paard gaat "hipsen"in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: paard gaat "hipsen"in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:08

@ Driebergen. Kijk daar heb ik nu wat aan. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik mijn paard zal gaan moeten rechtrichten.. Ik heb een afspraak bij Mireille den HOed staan. Wacht nog even op antwoord van haar. De zadelmaker komt morgen langs. Das snel Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:35

kimbuuron schreef:
@ Driebergen. Kijk daar heb ik nu wat aan. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik mijn paard zal gaan moeten rechtrichten.. Ik heb een afspraak bij Mireille den HOed staan. Wacht nog even op antwoord van haar. De zadelmaker komt morgen langs. Das snel Knipoog

OK dan!
Zij zal je dit beter en duidelijker kunnen uitleggen dan ik!
(Cathy, mijn instructrice, lest bij Karmie Stroeve, zij rijdt volgens dezelfde methode als Mireille.)

Ik heb er een hoop aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:42

Het woord hipsen ken ik nog niet. Wat je bedoelt, snap ik wel. De bijna vierjarige die ik rij (lang hengst geweest) kan er ook wat van. bij hem is het pure joligheid en als ik hem dan wat meer doorrij, stopt het. Hij moet even de energie kwijt, daarna is hij goed bij de les en blijft dat ook. Het hoeft dus niet altijd te wijzen op een fysiek probleem. Aangezien het in dit topic gaat om een paard wat een tijd heeft stil moeten staan, had het goed gekund dat het puur frissigheid is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:46

kimbuuron schreef:

Das mijn instructrice ook, ofwel was, omdat ze verhuisd is Boos!
Toppie hoor, zij zal je zeker kunnen helpen Ja

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:09

Super, dat is/was ook mijn instructrice. Haha! Leuk fanatiek mens met veel verstand van het bewegingsapparaat van het paard.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 18:27

ja, ik rijg haar alleen nog niet te pakken en ik vind het heel erg jammer dat het zeker 1 1/2 uur rijden is naar schaik. Kennen jullie iemand dichter bij Roosendaal die ook volgens deze wijze lesgeeft?????

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:44

ik niet, maar stel de vraag even op
het rechtrichttopic 'drank richt meer recht dan je lief is'. in de huiskamer.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:50

Heel herkenbaar dit probleem!

Mijn paard deed het toen ik net op hem begon te rijden.
Hij zat toen helemaal vast, en als je hem bij elkaar wilde vragen,
ging hij op een gegeven moment ook lopen 'hopsen' (zoals ik dat dan noem Knipoog)

Vanaf toen ben ik weer helemaal bij de basis begonnen,
veel voorwaarts neerwaarts, grote voltes, pasje wijken voor het binnenbeen etc.
Sindsdien heeft hij nooit meer gehopst Lachen
En hij is helemaal ontspannen met rijden.
Als je zelf niet goed weet hoe je dit voor elkaar krijgt, zou ik inderdaad goede instructie erbij halen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:52

kimbuuron schreef:
ja, ik rijg haar alleen nog niet te pakken en ik vind het heel erg jammer dat het zeker 1 1/2 uur rijden is naar schaik. Kennen jullie iemand dichter bij Roosendaal die ook volgens deze wijze lesgeeft?????

Ja, volgens mij zit Daphne Boink daar. Je kunt eens kijken op http://www.paardenrecht.org daar staan verschillende instructeurs, als je er niet uitkomt ff een mail sturen, daar wordt je zeker verder geholpen (mail kan eventjes duren, binnengekomen mail wordt ongeveer 1x per week behandeld).

Overigens kan ik het niet eens zijn met je DA als hij/zij zegt 'longeren is voor luie mensen'. Je kunt longeren heel goed gebruiken om je paard recht te richten. Als een paard extreem scheef en daardoor kreupel en/of erg strak in zijn lijf is is het vaak beter ze eerst onbelast recht te richten voor je erop gaat. Aan de hand of aan de longe. Dan moet je natuurlijk wel goed weten waarmee je bezig ben! Lachen

Heel veel suk6 met je paard!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:12

Longeren is voor luie mensen? En dat zegt je veearts?
Ben ik even blij met mijn veearts, die me longeren als huiswerk heeft gegeven waardoor ik een heel fijn, los paard heb gekregen!

Verder snap ik het natuurlijk wel (wat ik zelf al aanfag) dat het een te grote belasting kan zijn voor je paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:32

Longeren is voor luie mensen vind ik ook een rare uitspraak. Verder vind ik het vreemd dat een paard niet terug hoeft te komen voor controle het lijkt me nuttig als de dierenarts controleert of het paard opknapt van zijn beslag voor je ermee aan het werk mag.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:02

ja idd vreemde opmerking hoor van de dierenarts.
vaak wordt een paard losser in zijn lijf door middel van sommige longeer oefeningen.
misschien kan je alles later beordelen door een andere da.
als ik heel eerlijk ben krijg ik niet echt een super gevoel van jou dierenarts

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 23:17

ik heb een hele goede da hoor! Dat longeren is voor luie mensen zei hij bij wijze van grap. Maar wat hij zegt is wel waar. Op de kliniek laten ze paarden ook op de (harde+ zachte) volte lopen om te kijken of ze rad zijn of niet. Het op een volte de cirkel draven geeft een grote belasting op de ondervoet.

