tanden knarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wiifke

Re: tanden knarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:06

Even een stipje, de mijne doet het ook Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:53

Ik ken het probleem. Ik heb verschillende paarden gereden die dit probleem hebben, en dit kwam puur door spanning, tegen vechten etc. Met het vechten los je niks op, dus het is gewoon een kwestie van dat de ruiter moet loslaten en voorwaarts moet blijven rijden totdat het paard echt nagevelijk word. Ik had het vaak pas na de eerste keer galop, probeer het neusje op de grond te krijgen, en dan pas op te pakken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:58

Hoi,
Mijn paard doet dit(sinds 3 weken) meestal het eerste half uur niet en daarna als hij wat moe word wel...had hier ook al een topic over geopend.
Hij doet het sinds drie weken..Nu hoor je hem af en toe helemaal niet meer..
En hoor ik hem steeds minder....Komt/kwam uit zijn rug. Knipoog

Even een stipje..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:06

mijn verzorgpaard doet dat als er vreemden in zn buurt komen...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:26

mijn paard doet het ook,bij ons is het een kwestie van een probleem in de aanleuning.
als ik hem goed voorwaarts rijd,en netjes van achter eronder rijd,komt hij vanvoor ontspannen nagevelijk,en doet hij het niet,maar als ik hem neit goed voorwaarts heb,knarst hij,als ik hem rond vraag,hij corrigeert mij gelijk Lachen
ook als hij iets heel moeilijk vind,pure frustratie.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:37

ik heb het aan mijn instructrise gevraagten ik heb dus ook als er andere paarden langskomen en bij mij is het uit protest !
ik heb er opgelet en dan is ze nog net niet ontspannen en dan gaat ze lopen knarsen maar als ze dan echt lekekr gaat ontspannen dan houd ze ermee op ! bedankt voor alle suggesies !

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:06

Hier ook een stip, ik heb ook soms last van een
grommende, knarsende poownie Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:24

viktorie schreef:
Tandenknarsen kan alleen als een paard zijn kaken stijf op elkaar klemt. Een paard wat echt netjes ontspannen loopt, loopt met een ontspannen kaakgewricht, en kan dus niet tandenknarsen.
De meeste paarden die tandenknarsen lopen met een valse knik vlak achter de oren, met een vastgezet kaakgewricht. Dit kan door verschillende oorzaken komen. Reuma in de hals kan bijvoorbeeld inderdaad maken dat ze niet meer echt kan nageven, en dus haar kaak vast gaat zetten om het toch zo goed mogelijk te doen. Paarden die teveel met de teugels in de krul getrokken worden, krijgen ook vaak de valse knik, met dit als mogelijk gevolg.

Kuijk dus eens kritisch naar je aanleunig. Is de ontspanning ook wel echt ontspanning, of knikt het paard stiekem in waardoor je geen druk meer in je hand hebt en het voelt als ontspanning??

Nou dank je wel, alsof ik door mijn paard reuma heb gegeven door mijn 'rijkunsten'. Ik heb haar nooit in de krul getrokken, de meeste instructeurs die ik heb gehad vonden juist dat ik meer druk op de teugels moest nemen, omdat ze niet 'nagaf'. Ze loopt niet met een valse knik, haar hoofd zit net voor of op de loodlijn. Ik heb daarbij licht contact met haar mond. Ze heeft een vrij gespierde bovenhals die vanuit de schoft komt, wat volgens mij niet mogelijk is bij een valse knik. Die paarden hebben meestal veel bespiering boven in de hals (10 cm achter de oren), maar niet voor de schoft.

Mijn paard heeft een ernstig ongeluk gehad bij de vorige eigenaar (10 jaar geleden). Dit heb ik pas gehoord, toen ik haar al een aantal jaren had. Wat er precies is gebeurd weet ik niet, maar wel dat ze over een omheining van stalen buizen is geklapt (met de buik blijven hangen) en haar veulen dood heeft afgeworpen. Ws. is ze met haar nek tussen de buizen blijven hangen. Ze is toen nooit behandeld door bijv. een osteopaat, waardoor bepaalde delen van haar lichaam scheef zijn komen te zitten. Zo staat haar bekken scheef en heeft ze ernstige hko (8 jaar geleden) gehad. Volgens de dierenarts kon ik haar toen (ik had haar net 2 maanden) maar het beste afmaken. Ze is ook ontzettend stijf geweest, waarvoor ze meerdere keren bij een fysio is geweest. Met training houd ik haar nu soepel en ik stop gewoon wanneer ze begint te knarsen.

Of paarden reuma kunnen krijgen door het lopen 'achter de teugel', weet ik niet. Ik weet wel dat ik het niet prettig vind dat iemand zonder voorkennis van mijn paard en rijwijze op deze manier zijn/haar oordeel velt!

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:08

Hoi,

Ik heb ook een pony gereden die dit deed.
Naar de tandarts...ging niet over.
Pepermuntje erin voor het rijden....werkte ook niet echt.

Totdat ik er achter kwam dat het een hele andere aard had. Ik zag al dat ze wat droeviger uit haar ogen keek en ik had haar net van stro op zaagsel laten zetten omdat ze haar box altijd stofzuigt Bloos (al het stro opeet binnen no-time) had ze erge koliek gehad (ze moest zelfs naar de kliniek). Nou...daar werd ze dus zwaar depressief van...bleek achteraf. Toen ik haar weer op stro had gezet (maar gewoon veel minder stro in haar stal dan daarvoor) keerde ze direct 180 graden om in haar humeur en doen en laten. Ze werd weer vrolijk en stopte met knarsetanden tijdens het rijden. Op zaagsel verveelde haar dus gewoon omdat ze ineens niets meer te knabbelen had. (Kortom...stress en depressief) Heb je bij je paard misschien iets veranderd in z'n omgeving of ziet hij er uberhaupt iets droeviger uit?

Succes in ieder geval!

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:52

Mijn paard is met knarsen onder het rijden begonnen nadat ze een hoefzweer heeft gehad. Behalve dat ze knarste, swiepte ze heel veel met haar staart. Heeft haar oren bijna de hele tijd naar achteren en en loopt niet lekker door haar lichaam.

Maargoed terug naar het knarsen: Dit komt inderdaad voort uit spanning, stress en soms pijn. Hoe is verder de lichaamshouding van je paard onder het rijden en in de omgang? Zijn er dingen veranderd? Ik zal haar eerst nog eens goed na laten kijken. Paarden die knarsen uit ontspanning? Lijkt mij niet erg aannemelijk (zie ook de post van viktoria) Maargoed er zullen "altijd" uitzonderingen op de regel zijn Knipoog

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:56

K ken 2 paarden en die knarzen als er een ander paard langs komt + oren in de nek enzo. En de ander doet t als je hem te veel vn voor rijd en steeds inhouden met strenge teugels. Toch is er meestal dan spanning.