Uitproberen, wanneer houdt dat eens op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Uitproberen, wanneer houdt dat eens op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:40

dus als een paard steigerd mag er niemand meer op beweer je? want ja bij de beste ruiter klapt die nog om! is wel erg makkelijk om ruiters weg te jagen vind je niet?

Er is altijd een kans dat hij achterover klapt, er is ook een kans dat die uitglijd en dat je je nek breekt, er is een kans dat je bij een bok eraf valt en je nek breekt, als je wandeld en je struikeld is er ook een kans dat je je nek breekt.

Steigeren is ook gewoon af te leren en ik vind het een vorm van protest, dus dat word bestraft.

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:52

een heel sterk iemand erop zetten die goed stuurt en hem de goede richting wijst

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:03

Nelleke1 schreef:
dus als een paard steigerd mag er niemand meer op beweer je? want ja bij de beste ruiter klapt die nog om! is wel erg makkelijk om ruiters weg te jagen vind je niet?

Er is altijd een kans dat hij achterover klapt, er is ook een kans dat die uitglijd en dat je je nek breekt, er is een kans dat je bij een bok eraf valt en je nek breekt, als je wandeld en je struikeld is er ook een kans dat je je nek breekt.

Steigeren is ook gewoon af te leren en ik vind het een vorm van protest, dus dat word bestraft.

Ten 1e: ik beweer niks?
Mag van mij hoor, het maakt mij verder niet uit, maar vind het niet echt verstandig nee.
En idd de beste ruiter klapt wel eens achterover dus waarom dan alsnog met je zogenaamde 'verstand' en 'lef' erop gaan zitten?
Tuurlijk heb je altijd kans om er af te donderen, maar waarom niet zorgen dat die kans zo klein mogelijk is ipv maar elk risico op te zoeken?
Steigeren is idd af te leren, maar vind het zeer triest dat het altijd bij het paard wordt neergelegd. 9 van de 10 keer is het de 'schuld' van de ruiter dat het dier steigert en blijft steigeren. En dan maar gaan bestraffen. Eerlijk kijken naar je zelf, dan naar het paard.

Zou je niet eens afvragen waarom het paard nou eigenlijk steigert? In plaats van het maar gewoon te straffen en dus de oorzaak wegstoppen en later weer met grotere problemen te zitten?

Ik spreek uit ervaring, ook ik gaf paarden eerst op de donder als ze me steigerden of bokten of weet ik veel wat voor protest gaven. Maar ben er achter gekomen dat je beter eerst naar jezelf kan kijken en je het dan gerichter kan oplossen en dat je later niet met meer problemen zit. En daar zijn veel meer manieren voor.

Maar goed ik heb TS advies gegeven, weet dat er veel andere meningen zijn over steigeren, ik trek me terug uit dit topic (anders blijf ik aan de gang als ik al die topics over steigeren, verzet en afstraffen zie) en ik bied TS aan dat als ze verder vragen of advies nodig heeft om me een PB te sturen! Mail Doei!

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:30

Dat komt mij ook heel bekend voor. Bloos
Ik heb mijn paard nu al een jaar. De eerste weken was er helemaal niks aan de hand en was hij heel braaf. Toen hij eenmaal wat aan mij gewend was, was de "rem" plots verdwenen. Hij wilde steeds sneller en sneller gaan. Toen hij door had dat dit niet werkte begon hij verkeerd aan te springn in galop. Hier weer maanden met gesukkeld. Zadel, rug, benen gecontroleerd en niets speciaals te vinden.. Kortom fysisch was hij volledig in orde.
Van de ene op de andere dag deed hij dit niet meer, de galop was weer "normaal".
Nu, sinds enkele maanden heeft hij het bokken ontdekt. Wanneer ik (nog maar het minste) druk uitoefen met mijn benen gaat hij bokken. Nu ben ik volop met les bezig en wanneer er iemand in de piste aanwezig is gaat alles (tot hier toe) heel goed maar vanaf het moment dat ik alleen ben bokt hij er weer op los.
Ik weet zeker dat hij me uitprobeert. Het is niet altijd gemakklijk om hier mee om te gaan en de "durf" ontbreekt mij ook soms maar opgeven mag je NOOIT doen! Je laat je paard zien dat jij de zwakste bent, terwijl jij de leider moet zijn!
Ik geef je als goede raad: neem les, begin rustig terug met de basis n bouw alles zachtjes op. Zo komt het zeker goed!
Alvast veel succes!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:33

