Tips Voor Heet Paard Rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Re: Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:27

misschien dat het helpt om héél veel figuren te rijden (ik weet niet of je dit al doet?). denk aan slangevoltes,gebroken lijnen, grote voltes, kleine voltes enz., enz. en ik denk dat het ook zou kunnen helpen als je vaker tussendoor lange teugel geeft, dan kan de spanning er weer even af vloeien. want op een gegeven moment ben je alleen maar bezig met het terug rijden, en dat wordt op een gegeven moment ook je enige doel: terug, terug, terug...., maar vaak werkt zoiets als doel averechts.... in iedser geval: succes ermee Knipoog

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:33

nee maar ook niet tegen sterrenkijken, dat deed mijn paard ook niet, maar vooral om de controle te houden. als je paard bijvoorbeeld niet de volte op wil, zorgt die martingaal dat ze niet anders kan dan de volte op gaan.

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:33

ik heb ook een heet paard, die ik sinds kort rijd, en daarbij, moet ik vooral niet teveel druk op de teugels hebben, ze loopt meestal het fijnst met wat langere teugel.
Of als ie zo heet word, even met wat langere teugel stappen, 1min. ofzo, dan is je paard misschien weer wat rustiger?!
En kan je dan weer verder rijden.
Misschien helpt het?!

veel succes er mee!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:58

Ladygiroc schreef:
stel nou dat ik iets aan het doen ben en ik voel spanning of een ontploffing aankomen, moet ik dan gaan stappen met lange teugel of niet? Want lange teugel is wel ontspanning en rust erin terug, Maar is ook een beloning?

Wat denken jullie

Kan, of iets anders waar ze ook rustig bij blijft of ontspannen wordt Lachen Blijft ze rustig of wordt ze rustiger, belonen idd.

Citaat:
ik heb weleens gedacht van dan ga je toch in volle draf heel de baan door, je wordt vanzelf rustig. Maar sta daar toch niet helemaal achter.

Ik weet niet hoe je deze 'volle draf' voor je ziet .. maar op mij komt het in deze zin op mij over van 'je paard maar lekker hard laten draven en verder niets'.
Dat was niet wat ik bedoelde: paard boven z'n eigen tempo rijden, maar wel aan de hulpen .. dus bijv. wel goede aanleuning (en hoofd/hals houding als dat wat wil), stelling en buiging. Dus net zoals je haar anders wilt hebben lopen, maar dan op een harder tempo en niet gewoon in de rondte jakkeren. Dan kun haar net zo goed aan de longe gooien en in de rondte laten racen, wat echt totaal geen zin heeft bij zulke paarden. Net als 'laat je paard maar gewoon door galopperen totdat ie zelf ophoud', wat dan nog wel eens gezegd wordt door verschillende instructeurs oid. Heeft echt helemaal geen zin bij zo'n paard ... heb ik zelf ook vaak te horen gekregen van instructeurs. Altijd afgeketst omdat ik wel weet dat mijn paard zich dan doodloopt ... heb het 1x gedaan, na 20 minuten gingen we echt niet langzamer hoor. "nou, stop maar weer het helpt niet" zegt mevrouw de lesgeefster. Nee, dat had ik jou toch ook 20 minuten geleden gezegd Rolleyes

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:06

ik rijd ook een erg heet paard (is een fries, maar ze voelt zich meer een arabier Haha! ) Ook wij crossen vaak de bak door, van tempowisselingen wordt ze helemaal bloedheet en wijken voor druk van het been is alleen maar haaaaaard! Vork

Ik ben nu helemaal terug naar de basis. Van een uur rijden, stap ik er 3 kwartier. In het begin indd springerig en hupserig en lijkt meer op een passage dan een stapje, maar uiteindelijk na een half uur stappen begint ze te ontspannen. Ik buig wel veel in in de stap, overgangen halt stap, pasjes achterwaarts, wat wijken etc.
Uiteindelijk als ik haar he-le-maal ontspannen in de stap heb, draaf ik pas aan en naar gelang hoe rustig en ontspannen ze dan blijft doe ik wel of geen galop. Dit werkt voor ons prima. Vandaag heb ik na 20 minuten al kunnen draven en bleef ze aardig ontspannen.

