Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:24

Het is een wisselwerking tussen fysio/osteo en ruiter. Dat schrijf ik net ook. Lachen

Een fysiotherapeut is geen wonderdokter. Maar zo iemand kan wel gericht aangeven aan welke punten de ruiter vervolgens moet gaan werken.

En correct me if I'm wrong: een goede fysio/osteo geeft ook gerichte tips voor de dagelijkse training/omgang om het probleem beter te krijgen, en zegt niet alleen 'zo, doe het nu maar zelf'.

[Edit] Van de website van de NVFD: http://www.nvfd.nl/fysio1.htm

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:10

leest ook mee.

heb ik het mis of zag ik je op de foto's naar links zitten?
het lijkt alsof je linkerbeen lager hangt dan je rechterbeen.

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden die je Ankem gaat geven, dan denk ik ook even met jou, Ankem en Ir111....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:19

Heb je haar al eens laten scannen/opvoelen?
Sommige merrie's kunnen erg veel last hebben van hun eierstokken/baarmoeder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:23

ankem schreef:
Naar welke kant zakt het zadel? En op welke teugel neemt ze meer druk? Wanneer ik dit weet kan misschien wat meer tips geven.
Het is namelijk een herkenbaar probleem. Ik heb les genomen in de academische rijkunst. Zo richt ik mijn paard recht. Vooral het werken aan de hand is heel waardevol.

Haar rug is aan de rechterkant lager dan aan de linkerkant.
Dat was al toen ik ruim 2 jaar geleden met haar begon.
Door veel longeren en aangespannen rijden en opbouwen van het werk onder het zadel (voor zover dat ging) is haar rugbespiering sterk verbeterd.
Van de zomer liep ze voor haar doen ook echt goed, ze ging eindelijk ontspannen en dingen lekker aanpakken.
Vanaf sept. ben ik met haar aan het kwakkelen geweest met hoesten e.d. en daarna heeft ze om verschillende reden minder werk gehad.
Sindsdien is haar rugbespiering weer afgenomen en ongelijker geworden en zijn ook de problemen met rijden weer verergert.

Doordat haar rug aan de rechterkant lager is, zak ik ook naar rechterkant van mijn zadel.
Rechtsom kan ze zich beter ontspannen onder het zadel, laat ze zich beter los en komt ze in hoofd-halshouding makkelijker naar beneden.
Linksom houdt ze zich meer vast en is ze vaak meer gespannen.

Aan de longe en voor de wagen zijn haar linkerbuigingen weer beter dan de rechter...

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders hoor ik het wel!

Nouvel

Re: Scheef (en gespannen) paard, scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:25

Ir111 schreef:
Ik redeneer andersom, als je paard recht is ontspant hij vanzelf.

Verder wacht ik even je antwoord af op de vragen die Ankem gesteld heeft. Lachen

Heb je helemaal gelijk in, maar dit is in die zin een paard met een verhaal dat altijd al spanningsproblemen heeft gehad, ook bij haar vorige eigenaar.
Dat is ook de reden dat ze aangespannen is beleerd...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:27

ankem schreef:
Dat wilde ik net schrijven. Een fysio of ostheopaat is niet de enige oplossing, ze kunnen een heleboel ellende wegnemen, maar daarna is het wel zaak om op een juiste manier door te trainen, anders is je paard zo weer scheef. Ik denk dat de TS daar tips voor zoekt. Correct me if i'm wrong...

dank je!

ik zocht vooral naar oplossingen voor mijn scheef zitten en daardoor mijn al scheve paard verkeerd belasten waardoor ik de spanningsproblemen die ze al heeft nog verder vergroot...

Verder ben ik erg blij met alle reakties en mensen die met mij mee willen denken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:28

Karin schreef:
Het is een wisselwerking tussen fysio/osteo en ruiter. Dat schrijf ik net ook. Lachen

Een fysiotherapeut is geen wonderdokter. Maar zo iemand kan wel gericht aangeven aan welke punten de ruiter vervolgens moet gaan werken.

En correct me if I'm wrong: een goede fysio/osteo geeft ook gerichte tips voor de dagelijkse training/omgang om het probleem beter te krijgen, en zegt niet alleen 'zo, doe het nu maar zelf'.

[Edit] Van de website van de NVFD: http://www.nvfd.nl/fysio1.htm

Karin, bedankt!
Heb je gelijk in!
Ik heb ook vooral in de beginperiode heel veel aan mijn fysio gehad!
Maar op een gegeven moment ga je ook weer naar andere mogelijkheden zoeken/kijken...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:30

Albert schreef:
Heb je haar al eens laten scannen/opvoelen?
Sommige merrie's kunnen erg veel last hebben van hun eierstokken/baarmoeder.

