Jong paard, geen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wollies

Re: Jong paard, geen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:36

als je een schuine balk neer zet in de bak zal je waarschijnlijk ook moeten zorgen dat er iemand bij is in de bak, en misschien is het handig als je jonge paard al een paar keer over balkjes is geweest.
Als ie er bang voor is of het niet kent zal ie waarschijnlijk niet meteen over een balkje heen springen

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 21:46

Wollies, bedankt als ze het natuurlijk niet kent dan snap ik dat ze er niet snel overheen zal gaan.

Ik ga het eerst nog maar is proberen aan de longeerlijn, zodat ze mijn stemhulpen gaat begrijpen.

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:12

Is ze aan de lijn nog nooit in galop geweest dan?? Heb je haar zelf zadelmak gemaakt ??
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer je een jong paard een zadel oplegt het nog nooit aan de lijn in galop is geweest...en al helemaal niet voordat iemand er voor de eerste keer op stapt...

Je moet daarbij niet vergeten dat jonge paarden altijd de mazen in het net zoeken om onder het werk uit te komen en zoals ik jou verhaal lees heb je het al heel erg vaak geprobeerd maar wil het niet lukken en stop je er weer mee.
Ze heeft dus al meerdere keren die maas gevonden waardoor jij ermee stopt.... en je paard niet door in galop hoeft.
En natuurlijk heeft ieder paard weer een ander karakter die je moet leren kennen en anders moet benaderen(anders waren we met z'n allen wel gaan tennissen!) en ik kan je echt vanuit hier niet zeggen wat het beste is voor jou paard maar lijkt me wel een keer zaak dat je doorzet in de galop, of dat nou aan de lijn of onder het zadel is.

De mijne verzet zich enorm tegen het werk en ben alleen maar bezig om hem nu voorwaarts te krijgen en gevoelig voor het been en dat is nu eenmaal erg moeilijk.
Wanneer ik vorige week in de galop aan wilde springen heb ik dat middels de schuine balk gedaan terwijl het dier nog nooit hout gezien had maar ik overblufte hem en nam hij toch de beslissing mij te vertrouwen en de sprong te wagen, wanneer ik nu in galop aanspring krijg ik eerst een paar mega bokken maar dan is het zaak door te zetten en hoe vaker ik win hoe makkelijker het gaat.
En belangrijk daarbij is dat je je paard absoluut niet in de mond zit, dan lijkt het maar alsof je paard er als een kameel bij loopt.... voorwaarts is het allerbelangrijkste, wanneer hij dat snapt kun je aan de rest gaan werken.

En natuurlijk moet je ook wel het lef hebben om door te zetten maar laat je paard aub niet te vaak winnen want dan is het einde zoek.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:31

Jen_2oo6 schreef:
Bedankt, met die balk zal ik dan is proberen. Vandaag gelongeerd maar dat was al een ramp, ze is erg aanhankelijk en loopt me steeds achterna dus in een ronde longeren krijg ik haar niet als het eindelijk wel lukte dan was het maar even en ja hoor madam kwam weer naar me toe en liep me achterna, sta ik stil staat zei stil, liep ik liep zij. Morgen nog maar een keer proberen en dan harder aanpakken Ach gut & natuurlijk wel belonen als het goed gaat (begrijpelijk, maar zet het er toch maar neer!), want anders gaat het natuurlijk nooit lukken.

bedankt voor de reacties!

als ik je verhaal zo lees ben je veel te afwachtend met haar. Komt ze naar je toe dan laat je haar naar je toe komen. sta jij stil laat je haar bij je stil staan. Jaag haar eens weg. Ze mag niet bij je stil je komen staan. Ze heeft nu al uit gevonden dat als ze naar jou toe komt ze stil kan staan (lees niet hoeft te werken).

Begin eens met de leiding nemen. Jij wilt dat ze op een rondje om je heen gaat zorg dan dat ze dat doet, wil ze naar je toekomen jaag haar dan weg en beloon haar dan als ze dat braaf doet. Ze is jong en moet nog een hoop leren dan moet jij wel heel duidelijk laten weten wat je wilt en dat doel ook bereiken en belonen als het goed gaat.

Verder is het balkje neer leggen wat Sylvia zegt echt een aanrader. Ik ken haar en het paard en het werkt echt. Je hebt er niemand bij in de bak nodig dat is onzin dat balkje ligt misschien op 20 cm hoogte en je zet geen standaarden neer want springen ga je niet doen. dus er hoeft ook niemand gevallen balken te rapen. Eerst een x een stap er over heen op het laagste punt om eventueel een beetje wennen en dan voor de galop het hoogste punt pakken omdat hij dan een sprong moet maken wat meteen je aanzet tot galop is.

