hier dressuurmatig mee om te gaan. En het paard heeft geleerd te wachten. Dus niet doorstormen naar een volgende hindernis.
Veel afwisseling in het werk, zoals hierboven genoemd de balkjes galopperen. Of bij een aantal hindernissen iedere keer afwisselend rechts en linksom wenden, tussen de hindernissen een paar keer een volte galopperen zodat ze op blijven letten.
Met tegenhouden bereik je niets, gaan ze alleen maar harder door. Paard moet doorkrijgen dat ze op jou moet wachten.
Succes.
Mexicaanse neusriem hielp bij mijn vorige (best felle) merrie niets, ik kreeg eerder meer verzet dan dat het makkelijker werd.
Lielle schreef:de druk concentreert zich juist op het kruispunt.
maar het is iig wel zo dat als je geen druk op de teugels geeft het als een gewoon hoofdstel werkt, als je wel druk zet komt er alleen meer druk waardoor het paard (tenminste mijn paard) beter te controleren is in het parcour. My__ schreef:Ik ry ook op een paard die ook erg fel is op de hindernis, van instructriese zegt dat ik in stap moet aan komen