recht richten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trammelanda

Re: recht richten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:33

Het spijt me zeer hoor maar de eerste reactie na de TS slaat echt nergens op. Ik rij mijn paard rechtsom super naar binnen, en linksom is het gewoon helemaal niks. Dit heb ik er zelf ingereden en dmv opzoeken van oefeningen is het verbeterd. Linksom is ze nu super te buigen, niet alleen in de hals, ik heb hele lengtebuiging bereikt. Rechtsom heb ik haar veel rechtgericht en veel van de hoefslag afgereden. Linksom veel naar binnen stellen, op volte's extreem proberen te buigen, en in de hoeken ook. De achterhand om je binnen en buitenbeen heen buiten op de volte werkt ook super (renvers en travers)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:50

midgie schreef:
pas als een paard goed is rechtgericht ga je pas aan rechtstellen werken.

Wat is het verschil tussen rechtrichten en rechtstellen als ik vragen mag? Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:58

Ir111 schreef:
midgie schreef:
pas als een paard goed is rechtgericht ga je pas aan rechtstellen werken.

Wat is het verschil tussen rechtrichten en rechtstellen als ik vragen mag? Lachen

Correct me if i'm wrong.

Rechtrichten is een paard aan allebei de kanten even soepel en sterk maken. Dus dat linksom alles even soepel gaat als rechtsom en andersom.

Rechtstellen is een paard recht laten lopen. Dus dat de achterbenen in het spoor lopen van de voorbenen. En niet dat b.v. de achterhand naar binnen komt.

Recht richten kun je met jezelf vergelijken als b.v.: Uitmesten zoals je normaal doet. Dus b.v. riek aan je rechterkant, linker hand onder aan de steel en rechterhand boven aan de steel.
Dan kun je oefenen om dat andersom te doen. Dus de steel van de riek langs je linkerkant te houden en dus andersom mesten. Veel mensen kunnen dat niet.
Dat is hetzelfde als links schrijven als je rechts bent. Je moet leren om aan twee kanten die coördinatie e.d. te krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:50

Vonnie84 schreef:
Correct me if i'm wrong.

Rechtrichten is een paard aan allebei de kanten even soepel en sterk maken. Dus dat linksom alles even soepel gaat als rechtsom en andersom.

Rechtstellen is een paard recht laten lopen. Dus dat de achterbenen in het spoor lopen van de voorbenen. En niet dat b.v. de achterhand naar binnen komt.

Ah! Pling

Ik heb nog nooit iemand onderscheid horen maken tussen die twee. Vandaar mijn vraag.

Ik ga eens even nadenken hierover (ben niet zo vlot met dit soort dingen Lachen ), volgens mij doe ik beiden tegelijk nl.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:59

Ik bedoel dat je rechtricht met de juiste buiging en stelling en pas als je paard juist ondertreed , kun je pas rechte lijnen gaan rijden, dus recht laten lopen als hij juist in balans loopt.
Hoe kun je een paard leren om het achterbeen onder de massa te zetten als je helemaal rechtloopt, met de hals ook recht zal ik maar zeggen.
Denk dat heel veel mensen niet weten hoe je nou precies rechtricht, ik hoor verhalen dat je maar lekker in het bos op een pad rechtuit moeten gaan draven en galoperen, maar dat heeft niets met rechtrichten te maken volgens mij.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:02

ik vind eigenlijk ook dat je het beste een goede instructeur/instructrice kan zoeken...

met het evenwicht van een paard is nooit iets mis, todat de mens ermee gaat lopen knoeien...

sorry, ff een beetje filosofisch (of hoe je dat ook schrijft) lopen zijn Tong uitsteken (zegt mijn instructrice altijd, dat van het evenwicht van een paard)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:17

Rechtrichten doe je bij een paard als hij scheef is, dus bij een "vereden" paard of bij een paard dan net beleerd word. Dit moet je natuurlijk altijd "bijhouden" met het rijden. Recht stellen doe je als je uit een wending komt b.v. Dus de stelling laten "schieten". In het geval van TS die toch al een hele lange tijd les heeft van dezelfde instructeur( of heb je inmiddels een ander? ) zou ik toch maar eens op zoek gaan naar iemand anders. Dit los je inderdaad niet op zonder iemand langs de kant die je ter plekke kan helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:25

Moet je niet altijd als basis het rechtrichten blijven trainen??
En niet alleen bij een verkeerd beleerd of jong paard??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:30

Staat er ook heel duidelijk bij. Je moet het BIJHOUDEN!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:51

Sorry , had ik even overheen gelezen.
Maar denk je niet dat je pas aan het rechtstellen toe ben als je paard perfect recht gericht is??