Vorig voorjaar is gescand en opgevoeld, de baarmoeder was schoon.
Ze is toen ook geïnsemineerd.
De eerst maanden leek ze drachtig te zijn op de scan, en toen was haar gedrag ook duidelijk anders.
Ze was meegaander, meer ontspannen en liet zich beter rijden.
Later bleek dat ze toch niet drachtig was (of niet meer).

We hebben zelf wel een idee dat een heel groot deel van haar spanningsproblemen bij haar hormonen liggen trouwens.

Urine is ook nagekeken vorig jaar op blaas- en/of nierproblemen...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 03-01-08 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:30

Nouvel schreef:
Heb je helemaal gelijk in, maar dit is in die zin een paard met een verhaal dat altijd al spanningsproblemen heeft gehad, ook bij haar vorige eigenaar.

Wellicht omdat ze altijd al scheef was Knipoog

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:31

Wat een lastig probleem. Raar dat de fysio enz. niks konden vinden. Maar je zegt dat ze voor de kar andere 'buigproblemen' heeft dan onder het zadel; heb je je zadel al eens na laten kijken?
Ik vind namelijk dat het verhaal erg naar 'pijn' trekt. Ze is gespannen, wil niet buigen, is aan de ene kant armer bespierd dan aan de andere kant... Lijkt mij dat ze toch ergens pijn heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:34

Aimee, ja waarschijnlijk wel, want haar rug was al zo...

rindin, het is zeker niet zo dat ze niks konden vinden, ze heeft heel wat behandelingen bij elkaar gehad...
zadel ben ik mee bezig...
Specifiek aan mijn zadel op dit moment kan het niet uitsluitend liggen, want ze heeft deze problemen altijd al gehad, ook met andere zadels en bij de vorige eigenaar...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:36

rindin schreef:
Maar je zegt dat ze voor de kar andere 'buigproblemen' heeft dan onder het zadel; heb je je zadel al eens na laten kijken?

Als het paard spanningsproblemen heeft die uit scheefheid voortkomen (en daar lijkt het hier op imo) dan is het heel logisch dat ze voor de kar veel minder problemen heeft. Een paard is scheef, als jij er dan scheef op gaat zitten versterk je de natuurlijke scheefheid. Dan is het logisch dat ze belast meer problemen dan onbelast heeft.

Ik kom vanaaf even terug in dit topic, moet een beetje werken nu... Bloos

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:38

Dat het paard al scheef is, heeft toch ook een oorzaak? Een paard is niet zomaar scheef lijkt mij Bloos

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:41

Wordt ze ook boos als je erop zit? Oren naar achter, met de staart zwiepen, naar de been schoppen... Dat willen ze nog wel doen als ze idd pijn hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:46

rindin schreef:
Dat het paard al scheef is, heeft toch ook een oorzaak? Een paard is niet zomaar scheef lijkt mij Bloos

Pijn hoeft niet persé de oorzaak van scheefheid te zijn. Vaak is het andersom: pijn wordt veroorzaakt door scheefheid.
Natuurlijke scheefheid, ongelijke voeten, een gewricht van iets mindere kwaliteit aan één kant, een niet geheel symmetrisch gebit.... allemaal niet-pijnlijke oorzaken van scheefheid, waardoor een paard uiteindelijk wel pijn kan krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:50

rindin schreef:

Elk paard is van nature scheef in meer of mindere mate. Net zoals wij links of rechts zijn. Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:54

rindin schreef:

Ze worden allemaal zelfs gewoon scheef geboren ieder paard is scheef alleen doorgaans bijhet correst aanrijden van de jonge dieren richen we ze netjes recht. Als er ergens een blessure is of ongemak of gewoon stress zal het paard doorgaans weer gaan zoeken in zijn lijf naar de "sterke" kant.

Dus ja er zal een oorzaak zijn maar goed er is medisch goed naar gekeken de oplossing zit toch voor een groot ddel in de training.
Werk je ook wel met balkjes etc?? M.i. is het zo dat je je paard twee kanten op losser moet krijgen aan de ene kant de bijging links en rechts.. maar aan de andere kant ook de lengtebuiging over het hele lijf. Voor de rug weer goed soepel is moet die naast "sterk" ook lang zijn. Soms zie je dat als je eerst meer werkt aan de lengtebuiging dat de scheefheid veel makkelijker te bewerken en te corrigeren is.. Door het paard wat ronder in de halste maken en van daaruit tempowisselingen en overgangen (dus wel op het achterbeen houden anders wordt het een duikboot) merkje vaak dat dit al eter wordt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:55

Dat wist ik... Maar zo scheef dat bespiering anders wordt?
Ze worden toch vaak juist ongelijk bespierd als ze een antalgische (pijnvermijdende) houding aannemen? Dan gaan ze anders lopen om van de pijn af te zijn en gaan ze dus spieren anders ontwikkelen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:56

rindin schreef:
Wordt ze ook boos als je erop zit? Oren naar achter, met de staart zwiepen, naar de been schoppen... Dat willen ze nog wel doen als ze idd pijn hebben.

dan is ze wisselend gespannen...
dit was veel erger, ze was in het begin echt angstig, dat is ze niet meer in die mate...

