Wie weet er raad met mijn paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mkvdiest

Re: Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:13

oke maar ff eerlijk nu he... wie is er meer dan 4 uur per dag met zn paard bezig? k denk niet dat zelfs anky daar de tijd voor heeft.......
en iemand uithongeren om zelf meer gezag te hebben is in mijn ogen ook niet bepaald een paard vriendelijke oplossing he...

Elanor, wederom gelijk hij is idd soms wat té on opgevoed, helaas nog een euvel van de vorige eigenaar... heb je toevallig ook tips voor opvoeding?

Ik probeer zelf zogauw hij sneller wil dan ik hem stil te zetten en daarna dus rustig door te laten stappen, op gewone ruiterpaden doet dit goed zn werk en ik laat hem ook continu aan de teugel lopen en ben bezig met stelling en soms wijken enzo als er ruimte is om hem ook een btje bezig te houden, maar zogauw hij die duinen ziet... dan kan je alles doen wat je wilt maar ben je enkel passagier...

Laura... sorry als je je beledig voelde maar na al die stomme antwoorden wordt ik dat soort dingen een beetje zat was niet persoonlijk bedoeld.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:14

even voor alle duidelijkheid, IK ben de eigenaar, hierboven is de bijrijdster

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:15

lol ja idd

ik ben diegene die schotse hooglanders als rem gebruikt LOL

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:16

Opvoeden doe je op de grond. Wederom is het antwoord dus grondwerk en inzicht in de phsyche van het paard, dat zei ik eerder ook al. Kijk eens op die website, daar introduceren ze verschillende methoden van grondwerk die je als leiddraad zou kunnen nemen.
Geen respect op de grond, geen respect in het zadel. Dat werkt voor beide kanten.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:17

kun je ook concreter zijn dan alleen grondwerk, dat is toch een veel omvattend woord lijkt me...
en heeft zoiets ook nut bij een 10 jarig paard? en voor iemand die absoluut geen ervaring heeft met grondwerk?

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:18

Ik ben niet meer dan 4 uur bezig met mijn paard. Maar is sta wel op een stal waar mijn merrie s'ochtends de wei in gaat en er s'avonds weer in gaat. Mijn andere jonge merrie staat nog 24/7 buiten. Als er bij jou huidige stal hier geen mogelijkheden voor zijn en jou paard dit blijkbaar wel nodig heeft om zijn energie/stressopbouw kwijt te kunnen, dan word het tijd om te verhuizen. Ik zou geen genoegen nemen met een stal waar in de winter mijn paard niet buiten zou kunnen staan. Een paard is en blijft een kuddedier die het gewoon nodig heeft om meters te maken overdag. Geestelijk en lichamelijk!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:18

Paarden die te veel energie hebben luisteren niet altijd en daar kan je niet altijd iets aan doen behalve de oorzaak van het teveel aan energie wegnemen. Ik vind dat je nu wel bot doet, iedereen probeert ook maar gewoon z'n best te doen om je te helpen en een paard dat gewoon is van in de zomer 24u buiten te staan en in de winter ineens 20u op stal moet staan raakt vaak gestressd waardoor ze onder spanning komen te staan en daardoor niet meer goed luisteren.
Mijn paard staat in de zomer ook 24u buiten, als ik hem daarna in de winter 20u binnen zet komt hij ook onder stress te staan, zo erg zelfs dat hij er koliek van kreeg. Nu heeft hij overdag een uitloopje en staat hij dus max 10u binnen. Hij loopt of crosst daar ook bijna nooit maar de stressfactor is weg.

1kg bix is nu zeker niet veel maar dat hangt natuurlijk af van het type paard dat jij hebt.
Maar goed jij wou meer controle over je paard, dan moet je eerst de oorzaak vinden waarom hij dat ineens doet. Doet hij het gewoon zonder reden dan moet je hem hierop serieus afstraffen. In het begin misschien toch een straffer bit nemen, pessoa bijvoorbeeld. Later kan je altijd weer proberen omswitchen.
Ik zou ook beginnen in de bak, leer hem daar eerst gehoorzamen, niet meer racen als je erop zit ook al vind jij dit wel leuk, later kan je dit opnieuw oppakken maar nu moet hij duidelijkheid krijgen. Rij veel dressuur, heel veel overgangen, reageert hij niet terug, streng aanpakken, niets anders aan te doen. Dressuur is het belangrijkste om controle te krijgen. Welk niveau rijd jij met hem?
En eerst moet het binnen goed gaan voor je weer op pad gaat.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:19

ik herken er wel wat in, mijn paard deed dat voor een jaar of wat ook wel. ik ben toen gaan minderen met Bix. en hij staat sindsdien zo veel mogelijk buiten liefst 24/7 maar goed dat kan niet altijd, maar toch wel zoveel mogelijk.
mijn paard reageert nog steeds zo als hij perongeluk verkeerde voeding krijgt, waar haver inzit!!
misschien heeft die van jou het ook wel!! dat hij erg actief reageert op haver!! zou hem wel minderen, eventueel natures best van pavo zit het nl niet in, maar wel veel voedingsstoffen!! succes

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:19

ik ken nog wel een paard maar die is nog te rijden in de binnenbak.. ik zou zoieso even een tijdje niet naar buiten gaan.. want dat word een beetje gevaarlijk, ik zou les nemen van een instructeur..

