jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:18

Waratje schreef:
De meeste mensen doen grondwerk voordat er iemand op gaat zitten.

Longeren en het paard opvoeden aan de hand en in de omgang doen ik ook. Alleen ik hang er geen parelli-achtige termen aan.

Waratje schreef:
Duidelijke uitleg aan het paard voorkomt de meeste verwarring, maar dat hoeft niet als een serie van onbekende hulpen te zijn, dan maak je het paard en ruiter moeilijker dan strikt nodig.

Jij hebt waarschijnlijk 'stem' in mijn rijtje hulpen gemist. Stem gebruik je als hulp ook al bij het longeren. Daardoor is het niet helemaal vreemd. Alleen beenhulp, balans etc. kun je ze gewoon niet leren vanaf de grond. Je hoeft het rijden van een jong paard ook niet ingewikkelder te maken dan het is.

Een paard voorwaarts leren gaan door stem, been, tik achter de kuit is alles wat ze in eerste instantie moeten weten. Pas als ze dat weten kun je alle andere knoppen er op monteren.

Waratje schreef:
Ik mis trouwens "houding" in je rijtje hulpen.

Dan heb je misschien niet goed gelezen? Knipoog
jasmijn78 schreef:
Het belangrijkste daarbij is dat je als ruiter onafhankelijk kunt zitten, duidelijk bent en hem niet hindert.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:29

Het is vandaag al stukken beter gegaan!! Haha! En aan draven denken we nog niet Knipoog
Zitten goede bruikbare tips bij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:32

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
De meeste mensen doen grondwerk voordat er iemand op gaat zitten.

Longeren en het paard opvoeden aan de hand en in de omgang doen ik ook. Alleen ik hang er geen parelli-achtige termen aan.

Je hoeft er ook geen parelli-achtige termen aan te geven Haha! Punt is dat als je longeert je meer hulpen geeft dan alleen stemhulp. Je positie ten opzichte van het paard geeft ook aanwijzingen, als je een longeerzweep (of wortelstokje Clown ) gebruikt, geef je daar ook hulpen mee die het paard dus al kent. Dat zijn bekende en begrijpelijke hulpen, die dus door een helper op de grond kunnen worden gegeven om de hulpen van de ruiter te "vertalen".

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
Duidelijke uitleg aan het paard voorkomt de meeste verwarring, maar dat hoeft niet als een serie van onbekende hulpen te zijn, dan maak je het paard en ruiter moeilijker dan strikt nodig.

Jij hebt waarschijnlijk 'stem' in mijn rijtje hulpen gemist. Stem gebruik je als hulp ook al bij het longeren. Daardoor is het niet helemaal vreemd. Alleen beenhulp, balans etc. kun je ze gewoon niet leren vanaf de grond. Je hoeft het rijden van een jong paard ook niet ingewikkelder te maken dan het is.

Klopt, dat moeten ze leren als de ruiter erop zit, maar dat kun je gemakkelijker maken door de vertrouwde hulpen van het longeren/grondwerken erbij te geven.

jasmijn78 schreef:
Een paard voorwaarts leren gaan door stem, been, tik achter de kuit is alles wat ze in eerste instantie moeten weten. Pas als ze dat weten kun je alle andere knoppen er op monteren.

Tja, onze Welsh Cob heeft die tik dus nog nooit gehad en hij is met heel licht been te rijden. Ik zie dus geen enkele reden om met een zweep in te rijden.

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
Ik mis trouwens "houding" in je rijtje hulpen.

Dan heb je misschien niet goed gelezen? Knipoog
jasmijn78 schreef:
Het belangrijkste daarbij is dat je als ruiter onafhankelijk kunt zitten, duidelijk bent en hem niet hindert.

