Paardje met harde mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardje met harde mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:00

loesjj1989 schreef:
Maar mijn instructeur zegt dat het kan liggen aan de spieren net achter dr kaak, dat als ik rechter stelling vraag dat het zeer doet en dat ze daarom het bit vast pakt,

Als het slechts een kwestie is van zere kaakspieren, dan zullen een paar massages al verlichting geven.
Maar zere kaakspieren zijn geen oorzaak, maar een gevolg. En de oorzaak daarvan moet je zoeken in de mond, het gebit en de rug (zadel!) van het paard en de handen/rijstijl van de ruiter.

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:26

mss is het wel omdat ze pijn heeft aan de tanden ?

mja , een harde mond moet je zacht rijden , en dat gebeurt niet van vandaag op morgen natuurlijk

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:37

Ik rij nu heel veel overgangen en figuren en ik ga maar even hopen dat het over is met de wedstrijd:P Ben op het moment even blut door me nieuwe zadel :'( Maar ja ik zeg altijd maar: Liever 1200 euro kwijt aan een goed zadel, dan het jaar erop zitten met 2000 euro aan dierenarts kosten enz..

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:13

Twiggy2008 schreef:
Grondwerk gaan doen, weer bij de basis beginnen. En bitloos gaan rijden op je zit.
Ik rij mijn jonge paard bitloos in op mijn zit en hij wordt er zo heerlijk 'licht' van!!! Lachen
Het is een oersterk paardje met een enorme kop er op, maar als ik zie hoe hij reageert, hoe hij echt met je gaat samen werken, dan is er voor mij geen enkele andere methode meer. Niks geen scherp bit, niks geen gerace, maar gewoon samen een fijn team worden. Maar daar gaat heel wat tijd en geduld in zitten, hoor, dat wel.
Ik hoop dat je nog eens nadenkt over dat scharenbit, want zoals ElCamino zegt; dat is alleen maar symptoombestrijding. Lijkt mij duidelijk niet echt de oplossing.

Hoii ,, hoe moet je juist bitloos rijden.. met wat voor hoofdstel moet het ?
En kan je wat meer uitleg geven over bitloosrijden.. en werkt het ook bij paarden die verkeerd zijn ingereden met een heel harde mond ?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:44

Citaat:
En kan je wat meer uitleg geven over bitloosrijden.. en werkt het ook bij paarden die verkeerd zijn ingereden met een heel harde mond ?

Even je vragen beantwoorden Lachen

hoe: nou ja, je neemt een bitloos hoofdstel, en je rijdt ermee, alsof je met bit rijdt. Het enige verschil is dat zodra je paard doet wat je vraagt, je de teugels moet lossen. Dus geen constante druk, dan weet je paard niet meer wat je bedoelt. Ook is het beste dat je begint met fasen; eerst heel zachtjes druk, dan altijd harder, zodra je paard het goed doet, teugels lossen. Na een tijdje krijg je een paard dat bij het minste reageert. Heel fijn om mee te rijden Lachen
soort hoofdstel: met mijn pony's rij ik op een halster + een halstertouw aan 1 kant
met mijn paard gebruik ik een touwhalster, een leadrope aan beide kanten (voorlopig nog)
Er zijn verschillende soorten bitloze hoofdstellen, je moet gewoon kijken wat het best bij jullie combinatie past.
Het 'werkt' bij alle paarden, als je ze leert wijken voor druk. (dit is bij mijn ponys niet echt nodig geweest, bij mijn paard wel, die begreep het niet)
Een hele harde mond is vaak het gevolg van de handen van de (vorige) ruiter. Maar of ie nu een harde mond heeft of niet, bitloos heeft niets te maken met druk in de mond.

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 05:24

Goed nieuws Haha!

Doordat ze het vertrouwen terug heeft gekregen in het bit (heb een tijd gereden met een dubbel gebroken pessoa bit) kan ik haar weer met normaal bit rijden:D!!!

Heb er nu een K&K Conrad Ultra (ofzo) in dubbel gebroken en ze reageerd er super op! Haha!

Ga misschien ook een bitloos hoofdstelletje kopen omdat het me wel lekker lijkt met buitenrijden dat ze even kan eten als we aan het uitrusten zijn.
Een hackamore is toch eigenlijk ook het zelfde als een bitloos hoofdstel..?

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:44

Dorienn schreef:
Citaat:

Even je vragen beantwoorden Lachen

hoe: nou ja, je neemt een bitloos hoofdstel, en je rijdt ermee, alsof je met bit rijdt. Het enige verschil is dat zodra je paard doet wat je vraagt, je de teugels moet lossen. Dus geen constante druk, dan weet je paard niet meer wat je bedoelt. Ook is het beste dat je begint met fasen; eerst heel zachtjes druk, dan altijd harder, zodra je paard het goed doet, teugels lossen. Na een tijdje krijg je een paard dat bij het minste reageert. Heel fijn om mee te rijden Lachen
soort hoofdstel: met mijn pony's rij ik op een halster + een halstertouw aan 1 kant
met mijn paard gebruik ik een touwhalster, een leadrope aan beide kanten (voorlopig nog)
Er zijn verschillende soorten bitloze hoofdstellen, je moet gewoon kijken wat het best bij jullie combinatie past.
Het 'werkt' bij alle paarden, als je ze leert wijken voor druk. (dit is bij mijn ponys niet echt nodig geweest, bij mijn paard wel, die begreep het niet)
Een hele harde mond is vaak het gevolg van de handen van de (vorige) ruiter. Maar of ie nu een harde mond heeft of niet, bitloos heeft niets te maken met druk in de mond.

Oké Lachen bedankt voor de uitleg !

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:11

Citaat:
Een hackamore is toch eigenlijk ook het zelfde als een bitloos hoofdstel..?

neen, ik vind van niet. Bij bepaalde paarden werkt een hackamore zelfs sterker in dan een bit, vooral als mensen denken : even wat harder trekken, er zit toch geen bit in.
Bij springwedstrijden mag je er zelfs pas in het Z (denk ik )mee rijden
Ik vind een hackamore eigenlijk een bithoofdstel aan de buitenkant Clown als je begrijpt wat ik bedoel Lachen