Succes!!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 20:12

Ja nou die van loopt zich dus ook dood.

Maar wat ik bedoelde met in draf de baan door crossen was dat ik soms denk van jij wil hard dan ga je hard ook maar ik weet ook dat ik daar niks bereik en het alleen maar verder verpest. Gelukkig zegt mijn instructriese ook niet galoppeer maar door. Die zegt na een sprong of 5 ga maar weer terug naar draf.

Ze is overigens wel fatsoelijk te sturen. Voltes hoe groot of hoe klein gaat prima. ik rij nooit echte figuren. wend af wanneer ik wil en bedenk dan onderweg weer iets en zo. ik rij zowieso nooit op de hoefslag en die volg ik nooit langer dan een halve zijde. Het ligt dus ook niet aan het misschien vervelen.

maar wat ik met mijn vraag bedoelde is dat een paard lange teugel als beloning ziet, dus als ze heet wordt of op ontploffen staat en ik lange teugel geef om weer rust te krijgen, ziet ze dat dan niet als beloning?

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:20

Dat had ik dus ook maar mijn instuctriese zegt dat ik er juist aan moet zitten maar wel rustig en niet laten schrikken, Het been moeten ze ook leren kennen, Mijn paard is heel gevoelig op het been en zweepje, maar dat is nu veel minder geworden doordat ik gewoon er meer aan zit, Lekker veeel figuren rijden zoveel mogelijk besig doe desnoods figuren die niet bestaan, Lekkeronverwacht dan blijft de aandacht er bij, En mischien minder gaan voeren vooral krachtvoer, Of helemaal geen krachtvoer. En je kan ookbijv van te vorenlongern?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:23

ik denk dat hoe stiller jij je benen houdt en hoe stiller je zit, hoe heftiger ze reageert als je wel drijft of beweegt.
Ik zou mijn been eraan leggen en wanner ze aan de wandel gaat in draf, blijf zelf rustig lichtrijden, ga niet heel actief mee met het paard.

Zoals cruesli doet met haar paard vind ik een nog betere optie. Eerst de stap goed en dan stapje voor stapje weer verder. Het gevaar met hete paarden is dat wanneer het gedrag geaccepteerd wordt door de ruiter het voor het paard gewoon wordt en dan wordt het al lastiger om het gedrag te veranderen. Dus wat stapjes terug.
Het voordeel van hete paarden vind ik altijd wel dat als ze eenmaal ontspannen lopen, dat lopen ze ook echt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 20:55

garny95 schreef:
.
Het voordeel van hete paarden vind ik altijd wel dat als ze eenmaal ontspannen lopen, dat lopen ze ook echt.

Nou dat had ik vandaag dus. Eerste half uurtje draken en gallen. Op een gegeven moment helemaal door het lint en op een gegeven moment was nog wel heet maar toen super lopen (zo'n 10 cm groter) maar wel bewerkbaar.

Ik ben al anderhalf jaar bezig om ze vol ontspannen te krijgen (een paar maanden tussen uit geweest) maar de ene dag gaat het goed en de andere dag gaat het zo slecht.. Meestal op zondag loopt ze goed Clown dan kan ik er alles mee. Wat op zondag anders is? Geen flauw idee. Vandaag liep ze op een gegeven moment ook super. Maar 1e kerstdag is ook een soort van zondag.. Clown

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:01

Zo'n soort paardje als jij omschrijft rij ik ook.
Als ik je verhaal zo lees dan heb ik het idee dat je een aantal problemen tegelijk hebt die je niet allemaal gelijk op kunt lossen.

