Mijn moeder wil op mijn pony rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

Re: Mijn moeder wil op mijn pony rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:47

Niet doen. Laat je moeder begeleid worden door iemand anders die jullie allebei vertrouw. Jullie relatie is belangerijker.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:41

je verteld dat je pony net pas goed loopt, zou je hem nog niet even iets langer door rijden??? omdat je moeder nog niet zo veel ervaring heeft. ja wel manege ervaring, maar een paard dat op de maege loopt is heel anders dan een eigen paardje.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:12

Stendo schreef:
je verteld dat je pony net pas goed loopt, zou je hem nog niet even iets langer door rijden??? omdat je moeder nog niet zo veel ervaring heeft. ja wel manege ervaring, maar een paard dat op de maege loopt is heel anders dan een eigen paardje.

Ik heb toch op redelijk wat manegepaardjes gereden die moeilijker zijn dan sommige eigenaarspaarden. Onderschat de manegepaarden dus niet. Er zijn er die heel braaf zijn maar er zijn ook veel moeilijkere paarden tussen Je moet de manegeruiter in ieder geval niet onderschatten.
Als die moeder het paard onderhoud en ze wil er op rijden dan moet ze de gelegenheid daartoe krijgen. Met de nodige begeleiding moet het zeker en vast lukken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:09

Ik zal inderdaad eens vragen aan de eigenaar of mijn moeder een tijdje op die haflinger mag rijden, als dat niet mag ga ik het denk ik gewoon proberen door middel van het langzaam uitbouwen van het uitstappen..
In ieder geval bedankt voor jullie tips Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:13

feliciaa schreef:
Ik zal inderdaad eens vragen aan de eigenaar of mijn moeder een tijdje op die haflinger mag rijden, als dat niet mag ga ik het denk ik gewoon proberen door middel van het langzaam uitbouwen van het uitstappen..
In ieder geval bedankt voor jullie tips Lachen

Ik wens je veel succes bij de eigenaar van de haf. Dat zou een mooie oplossing zijn!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:54

hey hilde,

als ik jou was deed ik het NIET.
Ik ken ziranda en ik ben bang dat het een groot fiasco word.
Rij haar zelf nog lekker door en als je moeder dan op een andere pony wat meer ervaring heeft opgedaan kun je nog altijd haar laten rijden.
En als ziranda al geen respect voor haar heeft op de grond, gaat dat onder het zadel niet zo leuk worden denk ik.

Ziranda is een gevoelige pony, maar een absolute topper in de dop, dus pas op wat je allemaal met haar doet.

Veel succes!

Groetjes martine

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:04

Heej,
Ik ben nu druk bezig mijn moeder te begeleiden met longeren. Ik wil zowieso eerst dat mijn moeder de leiding weer heeft met longeren. Daarna kan ze een aantal keer op de felicia rijden en dan pas mag ze op ziranda Lachen

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:59

Lotte1990 schreef:
Edit: ook uit het longeertopic blijkt dat je moeder gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg is. De pony si zelfs de baas over haar en ziet haar als 'ondergschikte'. Ik zou hier eerst goed aan werken voordat je haar er laat stappen.

helemaal mee eens. ik zou daar ook eerst aan gaan werken, wil je de ergste ongelukken(als die komen tenminste)vorkomen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:11

Een goede instructeur kan een beginnen altijd goed begeleiden, het is aan jou om te beoordelen of je goed begeleiden kunt.
Papa en mama betalen de pony of doe je dat zelf?
Ik denk dat je dit soort problemen met mama moet bespreken en niet op bokt. Ik zou het persoonlijk als moeder niet kunnen waarderen de perikelen van thuis op bokt terug te lezen.
Verder is het fijn dat je je in ieder geval de moeite neemt haar met longeren te helpen en als je klaar ben met longeren kan ze best even rijden.
Immers een goede instructeur leert iemand wel goed te rijden.
>Dus niet zo moeilijk doen gewoon les geven op de pony.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:33

Mijn ouders betalen inderdaad mijn pony. Ik heb het met mijn moeder besproken maar samen komen we er niet uit, ze weet dat ik een topic heb geopend op bokt en ze vond het wel een goed idee de mening van andere mensen hierover te horen.
Komende woensdag neem ik mijn pony mee naar mijn les van de ORUN cursus, hier zijn verschillende instructeurs bij aanwezig en ook mijn moeder zal er zijn, ik wil dan graag samen met mijn moeder en met mijn instructeur bespreken hoever mijn pony is en of mijn moeder er al op kan rijden en hoe ik het dan het best aan kan pakken.

