Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ladygiroc schreef:stel nou dat ik iets aan het doen ben en ik voel spanning of een ontploffing aankomen, moet ik dan gaan stappen met lange teugel of niet? Want lange teugel is wel ontspanning en rust erin terug, Maar is ook een beloning?
Wat denken jullie
Blijft ze rustig of wordt ze rustiger, belonen idd.Citaat:ik heb weleens gedacht van dan ga je toch in volle draf heel de baan door, je wordt vanzelf rustig. Maar sta daar toch niet helemaal achter.
) Ook wij crossen vaak de bak door, van tempowisselingen wordt ze helemaal bloedheet en wijken voor druk van het been is alleen maar haaaaaard!
garny95 schreef:.
Het voordeel van hete paarden vind ik altijd wel dat als ze eenmaal ontspannen lopen, dat lopen ze ook echt.
dan kan ik er alles mee. Wat op zondag anders is? Geen flauw idee. Vandaag liep ze op een gegeven moment ook super. Maar 1e kerstdag is ook een soort van zondag..
.
.
), als het lukt beloon ik haar goed met m'n stem & door haar op haar hals te aaien en als het niet lukt (en ze dus harder begint te draven) gaan we rustig terug naar stap en laat ik haar daar eerst opnieuw ontspannen om het vervolgens terug in draf te proberen. Zo blijf ik gewoon doorgaan, omdat dit een methode is die werkt bij mijn paard. Voor ik begin te draven (dus nog helemaal in het begin) zorg ik er uiteraard voor dat mijn paard netjes ontspannen loopt in stap, is dit niet het geval dan blijf ik aan de stap werken. Ik loop namelijk niet op de stappen vooruit en net daarom galopperen we momenteel ook niet.
) is om het paard op een normaal tempo ontspannen te laten lopen. Sommigen vinden dat je hiermee de voorwaartse drang afstraft, wel laat ik je vertellen dat toen het goed ging met de gogue mijn paard haar voorwaartse drang absoluut niet kwijt was. En afstraffen? Is terugnemen en zélf het tempo bepalen een manier van afstraffen? Dan scheelt er toch wat denk ik. Een paard mag terugnemen absoluut niet ervaren als een manier van afstraffen, dus daar schort niets.
.
.
):
. Misschien helpt het om je paard in een hoog tempo ontspannen te leren lopen, het hangt wat af welk paard je hebt. Voor die van mij is dat absoluut géén oplossing, en dus neem ik een rustig tempo aan. Moet je zelf wat uitzoeken. Een klein kind erop zetten (zoals aangeraden werd) is zó onverantwoord (ik zeg niet dat jij het ging doen, maar om dat toch maar te voorkomen). Vergeet zeker niet (ik weet dat ik het vast wel al vaak gezegd heb maar het is echt belangrijk): geduld, consequentie, zelfbeheersing en absolute rust van jezelf zijn hoogstnoodzakelijk. Lappie_Lap schreef:edit: nav. wat door mienetje wordt gezegt:
Je paard op JOU tempo rijden ja, maar dan maakt het niet uit of dit nou onder of juist boven haar eigen tempo is. Het hangt er maar net vanaf wat op dat moment het beste werkt. Een paard wat graag op behoorlijk tempo wil lopen steeds maar terug willen rijden explodeert op een gegeven ogenblik. Helpt bij mij ook heel vaak: gewoon op net boven haar tempo rijden (vooral draf), ga maar eens een aantal voltes of rondjes echt boven haar tempo draven .. ze komen vanzelf terug. In galop werkt dit bij de mijne overgens niet, daar geld voor: kleine stukjes.
IKbenEllen schreef:Moest persoonlijk erg lachen om de tip er een kind op te zetten, is er iemand z'n 9 jarige al moe???![]()
![]()
. Pony is voorzichtiger met kinderen dan met mij, en de vriendinnetjes van m'n zusje zijn erg goede slachtoffers
In het begin kon je haar buik niet aanraken met je been, of ze sprong de lucht in/racete ervandoor. Nu gaat ze nogsteeds vlot, maar de schrik/heftige reactie is ervanaf!