wat doen als paard bokt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Re: wat doen als paard bokt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:55

_angela_ schreef:
Sommige paarden vinden het namelijk moeilijk om nageeflijk aan te springen, maar hebben met een "vrije" teugel geen enkel probleem. Je zou dan de overgang nog niet nageeflijk kunnen maken, om daarna in de galop de nageeflijkheid weer terug te vragen. Zo bouw je uit tot ook de overgang nageeflijk gaat.

Ik zal het eens proberen. Dat was iets wat ik nog niet had geprobeerd dus ik zal zaterdag eens zien of het gaat. Haha! Bedankt voor de tip !

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:05

mijn merrie (16) bokt ook zodra we in galop gaan ik denk zelf
f dat het uit Frisheid komt

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:24

Ik ben het wel gewoon met jou manier van aanpakken bij de andere paarden eens.
Zoveel mogelijk negeren bij zo'n jong paard, zolang het ''vreugde bokjes'' zijn.
En vooral gewoon naar voren rijden zoals je al deed. Lachen

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:54

pearlie schreef:
Stendo schreef:
3 oplossingen

1: stil zetten gelijk na het bokken. Daarna ook weer draven oppaken aan de teugel( als je aan de teugel rijd) en opnieuw aan springen.

.

Nooit doen!
Daar kweek je stakers mee. Nooit stil zetten, altijd voorwaarts oplossen! Dus of gewoon doorrijden of extra voorwaarts rijden.

lees eerdere berichten van mij. bij mij werkt het en zolas ook al gezegt niet te vaak doen want dan gaat je paard denken van als ik bok mag ik op houden met werken!!!!!!!!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:14

Hey
Heb woensdag al gereden met de merrie want deze zaterdag ga ik op concours met mijn paard.
Ik heb haar voor het aanspringen even niet nageefelijk gereden & lange teugel gegeven maar toen bokte ze toch. Heb toen luid 'nee' gezegd en haar voorwaarts gereden. Heb toen 1 rondje gegaloppeerd over de piste.
Daarna terug draven & stappen enzo ...
En tegen het einde van de training nog eens aangesprongen met langere teugel maar wel nageefelijk op een cirkel & toen bokte ze niet. Heb toen maar een halve cirkel gegaloppeerd & daarna terug aangesprongen om te zien of ze weer goed zou aanspringen & ze sprong toen ook aan zonder te bokken. Dus er komt vordering ! Ben er heel blij mee !
Heb gewoon veel overgangen gereden & haar meer teugel gegeven & het ging goed !
Haha!
Bedankt allemaal voor de tips !

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:30

ik weet niet of het helpt, maar zo heb ik mijn pony afgeleerd te bokken;
door veel figuren en vooral stelling te rijden gaat je pony als het goed is ontspannen in zn hals. daardoor kun je het zelfs zo ver krijgen dat je paard aan de teugel gaat lopen. als ze aan de teugel lopen gaan ze hun achterbenen meer gebruiken en daardoor hun rug bollen. dit ziet er niet alleen netjes uit maar het is ook nog eens beter dat ie zn achterbenen meer gebruikt. het lijkt me ook moeilijker om dan te bokken. wat is dus ging doen is eerst stelling naar buiten rijden, zodat je paard recht loopt, en als je voelt dat hij iets begint te ontspannen ga je stelling naar binnen rijden. als je van hand veranderd ga je eerst weer stelling naar buiten rijden en dan weer naar binnen. ook blijf je druk houden op de teugels, niet trekken maar gewoon de mond van je paard kunnen voelen. ook kun je af en toe ophoudingen maken op de buitenteugel.
hopelijk helpt het!