Citaat:
Hoii ,, hoe moet je juist bitloos rijden.. met wat voor hoofdstel moet het ?
En kan je wat meer uitleg geven over bitloosrijden.. en werkt het ook bij paarden die verkeerd zijn ingereden met een heel harde mond ?
Even je vragen beantwoorden

hoe: nou ja, je neemt een bitloos hoofdstel, en je rijdt ermee, alsof je met bit rijdt. Het enige verschil is dat zodra je paard doet wat je vraagt, je de teugels moet lossen. Dus geen constante druk, dan weet je paard niet meer wat je bedoelt. Ook is het beste dat je begint met fasen; eerst heel zachtjes druk, dan altijd harder, zodra je paard het goed doet, teugels lossen. Na een tijdje krijg je een paard dat bij het minste reageert. Heel fijn om mee te rijden

soort hoofdstel: met mijn pony's rij ik op een halster + een halstertouw aan 1 kant
met mijn paard gebruik ik een touwhalster, een leadrope aan beide kanten (voorlopig nog)
Er zijn verschillende soorten bitloze hoofdstellen, je moet gewoon kijken wat het best bij jullie combinatie past.
Het 'werkt' bij alle paarden, als je ze leert wijken voor druk. (dit is bij mijn ponys niet echt nodig geweest, bij mijn paard wel, die begreep het niet)
Een hele harde mond is vaak het gevolg van de handen van de (vorige) ruiter. Maar of ie nu een harde mond heeft of niet, bitloos heeft niets te maken met druk in de mond.