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:05

dat klinkt iig als een goed plan!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:41

Ik zou haar lekker laten uitstappen en op het punt dat ze daarin kan ontspannen weer wat verder uitbouwen. Geduld is een schone zaak.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:55

Citaat:
Geduld is een schone zaak.

Dat probeer ik mijn moeder ook aan haar verstand te brengen.. Helaas is het geduld al zo ongeveer op bij haar..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:01

ik zou je moeder niet op je pony laten rijden. Misschien is deze pony er gewoon de komende tijd (misschien wel jaren) niet geschikt voor. je moeder kan zitlessen nemen. Vervelend dat je moeder het wel zo gehoopt had. En het is natuurlijk niet helemaal jouw beslissing of wel?
Aan de andere kant, misschien kan uitstappen inderdaad wel. Wat een vervelend dilemma. Waarom gaat je moeder niet met haar een cursus volgen? Longeren of NH?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:08

Een cursus longeren of NH zou misschien wel een goed idee zijn voor mijn moeder.. Ik zal het eens aan haar voorstellen Lachen
Ik heb al een tijdje terug aan mijn moeder gevraagd of ze geen zitles kon krijgen op haar manege maar dat kreeg ze al een beetje zei ze.. Helaas ben ik het helemaal niet eens met de manier van zitten die haar instructeur haar aanleert, ze moet met haar knieën knijpen en haar onderbenen naar onderen leggen en iets van het paard af doen.. Dit maakt dus dat mijn moeder naar mijn idee gespannen zit en vooral voor mijn pony is dit niet fijn (dit kun je ook zien als mijn moeder op mijn pony zit, ze gooit dan haar hoofd een beetje achter over en zet haar rug vast). Ik probeer mijn moeder hierbij wel te helpen en leg haar vaak uit hoe ik graag wil dat ze zit maar dat heeft nog niet echt vooruitgang geboekt..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:20

Wel vervelend dat het zo loopt. Voor je moeder haar veiligheid lijkt me toch beter dat ze er toch nog even afblijft.
Mag ze op de haf rijden?

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:34

runningkawa schreef:
neem haar anders voor de zekerheid eerst aan de longe.
Dan kan de pony iig niet de hele bak door vliegen als er miscommunicatie is Lachen

inderdaad, ik ga mee met runningkawa *LOL*
lijkt mij de beste oplossing

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:50

Lotte1990 schreef:
Als je moeder geen controle heeft tijdens het longeren dan zou ik haar er niet opzetten. Laat haar eerst naast het paard maar een aantal dingen doen, zodat zij en het paard ook aan elkaar gewend kunnen raken. Je moeder zal dan ook minder moeite hebben met het ontspannen als ze er eenmaal op zit.
Waarom zou je nu haasten, wachten kan toch weinig kwaad? Beter iets langer gewacht dan nu haasten met het risico dat er iets mis gaat.

Edit: ook uit het longeertopic blijkt dat je moeder gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg is. De pony si zelfs de baas over haar en ziet haar als 'ondergschikte'. Ik zou hier eerst goed aan werken voordat je haar er laat stappen.

Aan de hand werken kan goed voor beide partijen zijn. Ziranda wordt soepeler en het bevordert de band.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:51

feliciaa schreef:
Een cursus longeren of NH zou misschien wel een goed idee zijn voor mijn moeder.. Ik zal het eens aan haar voorstellen Lachen
Ik heb al een tijdje terug aan mijn moeder gevraagd of ze geen zitles kon krijgen op haar manege maar dat kreeg ze al een beetje zei ze.. Helaas ben ik het helemaal niet eens met de manier van zitten die haar instructeur haar aanleert, ze moet met haar knieën knijpen en haar onderbenen naar onderen leggen en iets van het paard af doen.. Dit maakt dus dat mijn moeder naar mijn idee gespannen zit en vooral voor mijn pony is dit niet fijn (dit kun je ook zien als mijn moeder op mijn pony zit, ze gooit dan haar hoofd een beetje achter over en zet haar rug vast). Ik probeer mijn moeder hierbij wel te helpen en leg haar vaak uit hoe ik graag wil dat ze zit maar dat heeft nog niet echt vooruitgang geboekt..

