Wat te doen bij kijkerige paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romy20

Re: Wat te doen bij kijkerige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:29

blijven rijden...
als je paard heel kijkerig is veel stelling naar binnen vragen en gewoon je been eraan blijven houden.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:28

Doen alsof er niets aan de hand is ,
Als de mijne voelt dat ik twijfel gaat ze nog harder twijfelen en wegspringen ,
En ze aan het werk houden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:40

Vio schreef:
Sommige paarden worden wat minder spooky als je ze magnesium geeft. Je kan het proberen.....

Hoe bepaal je je magnesium/kalk-verhouding dan?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:23

Dat is inderdaad ook wat ik geleerd heb, gewoon veel overgangen rijden, etc en vooral doen alsof er niks aan de hand is (zelf rustig blijven, dus). Ik heb altijd de neiging om een beetje gespannen te gaan zitten als mijn pony kijkerig is, omdat ik bang ben dat ze ervandoor gaat. Daardoor breng ik weer spanning op haar over waardoor zij misschien gaat denken dat het echt eng is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:26

Paarden die erg kijkerig zijn dien je wat meer zelfvertrouwen te geven.
Dit kun je doen door hem bloot te stellen aan allerlei vreemde zaken.
Hoe meer je een paard in bescherming neemt door hem weg te houden van enge dingen, hoe erger het gedrag zal worden. Zoek dus de enge dingen op, neem je tijd en beloon uitbundig indien hij er uiteindelijk zonder paniek langs loopt.

Succes

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:27

Een topic naar mijn hart Haha!

Ik heb er ook zo'n eentje. Rechtsom is de deur een drama, linksom wel spanning, maar hij loopt er wel langs. Vooral aan het werk houden en je volte langs de enge plek steeds dichterbij rijden. Opgericht of juist wat lager instellen, bezig blijven en vooral niet afwachten (en waarom vergeet ik dit riedeltje nou altijd als ik zelf aan het rijden ben Koe Clown )

Ik vind het lastig om zelf te ontspannen als mijn paard zo loopt te eteren. Hij is half tuiger en gooit zijn nek er soms zo verschrikkelijk op, waardoor ontspannen blijven rijden echt een uitdaging is.
Iemand daar tips voor om hem laag te houden?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:10

Je kan daarvoor oefeningen doen. Dan gaat je paard vreemde dingen gewoon worden. Ga allebei op een omheind stukje staan. Neem bv een plastic zakje mee. Laat je paard los, doe een paar stappen achteruit en begin bv met je zakje te knisperen. Schrikt hij, blijven doen, ook als hij wegsprint. Anders leert je paard dat hij moet flippen als hij iets engs ziet. Als hij rustig blijft staan, doe je iets anders met je zakje, bv id lucht gooien,.. bij mijn paard heeft dit gewerkt Bloos

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:19

Ik heb ook een kijkerige pony gehad, kon 20 keer ergens langs lopen en de 21e keer €pas schrikken. Wat altijd wel hielp was om 'm echt aan het werk te houden. Als hij naar de bloemen oid keek die naast de ring stonden dan liet ik hem de eerste paar ronden naar binnen kijken, zo kon ik hem weer richting de bakrand sturen zodat hij er wel langs moest en daarna was het vaak gewoon prima.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:22

elady schreef:
Een topic naar mijn hart Haha!

Ik heb er ook zo'n eentje. Rechtsom is de deur een drama, linksom wel spanning, maar hij loopt er wel langs. Vooral aan het werk houden en je volte langs de enge plek steeds dichterbij rijden. Opgericht of juist wat lager instellen, bezig blijven en vooral niet afwachten (en waarom vergeet ik dit riedeltje nou altijd als ik zelf aan het rijden ben Koe Clown )

Ik vind het lastig om zelf te ontspannen als mijn paard zo loopt te eteren. Hij is half tuiger en gooit zijn nek er soms zo verschrikkelijk op, waardoor ontspannen blijven rijden echt een uitdaging is.
Iemand daar tips voor om hem laag te houden?

