Groot probleem bij het opstijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Re: Groot probleem bij het opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:44

miesie22 schreef:
Je weet zelf dat je niet meer op je pony kan.. Waarom stap je er nog op dan? Ik zou gewoon Vrijheidsdressuur gaan doen of gaan longeren of vrijspringen(Als je daar genoeg ervaring mee hebt.) Of als je de beschikking hebt over een karretje en goed tuig kijken of je hem kan inspannen(Let op!: Wel met goede begeleiding die weet wat hij/zij doet!) of gewoon lekker wandelen!
Nogmaals: Ik zou NIET meer op je pony stappen...
Mylène

Mijn vriendinnen vinden dat het wel nog kan, ik ga maar eens raad vragen aan de hoefsmid en de veearts, die weten het welluct het beste..
Vrijehidsdresuuur lukt al een beetje.. Maar los spirngen helemaal niet.. dus dit is al geen mogenlijkheid..
Vor de kar lopen ga ik neit proberen omdat ik niemand heb die dan mee kan gaan (niemand met rijervaring ebdoel ik dan)
lekker gaan wandelen gaat ook niet want hijt rekt zich steeds weg (ben al 2 jaar niet meer mogen gaan) maar ik ga deze vakantie opnieuw proberen..
MVG

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:18

Snoop_fan schreef:
Mijn vriendinnen vinden dat het wel nog kan, ik ga maar eens raad vragen aan de hoefsmid en de veearts, die weten het welluct het beste..

Ik bedoel het niet vervelend, maar houd altijd wel in de gaten wie je raadgever is. Mag ik vragen hoeveel verstand je vriendinnen hebben van de anatomie en fysiologie van je pony? Waarom vinden ze dat het nog wel kan? Dat is hopelijk niet alleen omdat je net niet met je tenen bij de grond kunt...? Knipoog Rijden zij er trouwens zelf ook op en zijn ze even groot?

Verstandiger lijkt het me als je het inderdaad vraagt aan een veearts (als je met 'eens' tenminste op redelijk korte termijn bedoelt). Mij persoonlijk lijkt de kans vrij groot dat hij of zij inderdaad gaat zeggen dat je beter niet kunt rijden.
Stel nou dat dat zo is, ga je je daar dan iets van aantrekken? Ik bedoel, je zegt zelf in je profiel dat je te groot bent, het is al in ikweetniethoeveel topics door ervaren paardenmensen aan je verteld, maar nog vind je het nodig om erop te klimmen, zelfs als je pony daar - in elk geval met het opstijgen - duidelijk moeite mee heeft.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:40

joy76 schreef:
Snoop_fan schreef:

Ik bedoel het niet vervelend, maar houd altijd wel in de gaten wie je raadgever is. Mag ik vragen hoeveel verstand je vriendinnen hebben van de anatomie en fysiologie van je pony? Waarom vinden ze dat het nog wel kan? Dat is hopelijk niet alleen omdat je net niet met je tenen bij de grond kunt...? Knipoog Rijden zij er trouwens zelf ook op en zijn ze even groot?

Verstandiger lijkt het me als je het inderdaad vraagt aan een veearts (als je met 'eens' tenminste op redelijk korte termijn bedoelt). Mij persoonlijk lijkt de kans vrij groot dat hij of zij inderdaad gaat zeggen dat je beter niet kunt rijden.
Stel nou dat dat zo is, ga je je daar dan iets van aantrekken? Ik bedoel, je zegt zelf in je profiel dat je te groot bent, het is al in ikweetniethoeveel topics door ervaren paardenmensen aan je verteld, maar nog vind je het nodig om erop te klimmen, zelfs als je pony daar - in elk geval met het opstijgen - duidelijk moeite mee heeft.

