Ik durf niet meer.....maak mezelf helemaal gek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ik durf niet meer.....maak mezelf helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:58

Ik herken deze klachten ook, maar dan vanaf de andere kant. Ik ben afgestudeerd als Mental Coach, en ik denk dat een Mental Coach op deze vlakken jou heel erg zou kunnen helpen, al is het maar voor een stukje extra vertrouwen en zekerheid.

Schaam je er in ieder geval niet voor, en doe alles in hele kleine stapjes. Wees blij met iedere overwinning hoe klein dan ook!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:02

connie1964 schreef:
ook ik was bang om op mijn eigen paard te rijden en dus heb ik besloten om niks te moeten.Je moet niks maar je mag dat moet je in je hoofd zetten.Ik heb iemand erbij gehad die m vasthield met opstappen,gelijk weer eraf,daarna 1 rondje gestapt weer eraf enz enz.Nu durf ik alleen te rijden in de bak,voel ik me niet ok ga ik eraf.Geen enkel risico neem ik meer (na een paar ernstige vallen)Nu de volgende stap is naar buiten.Ben een paar keer erf af geweest maar ik vind t behoorlijk eng,wat terugslaat naar mijn paard.Dus ik stop hiermee net zo lang tot ik een buitenrij maatje heb gevonden.Tot die tijd wandel ik met m poetsen,spelen in de bak en mekaar leren kennen.Alles heeft zn tijd nodig hoor.Ook ik ben vreselijk jaloers op mensen die alles gelijk kunnen en buitenritten maken enz maar onze tijd komt nog wel.Ik doe t op mijn eigen tempo en dat voelt t beste.Heb nu ook 3 weken al niet gereden vanwege te weer en zo en voel me daar echt niet rot over.Heel veel sukses ennuh NIKS MOET!!

hier ben ik het hellemaal mee eens en nog een tip zet een mp3 speler met je lievelings muziek op dat wil ook weleens helpen <mits je in de bak rijd> en geniet van je paardje

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:05

Je moet stoppen met jezelf verplichten erop te zitten, want dat is helemaal niet nodig. Het paard zit toch zo ook lekker in z'n vel? Daar hoeft hij jou toch niet voor op z'n rug te zetten.
En dan zeg jij: ja, maar ik wil zo graag. Nou goed, gaan we daar aan werken.
Wat wil je bereiken? Wil je weer een dressuurproefje rijden? Wil je gaan springen? Stel eerst een (haalbaar) einddoel. Als je alleen een rondje wilt kunnen stappen, dan kan dat ook!
Daarna ga je bij jezelf na waar de grens dan ligt. Wanneer voel je de eerste angstprikkel? Is dat als je hem uit de stal haalt om te gaan rijden? bij het poetsen? Bij het opzadelen? Als je je voet in de beugel zet?
Als je dat moment hebt gevonden, dan blijf je daar en ga je niet verder. Als je bang bent met het poetsen, dan poets je hem net zo lang tot het gevoel weggaat, al duurt het drie uur en daarna zet je hem gewoon op stal.
Met opzadelen hetzelfde verhaal: Zadel hem op en zadel hem weer af, net zolang tot je geen angst meer voelt. De volgende dag doe je precies hetzelfde tot je die taak uit kunt voeren zonder angst.
Zo doe je al de voorbereidingen doorlopen die je nodig hebt om te gaan rijden, zodat je dat alles zonder angst kunt.
Zet gerust je voet in en uit de beugel, maar stap nog niet op. Probeer eerst eens het volgende: Pak een stoel en zet die naast je paard. Ga erop staan en aai je paard overal waar je bij kunt. Op die manier ben je al op rijhoogte. Wil je op je paard gaan hangen, dan kun je er makkelijk bij, maar doe dit niet voordat je comfortabel naast je paard kunt staan. Later kun je je been over de rug zwaaien (is het makkelijkste zonder zadel) en daarna er weer af. En er weer op, zodat je zonder angst je been over je paard kunt zwaaien. Het is wel handig als je hierbij hulp hebt Knipoog
Zo breek je alle kleine stapjes op tot je einddoel, alles stap voor stap en niet aan de volgende stap beginnen voordat de vorige goed zit. Soms moet je een stapje terug. Er kan veel tijd overheen gaan, maar dat geeft niet, want uiteindelijk kom je er wel.
Wil je meer info of hulp, stuur dan even een PBtje. Heel veel succes.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:07

Orangiste schreef:
Ik ga vanavond weer naar mijn paard en ga dan hem eens met zadel longeren. Als dit goed gaat ga ik hem proberen lekker uit te stappen onder het zadel.