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:52

midgie schreef:
Ik bedoel dat je rechtricht met de juiste buiging en stelling en pas als je paard juist ondertreed , kun je pas rechte lijnen gaan rijden, dus recht laten lopen als hij juist in balans loopt.
Hoe kun je een paard leren om het achterbeen onder de massa te zetten als je helemaal rechtloopt, met de hals ook recht zal ik maar zeggen.

Euhm, nu ben ik je even kwijt geloof ik.

Ik ben bezig met mijn paard recht te richten door hem van de schouder af te sturen waarop hij valt. Ik vind dat zelf het makkelijkst op een volte. Valt hij op de binnenschouder stuur ik naar buiten, valt hij op buiten stuur ik naar binnen. Is het paard niet extreem scheef dan los ik het op door steeds de voorhand voor de achterhand te plaatsen.

Pas als hij in correcte buiging loopt (en dus recht is) ga ik tempowisselingen rijden om hem meer onder te laten treden achter.

Bedoelen wij nu hetzelfde!? Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:33

Haha! ja dat is allemaal een beetje moeilijk zo via de pc, of we wel het zelfde bedoelen!!
Hoe stuur jij de schouder dan naar binnen of buiten??
Het binnen achterbeen moet onder het ruiter gewicht komen toch, zodat het paard in balans komt te lopen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:37

Ik heb even je andere (*blijkbaar oude) topic gelezen/bekeken doerakje. Eerst wil ik zeggen dat Jasmijn ontzettend vooruit is gegaan!
Maar naar aanleiding van dat topic en hoe ze aankwam, al is dat een tijd geleden, ga ik met Up_to_date mee: zoek een goede osteopaat.
Zelf zou ik voor de zekerheid willen gaan dat ze geen pijn heeft of punten waar ze erg vast zit, voordat je begint met dit proberen trainingtechnisch op te lossen.
Ter vergelijking: jij hebt je rug blijkbaar laten vastzetten een tijd geleden? In ieder geval heb je ijzeren pinnen van boven tot onder in je rug, hierdoor is je rug minder flexibel - je kan de bewegingen van je paard slechter opvangen en ging hierom iets voorover zitten. Als iemand jou nou dwingde om te gaan zitten kon dat even goed gaan, maar waarschijnlijk kreeg op den duur je pijn (en het hobbelt, voelt niet fijn etc.). Je zou het waarschijnlijk wel hebben geprobeerd, want je wil het graag goed doen, maar als je niet je grenzen aangeeft is het slecht voor je lijf.
Bij je paard is het net zo. Ze geeft aan dat ze daar een probleem heeft, laat het checken - dan weet je zeker dat je haar geen pijn doet.

Laat iemand ook goed kijken hoe jij zit en inwerkt met je handen e.d. vaak komen idd de problemen daaruit voort.

Ik ga voor eerst een los/gezond paard, die op de voltes makkelijk li/re om gaat en dan gaan rechtrichten. Stapje voor stapje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:10

midgie schreef:
Haha! ja dat is allemaal een beetje moeilijk zo via de pc, of we wel het zelfde bedoelen!!

Haha! Ik ga proberen uit te leggen wat ik doe.

midgie schreef:
Hoe stuur jij de schouder dan naar binnen of buiten??

Bij een extreem scheef of strak (strak als in stijf) paard letterlijk. Ik ben helemaal niet bezig met en krulletje oid. Ik neem mijn teugels op maat en stuur heel simpel naar binnen. Valt het paard op de binnenschouder dan stuur ik naar buiten. Tot hij van de binnenschouder af is, dan stuur ik weer naar binnen. Een soort slingerlijntje op de volte dus. Geeft het paard de juiste lengte buiging (en maakt hij zich recht) dan ontspan ik en zakt het paard met hoofd en hals in je hand. Hij mag zover zakken als hij wil, stofzuigen desnoods. Op de voorhand lopen is bij een erg scheef paard niet erg, naar mijn mening. Eerst recht en dus ontspannen, daarna komt de rest.

Is het paard al een stuk verder en veel minder scheef (dus het bijhouden waar aerdenhout1 het over had) dan 'verzet' ik het paard. Ik rij weer op de volte, het paard valt op binnenschouder nu zet ik mijn beide handen een paar centimeter naar buiten. Niet hoger, lager of anders, gewoon een paar cm naar buiten. Valt het paard op buiten dan verzet ik mijn handen een paar cm naar binnen. Zodra het paard recht is handen terug op normale plek.

midgie schreef:
Het binnen achterbeen moet onder het ruiter gewicht komen toch, zodat het paard in balans komt te lopen.