Ik denk dat je je minder druk moet maken om hoe hard ze loopt, dat is iets voor later. Zorg er eerst voor dat ze ontspannen is en blijft als jij je hulpen geeft en verschillende oefeningen rijdt. Probeer iets te zoeken, een overgang, een volte, een zijgang, maakt niet uit wat, maar bedenkt iets waarmee je je paardje kan laten ontspannen. Als je ze daarbij hard draaft of hard stapt dan laat je dat gewoon even gaan (moet natuurlijk niet gevaarlijk hard worden), maar laat haar haar eigen tempo bepalen.
Probeer in eerste instantie de dingen waar ze gespannen van raakt even te vermijden, dus niet galopperen enzo, geen zijgangen. Zorg dat ze ontspant en beloon haar heel veel als dat lukt. Stop vooral met rijden op het moment dat ze ontspannen is. Aan een lange teugel gaan stappen als je spanning aan voelt komen zou ik niet doen, dan beloon je haar juist voor de spanning. Probeer het liever om te buigen naar iets anders, als je bijv een zijgang rijdt en je voelt dat ze gespannen wordt dan rijdt je maar een klein stukje zijgang en maak je er een volte aanvast ofzo. Daarna ontspan je haar weer en probeer je het opnieuw.
Als je een keer je dag niet hebt en zelf niet ontspannen bent, of je geduld dreigt te verliezen kun je wel even lange teugel geven natuurlijk.
Zorg ervoor dat ze goed begrijpt dat jij wil dat ze ontspant, dus heel veel belonen als ze ontspannen is.
Als dat lukt kun je vanuit die ontspanning steeds een nieuw probleem aanpakken.
Natuurlijk zal het altijd een druk paard blijven, maar je kunt haar uiteindelijk leren dat ze niet uit zichzelf een overgang mag maken naar een andere gang en dat ze niet uit zichzelf mag versnellen. Haar basistempo in de verschillende gangen kun je dan zelf ook verlagen als je die ontspanning maar vast weet te houden en als je heel consequent bent.

Maar let erop dat je 1 probleem tegelijk aanpakt. Dus eerst ontspanning, dan pas tempo en dan pas overgangen of zijgangen.

btw, misschien ben je op zondag zelf anders, omdat je dan niet naar je werk/school hoeft en dus meer tijd en rust hebt?????

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 21:34

op zaterdag werk ik ook niet haha..weet niet wat dat is dat ze op zondag rustiger is. maargoed dat ter zijde

het zijn idd meerdere problemen
- geen been aan kunnen leggen
- te hard willen lopen
- daardoor geen ontspanning, als ze rustig loopt is ze wel ontspannen
- veel te hard in galop
- helemaal over de zeik na de galop

in de zijgangen wordt ze heet omdat ik dan mijn been echt aan moet leggen

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:47

ja, wat ik al zei: concentreer je eerst op 1 probleem en daarna pas op het volgende. Bedenk vantevoren aan welk probleem je wil werken en hoe je dat op denkt te kunnen lossen. Doe alles vanuit de ontspanning en ga daar steeds naar terug. Probeer die ontspanning steeds meer uit te bouwen.

Ik zou eerst het been aanleg probleem aanpakken omdat ik denk dat een aantal andere problemen daaruit voortvloeien. Het te hard willen lopen zou ik gewoon negeren voorlopig. Ze heeft veel energie en is heet en daardoor loopt ze wat harder dan een normaal paard, das op zich niet zo erg. Zoek gewoon een tempo waarin zij zich prettig voelt en lekker kan ontspannen.

Galop zou ik onder het zadel even laten zitten, totdat ze je been wat beter accepteert enzo. Als je net een uur bezig geweest bent om haar lekker ontspannen te laten lopen is het zonde om alles weer te verpesten met galop.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:07

Jouw paard klinkt redelijk hetzelfde als mijn Waldootje Haha!

Ik heb hem met aanrijden een tijd bij een subtopper gezet, omdat het mezelf gewoon niet lukte, ik VLOOG door de bak, blinde paniek. De ruiter waar ik hem heengebracht heeft heeft hem ook even met slof gereden, maar dat werkte absoluut averechts, hij staakte, steigerde, bokte, affijn ik kreeg hem terug met de woorden "levensgevaarlijk".
Dat is ondertussen ruim een jaar geleden. Nu rijd ik hem gewoon zelf, het is een schat, maar wel super sensibel en inderdaad, aan de ren zo gauw er ook maar IETS gebeurd (alleen nu kan ik ook dat rennen beter controleren, hij slaat niet meer op hol zoals toen). Ik denk dat die ruiter hem teveel opsloot met been en hand.

