Doorzitten op een 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Doorzitten op een 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:05

Ik ga ook met Maikuh mee, de kleine stukjes worden denk ik vooral geadviseerd in het kader van opbouwen. Mijn ervaring is toch wel met die jonge paarden dat ze (en ik trouwens zelf ook) even moeten wennen, dus vandaar niet ineens lange stukken.

Nu ik er over nadenk ik het misschien nog wel meer omdat ik dan zelf de balans wat kwijtraak op een nog ietwat wiebelige jonge! Zal wel twee kanten op werken...

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:09

Lijkt me prima kunnen hoor! Ja
Als je het gewoon niet te lang doet en rustig opbouwt, je paardje er goed op reageert... En inderdaad, 2 kanten op!
Veel plezier met je paardje!!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:10

Ook ik zit al wel eens een paar passen door op mijn ztje. Hij (en ik) vind het nog wel moeilijk en gaat z'n rug wegdrukken. Dan wordt ik ook gespannen en krijg ik een soort cirkel. Dus ik doe steeds kleine stukjes die ik later probeer uit te breiden.

Ik las een reactie dat je betere hulpen kunt geven als.. Dit moet natuurlijk niet de bedoeling zijn, met doorzitten en lichtrijden moet je zit beide onafhankelijk kunnen zijn en moet je dus dezelfde hulpen kunnen geven.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:34

Maar met doorzitten dat dat toch eenmaal beter!
Daarom moet je in de hogere klasses ook altijd doorzitten Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:41

doorzitten geeft je veel meer 'gevoel' waardoor je directer kunt reageren op het paard. Je timing zal beter zijn en bovendien kun je met je zit veel meer inwerken. Hierdoor kun je met door zitten dus inderdaad beter hulpen geven.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:06

Dat bedoelde ik dus ook met mijn reactie op de vorige bladzijde waar malloesje op doelde (denk ik). Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:09

er is ooit een onderzoek naar gedaan naar wat beter was: lichtrijden of doorzitten. lichtrijden lijkt minder belastend, maar is net zo, dan wel niet meer belastend...

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:39

Het licht eraan hoelang rijd hij al?

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 15:51

Rooobin2 schreef:
Het licht eraan hoelang rijd hij al?

Ik heb immers wel antwoord op mijn vraag.
Ga gewoon rustig beginnen met doorzitten en dat opbouwen.

Dank jullie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:03

Ik ben het met Supertammy eens, volgensmij maakt het opzich niet echt heel veel uit Knipoog

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:15

Mijn Ztje Knipoog vond het in het begin wat eng en wist niet wat die er mee moest.
Nu kan ik hele hoefslagen door zitten wijken schouderbinnenwaard enz.
Hij is het gewend en spring ook niet meer meteen galop aan.
Gewoon opbouwen er gerust stellen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:52

Doorzitten is juist veel beter( als je kan rijden renminste) omdat zeker bij een jong paard telkens als je lichtrij de balans verstoord word.
Het lichtrijden is ooit uitgevonden voor ruiters die niet kunnen rijden, omdat als je niet kan rijden het erg vervelend is voor jezelf en je paard om door te zitten en zeker ook zeer vermoeiend op lange tochten.
Juist een jong paard is nog zoekende naar zijn eigen balans en als er dan een ruiter opzit die steeds die balans verstoord ,is dat dus erg storend.
Een paard wat goed in balans loopt kun je uren op blijven doorzitten.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:22

Ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens. Omdat een jong paard dat nog niet zo lang onder het zadel is juist nog heel onevenwichtig loopt zal hij je moeilijk laten zitten en doordat jij dan niet stabiel zit breng je hem juist uit balans.
Maar aangezien het paard van de TS er juist ontspannen door gaat lopen, lijkt het me absoluut geen kwaad kunnen. Mijn paard is inmiddels bijna 5 jaar en nu is het natuurlijk geen probleem meer, maar die liet me absoluut niet zitten in het begin en wanneer ik dat wel deed ging ze juist uit balans lopen.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:25

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:30

Ik verwacht sowieso geen klappen als je fatsoenlijk rijdt. Maar dan nog denk ik dat iemand die uit balans is met doorzitten meer 'bonkt' dan met lichtrijden.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:29

Als de pony's worden beleerd hier beginnen we ook met doorzitten, mits het niet lekker zit en je het voor beiden moeilijk maakt. Lijkt me niets ergs aan, zolang je maar rustig zit! Lachen