Op de volte idd. Daar zijn we t over eens! Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:17

Ik denk dat we wel ongeveer op dezelfde lijn zitten alleen allebei anders verwoorden.
Ik zag in je profiel dat je ook les van Marijke hebt gehad??
Volgens die methode rij ik zelf ook.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:59

Ik gebruik dan mijn benen Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:10

lijkt me knap lastig om de schouder naar binnen of buiten te zetten met je benen Bucalouas Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:43

Kinke schreef:
lijkt me knap lastig om de schouder naar binnen of buiten te zetten met je benen Bucalouas Lachen

Misschien als je heel lening ben Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:15

midgie schreef:
Ik denk dat we wel ongeveer op dezelfde lijn zitten alleen allebei anders verwoorden.
Ik zag in je profiel dat je ook les van Marijke hebt gehad??
Volgens die methode rij ik zelf ook.

Volgens mij ook! De zelfde lijn zitten dus.

Ik les bij een leerling van Antoine de Bodt en heb inderdaad wel eens een les rechtrichten ad hand van Marijke gehad. Uiterst leerzaam en sluit zeer goed aan bij wat ik onder het zadel doe. Ja

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:47

Vonnie84 schreef:
Recht richten kun je met jezelf vergelijken als b.v.: Uitmesten zoals je normaal doet. Dus b.v. riek aan je rechterkant, linker hand onder aan de steel en rechterhand boven aan de steel.
Dan kun je oefenen om dat andersom te doen. Dus de steel van de riek langs je linkerkant te houden en dus andersom mesten. Veel mensen kunnen dat niet.
Dat is hetzelfde als links schrijven als je rechts bent. Je moet leren om aan twee kanten die coördinatie e.d. te krijgen.

Ik vind dit een beetje een raar voorbeeld.
Ik mest ook altijd uit met rechts boven en links onder, en je zegt dat je pas gaat rechtstellen als hij/zij links en rechts even makkelijk buigt.
Bedoel je met het voorbeeld dan ook dat je pas gaat uitmesten als je het met links boven en rechts boven even makkelijk kan?
Verward
sorry als ik het verkeerd begrepen heb.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:13

doerakje schreef:
hallo,
mijn paard is erg scheef, ze lijkt niet linksom te kunnen buigen en als we rechtsom gaan loopt ze overdreven gezecht zo wat schouderbinnenwaards..
nu probeer ik van alles om haar wat rechter te krijgen, maar wat zijn nu eigenlijk de oeveningen hiervoor?

alvast bedankt talitha

probeer even zoveel mogelijk naar het bos te gaan en daar rechte paden op zoeken waar je lekker kan draven en dan wel contact houden maar niks vragen van voor,zodat ze meer op 4 benen gaat lopen en jou meer gaat dragen,zelf rechtvooruit kijken waar je naar toerijdt zodat je zelf ook recht zit.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:15

irisssssje schreef:
Vonnie84 schreef:

Ik vind dit een beetje een raar voorbeeld.
Ik mest ook altijd uit met rechts boven en links onder, en je zegt dat je pas gaat rechtstellen als hij/zij links en rechts even makkelijk buigt.
Bedoel je met het voorbeeld dan ook dat je pas gaat uitmesten als je het met links boven en rechts boven even makkelijk kan?
Verward
sorry als ik het verkeerd begrepen heb.

Nee, je riek zowel links als rechts langs je lichaam houden en dan even vlot uitmesten.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:33

oké,
ik vind het nog steeds een verkeerd voorbeeld, want een paard probeer je aan allebei te kanten zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ga mezelf niet trainen dat ik de riek rechts & links langs mn lichaam houd, en dan even vlot uitmest. Sorry.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:38

@ irisssssje: Het is een vergelijking met hoe je je paard traint.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:40

Vonnie bedoelt dat de door met je andere hand uit te mesten als dat je normaal doet (en dat is nog niet zo makkelijk kan ik uit ervaring vertellen), je handiger en leniger wordt met je slechte kant. Als een voetballer rechtsbenig is, traint hij juist zijn linkerbeen (denk ik, ik ben niet zo'n voetbalkenner), zodat hij in een wedstrijd ook snel kan reageren met zijn linkerbeen. Dat probeer je je paard ook te leren. In die zin is het een heel correct voorbeeld.