paard hangt op bit wat er aan doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: paard hangt op bit wat er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:28

Hm die foto maakt het lastig. Voor het oog is dit niet hangen, maar opkrullen. Ze loopt veel te diep. Ik zou haar hier meer ruimte geven van voren zodat ze met de neus eruit kan. Geeft niet als ze dan omhoog komt met d'r hoofd. Laat eerst maar lekker lopen en jij houdt licht contact. Ondertussen rij je overgangen en figuren en je zult zien dat ze steeds makkelijker de juiste houding opzoekt.
Ik hoop dat je het een beetje snapt, zo vanaf een foto is het heel lastig. Dan zou ik er naast moeten staan en moeten zien wat de reactie van het paard is.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:31

ok is goed,bedankt voor je bruikbare tips.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:56

Wat ook altijd een goede oefening is, is als je wat passen achterwaarts stapt en vanuit daar meteen weer vooruit stapt, draaft of galoppeert. Dan moet hij zijn achterhand namelijk meer aanspreken. Probeer vooral bij draf en galop om maar een paar passen naar voren te gaan want een paard dat hangt zal snel de neiging hebben om er na een paar passen weer in de teugels te gaan hangen. Oefen ook niet te vaak dezelfde oefening achter elkaar maar hou het goed afwisselend.

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:53

mischien passoa bit weer gebruiken?

Roweentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:34

oneilltje79 schreef:
Voorlopig helemaal niet meer denken aan nageeflijkheid. Als je door gaat met de basis zoals dit paard het nu geleerd heeft kom je er nooit doorheen. Gewoon neus in de lucht en teugels in een boogje en lekker voorwaarts net zo lang tot ie leert zn rug daarbij te ontspannen. Zo kun je hem ook aan de longe nemen zonder die bijzets.
Als ie in die houding weer terug leert te ontspannen zal ie vanzelf naar voren toe het bit op gaan zoeken, op een correctere manier.

Wanneer je een paard wat het niet kan op een los teugeltje zal rijden zal deze net de rug wegduwen en dan ga je helemaal de verkeerde kant op. Je moet juist wel contact houden en nageeflijk, maar de overgangen en het paard op de achterhand zetten zullen het werk moeten doen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:01

ik heb haar vandaag rust gegeven ik ga morgen aan de slag,
ik hoop dat het dan wat beter zal gaan,

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:22

Veel overgangen maken en consequent blijven! (+ geduld hebben!)
Succes hè!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:26

ik heb het even mee gelezen en ook het 1 en ander bij mijn bijrijdpaardje toepassen Knipoog

Sammy1 ik hoop dat het je lukt om je paard weer "normaal" te laten lopen. Zoals ik op de foto zie is rijden op die manier ook niet echt een pretje... Suc6....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:32

rindin schreef:
oneilltje79 schreef:
Voorlopig helemaal niet meer denken aan nageeflijkheid. Als je door gaat met de basis zoals dit paard het nu geleerd heeft kom je er nooit doorheen. Gewoon neus in de lucht en teugels in een boogje en lekker voorwaarts net zo lang tot ie leert zn rug daarbij te ontspannen. Zo kun je hem ook aan de longe nemen zonder die bijzets.
Als ie in die houding weer terug leert te ontspannen zal ie vanzelf naar voren toe het bit op gaan zoeken, op een correctere manier.

Dikgedrukte ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat je altijd contact moet houden.
Kan zijn dat ie met zn neusje in de lucht loopt, maar contact moet er wezen. Als je contact houdt
kan het paard het bit pas aannemen en van daar uit kun je gaan werken aan nageeflijkheid.
Door veel overgangen te rijden komt het paard meer op 4 benen en zal de aanleuning constanter en
lichter worden.

Op de foto afgaande, ga ik wel met oneilltje mee. Dit paard moet eerst leren dat hij zelf op zijn benen kan lopen, zonder steun te zoeken in de ruiterhand. Beste manier om daartoe te komen, teugels los en rijden maar.. Dit moet natuurlijk geen weken gebeuren. Eens hij leert dat nergens op kan steunen en het zelf moet doen, kan hij ook beginnen ontspannen in zijn rug. Als je daar bent, dan kan je verder gaan met licht contact.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:53

Roweentje schreef:
oneilltje79 schreef:

Wanneer je een paard wat het niet kan op een los teugeltje zal rijden zal deze net de rug wegduwen en dan ga je helemaal de verkeerde kant op. Je moet juist wel contact houden en nageeflijk, maar de overgangen en het paard op de achterhand zetten zullen het werk moeten doen.

