Stilstaan bij het opstijgen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: Stilstaan bij het opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:08

aricia schreef:
Wat ik altijd doe met paard beleren ,en wat echt helpt als je een paard hebt die niet stil wil staan is het volgende.
Als ik opstijg houd eerst iemand hem vast en op het moment dat je opstijgt en gaat zitten krijgt het paard wat brokjes van degene die hem vasthoud,dit een paar keer doen,dan de volgende stap is dat het paard lekkers van jouw krijgt terwijl je op zijn rug zit (vergt enige lenigheid bij somige paarden Knipoog ) ,ze moeten ook echt even leren dat het lekkers echt wegkomt bij degene die op zijn rug zit.maar hij word nog steeds vastgehouden ,want anders kom je niet aan brokjes voeren toe.
Als hij eenmaal weet dat het lekkers bij jouw wegkomt kan degene die hem vast houd er bij weggaan ,en krijg je een paard wat altijd keurig wacht met lopen na hij zijn brokjes heeft gehad ,en zeker op een comando gaat wachten tot hij kan gaan.
als je dit standdaard doet de komende keren dat je gaat rijden ,kun je vrij snel van je probleem af zijn . Ja
het is wel belangrijk dat als je erop zit dat het paard snel de brokjes krijgt ,zodat hij het opstijgen en gaan zitten in verband word gebracht met wat lekkers .
mijn ervaring is dat als een paard word afgeleid met brokjes dat het opstijgen een stuk makkelijker gaat,en het opstijgen en stilstaan levert hem wat op .
ik hoop dat het bij jouw ook werkt! Lachen

Goh, dit is de eerste x dat iemand exact de manier waarop wij het doen beschrijft Knipoog ! En of het werkt Ja ! Heerlijk zo'n paard dat stil staat en waar je ontspannen kan opstappen!
En zeker nu met dit weer; longeer hem even 5 minuutjes voordat je erop gaat, dan is de eerste frisheid eraf! Dan scheelt dat misschien ook weer iets?
Succes ermee!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:12

Jethafa schreef:
Iemand tips? Ik dacht al, ik kan misschien rustig opbouwen, dus eerst mijn voet in de beugel (als ze blijft staan, belonen), dan wat hopsen (als ze blijft staan, belonen) en dan er op (als ze blijft staan, belonen). De vorige keer hing ik in draf er nog naast... Dus ik begrijp de route denk ik wel, maar wat doe ik als ze niet blijft staan? Er af en opnieuw? Want ze is gewoon in het begin een beetje fris, ook onder het zadel. Na 5 minuutjes is het dan ook over.

Bedankt alvast!

Wat hopsen zou ik niet doen. Opstijgen is niet het meest prettige moment voor een paard volgens mij, als je dan ook nog gaat hopsen... Clown

Stijg je vanuit de grond op of met een krukje? Misschien gaat met een krukje of op een rand vd bloembak of zoiets makkelijker. Er hangt wel iemand opeens aan 1 kant vd rug, misschien komt hij/zij in onbalans omdat het een jong paard is? Uiteraard eerst met begeleiding anders kom je er wss helemaal niet op moet je steeds krukje verplaatsen Boos! .

Anders zou ik ook in de hoek van de bak doen. En oefenen na het rijden en niet aan het begin. Denk dat hij alleen maar drukker wordt van op en afstijgen.

En uiteraard uitbundig belonen als het goed gaat. Go jij! Go jij!

Succes!

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:25

de pony in de hoek van de bak zetten, en dan zachtjes opstappen en zachtjes in het zadel belanden. gaat je pony lopen terwijl je er nog niet opzit, stap je af en zet je je pony weer in de hoek.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:10

Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad..als je wilde opstijgen en maar naast haar ging staan ging ze draaien.
Op advies van onze instructrice hebben we het volgende gedaan

Doe alsof je wilt opstappen..nou ze ging draaien en wij draaide mee en zeiden niks. We deden dit gewoon alleen dus niemand hield haar vast.
Op het moment dat ze stil stond zeiden we heel overdreven GOED ZO!!! en kreeg ze een snoepje toen ze dat een beetje doorkreeg dat als ze stil stond het goed zo was en daar ook nog voor beloond werd door middel van snoepje konden we makkelijk onze voet in de beugel doen en een poging doen tot opstijgen. Dat ging meestal wel goed maar als ze nog voor dat wij onze been erover heen hadden weer ging lopen bleven we hangen en zetten haar opnieuw stil door gewoon de teugels aan te nemen en wederom GOED ZO te laten horen.
Dan konden we eigenlijk altijd rustig opstappen. Als we eenmaal zaten kreeg ze nog een snoepje en zo hebben we dat aangeleerd.
Uiteindelijk zijn we de snoepjes gaan afbouwen en nu kunnen we gewoon rustig opstappen.
Ik vond het een hele fijne en paardvriendelijke manier.