Aimee en Ir111, ja dat lijkt mij inderdaad ook...
en de een zal het erger zijn dan de ander, en de een zal er makkelijker en beter in te corrigeren zijn dan de ander...

Riant, balkjes draven heb ik vorige week voor het eerst geprobeerd.
Met rijden rijd ik haar hoofdzakelijk laag en wat ronder, en als haar spanning minder wordt probeer ik haar meer lengte te geven.
Het enige waar ik mee bezig ben is haar ontspannen en los te krijgen, verder doe ik nog geen verder verzameld werk met haar...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:05

Aimee schreef:
Nouvel schreef:

Wellicht omdat ze altijd al scheef was Knipoog

je haalt mij de woorden uit de mond.

een paard van een kennis was altijd vluchterig. toen het paard 12 was heeft ze les genomen van iemand die les gaf door middel van rechtrichten en eindelijk komt ie nu tot rust. Ze zit nu in de L2, terwijl ze in het begin niet normaal de bak door kwam, resulterend in een opmerking van de jury dat ze het paard beter kon verkopen.

eh.... sorry, ik had het dus niet goed gezien van het scheef zitten op de foto's.... Clown
Laatst bijgewerkt door driebergen op 03-01-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:11

Voor mensen die niet weten wat rechtrichten is en scheefheid van paard, lees dan informatie onder andere op http://www.paardenbegrijpen.nl dat is een erg interessante site, met heel veel plaatjes en tekst. Daar staat echt duidelijk uitgelegd hoe je kunt ontdekken welke natuurlijke scheefheid je paard heeft en hoe je hiermee te werk kunt gaan. Je kunt bij kennisbank zoeken op die termen en je komt een heel eind.

Daarbij nog een tip, zoek een goede instructeur die hier ook verstand van heeft. Het voorkomt hoop problemen en voornamelijke medische problemen bij paard.
Laatst bijgewerkt door Bets op 03-01-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:11

scheef en pijn .. sja het is een beetje een kip - ei verhaal zal per paard wel verschillen. Ik heb bij mijn praard ooit een thermografie en heul veul foto's moeten schieten om nou werkelijk oorzaak en gevolg uit elkaar te houden.

Als je meer inzicht wil in hoe je paard fysiek werkelijk in elkaar zit vind ik die thermografie wel een erg handig ding, geeft je wel aan waar mogelijk problemen zitten. De vraag daarbij is of het rugprobleem "het" probleem is of een gevolg van dat er elders (benen, gebit bedenk het maar) iets zeer doet.

Hoe dan ook blijft de oplossing m.i. zitten in trainig onder begeleiding van een Fysio (o.i.d.) .. ik heb er veel aan eerst te zorgen dat mijn paard lekker op lengte is voor ik ga rechtrichten.

Als je nu zou gaan begrenzen aan alle kanten dan zit je je paard wel gelijk erg aan zijn lijf en meer pijntjes maken hem vast niet rustiger. Ben ook wel fan van veel balkjes, ook aan de longe dan niet te groot leggen zodat ze echt de rug bol maken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:13

Ja maar als je gaat rechtrichten leer je ook veel beter hoe je paard reageert en hoe paard ingewerkt word, dus hoe paard dus ook in elkaar zit. Je weet met welke handelingen, hoe paard daarop gaat reageren en welke spieren je gebruikt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:22

rindin schreef:
Dat wist ik... Maar zo scheef dat bespiering anders wordt? Ze worden toch vaak juist ongelijk bespierd als ze een antalgische (pijnvermijdende) houding aannemen? Dan gaan ze anders lopen om van de pijn af te zijn en gaan ze dus spieren anders ontwikkelen...

Ja, als je je paard niet recht genoeg rijdt kan dat het gevolg zijn. Je paard is van nature scheef. Als je een scheef paard scheef gaat belasten versterk je de scheefheid, daardoor wordt bespiering scheef en krijg je pijnmijdend gedrag/houding (laatste 2 kun je mi ook omdraaien). Soort dominoo effect.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:22

Nouvel, ik kom er straks even op terug. Ik ben nu even op mijn werk en het is hier ijskoud, dus kan even niet helder nadenken over mijn antwoord. Je houdt het nog even te goed van mij.
Ik weet niet of je zo langs je paard gaat, maar zou je eens willen kijken naar de lengte van je zadel? Je rijdt een barok paard en die hebben vaak een korte rug. Wil je eens kijken of de achter kussens niet voorbij de 18e rib komen?