Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xxxfhxxx schreef:tegen de muur aanspringen echt heel ver doorrijden en dan laat pas de hulpen komen ze (bijna) altijd goed. ook met jonge paarden doe ik dit altijd
Ik weet niet of dit normaal is, maar het werkt wel bij elk paard dat ik gehad heb. Celia schreef:xxxfhxxx schreef:tegen de muur aanspringen echt heel ver doorrijden en dan laat pas de hulpen komen ze (bijna) altijd goed. ook met jonge paarden doe ik dit altijd
Dit snap ik toch niet zo heel goed, maar ligt waarschijnlijk wel aan mij..
Keesje schreef:Als je paard vaak verkeerd aanspringt houdt je hem waarschijnlijk (onbewust) teveel vast met je buitenhand.
Maak voordat je de hulp geeft voor het aanspringen een ophouding met je binnenhand en wanneer je aanspringt niet 'vasthouden' op je buitenhand.
Succes
Pletje123 schreef:Net andersom. Je houdt hem dan hoogstwaarschijnlijk teveel vast met je binnenhand, terwijl die in wendingen ten alle tijden "luchtig" moet zijn
Pletje123 schreef:Als te teveel met je binnenhand doet, heb je al gauw teveel stelling. En teveel stelling maakt het moeilijker om goed aan te springen. Laat je paard maar zo recht mogelijk. Door 1 ophouding waarbij je je buitenhand gebruikt heb je niet ineens stelling naar buiten.

Keesje schreef:Dit wordt zo een eindeloze discussie, maar wat ik bedoel is: je paard moet natuurlijk op de buitenhand zijn en je moet zelfs bij een correcte aanleuning je binnenteugel even 'los' kunnen laten zonder dat je paard veranderd in de aanleuning.
Maar kan je me uitleggen waarom jij een ophouding zou maken met je buitenhand voordat je aanspringt in galop?
En nogmaals; door teveel begrenzing van de buitenhand springt je paard echt verkeerd aan.
Pletje123 schreef:Zo recht mogelijk houden betekent niet zonder stelling. Het is zoals het er staat: zo recht als mogelijk. Hoe recht dat is, hangt van het paard af. Zo voorkom je een teveel aan stelling naar binnen.
In een wendig moet je paard op de buitenteugel zijn en dus is het logischer om een ophouding met je buitenhand te maken ipv met je binnenhand. In een wendig moet je juist begrenzen op je buitenhand.. Dat is toch iets van de basis? Je rijdt het paard met je binnenbeen naar je buitenhand toe.