Succes er mee. Verder misschien een ontzettende dooddoenermaar als je zelf geen ervaring hebt met het doorrijden van een paardje is hulp toch wel een uitkomst. Dingen verkeer aanleren is makkelijker dan verkeerde dingen weer afleren

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 20:14

Marcella, ja dat snap ik.

Vandaag gelongeerd, ging al wel iets beter maar doordat ik haar steeds aan het weg jagen was wanneer ze naar mij toe kwam had ik bijna een schop te pakken Tong uitsteken maar dat kan natuurlijk gebeuren. Ze is bij de handelaar ingereden maar niet goed doorgereden,
Aan de longeerlijn springt ze ook niet aan in galop, stem reageert ze wel op, maar daardoor gaat ze alleen maar harder lopen. Heb haar ook op der donder gegeven maar dan gaat ze nog niet in galop.

Hopen met geduld en wat hulp dat het straks beter gaat!
Bedankt voor de reacties,

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:30

als je haar weg jaagt moet je haar hoofd naar binnen houden dan kan ze je nooit raak schoppen.

Als je haar los in de bak zet en dan op jaagt galopeerd ze dan wel?

RoosjeliefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:37

hoe dan ook, in iedergeval niet hard laten draven en dan in galop vallen! Ik las hier dat iemand dat zei.

Een vriendin vertelde me dit laatst:

De meeste mensen rijden hun pony in met grove duidelijke hulpen om vervolgens dit weer af te leren en te verfijnen. Maar het is veel makkelijker om een paard wat aan te leren dan af te leren. dus waarom begin je niet direct mert de fijne hulpen? Dat is voor het paard fijner en beter te begrijpen en het scheelt handen vol met werk.

Zorg dat je paard aan de longe de stemcommando's kent en combineer deze met de beenhulpen. Dan herhalen herhalen herhalen ennog eens herhalen. Tot je pony de link legt. Dat laat je de stemcommando's weg en voilá.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:40

Van hand veranderen, hard gaan draven en in de hoek beenhulpen geven (eventueel met een stemphulp). Na een paar keer snapt je paard wat de hulpen betekenen.
Maar iedereen zal hier wel zo zijn eigen manieren voor hebben.

RoosjeliefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:49

Lotte1990 schreef:
Van hand veranderen, hard gaan draven en in de hoek beenhulpen geven (eventueel met een stemphulp). Na een paar keer snapt je paard wat de hulpen betekenen.

Ik begrijp echt niet waarom je dat aanraad. Enig idee hoeveel moeite het kost om een paard die het zo aangeleerd heeft een fatsoenlike overgang te laten maken?

En als je nou een draver hebt? hoe wil je die laten galloperen? je kan zo hard draven als je wilt Clown

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:54

Ik zeg toch ook dat iedereen daarvoor zijn eigen manier heeft.
Als je een hoger tempo rijd dan een gewone arbeidsdraf is de overgang naar de galop sneller gemaakt. En als je de hulpen pas geeft op het moment van aanspringen kun je er écht wel een nette overgang mee rijden na een paar keer oefenen.
Maar zoals ik al zei: ieder zijn eigen manier Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:55

Roosjelief schreef:
Lotte1990 schreef:

Ik begrijp echt niet waarom je dat aanraad. Enig idee hoeveel moeite het kost om een paard die het zo aangeleerd heeft een fatsoenlike overgang te laten maken?

En als je nou een draver hebt? hoe wil je die laten galloperen? je kan zo hard draven als je wilt Clown

Dit is idd de slechtst denkbare manier van het aanleren van de galop. Hier krijg je later veel ellende mee. Zet eerst het paard aan de longe GOED aan de stemhulp. Pas daarna onder het zadel met behulp van diezelfde stemhulp. Dan kun je corsserij zoals hierboven alsmede zwepen en schopperij achterwege laten. Bedenk dat je dingen in de juiste volgorde dient aan te leren. Dus eerst het basiswerk aan de longe, dan pas onder het zadel. Wel zo veilig voor jezelf ook trouwens.
Succes

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:08

Pensionnetje schreef:
Dit is idd de slechtst denkbare manier van het aanleren van de galop. Hier krijg je later veel ellende mee. Zet eerst het paard aan de longe GOED aan de stemhulp. Pas daarna onder het zadel met behulp van diezelfde stemhulp. Dan kun je corsserij zoals hierboven alsmede zwepen en schopperij achterwege laten. Bedenk dat je dingen in de juiste volgorde dient aan te leren. Dus eerst het basiswerk aan de longe, dan pas onder het zadel. Wel zo veilig voor jezelf ook trouwens.
Succes

Nou nou, ik heb het nergens over zwepen en schoppen of crossen. Niet mijn woorden verdraaien of mij woorden in de mond leggen! Wat ik me afvraag is hoe jij dan galop aan een paard leert aan de longe? Je zegt galop en hij springt spontaan aan? De eerste paar keren zal hij toch zeker eerst hard gaan draven en dan ook in galop 'vallen'.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:07