Het gaat mij niet om het al dan niet hinderen van het paard, maar om de aanwijzing "voorwaarts" die je met je houding maakt.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:58

Het is zeker heel erg belangrijk dat je je houding ten opzichte van het paard duidelijk te maken. . wel gaaf dat het al beter gaat met je paardje :d
Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van mijn jonge paard. . . hou er goed rekening mee dat je niet te snel gaat voor je paard. Dan kan je beter even terug naar de basis dan je paard te overbelasten. Veel succes verder.

p.s. Ik ben helemaal geen voorstander van de zweep en vin het ook niet nodig om die te gebruiken bij het inrijden van jonge paarden. Dit is niet het eerst paard dat ik ingereden heb en heb nog nooit de zweep gebruikt. Natuurlijk moet je duidelijk zijn met je hulpen, maar om dan meteen een zweep te pakken zou ik zelf niet doen. Mijn mening is dan dat het paard je gewoon nog niet helemaal begrijpt en het dus nog onduidelijk is wat je van hem verwacht. Het paard balans aanleren kan je zeker wel al met grondwerk doen. Tuurlijk is het gewicht van een ruiter op zijn rug anders dan wanneer je hem balans aan leert doormiddel van grondwerk.

Nog even een vraagje aan jou Knollboll. . . heb je wel eerst gehangen op je paard en iemand met hem aan de hand laten stappen?!

Succes verder met je jonge paardje Haha!

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:23

Askor_Djarne schreef:
Het is zeker heel erg belangrijk dat je je houding ten opzichte van het paard duidelijk te maken. . wel gaaf dat het al beter gaat met je paardje :d
Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van mijn jonge paard. . . hou er goed rekening mee dat je niet te snel gaat voor je paard. Dan kan je beter even terug naar de basis dan je paard te overbelasten. Veel succes verder.

p.s. Ik ben helemaal geen voorstander van de zweep en vin het ook niet nodig om die te gebruiken bij het inrijden van jonge paarden. Dit is niet het eerst paard dat ik ingereden heb en heb nog nooit de zweep gebruikt. Natuurlijk moet je duidelijk zijn met je hulpen, maar om dan meteen een zweep te pakken zou ik zelf niet doen. Mijn mening is dan dat het paard je gewoon nog niet helemaal begrijpt en het dus nog onduidelijk is wat je van hem verwacht. Het paard balans aanleren kan je zeker wel al met grondwerk doen. Tuurlijk is het gewicht van een ruiter op zijn rug anders dan wanneer je hem balans aan leert doormiddel van grondwerk.

Nog even een vraagje aan jou Knollboll. . . heb je wel eerst gehangen op je paard en iemand met hem aan de hand laten stappen?!

Succes verder met je jonge paardje Haha!

Ja hoor, heb natuurlijk eerst gehangen (eerst stilstaand en daarna stukjes stappend hangen)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:10

back to basic, even het paard weer aan de longe. dan zelf erop en zorg dan dat iemand hem aan de longe naar voren houd. hiermee bedoel ik niet afranselen met de zweep maar gewoon zorgen dat die leert snappen wat jij bedoelt, wees dan heel erg duidelijk in je hulpen, been, niet? een keer naar voren drijven met de longeerzweep. en zo bouw je dit op. verder van voren niet aan zitten, laat hem eerst maar eens lopen. en trugkomen op je zit en houding..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:18

Navidad schreef:
back to basic, even het paard weer aan de longe. dan zelf erop en zorg dan dat iemand hem aan de longe naar voren houd. hiermee bedoel ik niet afranselen met de zweep maar gewoon zorgen dat die leert snappen wat jij bedoelt, wees dan heel erg duidelijk in je hulpen, been, niet? een keer naar voren drijven met de longeerzweep. en zo bouw je dit op. verder van voren niet aan zitten, laat hem eerst maar eens lopen. en trugkomen op je zit en houding..

daar zou ik mee oppassen, op een jong paard moet je zo stil mogelijk zitten en zeker niet gaan knoeien met je zithulp, voor je het weet schieten ze onder je vandaan. Eerst juist terug laten komen op je stemhulp.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:29

Storm76 schreef:
Navidad schreef:

daar zou ik mee oppassen, op een jong paard moet je zo stil mogelijk zitten en zeker niet gaan knoeien met je zithulp, voor je het weet schieten ze onder je vandaan. Eerst juist terug laten komen op je stemhulp.

