Pony 'vertrekt' niet in middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony 'vertrekt' niet in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:07

Gebruik je de achterhand eigenlijk wel genoeg?
Ik had ook nooit dat strekken, tot mijn instructrice me de hulpen nog eens goed uitlegte:

In de hoek vast energie opkroppen, laten merken dat er iets moet gaan gebeuren. Als je dan afwend en op de diagonaal komt weten ze vaak al wat er komen moet. Dan, een laatste keer been geven, echt zo van: go go go! Ook groot lichtrijden, dus langer blijven staan. Wat mijn collega ruiter onder mij zegt dus. Clown En dan, heel belangrijk, niet je handen naar voor doen, maar normale druk, als je paard heel graag hard wil af en toe wat halve ophoudingen. Zo zorg je dat je paard de energie niet in het hard gaan, maar in het strekken stopt.

Ik zou dit oefenen met een instructrice erbij, laat die ook nog eens de hulpen uitleggen, je laten voelen wat je moet doen, wat er moet gebeuren, en kijk samen eens naar hoe de achterhand bespiert is. Is die niet voldoende bespiert, dan moet je daar aan gaan werken. Lekker op buitenrit en bv. heuveltjes en dijkjes nemen werkt goed, maar dat moet je voorzichtig opbouwen, het is heel zwaar.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 30-12-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:08

Nibbit schreef:
Ik had er ook problemen mee, maar het bleek dat ik "te klein" bleef lichtrijden. Dus nu geef ik been, hand toestaan en hoger uit het zadel komen, echt jezelf lang maken.

Ja dat vergat ik dus in mijn uitleg, ik wist dat er iets was. Clown

Even editten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:12

Nou genoeg ervaringen met die probleem dus. Clown

Pony is inderdaad nog niet écht sterk genoeg in de achterhand, de ene keer (losser en meer op 2 teugels) krijg ik de middendraf er beter uit doordat ik dan een betere balans en rug gebruik krijg.
Zal vooral eens op het strand flinke stukken draven door het iets zwaardere zand voor achterhand stimulatie.

Inmiddels ook erachter gekomen dat ik mezelf te strak hield in mn bovenlijf.