Goed aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Goed aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:06

Naar buiten zetten en zelf minder gewicht op de binnenzitbeenknobbel zetten is inderdaad het best, aangezien je dan je paard meer ruimte geeft om met het binnenvoorbeen te vertrekken ipv het andere.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:10

tegen de muur aanspringen echt heel ver doorrijden en dan laat pas de hulpen komen ze (bijna) altijd goed. ook met jonge paarden doe ik dit altijd

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:13

xxxfhxxx schreef:
tegen de muur aanspringen echt heel ver doorrijden en dan laat pas de hulpen komen ze (bijna) altijd goed. ook met jonge paarden doe ik dit altijd

Dit snap ik toch niet zo heel goed, maar ligt waarschijnlijk wel aan mij..

Juliaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:49

Wat ik altijd doe is:

1; ik kom aanrijden in een zo normaal mogelijk tempo (doorzitten)
2; aan de buitenkant stop ik met hulpen geven, en aan de binnenkant geef ik been

Haha! Ik weet niet of dit normaal is, maar het werkt wel bij elk paard dat ik gehad heb.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:51

ik doe mijn pony laten aanspringen in de stap.
zij gaat altijd als een gek scheuren en nu ik het zo doe niet meer.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:59

Heb het ook een tijdje uit stap gedaan maar mijn pony haar achterhand is weer verzwakt doordat we minder getraind hebben dus dit lukt haar niet echt..

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:02

Als je paard graag in verkeerde galop aanspringt, Laten buigen om je binnenbeen en dan je hulpen geven. (niet overdreven buigen, kont moet recht blijven)

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:45

Celia schreef:
xxxfhxxx schreef:

Dit snap ik toch niet zo heel goed, maar ligt waarschijnlijk wel aan mij..

als ze verkeerd aanspringen helpt het als je de goede buiging hebt, soms is dit lastig doordat ze vast houden als je ze nou heel diep de hoek inrijd dan moeten ze vanzelf wel buigen en zullen ze dus veel eerder in de goede gallop aanspringen.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:40

Wat goed werkt is rond rijden in de draf een ook voor het aanspringen rond houden. Lukt dit niet of kan je nog niet rond rijdenkan je stelling gebruiken en ok op je houding letten want het kan zijn dat je te veel naar links of rechts hangt voor de galop!

Succes ermee Clown

Spike47

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:10

Ik doe namelijk wat jij ook doet. Maar ook goed stelling vragen en op je houding letten. Probeer anders in galop te gaan op de volte of in de hoeken vanuit een rustige draf.

Hopelijk lukt het en succes ermeee !

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:33

Als je paard vaak verkeerd aanspringt houdt je hem waarschijnlijk (onbewust) teveel vast met je buitenhand.
Maak voordat je de hulp geeft voor het aanspringen een ophouding met je binnenhand en wanneer je aanspringt niet 'vasthouden' op je buitenhand.
Succes Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:35

Keesje schreef:
Als je paard vaak verkeerd aanspringt houdt je hem waarschijnlijk (onbewust) teveel vast met je buitenhand.
Maak voordat je de hulp geeft voor het aanspringen een ophouding met je binnenhand en wanneer je aanspringt niet 'vasthouden' op je buitenhand.
Succes Lachen

Net andersom. Je houdt hem dan hoogstwaarschijnlijk teveel vast met je binnenhand, terwijl die in wendingen ten alle tijden "luchtig" moet zijn Knipoog

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:38

Pletje123 schreef:
Net andersom. Je houdt hem dan hoogstwaarschijnlijk teveel vast met je binnenhand, terwijl die in wendingen ten alle tijden "luchtig" moet zijn Knipoog

Nee niet net andersom, ik zeg niet dat je hem moet vasthouden met je binnenhand, je maakt een ophouding zodat je paard oplet en de goede stelling en buiging heeft.
Maar als je hem in het aanspringen teveel vasthoudt op je buitenhand creeer je juist de verkeerde stelling en buiging en springt je paard verkeerd aan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:46

Als te teveel met je binnenhand doet, heb je al gauw teveel stelling. En teveel stelling maakt het moeilijker om goed aan te springen. Laat je paard maar zo recht mogelijk. Door 1 ophouding waarbij je je buitenhand gebruikt heb je niet ineens stelling naar buiten.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:55

Een tip is op het verkeerde been lichtrijden en daarvanuit je galopshulp geven.

Let op: niet te veel tegenhouden met je binnenhand, je blokkeert dan het binnenachterbeen. Door een duidelijke ophouding te geven met de buitenhand plaats je een "muurtje" aan die kant. Wat ook kan helpen is gewoon met een losse teugel je hulp geven voor galop, kijk eens wat er dan gebeurt.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:03

Pletje123 schreef:
Als te teveel met je binnenhand doet, heb je al gauw teveel stelling. En teveel stelling maakt het moeilijker om goed aan te springen. Laat je paard maar zo recht mogelijk. Door 1 ophouding waarbij je je buitenhand gebruikt heb je niet ineens stelling naar buiten.

