Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vio schreef:Sommige paarden worden wat minder spooky als je ze magnesium geeft. Je kan het proberen.....
)
elady schreef:Een topic naar mijn hart![]()
Ik heb er ook zo'n eentje. Rechtsom is de deur een drama, linksom wel spanning, maar hij loopt er wel langs. Vooral aan het werk houden en je volte langs de enge plek steeds dichterbij rijden. Opgericht of juist wat lager instellen, bezig blijven en vooral niet afwachten (en waarom vergeet ik dit riedeltje nou altijd als ik zelf aan het rijden ben![]()
)
Ik vind het lastig om zelf te ontspannen als mijn paard zo loopt te eteren. Hij is half tuiger en gooit zijn nek er soms zo verschrikkelijk op, waardoor ontspannen blijven rijden echt een uitdaging is.
Iemand daar tips voor om hem laag te houden?
Pensionnetje schreef:Waarom zou je hem in een stress situatie laag willen houden?
Zorg dat eerst de stress weg is, daarna gaan ze vanzelf laag.
Laat een paard kijken, desnoods met een losse teugel.
Vast blijven houden zorgt voor meer paniek.
Gewoon doen ook al gaat hij eens rennen. Laat hem, met een los teugeltje.
Zodra hij bemerkt dat hij kan en mág vluchten is het probleem meestal na een paar keer opgelost.
Onthoud dus: vasthouden = gegarandeert méér stress.
Pensionnetje schreef:Er is een verschil tussen echt kijkerige paarden (lees bang voor vreemde voorwerpen) en paarden die de boel grondig in de maling nemen. Een echt kijkerig paard zal zelf vertrouwen moeten opbouwen. Deze paarden dien je naar het vreemde voorwerp te laten kijken en rustig aan te doen met je hulpen. Geef ze de tijd. Voor de clowns onder de paarden die de boel in de maling nemen is het idd ff flink aan het werk zetten. Helaas zien veel mensen het verschil niet tussen echt angstig en de boel in de maling nemen. Er is dus niet één weg te bewandelen. Er is verschil in hoe en waarom het betreffende paard reageert.