Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:pas als een paard goed is rechtgericht ga je pas aan rechtstellen werken.
Ir111 schreef:midgie schreef:pas als een paard goed is rechtgericht ga je pas aan rechtstellen werken.
Wat is het verschil tussen rechtrichten en rechtstellen als ik vragen mag?
Vonnie84 schreef:Correct me if i'm wrong.
Rechtrichten is een paard aan allebei de kanten even soepel en sterk maken. Dus dat linksom alles even soepel gaat als rechtsom en andersom.
Rechtstellen is een paard recht laten lopen. Dus dat de achterbenen in het spoor lopen van de voorbenen. En niet dat b.v. de achterhand naar binnen komt.
), volgens mij doe ik beiden tegelijk nl.
(zegt mijn instructrice altijd, dat van het evenwicht van een paard) midgie schreef:Ik bedoel dat je rechtricht met de juiste buiging en stelling en pas als je paard juist ondertreed , kun je pas rechte lijnen gaan rijden, dus recht laten lopen als hij juist in balans loopt.
Hoe kun je een paard leren om het achterbeen onder de massa te zetten als je helemaal rechtloopt, met de hals ook recht zal ik maar zeggen.
ja dat is allemaal een beetje moeilijk zo via de pc, of we wel het zelfde bedoelen!!midgie schreef:ja dat is allemaal een beetje moeilijk zo via de pc, of we wel het zelfde bedoelen!!
Ik ga proberen uit te leggen wat ik doe.midgie schreef:Hoe stuur jij de schouder dan naar binnen of buiten??
midgie schreef:Het binnen achterbeen moet onder het ruiter gewicht komen toch, zodat het paard in balans komt te lopen.
Kinke schreef:lijkt me knap lastig om de schouder naar binnen of buiten te zetten met je benen Bucalouas
midgie schreef:Ik denk dat we wel ongeveer op dezelfde lijn zitten alleen allebei anders verwoorden.
Ik zag in je profiel dat je ook les van Marijke hebt gehad??
Volgens die methode rij ik zelf ook.
Vonnie84 schreef:Recht richten kun je met jezelf vergelijken als b.v.: Uitmesten zoals je normaal doet. Dus b.v. riek aan je rechterkant, linker hand onder aan de steel en rechterhand boven aan de steel.
Dan kun je oefenen om dat andersom te doen. Dus de steel van de riek langs je linkerkant te houden en dus andersom mesten. Veel mensen kunnen dat niet.
Dat is hetzelfde als links schrijven als je rechts bent. Je moet leren om aan twee kanten die coördinatie e.d. te krijgen.
doerakje schreef:hallo,
mijn paard is erg scheef, ze lijkt niet linksom te kunnen buigen en als we rechtsom gaan loopt ze overdreven gezecht zo wat schouderbinnenwaards..
nu probeer ik van alles om haar wat rechter te krijgen, maar wat zijn nu eigenlijk de oeveningen hiervoor?
alvast bedankt talitha
irisssssje schreef:Vonnie84 schreef:Recht richten kun je met jezelf vergelijken als b.v.: Uitmesten zoals je normaal doet. Dus b.v. riek aan je rechterkant, linker hand onder aan de steel en rechterhand boven aan de steel.
Dan kun je oefenen om dat andersom te doen. Dus de steel van de riek langs je linkerkant te houden en dus andersom mesten. Veel mensen kunnen dat niet.
Dat is hetzelfde als links schrijven als je rechts bent. Je moet leren om aan twee kanten die coördinatie e.d. te krijgen.
Ik vind dit een beetje een raar voorbeeld.
Ik mest ook altijd uit met rechts boven en links onder, en je zegt dat je pas gaat rechtstellen als hij/zij links en rechts even makkelijk buigt.
Bedoel je met het voorbeeld dan ook dat je pas gaat uitmesten als je het met links boven en rechts boven even makkelijk kan?
![]()
sorry als ik het verkeerd begrepen heb.