Mijn vriendinnen hebben veel rijeravaring, Marieke heeft 7 of 8 jaar rijervaring en ze vindt dat het zéér nipt is maar dat ik moet oppassen ermee.
Raven zegt dat het nog wel gaat nog een jaartje maar het is tezien hoever ik nog groei.
Lindsay zegt dat een pony 2 keer z'n eigen gewicht kan dragen (dit vindt ik uiteraart overdreven..)
De hoefsmid komt nu zatrdag niet maar de zaterdag erna, daar zal ik eht eens aan vragen, de veearts heb ik nog niet gebeld maar iemand gaat het vragen voor mij (iemand die er verstand van heeft, aan een veearts vragen).
Je zegt wel ikweetniethoeveel paardenkenners maar die zien me niet rijden, ik bedoel, ben niet zo'n paardenmens dat 7 keer per week rijd. Ik rij soms (1 keer in de 2 weken ofzo) een uurtje ofzo..
Iemand vertelde me dat ene nieuw zadel helpt (ipv pannenkoekzadel)..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:43

[quote="Snoop_fan]Mijn vriendinnen hebben veel rijeravaring, Marieke heeft 7 of 8 jaar rijervaring en ze vindt dat het zéér nipt is maar dat ik moet oppassen ermee.
Raven zegt dat het nog wel gaat nog een jaartje maar het is tezien hoever ik nog groei.
Lindsay zegt dat een pony 2 keer z'n eigen gewicht kan dragen (dit vindt ik uiteraart overdreven..)
De hoefsmid komt nu zatrdag niet maar de zaterdag erna, daar zal ik eht eens aan vragen, de veearts heb ik nog niet gebeld maar iemand gaat het vragen voor mij (iemand die er verstand van heeft, aan een veearts vragen).
Je zegt wel ikweetniethoeveel paardenkenners maar die zien me niet rijden, ik bedoel, ben niet zo'n paardenmens dat 7 keer per week rijd. Ik rij soms (1 keer in de 2 weken ofzo) een uurtje ofzo..
Iemand vertelde me dat ene nieuw zadel helpt (ipv pannenkoekzadel)..[/quote]

Koe Een pony kan echt niet 2 keer zijn eigen gewicht dragen. TREKKEN zal ze bedoelen Slapen . Een pony van 1.10m zal maximaal een 50-60 kg kunnen dragen. Al vindt ik 60 kg al aan de hoge kant.

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:23

Ik heb sinds een week een verzorgpaard dat ook absoluut niet stil staat tijdens het opstijgen. Ik zal het snoepjetacktiek uitproberen.

Het was wel ff wennen want mijn vorige verzorgpaard bleef super braaf staan Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:45

Snoop_fan schreef:
Mijn vriendinnen hebben veel rijeravaring, Marieke heeft 7 of 8 jaar rijervaring en ze vindt dat het zéér nipt is maar dat ik moet oppassen ermee.
Iemand vertelde me dat ene nieuw zadel helpt (ipv pannenkoekzadel)..

Ik begrijp dat je vriendinnen er in elk geval over na hebben gedacht. Dat een pony twee keer z'n eigen gewicht kan dragen is overigens volkomen flauwekul. Is het een idee om wat rijfotootjes van jezelf te plaatsen? Niet dat ik wil zeggen dat je alles uit foto's kunt afleiden, maar dan kunnen we met z'n allen wat beter meedenken. Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:47

Rechterteugel korter doen, dat probeerde ik en hij bleef meteen staan Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:13

Sodeletuut schreef:
Rechterteugel korter doen, dat probeerde ik en hij bleef meteen staan Haha!

Heb je toevallig de rest van het topic ook doorgelezen...? Clown

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:36

je kan verder weinig andere dingen doen met je pony, dus blijf je maar rijden, ondanks dat het dier zelf aan geeft dat het niet meer kan. Vind je dat zelf nou ook niet een vreselijk idee? Je vriendinnen hebben er duidelijk geen verstand van.

Wees toch eens eerlijk naar jezelf en naar je pony.. Want op deze manier help je hem alleen de vernieling in, en dat wil je toch niet op je geweten hebben?

En vraag het ook zelf aan de dierenarts, als je jezelf deze spiegel niet voor kan houden.. Maar ik vind persoonlijk dat je moet leren om eerst eens naar jezelf moet kijken, voor je de pony de schuld ergens van geeft. Want in dit geval ligt het dus ook aan jezelf.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:43

Woogy schreef:
ik heb er meerdere gereden die een opstapprobleem hadden op allerlij manieren.
Gewoon net zo lang wachten met opstappen tot ze stil staan, volledig stil staan, dan een voet in de beugel gaan ze weer wiebelen voet er weer uit en stil staan en op die manier krijg je het er helemaal uit. veel succes.

Dit is volgens mij ook de beste oplossing Knipoog
Alleen een toevoeginkje: Je moet pas je voet uit de beugel halen als hij stil staat. Dat is zijn beloning. Dan ga je steeds een stapje verder. Eraan hangen tot hij stilstaan en dan eraf en zovoort. Wel heel veel tijd kost deze methode, maar hij werkt volgens mij wel (is een beetje á monty roberts)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:03

Wat betreft wat iedereen hier zegt van: je gaat je paard z'n rug kapot doen is nu het tegendeel bewezen, ik heb het aan een dierenarts gevraagt (die weten het wellicht beter dan jullie, niet naar 1 persoon gericht hoor..) en die zei dat ik er nog op mag rijden als hij geen kwetsuren heeft en dat het niet langer mag duren dan 1 uur..
Kusjes!!

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:04

Ik denk dat het opstap probleem ook niet een direct verband heeft met je lengte tov je pony. Wel denk ik dat je met het snoepjes principe moet oppassen. Als je snoepjes wil geven, geef die dan als je erop zit, niet vooraf... er kan een dag komen dat hij met 1 snoepje genoegen neemt en je er alsnog niet oplaat komen...

Wat betreft de discussie wie op welke paard kan/mag rijden.. Ik denk dat je zelf wijs genoeg bent om te weten wanneer je ermee op moet houden. Pony's kunnen veel hebben maar hou wel zijn (of haar?) welzijn voorop.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:16

Goh, was er toevallig ineens een dierenarts bij je op stal? Heeft 'ie dan ook gelijk gekeken of je pony geen kwetsuren heeft? Aangezien jij zelf zegt dat je pony nooit klaagt en het weglopen bij het opstappen niet als een lichamelijk probleem onderkent, lijkt het me raadzaam hem eens te laten onderzoeken door iemand die er verstand van heeft. Maar misschien heb je dat al gedaan, en had de dierenarts dan ook gelijk een verklaring voor het weglopen bij het opstappen.

Overigens: Ik ga er inderdaad vanuit dat een dierenarts meer weet dan 'wij'. Maar daamee vind ik niet dat 'het tegendeel is bewezen' als jij een eenzijdig verslagje uitbrengt van je gesprekje met de dierenarts. Ik weet niet wat je precies hebt gevraagd en ook niet hoe je het hebt gevraagd.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:54

joy76 schreef:
Goh, was er toevallig ineens een dierenarts bij je op stal? Heeft 'ie dan ook gelijk gekeken of je pony geen kwetsuren heeft? Aangezien jij zelf zegt dat je pony nooit klaagt en het weglopen bij het opstappen niet als een lichamelijk probleem onderkent, lijkt het me raadzaam hem eens te laten onderzoeken door iemand die er verstand van heeft. Maar misschien heb je dat al gedaan, en had de dierenarts dan ook gelijk een verklaring voor het weglopen bij het opstappen.

Overigens: Ik ga er inderdaad vanuit dat een dierenarts meer weet dan 'wij'. Maar daamee vind ik niet dat 'het tegendeel is bewezen' als jij een eenzijdig verslagje uitbrengt van je gesprekje met de dierenarts. Ik weet niet wat je precies hebt gevraagd en ook niet hoe je het hebt gevraagd.

Er was niet INEENS een dierenarts, er kwam bij iemand (vriendin) een dierenarts, heb alle dingen vermeld (gewicht,lengte, leeftijd, hoogte paard) en zij vinden zolang dat het ponytje geen kwetsuren heeft dat het gaat..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:58

Snoop_fan schreef:
joy76 schreef:

Er was niet INEENS een dierenarts, er kwam bij iemand (vriendin) een dierenarts, heb alle dingen vermeld (gewicht,lengte, leeftijd, hoogte paard) en zij vinden zolang dat het ponytje geen kwetsuren heeft dat het gaat..