He wat vervelend voor je Ach gut

Ik zou er iemand op zetten die dit gedrag even flink kan aanpakken en dan rustig aan weer opnieuw beginnen in de bak. Vervolgens ga je buiten met hem wandelen om het vertrouwen een beetje terug te krijgen en dan ga je er pas weer op. Je moet jezelf niet gaan forceren, neem rustig de tijd. Het zou doodzonde zijn als je straks bang wordt van paarden.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:08

Ik kan vragen of mijn instructeur er op wil rijden, maar ik weet zeker dat hij het daarbij wel uit zij hoofd laat zulke dingen uit te halen. Het is dus echt mijn probleem. Hij heeft geen respect voor mij, dat is ook met longeren te zien. De eerste keer dat ik het deed was hij zo overdonderd dat hij alles klakkeloos deed wat ik hem vroeg. De tweede keer verzette hij geen stap en hoe harder ik hem met mn zweep mepte, hoe harder hij zich schrap zetten. Ook geen succes dus.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:12

Oei...hoe harder jij mepte hoe stiller hij stond??
Maar ik begrijp er niet veel van...je kent hem al 10 jaar zeg je en nu is het ineens mis met de pony?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:18

Yup Maarja, feit blijft dat hij een eigenwijze, dominante opdonder is. Mijn instructeur (=oude eigenaar) was er vroeger ook lang niet altijd de baas over en gooide haar er tijdens de finale van het NK genadeloos hard af. Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:26

Ben ik toch bang dat jij nu hele andere dingen van de pony verwacht dan voor ze van jou was.
Een paard dat zo veranderd als deze volgens jou doet, daar is of een hersenbeschadeging aan de orde of hij begrijpt niets meer van de hele situatie waarin hij is beland.
Ga jezelf even na wat je in de tijd dat hij van jou is hebt veranderd in zijn "normale" dag patroon. Dus ook ander zadel, hoofdstel, voer, rijden, buitenstaan enz.
Ik denk, als je dat allemaal bij elkaar gaat optellen, het een hele grote verandering is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:30

ik ga met aardenhout mee,
ik heb ook je vorige topics gevolgt,
waarin toch wel duidelijk werd dat jij behoorlijk onzeker bent,
dit voelt een dier.
feit is dat je een oudere pony hebt,
zal niet meevallen hem te leren alleen buiten te rijden als ie 16 jaar ofzo als een manegepony heeft geleefd, en alleen groeps buitenritten heeft gedaan.
een goed instructeur/trice gaat een keer met je mee, te voet of op de fiets, om de problemen aan te pakken op het moment dat ze gebeuren.

loop ook zoveel mogelijk mee met mensen die al jaren met paarden werken, wellicht moet je net wat strenger worden tegen je pony.

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:52

Misschien iemand anders erop laten rijden??? En misschien eerst een tijdje in een manege of bak rijden, dan zit er een omheining om hem heen, en kan ie niet weg. Wordt heel boos op hem. Als je bang gedrag vertoond, voelt hij dat als dat jij je onderdanig gedraagt. Hij denkt dat hij boven je staat, laat hem merken dat dat niet zo is! Zweep erbij? Elke keer als hij wat doet meteen boos reageren. Geef hem maar een schop en een harde tik met de zweep. Als hij dan doorgaat met jij van hem wilde, moet je hem belonen, met je stem, niet aaien, dan ben je het contact kwijt, als hij dan wel snel omhoog gaat, lig je er zo af. SUCCES!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:57