Waarom zou je hem in een stress situatie laag willen houden?
Zorg dat eerst de stress weg is, daarna gaan ze vanzelf laag.
Laat een paard kijken, desnoods met een losse teugel.
Vast blijven houden zorgt voor meer paniek.
Gewoon doen ook al gaat hij eens rennen. Laat hem, met een los teugeltje.
Zodra hij bemerkt dat hij kan en mág vluchten is het probleem meestal na een paar keer opgelost.

Onthoud dus: vasthouden = gegarandeert méér stress.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:32

ik laat juist niet kijken. Ik heb eenzelfde aanpak als Sonja: stevig aan het werk, goed aan mijn hulpen en een stukje voor de 'enge' plek al weer ontspannen en loslaten. Maar ik ga haar niet belonen voor raar gedrag door haar aan een lang teugeltje alles wat ze eng vindt te laten bestuderen, dan is straks iedere scheefliggende zandkorrel eng omdat schrikken betekent: lang teugeltje en rondkijken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:24

Er is een verschil tussen echt kijkerige paarden (lees bang voor vreemde voorwerpen) en paarden die de boel grondig in de maling nemen. Een echt kijkerig paard zal zelf vertrouwen moeten opbouwen. Deze paarden dien je naar het vreemde voorwerp te laten kijken en rustig aan te doen met je hulpen. Geef ze de tijd. Voor de clowns onder de paarden die de boel in de maling nemen is het idd ff flink aan het werk zetten. Helaas zien veel mensen het verschil niet tussen echt angstig en de boel in de maling nemen. Er is dus niet één weg te bewandelen. Er is verschil in hoe en waarom het betreffende paard reageert.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:46

Pensionnetje schreef:
Waarom zou je hem in een stress situatie laag willen houden?
Zorg dat eerst de stress weg is, daarna gaan ze vanzelf laag.
Laat een paard kijken, desnoods met een losse teugel.
Vast blijven houden zorgt voor meer paniek.
Gewoon doen ook al gaat hij eens rennen. Laat hem, met een los teugeltje.
Zodra hij bemerkt dat hij kan en mág vluchten is het probleem meestal na een paar keer opgelost.
Onthoud dus: vasthouden = gegarandeert méér stress.

Ik wil hem laag in de hals houden zodat hij wat gemakkelijker te overtuigen is dat het echt niet eng is. Zolang hij aan het werk is en aan de teugel loopt blijft hij gemakkelijker bij me. Laat ik hem omhoog komen, dan gaat hij lopen springen en doen en dan is er juist meer spanning omdat ik hem toch ga tegenhouden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MUQ6B7SI.jpg
Op deze foto is het goed te zien wat er gebeurt. Koppiej omhoog, niet meer aan mijn been, naar binnen vallen en zich volkomen afsluiten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LKFLAZR6.jpg
Op deze foto is hij meer ontspannen en we reden echt richting de enge deur!

Pensionnetje schreef:
Er is een verschil tussen echt kijkerige paarden (lees bang voor vreemde voorwerpen) en paarden die de boel grondig in de maling nemen. Een echt kijkerig paard zal zelf vertrouwen moeten opbouwen. Deze paarden dien je naar het vreemde voorwerp te laten kijken en rustig aan te doen met je hulpen. Geef ze de tijd. Voor de clowns onder de paarden die de boel in de maling nemen is het idd ff flink aan het werk zetten. Helaas zien veel mensen het verschil niet tussen echt angstig en de boel in de maling nemen. Er is dus niet één weg te bewandelen. Er is verschil in hoe en waarom het betreffende paard reageert.

Ticho is een paard dat je gruwelijk in de maling kan nemen en dingen opzoekt. Ik ken hem langer dan vandaag en weet wanneer hij iets echt eng vindt en wanneer hij loopt te etteren en daar pas ik mijn aanpak natuurlijk op aan Lachen

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:00

Ik heb ook zo'n paard. In stap is er niets aan de hand, en in galop ook niet maar in draf......hij heeft zijn vaste plaatsen waar hij op zij springt. Ik moet ook vooral geen extra stelling vragen want dan springt hij juist op zij. Toch vind ik het moeilijk om hier mee om te gaan. Ik probeer geduldig te blijven maar dat lukt helaas niet altijd. hij doet het alleen maar op de rechterhand en altijd op dezelfde plek. Niet omdat hij bang is maar om mij te pesten volgens mij haha. Vond de tips tot nu toe best nuttig en zal het eens proberen.