Persoonlijk zou ik die slof er meteen afgooien. Bij de mijne geeft het geen ontspanning, alleen een gedwongen houding die er voor het oog leuk misschien uit ziet. Je paard leert er niet van ontspannen denk ik. Ik moet bij mijn instructrice inderdaad veel stappen, veel lang en laag. Als ie van daaruit ontspant kan ik ook meer mijn been er aan leggen en meer de teugel oppakken. Veel stelling overnemen en veel variatie in figuren. Ik galoppeer alleen als ie goed voelt, anders doe ik heel mijn les teniet. Martingaal vind ik minder problematisch, daar rij ik buiten ook mee, maar meer om, als ie in paniek raakt steekt ie meteen zijn knar in de lucht en heb ik zonder niets te vertellen.

Moest persoonlijk erg lachen om de tip er een kind op te zetten, is er iemand z'n 9 jarige al moe??? Haha! Haha! Haha!

Zelf ben ik helemaal geen stille en sensibele ruiter, vind inderdaad ook dat ie daar maar aan moet wennen. Maar werk eerst aan de ontspanning en acceptatie voor je meer wilt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:31

Ik heb hetzelfde probleem, alleen ontspant die van mij echt super goed, behalve als ik been aanleg, zijgangen kunnen we gewoon, nou jah schoudervoor en wijken, alleen wil ik gewoon iets extra inbuigen op de volte, dan is dat toch moeilijk.. NOujah, ik probeer altijd gewoon mijn been eraan te houden, maar dat is heel moeilijk... Toch is dat de enige oplossing denkik... Wat bij mij heel erg heeft geholpen is echt heel rustig lichtrijden, mijn merrie reageerde hier opd orr heel erg te ontspannen.. Misschein ook wat voor jou?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:18

Jouw paard is nu helemaal het mijne! Nog nooit iemand tegengekomen die mijn paard zo goed kon beschrijven terwijl het over een ander ging Clown .
Zal ik even mijn paard beschrijven: een heethoofd waar je amper je been kunt tegenleggen, ze wil niet draven maar galopperen, van overgangen wordt ze heet en kropt ze zichzelf helemaal op, als ik gegaloppeerd heb wil ze niet meer normaal draven, als ik met andere paarden samen rijdt lukt het absoluut niet omdat dan ruiters (/ouders/instructeurs) aan het schreeuwen zijn "vooruit vooruit" oid of achter de pony aanlopen (niet de ruiters dan, maar de instructeurs/ouders/...) en dan voelt zij zich aangesproken & gaat harder lopen terwijl de pony in kwestie lekker blijft doorsleffen, ze maakt zich lang waardoor ik haar moeilijk bij elkaar kan houden en de achterhand erbij houden etc.
Klinkt helemaal als het jouwe, niet? Haha!

Nu goed daar ben je natuurlijk niet mee opgeschoten met dat ik een paard heb van hetzelfde soort. Dus laat ik maar verder gaan. Misschien wordt het wel een lang verhaal, maar dat maakt niet uit, misschien ben je er wel wat door geholpen Lachen.

Mijn paard en ik hebben al heel wat meegemaakt maar dat verhaal ga ik hier niet verkondigen, heeft hier toch niet veel mee te maken, kan je op mijn profiel lezen als het je interesseert. Maar waar ik hiermee toe wou komen is dat ik met een gogue reed (door dat verhaal). In het begin deed ze hier ook erg druk mee, maar doordat ik telkens opnieuw het tempo bepaalde ging het al snel beter en na een hele tijd ben ik ook gaan springen. Ik hoef hier geen reacties van "oh wat gevaarlijk, wie springt er nu met een gogue", want daar ben ik niet mee geholpen (ik of mijn paard hebben er trouwens nooit problemen meegehad en zo hoog hebben we niet gesprongenen & indien ik wist dat het gevaarlijk zou zijn of mijn paard iets zou overkomen dan had ik het nooit gedaan) de TS al helemaal niet. Toen hakte ik een knoop door: die gogue moet eraf. Ik kon toch niet m'n hele leven aan zo'n hulpteugel vasthangen?