Heel veel succes toegewenst, je kan het!!!
Praten tegen je paard en aaien ontspant jou ook vertel hem wat je voelt en wat je gaat doen, tenminste als er niemand in de buurt is Haha!
Hopelijk laat je ons weten hoe het gegaan is, en als het toch niet lukt geeft het ook niet, denk niet dat je het voor jezelf moet forceren.
Ookal ben ik er bijna zeker van dat je het vanavond gewoon gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:14

Was laatst een man op tv die van de ene op de andere dag bang was om auto te rijden en dat terwijl hij voorheen dagen achter het stuur zat. Bij hem had dit te maken met een teveel aan stress waardoor hem dit overkwam..

Beloof gewoon aan (heel) Bokt Haha! welke dag je er deze week op gaat en vertel na het rijden 10 dingen die je als fijn had ervaren.. herhaal dit tot je niet meer nadenkt of je er nu wel of niet op zal gaan.. Paardrijden moet weer leuk worden en dat kan alleen door het weer als leuk te ervaren!

Succes!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:18

ik heb het ook gehad alleen ik heb geen eigen paard zo bang om te rijden dat je niet wilt maar toch wil je wel omdat je het toch heel leuk vind...

ik heb mezelf er nu redelijk overheen gezet..

ik zou zorgen dat jij je paard gewoon goed vertrouwt ga eerst gewoon lekker poetsen, longeren, misschien aan de hand een rondje lopen etc.

als je je paard heel erg vertrouwt kan je jezelf er makkelijker overheen zetten (als je het vooral in je eentje wilt doen zou ik dat ook doen, anders zou ik misschien een vriendin erbij halen die je een beetje helpt)
even later kan je proberen dat je hem na het longeren hem uitstapt ofzo..
en dan ga je telkens als je eraan toe bent een stukje verder..
het maakt niet uit als het wat langer duurt, zolang jij er maar een goed gevoel bij blijft houden..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:07

Wat een herkenning, heb ik dus ook (gehad).
En wat hier al wordt gezegd: niets moet, het is jouw paard dus niemand verplicht jou. Alles in kleine stapjes en de lat voor jezelf lager leggen. Misschien dat je de lat voor jezelf ook te hoog hebt? Ik heb het ook zo opgelost, eerst slingeren en 1 of 2 rondjes erop, gaat dat goed, is dat weer een overwinning voor jezelf en ga het weer leuker vinden. Zo heb ik iedere keer kleine stapjes gezet die ik voor mij zelf haalbaar vond en niet die anderen haalbaar vonden. Jij moet rijden weer leuk gaan vinden en niet die ander die aan de rand van de bak staat. Je zal zien...alles in jouw tempo en haalt straks weer een hoop plezier op iedere overwinnning(hoe klein die ook is voor anderen, voor jou kan het een berg zijn). En dan moet iemand hem maar vasthouden met opstappen, so what.....ook dat gaat weer vanzelf weer beter. Ik heb nu nog steeds iemand die helpt met opstappen, maar dat maakt de overwinning en de lol er niet minder om.
Ik heb nu weer lol en plezier in het rijden en dacht een tijd terug echt dat ik er beter mee kon stoppen, want het paard verdiende beter. Nu ben ik zover dat ik weer trots ben op mezelf, mn paard en dat we er beiden weer lol in hebben.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:22

Pfff ben wel erg blij dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft (gehad)

Ik ben toch door dit topic al heel wat wijzer geworden. Heb op internet wat dingen nagelezen en wat ik heb moet wel bijna faalangst zijn. Hoe raar dat ook klinkt ben ik daar wel blij om. Angst om te falen is in mijn ogen makkelijker te overwinnen dan angst voor paarden/rijden.

De tip van de MP speler is een ook een goede. Ik raak soms zo afgeleid door de muziek dat ik alles om me heen een beetje vergeet. Dit kan helpen ontspannen voordat ik echt ga rijden. Met rijden zelf lijkt het me wijs om ze uit te doen Tong uitsteken

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:24

Wat ook wil helpen is zingen op je paard, wordt je ademhaling ook beter van. Doe ik ook nog regelmatig.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:35

Haha ik zie mezelf al zitten. Mijn zangtalent is niet zo ver ontwikkeld en we hebben best wel wat mensen rond lopen op stal. Tong uitsteken

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:36

haha lekker boeiend, bij mij zaten ze ook raar te kijken in t begin hoor....als het werkt, werkt het hoor....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:40

Maak je niet te druk hierover. En verplicht jezelf tot niets. Naarmate je je paard langer kent komt dat ook vanzelf wel.
Rijden heb ik geen probleem mee maar opstappen vind ik persoonlijk ook niet fijn. Ik ben een keer gigantisch hard met opstappen er vanaf gestuiterd en heb daarna een tijd moeite gehad met opstappen. Ik heb een half jaar lang iemand mijn paard vast laten houden met opstappen maar het nadeel is dat mijn paard thuis staat en er dus per sé iemand thuis moest zijn. Op een gegeven moment had ik zo'n zin om te rijden en er was wel iemand thuis, maar ik heb niets gezegd. Heb 'm opgezadeld en ben gewoon opgestapt. Wel met een beetje bibberbenen maar alles ging goed. Daarna ging ik met een aantal buiten rijden en we namen ergens een pauze. Iedereen stapte af, dus ik ook maar. Ook op vreemd terrein bleef hij braaf staan tot ik zat. Zo is het vertrouwen en de durf langzaam teruggekomen. Ik vertrouw mijn paard nu weer volledig, wil niet zeggen dat opstappen mijn favo oefening is. Dat moment ben je gewoon kwetsbaar en dat realiseer ik me maar al te goed. Maar je groeit vanzelf weer naar het rijden toe, als je er maar geen halszaak van maakt. Er zijn 1000 andere dingen waarmee je je paard beweging kunt geven. Komt allemaal goed. Knipoog

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:40

Esther28 schreef:
Wat ook wil helpen is zingen op je paard, wordt je ademhaling ook beter van. Doe ik ook nog regelmatig.

ja dit doe ik ook als ik merk dat ik erg gespannen wordt, zo vals als een kraai maar het helpt wel Haha!

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:57

Ik heb precies hetzelfde probleem. Begin rustig aan met wat grondwerk zonder dat je er op hoeft. En laat eerst iemand anders je paard moe maken en ga er daarna zelf pas op. Dit helpt bij mij ook.

Succes Knipoog

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:51

Kan je niet een goede instructrice vragen om je te helpen? Ik zou er zeker niet te lang op stappen in het begin, maar misschien kan een instructrice je helpen. Als die er eerst zelf op gaat, en dat jij er dan later even op klimt. Met hulp is de drempel vaak wat minder hoog, je bent dat toch niet alleen en je hebt iemand bij je die goed ziet of alles goed gaat.

Het klinkt idd wel als faalangst, en dat zou heel goed kunnen komen door je vorige paardje. Maar daar mag je jezelf de schuld niet van geven. Als zij niet liet merken dat ze niet goed was, hoe kon jij dat dan weten? Dan kon jij er niks aan doen om haar te helpen. Dat is het probleem met sommige paarden, die zijn veel te hard voor zichzelf en laten veel te laat pas merken dat ze ies mankeren. Wel logisch, want kreupelheid in het wild betekent zwakte, en dat betekent gevaar voor de hele kudde.

Succes

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:57

Ben benieuwd hoe het met je gegaan is vanavond.
Juist extra zenuwachtig of juist vol zelfvertrouwen.
En of je nog gezongen hebt Haha! .
Hopelijk heb je een stapje voor jezelf gewonnen en ben je nu gewoon nogsteeds aan het rijden zo lekker voel je je.
Zoniet maak je niet druk stukje bij beetje slijt het echt en niets forceren het komt echt terug.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:42

Lise81 schreef:
Misschien moet je het even een beetje zien als werk. Je wilt liever niet, maar je gaat toch.

Dat is voor mij idd ook de goede aanpak als ik bang ben voor een paard.
Kleine stapjes zetten of mezelf niet verplichten leidt bij mij alleen maar tot meer ontwijkingsgedrag, gewoon de bittere pil slikken en erop werkt bij mij veel beter. En na een paar keer merk ik dan dat het stiekem heel fijn gaat en dat ik helemaal niet zo slecht rij als ik zelf denk en is het plezier ook weer terug.

Gezien jouw referte aan de artrose van je paard: zitten er geen onverwerkte schuldgevoelens in de weg die je eens zou moeten bespreken met een psycholoog?

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:45

Veel plezier ermee !
misschien is het iets als een vriendin van je je een keer in de week " lesgeeft " ? dan ga je een keer in de week in elk geval rijden en kan je zo rustig je vertrouwen opbouwen. Want wat ik van jou begrijp doet je paard geen gekke dingen ofzo ? het klinkt misschien onaardig maar het is niet zo bedoelt: het zit in je hoofd. dus je moet ook aan een oplossing in je hoofd werken. wellicht wil je verzorgster af en toe samen rijden ? de eigenaresse van mijn verzorpony doet dat ook weleens met mij.
heel veel succes en plezier met rijden

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:56

Ik weet precies waar je het over hebt. Heb precies hetzelfde. Neem privélessen als dat kan op je stal/manege. Je instructrice let dan de hele tijd op je en kan je goede tips geven. En laat je niet gek maken door anderen. '' Durf jij dat niet'' of zo. Jij durft weer dingen die zij weer helemaal niet durven.

En onthoud: Je moet niks! Het is jouw paard & Jouw leven. Als je niet durft, hoeft het niet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:25

Dit is een topic van 4 maanden geleden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:22

En daarom een slotje.