Nogmaals: Maar hoe weet je zeker dat je pony geen kwetsuren heeft dan? Heeft de dierenarts ook naar jouw pony gekeken?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:14

Nogmaals: Maar hoe weet je zeker dat je pony geen kwetsuren heeft dan? Heeft de dierenarts ook naar jouw pony gekeken?[/quote]

neen.. maar ik zie zelf wel als ie loopt of die kwetsuren heeft.. Niet??

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:18

Snoop_fan schreef:

neeh want kan jij binnen in je pony kijken ?
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 11-01-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:22

neen.. maar ik zie zelf wel als ie loopt of die kwetsuren heeft.. Niet??[/quote]

Nou ja, aangezien je weigert in te zien dat je 'grote probleem met opstappen' ook van lichamelijke aard is, heb ik daar zo mijn twijfels bij.

Maar goed, toevallig zie ik net dat je nog geen uur geleden in een ander topic schrijft dat je uit ervaring weet hoe het is om te groot te zijn geworden voor een shet, bovendien schrijf je het ook in je profiel dus ik denk dat je zelf prima weet hoe de vork in de steel zit. In elk geval begin ik langzamerhand een beetje moe te worden van het praten tegen een muur, dus wat mij betreft is dit mijn laatste post in dit topic.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:30

dravergekkie schreef:
Snoop_fan schreef:

neeh want kan jij binnen in je pony kijken ?

Oh ne natuurlijk niet, maar eenwormenkuur moet toch door de dierenarts gegeven worden??
Misschien zal ik dan eens vragen om te kijken of hij kwetsuren heeft..

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:12

JSK schreef:
tja je kan gewoon proberen hem in een hoekje te drijven zo als dees daan dat zij maar je kan mischien ook erst een paar rondjes lopen in de bak wie weet wordt ie dan wat rustiger.

Weet niet of die reactie, op mij was bedoelt:
Ik bedoel gewoon, dat je daar wat hou vast aan zou kunnen hebben. En hem zeker niet erin drijven, dan krijg je het tegenovergestelde.

Dat je daar misschien juist wel wat steun aan kunt hebben Lachen!
Klem zetten moet je niet doen, nu zie ik dat het topic ook een iets andere wending heeft gekregen.

Dus zeg ik niet teveel meer, want heb niet de pagina's verder gelezen!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:20

Ik drijf liever niet in een hoek, omdat hij mij dan gaat klemmen, ben al een paar keer geklemd geweest tegen de prikkeldraad (bij een vriendin, pony eerste keer berijden..) en bij Snoopy zelf.. dan probeer ik hem zo rustig mogenlijk weg te halen daar.
Ik hou liever van opstijgen in het midden, maar zou het ook kunnen dat hij bang heeft als iemand hem vasthoudt, want net dan begint hij met zijn hoofd te schudden en te doen..
Bij SNoopy zou je eigenlijk gewoon voet in de beugel kunnen doen en been erover, amar ben niet zo'n snelle en snel vertrouwbare ruiter (SNoopy vertrouw ik wel maar het opstijgen is nog moeilijk) en dan gaat alles wat trager..

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:00

Probeer zo snel mogelijk op te stijgen Lachen en niet de hele tijd terug op zijn plek zetten, want dat heeft meestal niet echt nut..

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:05

Snoop fan gedoe,
Wanneer kan ik de dierenbescherming bellen ?? Clown
Sorry ben een beetje melig,
maar zij is echt VEEL te groot Koe

Vind het daarom ook niet gek dat ie gaat lopen arm beest,,

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:09

Als de dierenarts zegt dat het nog gaat.. Dan zullen zij het wel beter weten dan jullie.. Zij hebben er 7 of 9 jaar voor gestudeerd en zullen het dan toch meer weten dan mensen die gewoon DENKEN..
(niet boos bedoelt, maar wil gewoon duidenlijk zijn)
Kusjes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:33