Dan zul je de juiste zithulp niet hebben gegeven Clown
Ik ben het wel eens met Navidad, eerst leren te lopen en van die voorkant afblijven. En stilzitten? Niet teveel, want ze moeten leren dat je daar bent en hoe ze om kunnen gaan met een bewegend object op hun rug. Dat stimuleert de balans. Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:36

Hoor gelukkig dat het al wat beter gaat na de tips die je gekregen hebt.
Mijn paard had in het begin ook deze zogenoemde blokkades.
En af en toe gebeurt het nogsteeds, het is een soort van onzekerheid omdat ze in een korte periode ineens zoveel te verwerken krijgen.
Gelukkig reageert ze tegenwoordig gewoon op de beenhulp dus is ze wat sneller over de blokkade heen.
Mijn trainer zei dat ik een beetje moest helpen met de zit en dat hielp, let wel dit was heel in het begin.
Heel belangrijk is dat je oppast dat je paard niet achteruit gaat lopen, want dit krijg je er dan weer moeilijk uit.
Veel succes verder met verder inrijden toegewenst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:28

Wie heeft wel eens gehad dat een jong paard (3 jaar, zadeltje al eens opgehad, maar natuurlijk niemand er op nog, hoofdstelletje met bitje al eens in gehad om te wennen, etc.) dat eerst drie keer gelongeerd was door de beleerder, zonder iemand er op, bij het opstijgen van die man ineens BAM door de knieeen gaat en zich als een blok laat vallen? Been van beleerder er half onder, gelukkig gee ongelukken, want helper die longe vasthield joeg 'm met de zweep gauw weer overeind. Noit meer gedaan, trouwens, maar wat WAS dat?

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:00

Heeft hij alles aan de longeerlijn onder de knie? Zo niet, ga dat eerst voor elkaar krijgen, dat is de basis.. Je kan hem dan op je stem vooruit laten gaan..
Lukt het nog niet en gaat hij weer stilstaan kun je proberen om hem naar links of rechts te sturen, vaak komen ze dan ook in beweging.. Maar eerst die longe!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:04

terpentijn schreef:
Wie heeft wel eens gehad dat een jong paard (3 jaar, zadeltje al eens opgehad, maar natuurlijk niemand er op nog, hoofdstelletje met bitje al eens in gehad om te wennen, etc.) dat eerst drie keer gelongeerd was door de beleerder, zonder iemand er op, bij het opstijgen van die man ineens BAM door de knieeen gaat en zich als een blok laat vallen? Been van beleerder er half onder, gelukkig gee ongelukken, want helper die longe vasthield joeg 'm met de zweep gauw weer overeind. Noit meer gedaan, trouwens, maar wat WAS dat?

Jonge paarden geven een reactie die zij in eerste instantie logisch vinden. Deze had waarschijnlijk het idee dat hij met de druk mee moest geven en dus naar beneden moest Haha!
Jonge paarden snappen niet wat je vraagt en doet en doen hun best om daar een passende reactie op te geven. Als je het paard duidelijk kunt maken dat die keuze niet de bedoeling was (hebben jullie gedaan), zullen de meeste paarden dan kijken wat er WEL de bedoeling was. Bestraf ze niet voor zo'n foute keuze, maak alleen duidelijk dat het een foute keuze was. Als je ze bestraft loop je het risico dat ze helemaal stoppen met zoeken wat je nou wel wilt en dan wordt het vervelend inrijden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:13

Storm76 schreef:

ik ben van mening dat de begeleiding van een ruiter, beleerder met de zit gaat, stem kan je altijd gebruiken maar als je geen reacktie op stap krijgt ja dan sta je daar ook maar schaapachtig te kijken en ook een jong paard moet je voorwaarts houden en als de beleerder dat zo niet een twee drie onder de knie heeft, moet er een derde bij te pas komen. Verder, wat betrefd de verdere zithulpen, een paard moet standaart trug komen op je zit. en niet op je hand.