Van 1 ophouding met je binnnenhand heb je ook niet ineens teveel stelling naar binnen Knipoog
En zo recht mogelijk lijkt mij ook niet de oplossing, probeer maar eens op een lange zijde aan te springen, dat is veel moeilijker dan in een hoek waarin je stelling en buiging hebt.
TS geeft aan dat haar paard moeite heeft met goed aanspringen, dan lijkt het mij niet de oplossing om het paard 'zo recht mogelijk' te houden.
Ze beschrijft in haar openingstopic de basishulpen, je kan het vergemakkelijken door een ophouding te maken met je binnenhand (voordat je gaat aanspringen dus), waarna je met de juiste hulpen je paard aan laat springen in galop, daarbij begrens je hem zo min mogelijk op je buitenhand (en ook niet vasthouden op je binnenhand natuurlijk..) omdat je hem daarmee mogelijk kan hinderen in zijn stelling en buiging en in zijn voorwaarts zijn/gaan waardoor hij dus verkeerd aan kan springen Lachen

Met losse teugels aanspringen kan een oplossing zijn, maar dan moet je wel een heel braaf paard hebben! En uiteindelijk moet hij het toch ook kunnen met de juiste aanleuning en stelling

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:09

Zo recht mogelijk houden betekent niet zonder stelling. Het is zoals het er staat: zo recht als mogelijk. Hoe recht dat is, hangt van het paard af. Zo voorkom je een teveel aan stelling naar binnen.

In een wendig moet je paard op de buitenteugel zijn en dus is het logischer om een ophouding met je buitenhand te maken ipv met je binnenhand. In een wendig moet je juist begrenzen op je buitenhand.. Dat is toch iets van de basis? Je rijdt het paard met je binnenbeen naar je buitenhand toe.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:18

Dit wordt zo een eindeloze discussie, maar wat ik bedoel is: je paard moet natuurlijk op de buitenhand zijn en je moet zelfs bij een correcte aanleuning je binnenteugel even 'los' kunnen laten zonder dat je paard veranderd in de aanleuning.

Maar kan je me uitleggen waarom jij een ophouding zou maken met je buitenhand voordat je aanspringt in galop?
En nogmaals; door teveel begrenzing van de buitenhand springt je paard echt verkeerd aan.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:46

Keesje schreef:
Dit wordt zo een eindeloze discussie, maar wat ik bedoel is: je paard moet natuurlijk op de buitenhand zijn en je moet zelfs bij een correcte aanleuning je binnenteugel even 'los' kunnen laten zonder dat je paard veranderd in de aanleuning.

Maar kan je me uitleggen waarom jij een ophouding zou maken met je buitenhand voordat je aanspringt in galop?
En nogmaals; door teveel begrenzing van de buitenhand springt je paard echt verkeerd aan.

Je geeft een ophouding met je buitenhand zodat je paard niet in de verkeerde galop aanspringt. Je "blockt" als het ware de buitenkant. Door stelling naar binnen te vragen met TE WEINIG buitenhand kan je paard weg lopen aan de buitenkant=ruimte=kan verkeerd aanspringen. En stelling naar binnen vraag je inprincipe met je binnen been en buitenhand. Wat je met je binnenhand vraagt is minimaal. En het rechtstellen van je paard vind ik nog helemaal niet zo gek om beter te kunnen aanspringen. Als ze scheef zijn zal één kant galop altijd een probleem vormen.

Waarom moet je een braaf paard hebben om met een lange teugel aan te springen? Controle heb je zonder teugels maar met je zit en je benen. En ja als ze goed aan (durven) te springen kan je gaan werken aan je aanleuning. Wat heb je aan aanleuning als ze in de verkeerde galop springen?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:11

even een stipje

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:04

Pletje123 schreef:
Zo recht mogelijk houden betekent niet zonder stelling. Het is zoals het er staat: zo recht als mogelijk. Hoe recht dat is, hangt van het paard af. Zo voorkom je een teveel aan stelling naar binnen.

In een wendig moet je paard op de buitenteugel zijn en dus is het logischer om een ophouding met je buitenhand te maken ipv met je binnenhand. In een wendig moet je juist begrenzen op je buitenhand.. Dat is toch iets van de basis? Je rijdt het paard met je binnenbeen naar je buitenhand toe.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens

En een discussie over rijtechnische aspecten is juist goed, zolang het onderbouwd is. Ik ben erg geïnteresseerd in andere meningen. Vindt het dus ook een goed topic en een goede vraag Haha!

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:06

Niets op aantemerken. Zo heb ik het ook geleerd om mijn manege en doe het nog altijd zo bij mijn eigen paard Knipoog

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:03

Ga goed doorzitten en kijk naar voor ..
9 vd 10 ruiters die vaak verkeerd aanspringt gaat naar voor hangen om te kijken of zn paard toch wel goed aanspringt.
Het is iets wat je moet aanvoelen..
Wat de mensen die dat probleem bij ons in de club hadden van de lesgever soms wel moesten doen was hun ogen ff dichtdoen doorzitten benen goed leggen en aanspringen.. om beter aan te voelen dus Lachen

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:09

ik kan alleen maar zeggen dat je eerst moet gaan doorzitten.. en zorgen dat je paard gewoon rustig draaft op het tempo dat jij wilt en er niet vandoor gaat... je kunt het beste in een hoek of op de volte aanspringen en als je paard dan in de verkeerde galop zit meteen terugnemen en nog een keer proberen.. niet doorgalopperen

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:15

Mijn pony had hier ook last van,
Hij deed het altijd en overal zelfs tijdenswedstrijd. Maar je moet gewoon zorgen dat je niet teveel op de binnenkant leunt.

Goede stelling naar binnen, binnen been inderdaad op de singel en buiten been er achter.

Soms werkt het ook wel om op het verkeerde been te gaan lichtrijden en hem dan vanuit lichtrijden in de galop drukken. Als je op het verkeerde been lichtrijd, moeten ze namelijk de goede stelling wel aannemen..

xx