@ tantjeuh: Hier ga ik in mee, dit bedoelde ik ook.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:58

is het mischien een manier om haar met een halster te rijden,
dat ze eerst op haar eigen benen loopt,
en dan pas een bitje erin??

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:03

imo is hangen toch vaak echt een teken dat je te weinig met je been rijd....
je kan wel je hand openen of naar voren doen, maar dat veranderd er weinig aan, dan gaat ie nog net zo hard hangen.
natuurlijk moet je niet gaan trekken van voor,
gewoon contact houden. van achter naar voor rijden, en been er goed bij.
als hij dan gaat hangen wat meer been geven, als het goed is moet het dan minder worden.
en dus zo een constante verbinding eraan rijden van voor.

mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, totaan het uit het zadel trekken aan toe.
maar dat was dus gewoon een teken dat ik te weinig met mijn been reed.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:35

Een halster is een oplossing, maar vergis je niet, hier kunnen ze ook in gaan hangen. Bij een halster zijn er een aantal grote nadelen. Je hebt namelijk ook een stuk minder controle over je paard, sturen moet nog meer op je zit, en stelling en dat doort dingen is met halster ook lastiger. Ik ben wel een voorstander van bitloos, maar een halster zal niet de beste oplossing zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:32

@ M_L: Met je benen rijden is idd heel belangrijk. Maar als je paard hangt is been geven niet genoeg. Het kan wel even goed gaan, maar steeds been geven is niet de oplossing. Overgangen, zoals al vaker gezegd hier, is het paard ook voor het been krijgen. En aan je zit. Daarbij komt het paard op de achterhand en dat is waar je naartoe moet rijden en dat doe je idd met je benen. Maar alleen je benen gebruiken lijkt mij niet genoeg, waar wil je eindigen, in rengalop?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:43

tuurlijk moet je niet telkens been geven Haha! je moet in zekere zin ook 'tegenhouden' met je zit(sprak voor zich leek mij Haha!), tempo moet wel van jou blijven en onder controle Knipoog
maar als je been geeft, je hand ietsje opent(maar je teugels niet langer laten worden dus), en onder je houd met je zit, zou het al een stuk beter moeten worden.
en natuurlijk is overgangen ook niet verkeerd om hem op de achterhand te krijgen Knipoog
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 30-01-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:47

Meer been geven. Als je paard haar hoofd naar beneden wil doen, een soort vuist maken van je hand, zodat hij de teugels niet uit je handen kan trekken. Praat veel tegen je paard. Misschien een ander bit??? Vork

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:55

magic_lover schreef:
tuurlijk moet je niet telkens been geven Haha! je moet in zekere zin ook 'tegenhouden' met je zit(sprak voor zich leek mij Haha!), tempo moet wel van jou blijven en onder controle Knipoog
maar als je been geeft, je hand ietsje opent(maar je teugels niet langer laten worden dus), en onder je houd met je zit, zou het al een stuk beter moeten worden.
en natuurlijk is overgangen ook niet verkeerd om hem op de achterhand te krijgen Knipoog

Dan moet ie wel snappen dat jou zit betekent dat ie niet mag versnellen.
En dat is weer goed op te lossen met... overgangen Tong uitsteken
Ik blijf erbij, sorry Tong uitsteken

@theresa_98: Sorry, praat veel tegen je paard? "niet op het bit hangeeeen!" Vork

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:30

mijn paardje deed dat ook heel erg. goed aanleren dat hij als hij los laat ook ontspanning krijgt van jou. bij vasthouden heb ik geleerd gekregen mijn handen te sluiten, benen erbij. en evt als hij dan nog hangt en klein, niet overdreven natuurlijk corrigerend tikje door je teugels heel kort en snel aan te trekken en dan direct ontspannen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 23:42

ik heb dat geprobeerd met benen geven en voren los laten,
maar dan gaat ze sneller lopen en nog meer hangen,
ik ga vooral veel overgangen rijden met haar,
hoop dat het dan wat beter gaat,
ik heb er nu een d trans,

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:32

rindin schreef:
magic_lover schreef:

Dan moet ie wel snappen dat jou zit betekent dat ie niet mag versnellen.
En dat is weer goed op te lossen met... overgangen Tong uitsteken

Ik blijf erbij, sorry Tong uitsteken

@theresa_98: Sorry, praat veel tegen je paard? "niet op het bit hangeeeen!" Vork

Inderdaad. Benen geven (vooruit) en tegenhouden met je zit (terug komen) zijn twee tegengestelde hulpen. Als je die hulpen wil geven, dan moet je er ook zeker van zijn dat je paard die hulpen begrijpt.

