Scheefgaan, hoe ontstaat het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:54

Astrid, dat van die terrier is dan jouw opvatting. Feit blijft dat hetgeen ik hier neerzet niet door mij verzonnen is, maar wel kennelijk door velen vergeten, dat is niet iets wat je mij moet verwijten. Wat betreft die verschillen in de methoden, die zijn wat jou betreft dan niet zo groot, maar ze zijn er wel degelijk en daarom kan het een niet gefundeerd worden met het ander. Als ik mij niet verdiept had in de methode van AdB, dan had ik die verschillen ook niet opgemerkt, of wel?

Waarom een paard scheef geboren wordt kan hypothetisch te maken hebben met de ligging in de baarmoeder, maar volgens mij ontbreken daar de wetenschappelijke gegevens over. Het is dezelde vraag als vragen waarom de ene mens linkshandig is en de ander rechtshandig, wat is daar de oorzaak eigenlijk van?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:04

Laten we eerst de basis nog eens bekijken van een scheef paard; er van uitgaande dat een paard rechtsgebogen is.........ik hoor hier tegenstrijdige verklaringen over hoe de spieren zich verhouden.
Als je rechtop gaat zitten en je buigt je romp naar rechts in, dan kan je voelen dat de spieren rechts op de romp zich verkorten, en links op de romp langer worden......gaan jullie tot hier met mij mee dat dit bij een paard ook het geval is als het altijd ietsje rechts ingebogen loopt (rechts de holle kant) dat dan rechts de spieren verkort zijn en links opgerekt?

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 11:52

Mooi, jullie zijn gewoon doorgegaan. Zeg Lovely, over welke methode heb je het als je het over de 'methode van Astrid' hebt, ik heb in dit topic niets gelezen over een methode alleen een uitleg over wat er plaatsvindt in een scheefgaand paard, en dat is volgens mij waar we het hier over hebben. Mis ik iets?????

Over het korte en lange of sterke en zwakkere spieren verhaal daar heb ik het hier op kantoor *LOL* even over gehad en we komen er niet helemaal uit. De spieren die op kracht getraind worden worden in eerste instantie korter, tenzij je met extra rekoefeningen zorgt dat ze op lengte blijven. Als je dus zoals met turnen kracht combineert met lenigheid dan zal je weinig van die verkorting merken. Train je alleen op kracht dan heb je grote kans dat de spieren korter worden. Tevens is de lengte van de spieren per persoon (en paard?) verschillend. Gedrongen mensen hebben over het algemeen kortere spieren en hebben vaak moeite met lenigheidsoefeningen en minder moeite met krachtoefeningen. Hoe dat bij paarden zit weet ik niet. Hoe ik dit alles moet vertalen naar het scheefgaande paard Verward . Net als fabienne lijkt het me dat een paard niet naar rechts kan inbuigen zonder die spieren aan de rechterkant aan te trekken, zoiets gebeurt toch niet alleen door het 'duwen' van de spieren aan de linkerkant of wel. Misschien iemand die het duidelijk kan uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:08

HW, ik heb al eerder aangegeven dat ik het lastig vindt om mensen en paarden te vergelijken om meerdere redenen. Het is helemaal moeilijk om bodybuilders te vergelijken met paarden, vandaar dat ik inderdaad een turner naar voren bracht, die sport heb ik zelf op behoorlijk niveau gedaan en ik denk dat het meer overeenkomt. Afgezien daarvan denk ik dat het bij een paard echt anders werkt dan bij mensen, paarden hebben ook verschillende soorten spieren (bovenarm vs. broek) en dan kan het ook nog per paard verschillen. En daarom vind ik het moeilijk om te zeggen dat bij krachtontwikkeling een compeleet scala aan spieren zich zou verkorten. Een enkele individuele spier wellicht, maar niet de eenheid. Tenminste, niet in structurele rusttoestand, wel in een oefening wellicht.
Even proberen te visualiseren met een spier die we allemaal kennen en altijd kunnen zien. De bovenhals spier, stel dat we door trainen die spier steeds korter maken, dan zal die spier toch uiteindelijk zo kort worden dat de onderhalsspier niet meer kan ontspannen??? Ik roep maar wat om te proberen om een plaatje te schetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:04

astridh schreef:
En Pipo: volgens mij is het de bedoeling dat het rechterachterbeen in het spoor van het rechtervoorbeen wijst en niet diagonaalsgewijs Verward

Moet inderdaad in het spoor, maar richting buitenvoorbeen, dan plaats ie het eronder, en bij scheve paarden zie je dat het binnenachterbeen van de holle kant naast het binnenvoorbeen geplaatst wordt.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 14:09

Pipo schreef:
[bij scheve paarden zie je dat het binnenachterbeen van de holle kant naast het binnenvoorbeen geplaatst wordt.
[/quote]

Als je de moeite had genomen om het eerste bericht van dit topic te lezen dan had je gezien dat dat daar al staat, ook in een post daarna wordt hier al uitvoerig op ingegaan. En dit is nu net hetgene volgens mij waar iedereen het al over eens is Haha!