Lammert Haanstra geeft binnenkort in Hardegaryp cursus longeren.

Citaat:
Cursus " TRAINING PAARDEN" in Hardegarijp. Ervaar hoe u aan de hand van longeren, vrij bewegen, dressuur en mennen uw paard met zijn eigen karakteristieke eigenschappen lekker " door zijn lijf" kunt leren lopen in de manege van Ruiterhuis Bosgra. Woensdag avond 9 en 23 januari en 6 februari. NOG ENKELE PLAATSEN!

Jdewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:28

Ik zou het gewoon proberen..
Ze hoeft er toch niet meteen alles mee te doen?
Of er meteen een uur op te zitten..,

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:38

Ik ga mee met Runningkawa.... Gewoon erbij blijven en aanwijzingen geven anders zal ze het ook nooit leren Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:27

magda_90 schreef:
Lotte1990 schreef:
Als je moeder geen controle heeft tijdens het longeren dan zou ik haar er niet opzetten. Laat haar eerst naast het paard maar een aantal dingen doen, zodat zij en het paard ook aan elkaar gewend kunnen raken. Je moeder zal dan ook minder moeite hebben met het ontspannen als ze er eenmaal op zit.
Waarom zou je nu haasten, wachten kan toch weinig kwaad? Beter iets langer gewacht dan nu haasten met het risico dat er iets mis gaat.

Aan de hand werken kan goed voor beide partijen zijn. Ziranda wordt soepeler en het bevordert de band.

Soepeler hoeft ze absoluut niet te worden want ze is al zo soepel als wat Tong uitsteken

Helaas is ziranda vandaag van de trailer gevallen nog voor de les begon, heb dus de les niet kunnen rijden en heb ook geen tijd gehad met mijn instructeur te spreken (ik was druk bezig met haar benen afspoelen en wandelen)..

Ik zal het eens aan mijn moeder vertellen over die longeer cursus, dat lijkt me wel goed voor mijn moeder Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:44

@ magda: weet je ook toevallig hoe duur die cursus van lammert haanstra is?

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:47

lindake schreef:
Stendo schreef:

Ik heb toch op redelijk wat manegepaardjes gereden die moeilijker zijn dan sommige eigenaarspaarden. Onderschat de manegepaarden dus niet. Er zijn er die heel braaf zijn maar er zijn ook veel moeilijkere paarden tussen Je moet de manegeruiter in ieder geval niet onderschatten.
Als die moeder het paard onderhoud en ze wil er op rijden dan moet ze de gelegenheid daartoe krijgen. Met de nodige begeleiding moet het zeker en vast lukken.

Ik denk dat stendo het niet zo bedoelde!
Manege paarden zijn meer gewend, meer mensen op hun rug, en ook veel verschillende mensen, de een met ervaring en de ander met minder ervaring, die paarden hebben vaak ook een stevigere rug, zij zijn meer gewend, een paardje dat van iemand zelf is heeft dat niet, tenzij hij van een manege afkomt. Maar anders is tie meestal een dezelfde ruiter gewend.

Ik denk dat je moeder best wel op je pony kan rijden, alleen nog niet nu, ik zou als ik jou was ook een beetje kijken hoe het met de rug van je pony gaat, wanneer dat allemaal weer ontspannen is, dan kan je moeder er wel af en toe op denk ik.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:57

De rug van mijn pony is opzich goed, het is gevoelig (als er bijvoorbeeld iets of iemand hard op haar rug klapt zal ze er misschien wel weer last van krijgen) maar het doet op het moment geen pijn..

Ik ben nu eerst bezig met het helpen van het longeren van mijn pony, als dat weer goed gaat en mijn moeder is over haar angst heen kan ze er weer op..
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 23-01-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt