Paard en Tong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Re: Paard en Tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:56

Ik hdb precies hetzelfde probleem. Ik ben inmiddels met hem naar de tandarts geweest, naar de fysio, naar de osteopaat, naar de dierenarts om te zien of zijn tong wel in zijn mond past. Ik heb hem een tijdje naar mijn instructrice gebracht om te zien of het misschien aan mijn rijden lag. Ik ben nu zo'n anderhalf jaar verder en die lap hangt er nog steeds uit. Gek wordt ik er van en het kost je punten. Ik had gehoopt dat het aan mij lag, want dat is makkelijker op te lossen. Ik weet ook echt niet meer wat ik nu moet doen. Dus ik blijft dit topic volgen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:12

Jeetje wat een probleem.
Zo te lezen heb je al van alles geprobeerd..
Ik blijf het topic even volgen, niet omdat mijn paard het ook doet, maar gewoon omdat ik het interessant vind en benieuwd ben wat de da zegt!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:22

@ Puppetje: is jouw paard ook onderzocht op een gedeeltelijke verlamming van de tong en op hoe dik de lagen zijn? Nou ja, vást wel.

Tja, helaas komt het regelmatig voor dat sommige paarden er echt niet meer mee ophouden.

@ TS: je moet niet verwachten dat er een soort wonder gebeurt en dat het van de ene op de andere dag zomaar over is. Niet dus van 1x ontspannen rijden of 1x een losse neusriem. Een strakke neusriem vind ik sowieso al not-done, paardje moet gewoon keurig kunnen lopen met een neusriem dat zo strak zit 'conform boekje'. Maar goed, dát is mijn mening hoor!
Je moet alleen gewoon niet verwachten dat je van dit probleem binnen enkele dagen of weken af bent, trek er maar gerust een half jaar voor uit voordat het écht helemaal over is en natuurlijk zul je zo tussendoor je dipjes houden.
Die van mij doet het nu nog steeds maar alleen als hij het moeilijk heeft. Dus als nét dat been even wat verder onder de massa moet en het hem moeite kost of als hij gewoon moe is. Vandaag heeft hij ook weer flink moeten werken en omdat ik hem gisteren losgewerkt heb, de tong genegeerd heb wanneer die eruit kwam, plukte ik vandaag de vruchten met een constante aanleuning en geen tongebeuren. Geen enkele keer. Gisteren heb ik punten op de i gezet en vandaag kon ik die verder verfijnen.
Maar ja, ook ik heb zo vorig jaar mijn dipje gehad hoor. Duik bv. mijn profiel maar in, dan lees je al genoeg. Ben in maart begonnen met de ellende om het zo maar even te omschrijven en ik denk dat ik hem pas in augustus/september écht constant en sterk genoeg had. Dan nóg vereist het wel wat kunde en veel, héél veel geduld. Laat je niet verleiden tot trekken of hangen van je paard op het bit.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:23

Randy: Ik verwacht ook zeker niet dat het direkt met 1 dag is opgelost, maar het leek veel erger dan gister nu die neusriem er gewoon maar wat bijhing. Normaal heb ik m gewoon vast.. dus niet extreem ofzo om hem maar vast te snoeren. Absoluut niet want ik heb er een hekel aan dat soort dingen!
Ik heb hem anderhalf jaar lang lang, laag en ontspannen gereden met af en toe oppakken. en nu pak ik hem de laatste tijd wat vaker op omdat wij nu L1 rijden en hij dus iets meer opgericht moet lopen. Opzich houd hij dit normaal goed vol.
Vandaag was het gewoon extreem, ik had ingestapt, losgewerkt... draafde aan en aan de achterkant van de piste wilde hij constant over de schouder weglopen, dus ik werd ietwat strenger in mn hulpen omdat hij dat gewoon niet mag.. binnenhoefslag is binnenhoefslag en geen gezeur. En toen hing hij zn tong weer buiten en die is ook niet meer naar binnen gegaan.
Normaal komt die tong ook echt pas buiten als ik ga galoperen of aanstalte maak tot. Of ik nu ga galopperen binnen 5 minuten na het loswerken in stap, of ik doe het pas na 20 of 30 minuten, het begint áltijd pas bij de galop en na de galop houd hij dit dus tegenwoordig ook "vast"....
Morgen komt de tandarts... ik hoop dat zij iets vind eigenlijk. Ik weet het zelf niet meer Knipoog