Wat het vervolg op het spierenverhaal betreft:ik probeer het voor me zien en vraag me af waar de bovenhalsbespiering vandaan komt. Volgens mij doordat het paard de hals en het hoofd moet dragen (zwaartekracht trekt het omlaag, bovenhalsspier trekt de hals omhoog) dit in tegenstelling tot het paard dat de onderhalsspieren aanspant en de hals als het ware opduwt. Gevoelsmatig hebben we het over 2 dingen maar misschien is dit wetenschappelijk niet zo. Ik zie in de bovenhalsspier een trekkracht en in de onderhalsspier een drukkracht. Voor mijn gevoel kan je bij een spier die op trek wordt belast geen last hebben van korter worden omdat de belasting steeds samengaat met het oprekken.

Maar nu kan ik nog steeds niet de overstap maken naar de ‘lengte’ spieren van de middenhand en de hals. Als een rechtsgebogen paard gevraagd wordt de hals recht te maken doet hij dat dan door de spieren aan de linkerkant aan te trekken en rechts te ontspannen of duwen de spieren aan de rechterkant de hals naar links en moeten juist de spieren aan de linkerzijde ontspannen. Waarschijnlijk ben ik op dit gebied (gelukkig niet op alle gebieden J ) niet zo slim want ondanks jouw uitleg Lovely kan ik hier nog geen antwoord op geven. Maar jij wel natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:21

Door de linkerkant te ontspannen.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 14:35

Lovely schreef:
Door de linkerkant te ontspannen.

alleen links ontspannen, dan veert de hals vanzelf naar links Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:47

Maakt het eigenlijk uit aan welke kant de spieren van je paard nu wel of niet sterkter is?
Als je maar weet dat hij niet recht is en daar dmv oefeningen een oplossing voor probeert te zoeken.

Dan worden "vanzelf" die spieren wel sterker, elatischer, korter of langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:48

Nee, dat niet, maar dat maakt het wel makkelijker en daarom is het noodzakelijk dat de hals links ontspant, daarmee bereik je al een hoop.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:59

Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar spieren kunnen alleen maar samentrekken... oftewel duwen ofzo is gewoon een onmogelijkheid. De bovenhals spieren werken idd voor het omhooghouden tegen de zwaartekracht, de onderhals... eh.... zou je moeten weten waar ze aanhechten. Dat telt eigenlijk ook voor de bovenhals. Pas als je weet waar ze aanhechten kan je zeggen wat ze precies doen. mijn gok is dat de onderhalsspieren het hoofd in de knik 'trekken' en de hals kunnen verlagen, hoewel dat iets is wat de zwaartekracht natuurlijk ook doet...als je de spier bedenkt als een een soort elastiekje dat kan samentrekken, dan zal je het denk ik wel snappen hoe het werkt.
Oftewel zeg een spier die van boven de knie (voorkant en bij de mens dus) tot eronder loopt, die kan samentrekken en dus de knie strekken . Op het moment dat je de knie wil buigen kan die spier dus niet de knie naar buiging drukken, maar heb je spieren aan de achterkant van je bovenbeen (hamstrings) die ervoor zorgen dat je knie buigt.
Zo werkt dat met al je spieren! (dit even ter illustratie van het werken van spieren he Haha! Van rechtrichten weet ik verder niet zo veel dat ik me in deze discussie zo mengen...)
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 29-11-02 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:02

Jacksel, spieren kunnen ook ontspannen, zodat je been weer recht kan worden.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:03

Ontspannen wel, maar dat is geen duwen. Om de knie recht te maken vanuit een gebogen knie, zal je toch echt gebruik moeten maken van of de zwaartekracht, of de strekkers... En een stukje hierboven werd gesproken over het duwen van spieren, daar sloeg mijn reactie dus op...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 15:53

Ik heb op dit moment niet echt tijd om uitgebreid te bokken... maar ik heb toch mijn twijfels een beetje over het een en ander....

Mijn merrie was toen ik haar kocht in feb '99 niet overdreven scheef. Aan rijden ben ik met haar de eerste anderhalf jaar nauwelijks toegekomen, het dier raakte steeds aan hetzelfde (rechter-)achterbeen geblesseerd door factoren van buitenaf (meppende weidegenootjes e.d.).

