Waratje schreef:De meeste mensen doen grondwerk voordat er iemand op gaat zitten.
Longeren en het paard opvoeden aan de hand en in de omgang doen ik ook. Alleen ik hang er geen parelli-achtige termen aan.
Waratje schreef:Duidelijke uitleg aan het paard voorkomt de meeste verwarring, maar dat hoeft niet als een serie van onbekende hulpen te zijn, dan maak je het paard en ruiter moeilijker dan strikt nodig.
Jij hebt waarschijnlijk 'stem' in mijn rijtje hulpen gemist. Stem gebruik je als hulp ook al bij het longeren. Daardoor is het niet helemaal vreemd. Alleen beenhulp, balans etc. kun je ze gewoon niet leren vanaf de grond. Je hoeft het rijden van een jong paard ook niet ingewikkelder te maken dan het is.
Een paard voorwaarts leren gaan door stem, been, tik achter de kuit is alles wat ze in eerste instantie moeten weten. Pas als ze dat weten kun je alle andere knoppen er op monteren.
Waratje schreef:Ik mis trouwens "houding" in je rijtje hulpen.
Dan heb je misschien niet goed gelezen?
jasmijn78 schreef:Het belangrijkste daarbij is dat je als ruiter onafhankelijk kunt zitten, duidelijk bent en hem niet hindert.
En aan draven denken we nog niet
) gebruikt, geef je daar ook hulpen mee die het paard dus al kent. Dat zijn bekende en begrijpelijke hulpen, die dus door een helper op de grond kunnen worden gegeven om de hulpen van de ruiter te "vertalen".