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:20

mkvdiest schreef:
kun je ook concreter zijn dan alleen grondwerk, dat is toch een veel omvattend woord lijkt me...
en heeft zoiets ook nut bij een 10 jarig paard? en voor iemand die absoluut geen ervaring heeft met grondwerk?

Kijk ook vooral even in mijn profiel. Daar staat een heel verhaal over mijn merrie. En dan weet je meteen dat grondwerk op 10 jarige leeftijd zeker kan!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:21

Grondwerk kan met ieder paard en met ieder mens die er open voor staat. Je zult wel een aantal dingen op moeten offeren en soms wordt het eerst slechter voordat het beter wordt.
Monty Roberts werkt bijvoorbeeld met de join-up. Parelli met de 7 games, Klaus Ferdinant Hempfling focussed op het wezen en de lichaamstaal van het paard (al doen alle richtingen dat).
Ikzelf heb goede ervaringen met Parelli. Ik had een heel angstig en onzeker paard en kan nu zeggen dat hij 180 graden is gedraaid. Parelli kost een paar duten, maar het is een duidelijke handleiding, ook voor mensen zonder ervaring in het grondwerk. Alles wordt stap voor stap uitgelegd. Elk paard knapt ervan op (grondwerk).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:22

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat grondwerk het paard ook geestelijk uitdaagd en ontwikkeld en dat daar eigenlijk de kracht schuilt van het hele concept.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:24

messica : bij ons in de regio is er geen stal die ze buiten zet...

Izzy: alle paarden van de stal (stuk of 50 schat ik) staan elke winter op stal en elke zomer buiten, dit paard is echter de enige die daar ook in die zin last van heeft en hij komt ook niet gestresst op me over k zit al 17 jaar in de paarden en rijdt weliswaar op dit moment geen wedstrijden (heb zelf een jong paard) maar train op M en Z niveau op andere paarden en ben met Henkie in de bak ook op L / M niveau bezig...

tamaaratjee : op straat is hij buiten wel goed te hanteren, kan ie gewoon met los teugeltje lopen, t is alleen de duinen en bos enzo dan gaat de knop om in het koppie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:25

mkvdiest schreef:
bingo... weer een penny meisje

dank je wel!

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:26

alstu Knipoog was nie tegen jou... jou antwoord vond ik opzich nog vrij zinnig gezien de info die wij hebben gegeven..

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:28

Ik had daarstraks wel een erge penny reactie Verdrietig

Als je hem gewoon aan de hand laat lopen in de duinen en bos? Gaat hij dan ook zo keihard rennen? Zo kun je het langzaam opbouwen.

Anders zou ik zoals in het topic is aangegeven grondwerk gaan doen. Ik denk dat ook een join up wel zal helpen. Dit is namelijk erg goed voor het vertrouwen.

Laura

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:30

alleen is het probleem niet op een punt te leggen, soms kan ie echt super lopen, ik kan zo op een landje travers en schouder voor met hem rijden enzo... alleen soms gaat die knop om en dan is het dus weer vasthouden en uitzitten

Elixir

Heeft de mijne ook in lichtere versie. Zo'n koppige pony waar geen rem op zit. Ze is ook gewoon western gereden, je kan het zelf geen western noemen, want was gewoon met losse teugels en meeste dingen op de stem enz. en ze gingen er ook bijna alle dagen in de week mee gaan crossen dus vanaf dat zij een veld ziet bokt ze hele tijd en begint ze dan te crossen.. Ik moet haar dan op tijd proberen stoppen anders rent ze gewoon de baan op richting naar huis (dit heeft ze 2x gedaan in het begin). Verder negeert ze mijn hulpen om te stoppen ook nogaltijd, maaaarrr ze stopt wel ondertusssen. Vroeger bleef ze doorlopen, nu stopt ze als ik het haar vraag (ja vergt wel wat kracht enz maar ze stopt toch). Ik heb ze nu nog maar 1 jaar zodus ze deed dit in de eerste 6 maand die ik haar had en als ik er een ander persoon mee laat crossen doet ze net hetzelfde met die persoon, loopt gewoon door.
Dus als je dit paard nog niet lang hebt, gewoon blijven voor zorgen dat hij jou ziet als de baas en dat jij hem stopt wanneer jij het wil, reageert hij niet op stoppen, zet hem dan op een volte, of trek hem zo hard mogelijk om, komt misschien onvriendelijk over voor het paard, maar jou veiligheid gaat voor! Ik weet dat je in eerste instantie niet zal denken aan omtrekken, maar toch, probeer het, ik heb het ook zo gedaan!

Edit : en ik vertikte het om er een ander bit in te hangen, ik wou dat ze het leerde op die kneveltrens, en dit doel heb ik blijkbaar bereikt momenteel, het gaat als maar beter
Laatst bijgewerkt door Elixir op 30-12-07 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Als mijn paard dit zou doen zou ik, als de omgeving het mogelijk maakt, de controle overnemen door juist nog harder te gaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:31

Met een join-up alleen ben je er niet. Er gaan maanden overheen voordat je een hechte vertrouwensband hebt. Een goede join-up is een begin, maar je moet zeeeeeer goed weten waar je mee bezig bent, want het is echt niet zo simpel als het lijkt. Je kunt er ook meer kwaad dan goed mee doen. Dan geef ik de voorkeur aan het parelli systeem, voor een onervaren iemand.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:37

anneve : hahahaha sorry hoor, hij loopt onder je vandaan en als straf en controle ga je nog harder, lijkt me echt veilig he... penny???

Celia: dat is idd bij ons dus ook de situatie... we trekken hem ook op de volte of proberen te remmen op een boom... maar zogauw hij weer recht staat knalde die in ieder geval vandaag dus weer vrolijk door;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:42

Lika93 schreef:
Beste Bokkers,

Wie herkent zich in mijn verhaal, en wat hebben jullie ertegen gedaan?
Ik heb een ruin van 10 jaar, die super braaf is met poetsen enz, maar 's Winters is het een tijdbom.
Naar buiten gaan gaat echt niet meer, hij denkt alleen maar aan rennen, wat je ook doet, hij blijft maar doorgaan. Met de gevolgen van dien. Er zit totaal geen rem meer op. Vorige week Vrijdag had ik zelfs bijna een ongeluk met hem. Ik ging samen met mijn vriendin en haar paard naar buiten, we stonden even stil, meneer draaide om en weg was hij. Hij is in volle rengalop JA RENGALOP Huilen (over de gladde weg) met mij de straat op gerent, ondertussen gleed hij bijna uit maar dat deerde hem niet.
Toen kwam er een stoet begravenis auto's aan, dus ik zag de buil al hangen. Ondertusse was ik bezig hem tot stilstand te krijgen maar dat lukte totaal niet omdat ik me aan het focussen was om sowieso te blijven zitten! (als ik zou vallen zou ik zeker weten iets breken. Ik had gelukkig wel een cap op)
Ik heb hem uiteindelijk toch tot stilstand gekregen omdat ik hem een weggetje in had gestuurt (met me laatste beetje kracht). Vandaag met m'n bijrijdster was het wéér raak!
Zij helpt mij met het rijden van m'n pony, heeft zelf een paard gehad en heeft ondertussen al 17 jaar rijervaring. Zij ging vandaag met hem naar de Duinen (wat meestal wel redelijk goed gaat).
Nog geen stap in de Duinen gezet en meneer was weg! hij bleef rennen en ze kreeg hem niet tot stilstand. Rennen, rennen, rennen... Ze heeft hem uiteindelijk op een groep Schotse Hooglanders af moeten sturen voordat hij stil stond. Dit is toch werkelijk niet normaal?
Bij de vorige eigenaar is hij Western bereden en zij heeft 6x in de week bos gecrost (hij zal het wel gewent zijn, zodra hij een bos ziet woepatee weg is meneer).
Het gaat in de zomer wel redelijk goed omdat hij dan ook op het land staat.
Het zadel ligt goed (pas nog na gekeken) dus daar kan het niet aan liggen. Ik zit met m'n handen in het haar. M'n ouders vinden ook dat dit toch wel erg uit de hand loopt.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat hij 20uur per dag op stal staat.
De oplossing lijkt me enigzins simpel, hij moet bij de andere paarden in de paddock waardoor hij z'n energie meer kwijt kan.
Maar ik ken hem, in de bak staat hij ook alleen maar stil. Huilen
Ik zit bijna elke dag tot half 5 op school, dus ik kan ook niet 2x per dag heen gaan.
Ik weet gewoon 99,9% zeker dat hij nergens pijn heeft, en dat het gewoon ge-etter is.
Ik heb vlede winter een Pelhalm gekocht, maar daar geeft hij niet om. Daar ben ik dus meteen maar weer mee gestopt omdat ik eigelijk wil dat ik hem gewoon met een normaal trensje kan rijden.
Had ik dit maar geweten voordat ik hem kocht. Ik wil heel graag verder komen in de Dressuursport maar hij vertikt het om ook maar 2 minuten ontspannen te lopen. Áls hij loopt, loopt hij ook goed maar er hoeft maar een blaadje groener te zijn dan de ander en hij is weer helemaal uit z'n ontspanning/concentratie, zo kan dit toch ook niet op Concour?