Dat was in de zomer van dit jaar. Augustus ofzo denk ik, toen ik begonnen ben zonder gogue. Heb er wel een losse martignaal omgehangen, maar da's natuurlijk wat anders dan een gogue. In het begin ging dat dus niet echt vlotjes. Het weglopen was weer helemaal terug en -uiteraard- nog erger dan voordien, met gogue. Met de gogue had ik het probleem opgelost door elke keer dat zij harder begon te draven dan ik wou, in stap te gaan. Ik ben toen zeer consequent geweest, en heb zeer veel geduld gehad. Het heeft uiteindelijk zwaar geloond want zoals ik al vertelde kon ik na die tijd ook met haar springen (wat voordien nooit gelukt was omdat ze als een gek op die hindernis afstormde). Nu, met de martignaal, lukt het nog steeds niet zoals het voordien op het einde met de gogue ging. Maar ik ben niet van plan om op te geven. Uiteindelijk ben ik met de gogue ook een hele tijd bezig geweest en er komt nu bij dat ze sinds kort niet meer op de wei mag (o.w.v. de bevroren grond kan het niet volgens de staleigenaar). Dit is voor haar altijd een moeilijke periode, die probeer ik dan ook te overbruggen door haar zoveel mogelijk aan de hand te laten grazen, haar elke dag uit haar stal te halen om haar los in de bak te laten lopen en ook om haar dan te rijden. Het rijden zelf stelt momenteel niet zoveel voor, daar ben ik eerlijk in. We zijn nu verplicht om in de binnenbak te rijden (ook o.w.v. de bevroren grond), iets wat we beiden absoluut niet graag doen. In de binnenbak is ze altijd al "erger" geweest dan buiten, dus doe ik het nu nog rustiger aan. Ik ben weer bezig met kleine stukjes draven, proberen ontspanning te creëren (god hoe schrijf je dat woord? Bloos ), als het lukt beloon ik haar goed met m'n stem & door haar op haar hals te aaien en als het niet lukt (en ze dus harder begint te draven) gaan we rustig terug naar stap en laat ik haar daar eerst opnieuw ontspannen om het vervolgens terug in draf te proberen. Zo blijf ik gewoon doorgaan, omdat dit een methode is die werkt bij mijn paard. Voor ik begin te draven (dus nog helemaal in het begin) zorg ik er uiteraard voor dat mijn paard netjes ontspannen loopt in stap, is dit niet het geval dan blijf ik aan de stap werken. Ik loop namelijk niet op de stappen vooruit en net daarom galopperen we momenteel ook niet.

Waar ik zelf altijd enorm rekening mee moet houden is om:
1. ontspannen te blijven zitten (dat lukt meestal goed)
2. mijn rug recht te houden
3. haar van voor niet te strak houden
4. mijn benen niet af te steken
5. goed op mijn zitbeenknobbels zitten
De volgorde waarin ze nu staan is niet de volgorde waarin ik ze uitvoer, ik voer ze allemaal tegelijk uit, of tenminste dat probeer ik. Wat ik uit heel dit verhaal wil duidelijk maken is, dat dit misschien voor jou ook belangrijke puntjes zijn. En dat "mijn" methode misschien ook kan helpen voor jouw paard. Wat ook zeer belangrijk is, is om consequent en geduldig te zijn. Dreig je even je geduld te verliezen, ga dan rustig even stappen en adem een aantal keer diep in en uit door je buik. Vergeet vooral niet het belonen: anders leert je paard nooit waar het om draait. Als je haar wilt terugnemen, doe het dan rustig en ga nooit aan de teugels hangen. Even tegenhouden, weer lossen, etc. Zelf steeds zeer ontspannen blijven. De bedoeling van deze "methode" (voor hoever kun je het een methode noemen uiteraard Knipoog) is om het paard op een normaal tempo ontspannen te laten lopen. Sommigen vinden dat je hiermee de voorwaartse drang afstraft, wel laat ik je vertellen dat toen het goed ging met de gogue mijn paard haar voorwaartse drang absoluut niet kwijt was. En afstraffen? Is terugnemen en zélf het tempo bepalen een manier van afstraffen? Dan scheelt er toch wat denk ik. Een paard mag terugnemen absoluut niet ervaren als een manier van afstraffen, dus daar schort niets.

Als je paard eenmaal ontspannen kan lopen in een basistempo, kan je beginnen met de overgangen, figuren en alles erop en eraan. Elke keer dat ze zich terug begint op te spannen/opkroppen, ga je terug naar je basistempo en zoek je de ontspanning terug op. Dit tempo is voor haar gekend en hier kan ze haar evenwicht in vinden, dus zal ze de ontspanning ook terugvinden. In het begin kan dit lang duren. Dit is echt een werk van lange adem, daar ben ik me zeer van bewust. Maar wat je ervoor terugkrijgt is zo leuk, zo mooi, zo overweldigend fantastisch: een paard dat ontspannen en je met een goed gevoel, met plezier draagt. Ik heb het zelf al meegemaakt (dan wel met de gogue) en nu streef ik er absoluut naar om dit opnieuw te bereiken. Maar dat gebeurt rustig, op een manier die prettig is voor ons beiden. En ooit, die dag breekt zeker aan, ik weet niet hoe lang het nog duurt, maar we raken er wel, zal ik dat gevoel opnieuw mogen ervaren (er zijn nu ook stukjes tijdens het rijden waarvan ik zeg: dit is het nu écht en dan beloon ik haar ook). En de lange weg die we daarbij hebben afgelegd zal meer dan ooit de moeite lonen. Ik wens je heel veel succes, je hoeft "mijn methode" niet te gebruiken maar ik hoop dat ik je toch wat tips heb kunnen geven of zelfs maar een werkpuntje oid Lachen.

Ik had wel gedacht dat dit een lang verhaal ging worden (wat dus ook gebeurd is), maar ik hoop nu vooral dat jij de moeite doet om het te lezen en er wat uithaalt dat je op weg kan helpen Lachen.

Nog wat laatste toevoegingetjes (bestaat dat woord Clown ):
Lang rijden helpt niet, eens laten loslopen in de bak vaak wel Ja. Misschien helpt het om je paard in een hoog tempo ontspannen te leren lopen, het hangt wat af welk paard je hebt. Voor die van mij is dat absoluut géén oplossing, en dus neem ik een rustig tempo aan. Moet je zelf wat uitzoeken. Een klein kind erop zetten (zoals aangeraden werd) is zó onverantwoord (ik zeg niet dat jij het ging doen, maar om dat toch maar te voorkomen). Vergeet zeker niet (ik weet dat ik het vast wel al vaak gezegd heb maar het is echt belangrijk): geduld, consequentie, zelfbeheersing en absolute rust van jezelf zijn hoogstnoodzakelijk.
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 26-12-07 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:52

Lappie_Lap schreef:
edit: nav. wat door mienetje wordt gezegt:
Je paard op JOU tempo rijden ja, maar dan maakt het niet uit of dit nou onder of juist boven haar eigen tempo is. Het hangt er maar net vanaf wat op dat moment het beste werkt. Een paard wat graag op behoorlijk tempo wil lopen steeds maar terug willen rijden explodeert op een gegeven ogenblik. Helpt bij mij ook heel vaak: gewoon op net boven haar tempo rijden (vooral draf), ga maar eens een aantal voltes of rondjes echt boven haar tempo draven .. ze komen vanzelf terug. In galop werkt dit bij de mijne overgens niet, daar geld voor: kleine stukjes.

Hier ga ik volledig in mee. Mijn merrie is super als ze ontspant, maar het heeft lang geduurd eer ik doorhad hoe ik daar geraakte. Haar basistempo ligt zoiezo al redelijk hoog, daarnaast ging ze dan ook nog eens altijd lopen als ik mijn been eraan legde of als de oefening wat moeilijker werd, én zeker na de galop.. Rampen waren dat. Volledige spanning in der lijf, rug weggedrukt, en lopen maar... minste hand erbij was nog meer protest, geloop en spanning.

Ik heb lang geprobeerd om telkens terug te rijden, wat op zich ook wel ging. Verzamelen tot bijna in stap, en daar rustig een tijdje bljven draven, overgang naar stap, lange teugel, na de galop ook meteen lange teugel in stap zodat die ontspanning komt. Op zich allemaal goed en wel. Maar ik kwam niet van die lange teugel af.. Het ging goed als ik elke keer terug naar stap kon gaan. Maar als dat niet ging zat ik gewoon weer met hetzelfde probleem.

Wat ben ik beginnen doen: vooruit rijden. Wat losstappen, lange teugel, stelling en buiging,.. Draf met contact vooraan, maar zonder met je hand iets te doen. Veel oefeningen gaan rijden (voltes verkleinen en vergroten, slangevoltes, keertwendingen,..) en telkens een fractie boven haar eigen tempo gaan rijden. Als ze terug naar haar eigen tempo gaat (dat eigelijk al vrij hoog ligt), been eraan en terug een fractie vooruit gaan rijden. ZO ontspannen dat mijn merrie hiervan wordt, echt ongelofelijk.
Ik heb het hier nu wel niet over 'één rondje volle vaart', wel over een half uur beheerst vooruit rijden, volledig in eigen controle.

Daarnaast is me nog iets opgevallen. Ik heb de foto's die in je onderschrift staan eens bekeken. Ik heb ook de foto's in je profiel eens bekeken. Op je schimmel zit je prachtig rechtop, op je bruine val je erg vooruit.. Let daar zelf ook op! Want ook dat heeft invloed op je paard... Je werkt het 'op de voorhand vallen en lopen' in de hand door zelf ook op die voorhand te vallen.

Succes nog!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:54

IKbenEllen schreef:
Moest persoonlijk erg lachen om de tip er een kind op te zetten, is er iemand z'n 9 jarige al moe??? Haha! Haha! Haha!

Werkte best goed bij mij Tong uitsteken . Pony is voorzichtiger met kinderen dan met mij, en de vriendinnetjes van m'n zusje zijn erg goede slachtoffers Haha!
Die manegemeisjes zette ik erop (een per keer mee, we zijn geen kinderboerderij!) alles op maat maken, zeggen niets te doen en lopen maar. Zul je zien dat ze toch vanzelf "per ongeluk" aandrijven! Natuurlijk loop ik dan zelf naast haar hoofd, heb teugels of bakstukken vast... Als het goed ging een drafje (niet te lang, haar rustig houden was niet zo makkelijk) Na een tijdje vond ze het allemaal best, vooral omdat er van tevoren natuurlijk gepoetst moest worden (heel lang, lekkerrr denkt pony) en erna werdt ze enorm geaaid, lekkers, etc! De ruitertjes vinden het ook geweldig als je vraagt tussendoor het paardje wat te aaien, een snoepje toe te steken, noem maar op.
Dan moet je natuurlijk wel een beetje kindvriendelijk dier hebben, verder is het best een leuke manier om ze wat minder gevoelig te maken Lachen In het begin kon je haar buik niet aanraken met je been, of ze sprong de lucht in/racete ervandoor. Nu gaat ze nogsteeds vlot, maar de schrik/heftige reactie is ervanaf!
En ze begint door te krijgen dat ze voor eenzijdige kuitdruk opzij moet, yes! Nu alleen haar hoofdhouding nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:59

een vriendin van mij heeft ook zo'n paardje wat ik veel doe als ik die pony rijden veel slangen voltes rijden (draf) want dan kan ze niet hard. omdat ze steeds om moet "schakelen" en voor in de gallop veel volten verkleinen. ook dan kan ze nniet racen omdat ze dan op dr bekkie gaat en dat wil ze neit. daarnaast is voor je gaat rijden. even in de bak losgooien (met zadel en hoofdstel) ook altijd wel fijn dan kan ze even dr energie kwijt. en mss een elastiekje er aan voor de ontspanning gewoon lekker los.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:02

@fiekhe, mijn paard is PRECIES hetzelfde! Als er andere in de bak aan het rijden zijn en die klikken met hun tong...pff dan lijken we wel een straaljager. Mensen die dan ook les hebben als ik vrij rijdt, precies eender. RENNEN!!!!!!!!