Zij heeft daardoor zichzelf aangeleerd om dat rechterachterbeen niet te belasten en is daar ontzettend scheef door geworden. Zo erg dat als ze op me af kwam lopen in de wei het leek alsof ze in een komma naar links liep.

Volgens de theorieen die in dit topic staan, zou bij een linksgebogen paard het linkerachterbeen het zwakke been moeten zijn. Bij mijn merrie is dat dus zeker weten NIET het geval....

Ik zal vanavond nog even goed opletten hoe zij precies haar lichaam en benen gebruikt, ook al is het scheefgaan al ontzettend verbeterd, doordat ze nu goed te rijden is en het laatste jaar blessurevrij is gebleven.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:02

Ja maar Mieke dat kan je niet helemaal vergelijken, want dat paard heeft geleerd om te compenseren vanwege bijkomende 'problemen'.

In het verhaal gaan we in principe uit van een normaal 'gezond' paard, dat dus van nature een kleine scheefheid heeft.

En inderdaad spieren kunnen samentrekken of ontspannen....deze twee bewegingen zijn elkaars tegenhanger....als de ene kant samentrekt, moet de andere kant ontspannen of nog een stapje verder.....oprekken.

Het verschil tussen turners en bodybuilders is in grote lijnen dat ze allebei hun spieren trainen en sterker maken, alleen een bodybuilder wil dat de spieren kort en sterk worden en een turner wil dat ze sterk worden maar lang blijven. De laatste zal dan ook veel stretchen....de bodybuilder dus niet!

Een spier kan niet 'duwen'
Neem als voorbeeld simpel je bovenarm:
breng je onderarm naar boven dmv buigen in elleboog, dan zal de biceps samentrekken en de triceps oprekken, omgekeerd als je je arm weer recht maakt trekt de triceps samen en strekt(ontspant) de biceps zich.

En Lov, in principe is de werking van de spieren van een paard en een mens hetzelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:05

Ja Fabienne, in principe is dat wel zo, maar ik denk dat het bewegingsapparaat van paarden toch iets anders in elkaar zit. Daarom denk ik dat je niet zomaar een mens met een paard kan vergelijken waar het gaat om het samenspel van spier(groep)en. Het gaat om het geheel en niet om 1 enkele spier.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:39

De vraag was: hoe ontstaat scheefheid bij het paard. Dus ik vertel hier hoe mijn merrie scheef is geworden, dus het lijkt me toch wel wat met de vraagstelling te maken te hebben.

Best kans dat ze oorspronkelijk rechtsgebogen is geweest, maar door de problemen aan haar rechterachterbeen de scheefheid naar de andere kant is geslagen. Ik weet het niet.

De spaarzame keren dat ik haar gereden heb tussen de blessures door had ik niet echt een makkelijke en moeilijke kant met haar, dus dat durf ik verder ook niet te zeggen.

Als ruiter kun je je paard ook scheef rijden op divers manieren (scheef zitten, verkeerd zadel, eenzijdige training etc.)

Sommige paarden liggen graag op dezelfde kant, worden ze daar misschien scheef van, of heeft dat weer te maken met de natuurlijke scheefheid waardoor een paard graag een bepaalde kant kiest om op te gaan liggen?

Zou een leuk onderzoek zijn! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:42

Mieke, dat van dat liggen op een kant is niet zo'n rare vraag. Paarden zijn ook geneigd (net als mensen op dit punt) om op een bepaalde manier om te kijken, daar kiezen ze ook een kant voor.
Stel je voor je loopt ergens, achter hoor je je naam, je kijkt om om te zien wie het is. De kans is heel groot dat je dat altijd dezelfde kant op doet en dat je je omdraait op je sterkste been.

wendy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:07

kan het nou ook zijn dat een paard meer scheef gaat doodat hij in een dubbelspan loopt. Ik rijd namelijk een fries en die loopt ook dubbelspan, nou heb ik het idee dat zijn toch al slechte kant sindsdien nog slechter geworden is. zou het daaraan kunnen liggen?

Joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:34

Elk paard is van nature natuurlijk scheef. Net als elk mens ook scheef is!
Rechtrichten begint met zelf recht zitten, op twee zitbeenknobbels en evenveel druk op je beugels EN teugels links en rechts. Kijk maar eens naar iemand die voor je rijdt, hoe vaak ze scheef zitten!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:25

Maar hoe zorg je dan dat je weer echt RECHT gaat zitten.

Een scheve ruiter is net als een scheef paard niet in 15 minuten weer recht te krijgen, daar waren we het al over uit.

Dus met andere woorden, we moeten in zo'n geval eerst de ruiter weer recht maken alvorens het op een scheef paard gaat zitten.

ik weet dat ik al jaren scheef zit/ben(ook in de auto zit ik meer op mijn rechterzitbeen dan op de linker.) maar een oplossing heb ik nooit gekregen. Mijn huisarts vertelde me dat door buikspier oefeningen mijn scheefheid weggaat Verward mijn rugklachten werden minder, maar recht? Ik doe ook te eenzijdig werk vertaald in paardrijtaal: te eenzijdige training. Ik denk dus ook dat ik mijn paard scheef gereden heb.

2 span rijden moet ook afgewisseld worden met onder het zadel en vooral enkelspan rijden. Het paard moet leren op eigen benen te lopen. In 2 span hebben ze vaak de neiging te gaan hangen tegen hun metgezel.

intressant topic maar ook wel moeilijk. Knipoog

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:00

Misschien moeten we met z'n allen eerst naar de chiropraktiker van Nimber (zo'n man was het toch?) die zet eerst de ruiter recht en bij haar heeft het goed geholpen begreep ik uit haar berichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:04

Jullie zien een klein dingetje over het hoofd denk ik, namelijk dat wij bewust bezig kunnen zijn met wat we willen veranderen. Als je weet hoe je scheef bent en je wilt er iets aan doen, dan kun je jezelf steeds weer sturen. Dan moet je het paard nog bij brengen en dat vergt weer een leerproces en een verandering die de ruiter op het paard moet overbrengen en dat veel moeilijker.
Overigens zei mijn manueel therapeut altijd dat paardrijden juist iets is waar je sterker en rechter van wordt.

wendy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 22:04

als je van je zelf echt scheef bent kun je ook altijd je zadel zo aan laten passen dat het zadel je dwingt recht te gaan zitten. Een kennis van mij heeft scheve heupen waardoor ze ook altijd scheef zat, ze heeft haar zadel helemaal laten aan passen aan haar en haar paard en het gaat nu super!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:49

Eleonoor schreef:
In mijn ogen is een scheefgaand paard wat rechtuit niet op twee sporen loopt, mijn zijn hoofd kanteld of zijn hals niet recht houdt.

Hoe het ontstaat kan verschillende oorzaken hebben. Volgens mij wordt ongeveer 75% veroorzaakt door beenproblemen. Door een pijntje ergens in een van de benen wordt dat been ontlast waardoor scheeflopen ontstaat. Andere problemen kan zijn ontstaan door een val of ongeluk waardoor de spieren in de rug zijn beschadigd en daardoor scheefstand kan ontstaan.
Mijn paard loopt enigzins scheef omdat hij zijn pijnlijke ondervoetje wil ontlasten. Door zijn scheeflopen maakt hij het eigenlijke probleem in zijn ondervoet erger en naast de rechter belast hij nu ook de linker voet verkeerd. Met als gevolg dat dan pas een lichte bewegingskreupelheid is ontstaan. Terwijl het probleem al eerder was. Had ik beter gereageerd op het scheefgaan, dus mijn training had aangepast (beter gemaakt) had hij waarschijnlijk nu niet kreupel gelopen.....

dit heb ik ook een beetje(gehad)
paard liep rechtsom altijd moeilijker dan linksom, maar toen ineens werd linksom heel lastig en hij ging 'staken' en veel steigeren bij het rijden, hij weigerde te lopen(hij is heel erg lui, denkt hij pijn te hebben vertikt ie het om te lopen als ik alleen ben), ik heb m toen een keer gelongeerd en zag op de linkervolte dat in de draf linksachter een beetje 'haperde'
werd steeds wat erger,werd ook onder t zadel zichtbaar, naar DA geweest, scan van pezen&spieren, veel foto's en veel buigproeven enz, maar t bleef onduidleijk wat de oorzaak was.
heb ost-o-flex gehad van de DA dat voor betere co-ordinatie zorgt in t hele lichaam, ben veel gaan trainen, vwnw en rechtrichten, nu gaat het weer goed!is er onder t zadel alleen met moeilijke nieuwe dingen wat te zien(appuyeren vind ie verschrikkelijk moeilijk)
mn insructeur zegt: met goede training wordt linksachter weer sterker en gaat t steeds beter.

hij heeft waarschijnlijk een van zn 2 achterbenen bezeerd(hij slaat tegen de muur met voeren, is gek in de wei enz) en is toen scheef gaan lopen, zonder kreupel te zijn, uiteindelijk werd hij door t scheef lopen dus wel (licht)kreupel.

dus rechtrichten is het belangrijkste wat er is!