Het kost de ene keer wat langer tijd dan de andere keer geloof me maar blijf rustig en beloon het paard als hij het goed doet.
Mensen zeggen vaak alleen maar tegen een paard wat ze fout doen maar vergeten dat als ze het dan goed doen om dat ook kenbaar te maken.
Je paard groeit van beloningen een aai op een schouderklopje kan vaak ook al voldoende zijn.

Succes ermee en hou ons op de hoogte. Knipoog

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:38

Ik heb hetzelfde probleem gehad alleen begon mijn gezelige verzorpony gelijk met draven als ik druk op de beugel zette om op te stappen. Ik heb gewoon rustig aan gedaan. eerst een rondje door de bak lopen voor je opstapt om een te kalmeren. dan pony stil laten staan, voet in de beugel, Als ik dus druk zetten om op te stijgen begon ze te lopen. Dus stapte ik niet op zette haar stil en begon weer opnieuw. Ook stond ze na het rijden wel goed stil. dus dan stapte ik af en op ( ze bleef dan stilstaan ) en beloonde ik haar uitvoerig ! het heeft even geduurd maar nu staat ze gewoon helemaal stil met opstaan. Ik kan nog mijn jas rechtdoen andere dingen, en pas als ik mijn benen eraan doe gaat ze stappen. Kortom met geduld kom je er wel !
veel succes ....

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:27

hey Haha! misschien is het een beetje een domme tip hoor Knipoog maar ik wou het toch nog ff opsturen. op het ponykamp waarik altijd kom, worden ook jonge paarden ingereden tijdens buitenriteen. er word daar gereden met halster met een bit+teugels eraan. dan stond zoon paard helemaal opgeadelt klaar en werd er een halstertouw aan het halster geklikt. dan kan het paard dus vaststaan als je erop klimt. en weer losklikken als je erop zit Haha! .een paar keer oefenen en dan moet het ook in de bak wel goed gaan denk ik

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:07

Ik ben vandaag voor het eerst helemaal alleen opgestapt!!! Haha!

Het ging met iemand ernaast nu goed en heb hem vandaag in een hoek geparkeerd en ben opgestapt, ben helemaal blij!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:16

gefeliciteerd!! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:02

Ik zou nooit een paard vastzetten om er voor het eerst op te gaan, lijkt mij best gevaarlijk...
En paarden zadelmak maken op buitenrit? Neen dank u Clown

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:09

Emmaa_ schreef:
Je kan wel zeggen dat het niet ideaal is, maar is het dan wel zo ideaal als ze telkens weg loopt?. Nee dus, als ik jou was zou ik volhouden met het vastgehouden worden, en op een gegeven moment leert ze het vanzelf, dat ze moet stilstaan tot jij haar het commando van lopen geeft. Dat soort dingen kan je een paard alleen leren door veel herhaling, en herhaling houd in dit geval in toch blijven vasthouden, tot het wel goed gaat Lachen.

Inderdaad, dan doet hij het waarschijnlijk vanzelf daarna. Pling

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:30

Inderdaad opbouwen. eerst iemand laten vasthouden, dan gewoon ervoor staan, dan steeds iets verder staan. en onder het rijden een keer afstappen en weer opstappen om het gewoon te oefenen. Succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:38

Mijn oude instructeur heeft mij ook iets aangeleerd er tegen, deze zei niet te lang aarzelen met opstappen en meteen erop stappen. Dus in een snelle beweging niet denken maar doen. Mijn oude paard had toen snel door dat ik niet ging wachten en gewoon toch op stapte en zodra ik zat zetten ik hem stil en gaf hem een beloning met een klopje en stem als hij wel stil stond daarna. Het heeft nog geen 2 dagen geduurt en hij stond. Ook het halthouden was een probleem. Zet hem stil en gaat hij bewegen niet verroeren! Nog geen hand, teen of vinger. Gewoon stil zitten en niets zeggen. Kan even duren de eerste paar keren. Zodra hij uit zichzelf stopt met bewegen beloon je pas! Het werkt echt! Hij was daarna heel braaf. Dit werkt dus ook zo bij het opstappen het paard heeft heel snel door als wij er een poespas van maken! En ja je hebt uitzonderingen door angst! Daar moet je gewoon goed het verschil tussen zien is het vervelen of bang!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:13

In een hoek laten staan dan kan ze geen kant op Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:20