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:40

ik ken het probleem ik heb ook echt het hele scenario gehad met mijn paard toen, rug na laten kijken , toen zouden het zijn nieren zijn ,nou noem maar op , wat ik al niet geprobeerd en gedaan heb, hij deed het al vrij snel en is het nooit afgeleerd, echt een drama, maar die van mij gooide hem ook over het bit

uiteindelijk met tonglepel gaan rijden dat helpt maar hij liep altijd te rommelen , om het maar te proberen , hij deed de gekste dingen ,als ik hem er voor strafte was het even over, maar dat is voor je paarde en jezelf niet fijn,

steeds bitten afgewisseld , het ging redelijk, totdat ik met stang en trens ging rijden, nou toen begon het drama weer, uiteindelijk ben ik gestopt met wedstrijden, werd er zo voor afgestraft en met los rijden deed ie het dan niet, maar in de proef was het weer bal, totdat ik hem een keer de bak door trapte , en was het over, maar zo hoefde het voor mij niet meer,

ik heb zoveel dierenartsen er naar laten kijken, fout van de ruiterhand zeggen ze ook vaak, maar het rare is , hij was super los in zijn lijf , verschillende instructeurs , trice's gehad, maar die konden het ook niet verklaren, al met al was ik gewoon met hem uit gedressuurd,

heel vervelend probleem

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 07:40

corina jij geeft ook zelf al aan dat het wel kan en dat op het moment van spanning je paard de tong eruit gooit. Dan zul je dus aan die spanning moeten werken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:31

Ik lees dat je paard niet echt ontspannen achterwaarts wil gaan.
Dit kan duiden op een lendenprobleem, of een knieprobleem, zoals ik al eerder zei...maar het kan ook komen door de historie van je paard, omdat er in het verleden klaarblijkelijk dingen afgedwongen zijn.
Je kunt het ook eens checken aan de hand: hoe wil hij achterwaarts aan de hand. Als hij dat ook moeilijk vindt, en er onrustig van wordt of in de weerstand komt...dan zou ik als ik jou was dit zeker vertellen tijdens het bezoek van de veearts. Het is dan geen onbelangrijk detail om te kunnen achterhalen wat je paard dwars zit.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:09

Nou even een update! De tandarts is net geweest, ze heeft wat haakjes weggevijld maar heeft mij duidelijk gezegd dat die niet het probleem was/is van zn tong-uitgooi-"probleem". Ze heeft ook het bit nagekeken en hoe ik het hoofdstel aandoe (met neusriem en alles) en ook hier was niks aan te zien zei ze. Ze heeft het bit nog nagekeken in zn mond, het enige wat ze kon bedenken was dat het bit aan de buitenkant wat meer zou mogen uitsteken. En dat als ik haar advies zou volgen en een nieuw bit zou aanschaffen ik het beste een dubbelgebroken kon proberen.

Polly2: De veearts is zeer goed op de hoogte van dit paard al zn problemen en noemde het vandaag al een "probleem paard". Ze weet dus ook dat hij niet graag achterwaarts gaat, maar als zij naar hem kijkt denkt ze niet dat dit echt uit zn lichaam komt. Bij haar komt het heel erg over als angst om geslagen te worden, want die heeft hij helaas teveel gehad (niet van ons hoor!, ja wel eens een tik, maar zoals hij daar geslagen is Bloos! )
Als hij achterwaarts aan de hand gaat loopt hij trouwens vaak wel met zn koppie naar beneden, maar hij loopt wel vaak ietwat scheef weg. Na het achterwaarts gaan kun je dan wel merken dat ie een soort opluchting voelt zo van "hèhè het is voorbij" ja het klinkt heel raar.. maar zo'n gevoel krijg ik erbij.
Hier is dus al naar gekeken...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:21

Ik begrijp je even niet helemaal, is er nou wél of niet een fysio+osteo bij geweest om je paard te behandelen?

Problemen in de mond kun je dus wegstrepen.

Wegstrepen is dan ook hetgeen dat je nu moet gaan doen, wil je echt van het probleem afkomen.

Mond is goed. Neusriem is twijfelgeval en valt nog over te discussiëren. Bit zou je even kunnen proberen (tip: veel paarden ervaren aurigan als vele malen prettiger in de mond dan een RVS bit, bij mijn paard merkte ik wel verschil).

Nou dan moet je nu dus een goede osteo/fysio nog laten komen. Heleenxx op bokt is aan te raden, zeer geduldig en veel rust! Daarna moet je minimaal 6 weken geduld hebben, opnieuw beginnen met de training, afhankelijk natuurlijk wat er precies gedaan is aan je paard door de osteo.
De fysio/osteo kan je ook meteen vertellen of ze verwacht dat er misschien iets mankeert aan je paard? Kissing spines, weleens van gehoord? Artrose in ruggewervels of halswervels kan ook nog zijn. Het kan zéér goed een medische oorzaak hebben. Dat moet je eerst allemaal gaan uitsluiten.
Die tong is gewoon een aanwijzing van het feit dat er iets niet goed is, klaar.
Het is aan jou in hoeverre je er iets aan gedaan wilt hebben. Begin nou eerst maar eens met een fysio.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:42

oosterhoff schreef:
corina jij geeft ook zelf al aan dat het wel kan en dat op het moment van spanning je paard de tong eruit gooit. Dan zul je dus aan die spanning moeten werken.

nee het was niet alleen spanning, thuis rijden, moest ik hem ook in elkaar meppen om het maar zo te zeggen om zijn tong binnen te laten, heb het jaren geprobeerd , en ik rijdt nu geen wedstrijden meer en doet het nog steeds en rijdt nu met gewoon bit met boog of tonglepel , niks aan te doen, helaas

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:35

Mischien een tandarts laten kijken?

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:50

Rooobin2 schreef:
Mischien een tandarts laten kijken?

Als je het topic had gelezen, had je gezien dat Bitterbal die er al bij gehad heeft Ja

@ TS, Ik hoop dat je t probleem oplossen kunt, ik heb t ook tijden bij mijn paardje gehad, maar bij mij is het wel overgegaan door een dubbelgebroken bitje, ze doet t nu nauwelijks nog, alleen als k iets vraag wat ze Echt heel moeilijk vindt, voor wat ik begreep had je er al een fysio bij gehad, of niet?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:07

mijn paard heeft hetzelfde probleem.
Hij doet het al zolang ik m ken en eigenlijk heb ik nog niet het echte probleem kunnen tackelen.
Obelix doet zijn tong altijd aan de linkerkant uit zijn mond. er zijn periodes geweest dat hij het linksom deed, toen rechtsom, even dat hij het op beide kanten deed, nu soms sporadisch rechtsom.

hij is ondertussen (niet alleen om dat tong-probleem) bij de ostheopaat geweest, hij heeft sportmassages gehad.
en twee weken geleden is de tandarts geweest.

tot zover ben ik achter het volgende:
1) ik maak regelmatig spanning op mijn linkerhand. zodra ik dat doe, gaat gelijk de tong eruit (maar jouw instructrice zegt dat jij dat niet doet)
2) als ik Obelix rechtricht en hij is recht, dan doet hij zijn tong niet naar buiten.

dus in mijn geval ligt het probleem bij mij (hard mee bezig om te verbeteren) en als hij rechtgericht is doet hij het niet meer.
dus ligt het bij mij toch aan de manier waarop ik hem rijd en voelt hij zicht het best wanneer hij recht is.

misschien kan jij hier wat mee?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:05

Bitterbal schreef:
Dat doe ik zeker Maykie. Alleen ik dacht misschien is er op bokt iemand met ervaring en heeft hij/zij er wel iets tegen gevonden! Want het is natuurlijk super jammer als je niet verder in de sport kunt komen vanwege zoiets. Niet dat de sport zo heel belangrijk is voor mij, maar verder vind mijn paard het ook super leuk om mee te mogen naar een wedstrijd.