Bovendien is het op de stal waar ik sta zo dat je niet mag longeren in de binnen bak. De longeercirkel van 15 m doorsnee is heel zwaar en mul . Daar ga ik ze nu zowiezo niet in laten werken!

Ik heb wekelijks telefonisch contact met de da ook over het opbouwen en indien nodig komt hij langs. Indien niet nodig niet. Dus maken jullie je a.u.b niet te druk over die uitspraken.

Gister met rijden hipste ze helemaal niet!
Ben heel veel bezig geweest met haar recht maken. Recht richten durf ik het nog niet te noemen hoor.
Daar heb ik toch eerst gedegen les voor nodig!

Ow ja en ik heb net even op de routeoplanner gekeken:
Daphne boink --> cherokee, is 15 km dichterbij voor mij dan schaik, dus het is inderdaad ietsie dichterbij: 90 km i.p.v. 106
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 01-01-08 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:20

kimbuuron schreef:
Daar heb ik toch eerst gedegen les voor nodig!

Hoop dat je snel instructie naar je zin kunt vinden. Als je er niet uitkomt (met het vinden van instructie) kun je PM-en als je wilt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:51

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:20

Ankem, no offence maar paardenbasis werkt niet speciaal met rechtrichten als ik het goed begrijp? Kan t niet vinden op de site namelijk?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:22

Ir111 schreef:
Ankem, no offence maar paardenbasis werkt niet speciaal met rechtrichten als ik het goed begrijp? Kan t niet vinden op de site namelijk?

Ze heeft de squire test gedaan, dus neem aan dat ze wel op de hoogte is van de AR en dit toepast in haar lessen. Misschien niet met nadruk Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:25

Ah!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:33

Mijn paard hipste tot voor kort ook nog, maar dat kwam omdat ze net onder het zadel was en nog geen goede balans had.
Ik denk dat jou paard, na zo'n tijd stil staan, ook zijn balans weer moet hervinden. Wat jij daar aan kan doen is vooral rechtuit rijden (buitenritten) en dan heel rustig overgangen gaat rijden van een normale draf naar een ruime draf en weer terug naar een zachte draf enzo verder. En dit ook in de stap en eventueel in galop. Zodra je paard hips, probeer niet aan toe te geven te galoperen, want dan denkt ie de volgende keer: "he ik ga lekker hipsen en galoperen..". Niet ideaal als je niet KAN galoperen op dat moment. Dus rustig proberen te blijven draven. Hou de teugels in contact, maar voor een betere balans niet geheel aan de teugel rijden, mag best iets met het neusje naar voren!! Succes, bij mij heeft het gewerkt en die van mij hipst (bijna) nooit meer!!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:23

Mijn paard heeft ook hko (fase 4) aan haar rechtervoorbeen gehad. Op de rechtervolte merkte je daar niet veel van, maar linksom kon ze helemaal niets. Volgens een goedbedoelende instructeur moesten we met gogue longeren, want dan zou ze meer gaan ontspannen in de rug. Nou, die trok ze kapot. Ze kon alleen maar met haar hoofd naar buiten gesteld, heel hard rondjes rennen. Ze had totaal geen balans meer.

Ik ben toen eerst een jaar gaan buitenrijden met een lange teugel. Lekker rechtuit en ze moest op haar eigen benen gaan lopen (en niet mijn handen gebruiken als vijfde been Lachen). Door speciaal beslag, massages en uiteindelijk rechtricht instructie, heb ik haar nu alweer 8 jaar kreupelvrij.

Veel succes ermee!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 22:35

mirkam van wie heb je rechtrichtinstructie gehad?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:45

Ik heb les van Corine Vogelaar in Ruinen. Dat ligt bij Meppel in de buurt. Zij heeft bij Antoine de Bodt les gehad en nu bij Florien de Graaf. Dat is voor jou wat ver uit de buurt Lachen. Maar er zijn wel mensen die vanuit het westen naar haar toekomen, bijv. voor een week en dan in de buurt blijven slapen. Je kan je paard ook door haar laten rijden of dit combineren met zelf les. Alles is bespreekbaar!

Ik vind haar erg positief en ze kijkt altijd vanuit de mogelijkheden van jou en en jouw paard. Haar website is www.centaurvogelaar.nl

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:57

Ik heb vorige week les gehad, en daarin 'hipste' (nog even en dit woord word opgenomen in de van Dalen!) mijn paard.
Bleek dat ik mijn buitenteugel teveel aan de hals hield (linksom- en rechtsom), waardoor ik het paard op de binnenschouder 'druk' en dat het paard daarom niet goed weg komt. dit had iets te maken met een achterbeen (maar sorry, ik heb niet goed onthouden welke en waarom. Bloos )