Ik heb ook dit probleem gehad toen Juntos net beleerd was. Prima als er iemand bij stond maar dralen als ik alleen was. Boos worden werkte niet want dan werd hij alleen maar drukker. Maar als ik het negeerde en hem steeds weer op de plek terug zette en verder niets deed kon ik na een paar minuten aan een los teugeltje opstappen. Maar voordat ik mijn beugels had liep hij al weg. Niet ideaal als je dus later tussen vreemde paarden met een hengst moet rijden. Nu geef ik hem een gewoon brokje, inderdaad links en recht en soms nog een keertje links en ik kan dus gewoon mijn beugels opzoeken.
Als een paard ongedurig is omdat het opstappen vaak wat gehaast moet en hierbij dus een keer in het zadel geklapt wordt, dan tussendoor een keer afstijgen en weer opstappen. De frissigheid is eraf en het is geen gewoonte voor ze. Vaak staan ze dan wel goed stil en leren dan dat opstappen als ze stil staan veel fijner is.
Ik stap juist liever niet op als iemand ze vasthoudt want het is me al 2x overkomen dat ze te strak hielden en het paard hierdoor in verzet raakte en bijna achterover klapt.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:27

ik zou het stap voor stap aan pakken, ook gewoon als je niet van plan bent te gaan rijden. Rustig aan beginnen en dan steeds strenger/heftiger. En alles aan beide kanten doen. (dus ook op en af stappen)

stap 1. beugel vast pakken en die flink bewegen en rond laten zwaaien.

stap 2. ipv je zadel vast te pakken met het opstappen, een pluk manen, dan heb je meer contact met het paard en merk je eerder wat hij van plan is.

stap 3. met je voorkant van je lichaam richting achterhand staan en je beugel pakken en je been richting de beugel doen.

stap 4. als hij bij stap 3 normaal kan stil staan doe je je voet richting beugel en hupsen tot je zo staat met je lichaam richting romp dat je op kan stappen dit ook blijven herhalen tot hij stil kan blijven staan.

stap 5. Doe het zelfde als bij stap 3 en 4, maar dan met je voet in de beugel.

stap 6. Als hij al die stappen goed doorloopt met stil blijven staan kun je jezelf omhoog brengen en aan 1 kant in het zadel gaan zitten (met je opstijgvoet in de beugel) of je kunt gaan hangen. beetje op de tegenoverliggende schouder kloppen enzo. weer tot hij stil staat. Maar alles wel goed en rustig opbouwen zodat hij vertrouwen krijgt.

stap 7. doe nu rustig, maar wel dat hij merkt dat je je been er over doet. en ga rustig zitten en weer stil staan.

stap 8. stap weer af en zet hem op stal Haha!

(als je per se moet rijden kun je ook hem even op stal zetten of op en af stappen. Het beste is dat je ook direct het afstappen mee neemt direct) En goed belonen. door hem even stil te laten staan en even likken en kauwen enzo. En voor alle stappen de tijd nemen, meer dan 2 dagen duurt het niet hoor Tong uitsteken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:00

goede tips
de hoek werkt nogsteeds t beste
ik ben zelf niet zo'n brokjes geef gek (heb n nogal mond gericht paard die alles in zn mond neemt) omdat boris daar wat heftig van wordt.
ik stap nu gewoon bij stal op en dan blijft hij staan!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:41

Ik heb slechte ervaringen met hoeken.. ben er een keer dwars door heen gekomen.. vandaar.. en toen ik em in een andere hoek zette (met muren) was ie in paniek en liep tegen de muren omhoog.. (dit deed mn vorige verzorgpaard..)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:45

En zo hebben ze ieder een eigen gebruiksaanwijzing. Dat maakt paarden zo leuk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:20

als er niemand bij mijn pony staat doet ze dit ook. en als ik dan de teugel wat strakker doe dat ze niet weg kan lopen, gaat ze achteruit lopen of ze gaat draaien. heel lastig, ik kom er wel op, maar dan loopt ze al. dat is best vervelend maar ik heb geduld en laat anderen haar nu nog even vasthouden Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:52

ik ga altijd bij het hoofd staan met een longeerlijn door de bitring over het hoofd aan de andere bitring vast, leer hem zo eerst stil staan, ga steeds verder weg staan zodat hij alleen leert stilstaan zodat hij ruimte heeft, als hij dat begrijpt, dan doe ik het zelfde als er een ruiter op stapt en leer hem weer stil te staan, terwijl de ruiter gewoon door gaat met opstappen, moet weldoor gaan met opstappen terwijl ik bezig ben met hem te laten stilstaan, hoef er niet gelijk op te gaan zitten, eerst grondwerk eigenlijk.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:42

Dat had ik ook bij de mijne. Je moet gewoon voor een muur of hek opstijgen.
Dan kan hij niet doorlopen. Clown
Na een tijdje went hij eraan dat hij moet stilstaan bij opstijgen.
Daarna gewoon geod je teugels erbij houden en het zal je lukken! Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:57

Is hij uberhaupt wel sterk genoeg om stil te staan met opstijgen? Opstijgen is echt heel zwaar voor een paard, en voor een jong paard al helemaal. Ik zou zeggen gebruik een krukje, laat iemand hangen (helpt het paard evenwicht bewaren) en als het paard stilstaat goed belonen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:42

Ik ken het. Iemand die bij ons op stal stata
haar paard die staar ook niet stil
zij zet haar paard in de hoek En zo staat haar paard wel stil.
Net wat je zegt opbouwen dat kan je ook doen

succes!