Heb nergens geschreven dat JIJ dat zegt behalve dan dat crossen want zo zie ik dat als je vanuit een harde ongecontroleerde draf wil aangaloperen.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:14

Zorg eerst dat hij/zij sterk genoeg is om te galoperen, het is handig als je een helper hebt. De helper gaat het paard longeren met jou er op, als je wilt aangalopperen geef je het paard de juiste hulp als ie dan niet luisteren geef je hem een stemhulp voor de galop. Het voordeel van deze manier is dat hij/zij de tijd krijgt om te reageren op de hulp zonder dat hij/zij de hoek al uit is zodat hij/zij wel in de goeie galop aangalopeerd.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:32

En lukt het al een beetje? Haha!

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:31

Ik heb het mijn paard geleerd met inderdaad stemhulpen onder het longeren zei ik hup galop
dan schoot ze in de galop en onder het rijden leer ik het haar nu ook alleen ze vind het wel lastig maarja;)
komt wel.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:47

Roosjelief schreef:
Lotte1990 schreef:

Zo leer ik al mijn paarden het, alleen dan niet het van hand veranderen er aan vooraf.
En binnen drie dagen kunnen ze allemaal netjes aangaloperen, dus zo lang ben je nou ook weer niet mee bezig!
Ze moeten toch eens voor de eerste keer in galop?
De mijne worden helaas niet voorgeprogrammeers ge=boren met de galophulp erop. Ik kan dan wel een hele kleine nette galophulp geven, maar daar snappen ze echt de bedoeling niet van.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:23

Qimm schreef:
eerst aanleren aan een longeerlijn met stemhulp, dan dit combineren met rijden

Eerste wat ik zou proberen in ieder geval.

Precies zoals dat hier gebeurt. Maar misschien gaat het te snel voor het paard, dan moet je gewoon wat rustiger aan doen en met longeren wat conditie opbouwen voor galop en dan na een tijdje weer proberen. Knipoog

Wat lotte1990 zegt kan ik dus absoluut niet aanraden. Inderdaad ieder zijn eigen manier....
Ik denk dat je hier later alleen maar last mee krijgt, want dat harde draven moet je ook afleren en je moet ook kunnen galoperen zonder van hand te veranderen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:25

asjemenou schreef:
Zo leer ik al mijn paarden het, alleen dan niet het van hand veranderen er aan vooraf.
En binnen drie dagen kunnen ze allemaal netjes aangaloperen, dus zo lang ben je nou ook weer niet mee bezig!
De mijne worden helaas niet voorgeprogrammeers ge=boren met de galophulp erop. Ik kan dan wel een hele kleine nette galophulp geven, maar daar snappen ze echt de bedoeling niet van.

Oke, je hebt daar misschien wel een punt, maar laat je ze eerst dan keihard draven of ga je doorzitten, galophulp + stemhulp en dan door tot hij/zij galopeerd?

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

Qimm schreef:
eerst aanleren aan een longeerlijn met stemhulp, dan dit combineren met rijden

Eerste wat ik zou proberen in ieder geval.

Hier ben ik het totaal mee eens;)
En dit gaf ook succes bij de 4 jarige merrie van m'n vriendin Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:49

Ik ga de eerste maaneden nooit doorzitten.
Altijd vanuit lichtrijden aangaloperen.
Ik ga wat harder draven, roep een paar keer galop (kennen ze van het longeren) en geef tegelijkertijd de galophulp en eventueel tikje met de zweep.
De meeste zitten dan na een paar passen netjes in de galop, maar sommige gaan idd eerst keihard draven. Dan duurd het gewoon een paar daagjes langer voordat ze de link tussen je hulp en galop leggen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:57

asjemenou schreef:

Inderdaad.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:00

rij eens op het binnenbeen en leg je benen in de hoek aan voor de galop(blijven lichtrijden) dat galopeers je niet aan maar laat je jouw paard in galop vallen

RoosjeliefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:52

Lotte1990 schreef:
asjemenou schreef:

Inderdaad.

Als ik het tegen overgestelde neem van wat jij zegt leer jij ze het met grote slordige galophulpen. Denk jij nou werkelijk dat ze van "duidelijke" hulpen wel wat snappen?
De mijne zijn ook niet voorgeprogrameerd met de galop hulp erop maar deze leer ik ze door te combineren met de stemhulp. Zo hoef je de groffe hulpen niet meer af te leren.

En het is een stuk prettiger voor het paard zelf. in plaat van dat gejen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:27

Maar als je het dan aan de longe met stemhulp aanleert (dat is in elk geval wat ik dan aanneem) hoe laat je ze dan aangalopperen? Je zegt galop en hij galoppeerd? Hij springt dan echt niet zomaar aan, lijkt mij. Hij zal dan ook in de galop vallen, daarom zie ik het verschil niet echt..