jep heb hetzelfde probleem..
alleen mijjn paard deed het wat erger ..maar heb een tonglepel gekocht...dit hielp maar als mijn paard wat moeilijks doet dan gooit hij hem er soms uit...
vind het dom dat je daar op afgestraft word heb ik ook gehad..
ik had eerst wel een tonglepel rubber die helpte wel erg goed
alleen leek het me vervelend zitten dus ben overgegaan op tong lepel bit

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:13

op duinmanege van poelenburgh is er ook één pony die haar tong áltijd uit haar mond heeft hangen tijdens het rijden.
Er is niets mis met haar, ze vind het gewoon fijn.
Ze doet het ook gewoon als ze ontspannen is.

Een paard die ik ken gooit ook zijn tong eruit, dan niet tijdens het rijden, maar hij vind dit ook fijn. Ook om op zijn tong geaaid te worden Clown (zo ken ik er wel meer)

Jammer dat je erop wordt afgestraft, ik zou er geen hulpmiddelen tegen gebruiken, hij doet dit waarschijnlijk puur uit ontspanning.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:22

Randy: In dat geval kan ik fysio ook wegstrepen. Die is geweest, heeft zn problemen aangewezen, ben ermee aan de slag gegaan (omdat zij niet heel veel voor mij kon betekenen zei ze) en hij is toen een tijd goed geweest. Hij had een zeer slechte achterhand.. qua bespiering, hij kon het werk niet aan wat ik van hem vroeg en liep toen vaak onregelmatig. Daarom is ze geweest, ze zei dat zn achterhand bespiering echt moest verbeteren en de lengtespieren in zn rug (of hoe dat precies heet weet ik even niet meer, maar hij moest iig meer lengte in rug en hals krijgen maar wel dus met zn achterhand eronder en aan het werk).... Kan het daar nog iets mee te maken hebben? Ondanks het feit dat hij dus niet meer (zeer) onregelmatig loopt?

@Driebergen: Wat mijn paard wel heel erg doet is teveel stelling aan de linkerkant pakken en daardoor als het ware hangen op mijn rechterteugel. Hierdoor loopt hij ook regelmatig over de buitenschouder weg. Als ik dan strenger word in de hulpen dat hij dus netjes op de binnenhoefslag blijft lopen (of eender waar) dán gaat die tong er ineens ook uit. Dit is nooit zo geweest, dit begon ik denk vorige week ofzo.

Jaimyliefje: Mijn paard doet dit niet omdat hij het fijn vind. Zodra je ook maar dicht bij die tong in de buurt komt met je hand oid dan is hij weg als hij die kans krijgt Lachen

IK ga sowieso opzoek naar een nieuw bit op aanraden van de dierenarts, dit zal het probleem misschien niet oplossen, maar dit bit wat hij nu heeft vond zij ietwat aan de kleine kant. Er moet dus sowieso een nieuw bit komen en dat word dan denk ik een dubbelgebroken!

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:41

Mijn schimmel heeft het ook gedaan
Ik heb hier toen ook een topic over geplaatst

bij mijn paard heeft het te maken met een verkeerde aanleuning.
ben helemaal overnieuwd begonnen met het aanleren van het rijden ( paard is nu 18 met zijn 16 jaar weer opnieuw inrijden). Haha!
Handen steeds op dezelfde plaats houden en erg voorwaarts.
Ik heb een dubbel gebroken bit, ik doe wel zowel de neusriem als de sperriem wat strakker als normaal en geef hem ook meestal voor de wedstrijd wat extra suikerklontjes schuimt ie lekker van maar heeft ook wat smaak in zijn mond. Bloos

Of het hierdoor werkelijk is afgeleerd weet ik niet maar hij doet het op dit moment niet gaan nu M starten en heb wel alle klasses uitgereden tot 30 winstpunten.

zelf weet je het beste wat goed is voor je paard en wat niet.
blijf afwisselen met bitjes dit hebben we ook gedaan en het hielp ook zowel een watertrens als stang en dubbel gebroken.
Het laatste bit werkte het beste.

succes