Dus, mijn mening:
-beginnen met een gewone lange teugel, en rijden maar. Laat dat hoofd maar zijn waar het wil zijn, trek je niets aan van aanleuning, stelling of nageeflijkheid.
-met die lange teugel ga je figuren rijden, op zit en beenhulpen. Voltes, gebroken lijnen, afwenden,...
-met die lange teugel ga je ook tempowisselingen en overgangen rijden, op je zit. Wat trager lichtrijden is terugkomen is tempo, been is vooruit, heel diep zitten is helemaal terugkomen.

Pas als je daar de ontspanning van je paard kan terugvinden, dan kan je terug licht contact nemen met je teugels.
-Eens terug contact, begin je met veel snelle overgangen te rijden. Met 'snel' bedoel ik dat de reactie meteen moet komen... EN dat je geen halve baan moet rondrijden voordat je een volgende overgang maakt. Je maakt van draf een correcte overgang naar stap (zonder inwerking van je handen, op je zit en benen) en na twee stappen draaf je weer weg. Op die manier blijft je paard attent op je been en zal hij ook niet de mogelijkheid krijgen om 'zonder' achterhand te vertrekken.
-Ook beginnen met verzamelen en verruimen. Veel korte stukken, weer snel achter elkaar, weinig hand. Bij het verzamelen moet je erop letten dat hij niet gewoon begint te strompelen.. Dus je komt terug met je zit, maar je ondersteund elke pas met je been. Hij moet actief blijven in de verzameling, hij moet vooruit blijven denken. (daarom ook snelle stukken achter elkaar)
-Verder ook gewoon veel kleine voltes meenemen, voltes verkleinen en vergroten (zowel in draf als in galop), slangevoltes met kleine bogen,... Bij die oefeningen moet het binnenachterbeen telkens wat meer onderin komen.

Het hangen is meestal een kwestie van een slecht gebruik van de achterhand. Eens die achterhand geactiveerd wordt, en er wordt vooraan niet geprutst, dan zal paardlief ook zelf meer in die oprichting komen.
Keywords: Achterhand & Vooruit denken (en: blijf uit het paard zijn mond. Jij doet niks anders met je handen dan stelling vragen en begrenzen. Je paard zoekt zelf je hand wel op als hij daar klaar voor is). Dat vooruit denken geldt zowel voor de ruiter als voor het paard. Een paard dat niet voorwaarts denkt, zal ook veel minder makkelijk op die achterhand en in die oprichting komen.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:34

Als je alleen maar been geeft en je laat haar los van voren moet ze ook wat harder gaan want je verzamelt haar dan niet. Maar je zit is hierbij heel belangrijk. Daar moet je het eerst aan werken, veel belangrijker dan teugel- en beenhulp.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:57

bedankt voor jullie nuttige tips,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:07

Heeft het paard geen gebits of rug problemen, zou even het lichamelijke uitsluiten, vaak als ze zo achter de teugel kruipen is het toch iets lichamelijks of anders gewoon een rijtechnisch probleem.
Blijf van het hoofd af en ga idd eens aan de motor werken , wat al eerder is genoemd.
Maar zoek de fout in elk geval bij jezelf als het niets lichamelijks is bij het paard.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:34

heb ik totaal niks van gezegd,
dit paardis jaren lang met een passoa onzin gereden,
en metde bijzet gelongeerd,
dit paard is altijd druk gewent,
als ik haar los laat voren gaat ze vol hangen ofzo diep lopen,
paard heb ik gekocht omdat ze een steiger probleem zou hebben,
dat heeft zenog niet 1 keer bij mij gedaan,
en dan zou het rijden bij mij liggen???

corina21