Ik moet zeggen ik heb ze gister heel de tijd aan het been gereden. als ze begon te rennen probeerde ik heel rustig licht te rijden (gaat niet altijd even makkelijk) ze was wel gespannen, maar meer positieve spanning, ik voelde dat ze werkte, hoe zeg je dat? dus niet de ren spanning en de rugdrukweg spanning maar gewoon aan het werk spanning.

De galop doe ik alleen als ik denk dat dat goed gaat komen, dus zonder racen en daarna normaal ook weer kunnen draven. Heb ze een paar keer aangegalopeerd (topstress dus!) maar het ging goeg.
Ze had zowaar schuim tussen haar achterbenen van het werk, en niet als zombie door de baan heen rennnen.

@tantjeuh, foto's in mijn profiel zijn al ouder maar ik zit idd tever naar voren, dit omdat ze zo hard gaat en wil. ik probeer er op te letten en het gaat nu ook al beter. Heb ook weer les en dat had ik op de foto's al een tijd niet gehad.

Dat kind erop gaat gegarandeerd FOUT. Mijn paard is niet alleen heet maar heeft ook 'iets' (lees: ze zet haar rug vast en is vervolgens een week kreupel) dus aan de teugels trekken heeft geen zin omdat dan het 'iets' weer boven water komt, maar dat is een ander verhaal.

Ik denk dat wat jij in je 1 na laatste alinia bedoelde dat ik dat gister meegemaakt heb. Morgen les dus weer proberen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:41

ik doe hier even een stipje, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn paard. mijn paard weet nu ook het bit vast te pakken, en dat valt er niets meer mee te beginnen.
ook overgangen helpen bij mij niet, hier owrdt ze aleen maar heter van. wel merk ik dat ze drukker is geworden, deels door het weer. ze krigt weinig krachtvoer, maar wel veel ruwvoer.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:01

voor degene met een heet en lastig paard om te rijden en misschien ook pas lekker gaat lopen na een half uur bewegen, vraag ik me af of er geen duidelijke lichamelijke klachten zijn waardoor je paard zich zo gedraagt.
Onze pony vertoont soortgelijke symptomen maar ik weet dat ze aan een zijde van haar lijf spierproblemen heeft, dit uit zich in heet worden en willen galopperen ipv draven etc. Binnenkort wordt ze gemasseerd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:23

@ garny95

Ik weet wel 100000% zeker dat er niks lichamelijks aan de hand is met mijn paard. Is al weet ik hoeveel keer een dierenarts bij geweest, foto's gemaakt, fysio bij geweest. Mijn paard is niet lastig te rijden, ze zal nooit een stap verkeerd zetten, bokken of steigeren. Alleen ze is een beetje druk.. Clown

rocky81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:35

Ik heb ook een pony waarbij ik nauwelijks met m'n benen er aan mag komen, ik heb nu les genomen, en nu gaat het een stuk beter. Lang instappen, wanneer hij warm is veel kleine figuren rijden. bijvoorbeeld een acht tot de helft van de bak ofzo, of héle kleine voltes. Dan kan hij niet harder gaan. Verder wel je been eraan houden, maar niet aandrukken. Als je bijv. van draf naar stap tussen f en m gaat, ga dan niet opdezelfde zijde weer terug naar draf, maar wacht er wat langer mee. en Verder veel grondwerk hielp bij mij ook heel goed..

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:43

misschien eerst de energie er alvast uitlaten lopen
even longeren van te voren en dan rijden(niet te lang)
vergeet niet dat ze 24 uur op stal staan waarvan ze 1 uur mogen bewegen
gewoon veel overgangen rijden en goed terug zitten
het scheelt dat je een stille zit heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:45

Knoop er eens een Thiedeman aan, als je dat tenmiste nog niet hebt geprobeerd? Die werkt alleen wanneer het moet en je paard moet dan wel ontspannen in de rug lopen. Het heeft mij erg geholpen met een Fries, die af en toe het kookpunt bereikte.