Bedankt voor de reacties! Ik ben inderdaad erg onzeker en zou daarom ook geen jong paard willen hebben of een paard dat zelf ook onzeker is. Daar raak ik alleen maar van in de stress.
Ik heb net iemand gesproken die mijn paard goed kent en veel verstand heeft van ijsco's. Zij heeft mij verteld dat ik hem een pak rammel moet geven als hij zoiets doet en ook bij kleine dingetjes duidelijk laten weten wanneer hij iets goed doet, maar ook straffen als er iets niet goed gaat en hier consequent aan vasthouden. Elke keer als hij bijvoorbeeld nog een keer natrapt als ik zijn hoeven heb neergezet moet ik hem een tik geven. Als ik alleen ga rijden moet ik een grote, dikke zweep meenemen en als hij iets doet wat niet door de beugel kan, zoals bijvoorbeeld steigeren, of weigeren, moet ik hem (desnoods met mijn vuisten) knoerhard op zn hoofd meppen en een paar keer flink schreeuwen. Verder krijg ik in de vakantie ook hulp met longeren.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:16

Mijn paard (hengst) steigerde vroeger ook en daarmee kon hij mij heel erg imponeren. Dit gebeurde als ik iets ging doen wat meneer niet beviel (lees: hard werken) of als hij andere interessante zaken kon bespeuren (lees: hengstige merrie's). Ik viel er met grote regelmaat van af, tot het moment dat ik het spelletje door had (na een hele lange tijd) en ik het lef had om de druk erop te houden als hij omhoog kwam. (ipv staan in de beugels en met mijn handen of om zijn nek te slaan of mijn handen naar voren te plaatsen). Vanaf dat moment heeft hij NOOIT meer gesteigerd !! Hij wist nl. dat het spelletje geen indruk meer maakte op mij en dat het dus verloren moeite was om dit nog te proberen.
Dus....... schraap al je moed bijelkaar en probeer de druk er van voren op te houden !!! (enne..... succes !!!)

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:46

Dit komt me bekend voor.
Ik ben momenteel druk aan het lessen, en dan bedoel ik élke dag.
En er rijdt af en toe ook iemand anders op.
Dit gaat tot nu toe goed Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:51

Goed advies hoor...je paard keihard op zijn HOOFD slaan!
Dan zal hij meteen begrijpen dat hij het niet meer mag doen. ZUCHT.. Frusty

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:06

het advies van het paard op het hoofd slaan heb ik al heel vaak gehoord zo geef je hem het idee dat ie zijn hoofd stoot en zal hij het hoogstwaarschijnlijk niet meer doen,,, Of dit DE oplossing is laat ik in het midden... Ik heb altijd geleerd dat als je paard goed voorwaards is niet kan stijgeren hou je paard goed voorwaards en alert op jou.. Hij kan beter een pasje harder lopen dan stijgeren... als hij stijgerd loslaten van voor en een flinke por voorwaards.. Dit is in mijn ogen altijd nog de oplossing geweest..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:27

Niets...maar dan ook niets... rechtvaardigd het om een paard KEIHARD op zijn hoofd te slaan!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:52

Een paard zal stoppen met uitproberen zodra jij consequent(er) wordt.
Dit is dus wat ik jou mee wil geven, vaak denken we wel dat we streng zijn, maar dat is niet altijd het geval. Waarom afstappen als je paard gaat steigeren? (tenzij het immens hoog is ofzo) Zo ziet hij jou niet meer als leider en zal hij er inderdaad gebruikt van maken. Straf hem maar eens, maar niet als je er al naast staat. Knipoog
En inderdaad, al komt ie omhoog, ontspannen, en huphup meteen naar voor. Laat hem maar zweten voor je, zorg maar dat hij geen 1 kans krijgt om omhoog te gaan! En altijd alert blijven, ze voelen precies wanneer je niet oplet. Succes!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:46

Keihard op zijn hoofd slaan vind ik niet zo geslaagd, een tikje met platte hand aan de zijkant van zijn hoofd of iig in de buurt van zijn hoofd vind ik een beter plan.
Als je een paard verkeerd op zijn hoofd raakt kan het dier zelfs nog blind worden...
Bij dit gesteiger vind ik een goed pak rammel wel op zijn plaats maar doe alsjeblieft voorzichtig met zijn hoofd, sla iig niet keihard. Een hoofd is gevoelig en voelt een tikje ook hoor Ja!
Wat ik deed was met mn platte hand in de buurt van de kruising kopstuk/frontriem en een flinke schop om weer in de vooruit te komen! Dat is nl het allerbelangrijkst, naar voren dan kunnen ze niet omhoog!