Wie heeft hier ervaring mee, en wat hebben jullie ermee gedaan?
Ik hoop op reacties want ik weet me geen raad.

Alvast bedankt! Ach gut

Toen ik je verhaal begon te lezen, dacht ik al: bingo, weer een paard dat teveel op stal staat. En inderdaad... 20 uur per dag. Dat is echt teveel. Ik zou best willen dat je dit op een andere manier kan oplossen, en tot op zekere hoogte kan dat ook, maar dit is echt iets dat je bij de oorzaak van het probleem moet aanpakken: het op stal staan.

Heel veel mensen ontkennen liever dat dit de oorzaak is. Veel mensen hebben allerlei redenen verzonnen waarom paarden in de winter drukker zijn, een paar grappige dingen:

1. In de winter zijn er geen blaadjes aan de bomen, daardoor kunnen paarden verder kijken en daardoor worden ze opgefokt.
2. In de winter heb je meer wind, dat is eng en dus raken paarden opgefokt.
3. In de winter heeft het gras een andere samenstelling, waardoor paarden opgefokt raken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Met grondwerk, je rijtechniek etc. kun je een hoop bereiken, maar de oorzaak neem je zo niet weg. Vandaag hebben we ook weer een strand/duinritrit met onze paarden gemaakt. Op het strand 7 andere paarden gezien die ALLEMAAL met een hulpteugel in bedwang moesten worden gehouden. Terwijl onze paarden het strand 'saai' vinden.

Het is niet dat het nou helemaal jouw schuld is dat je paard zo druk is, eigenlijk is het iedereens schuld, mensen zien gewoon niet hoe het komt dat hun paard druk is en dus hangen ze er maar een hulpteugeltje in, probleem opgelost.

Maar om het op te lossen, moet je paard dus echt meer uit de stal komen en wat ook helpt: zoveel mogelijk buiten rijden. Misschien een bijrijder erbij nemen. Hij moet kunnen wennen aan een buitenrit. Nu ziet hij bereden worden nog als een kans om eindelijk zijn opgekropte energie eruit te gooien. Je kunt wel longeren, maar met rondjes rennen krijgt een paard niet de kans om lekker speels uit zijn dak te gaan. Dat moet hij op de wei kunnen doen. Je kunt van een steppedier niet verwachten dat hij 20 uur stil staat, dan zijn hok uit wordt gehaald en dan rustig aan een wandelingetje maakt.

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:42

Alicia2u schreef:
Met een join-up alleen ben je er niet. Er gaan maanden overheen voordat je een hechte vertrouwensband hebt. Een goede join-up is een begin, maar je moet zeeeeeer goed weten waar je mee bezig bent, want het is echt niet zo simpel als het lijkt. Je kunt er ook meer kwaad dan goed mee doen. Dan geef ik de voorkeur aan het parelli systeem, voor een onervaren iemand.

Ik heb ook niet gezegd dat het binnen 1 dagje werkt. Daar gaan idd maanden overheen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:44

Als je de kans hebt om harder te gaan, zou ik dat ook doen, op een veilige manier is het vaak een goede oplossing: je overdonderd het paard, wat uit adrenaline reageert. Jij neemt de touwtjes in handen door harder te gaan, dat is onverwacht en het paard weet niet meer hoe daar op te reageren: die adrenaline van de snelheid had hij al. Dus vraagt hij aan jou, wat nu dan? En dat is het moment dat je hem terug kunt nemen. Werkt bij veel paarden hoor. Punt is dat je niet zoveel plekken hebt om dit veilig te doen, omdat je vaak met ander verkeer te maken hebt.

Op paardnatuurlijk.nl staat trouwens ook een stukje over de one-rein stop dat je in noodsituaties van pas zou kunnen komen, bedacht ik me net.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:48

Mijne staat maar 7uur op stal, en ze doet het ook, en krijgt cavalor pianissimo voor nerveuze paarden, dus zonder haver en dergelijke. Dus dan moet ik het ook niet op het feit van die teveel uren op stal steken...