Jong paard beleren, bandages of pijpkousen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 03:51

Mijn paard komt zijn stal eigenlijk niet uit zonder bescherming, beetje rare tic misschien. Voor heeft hij het model 'eskadron' maar dan van Kentaur, met een zachte ademende binnenkant die dus geen kans geeft op oververhitting. Achter heeft hij of strijklappen die iets hoger zijn of pijpkousen die vooral de binnenkant van het been beschermen, vooral met losgooien en longeren dan vliegen die hoeven vooral nog wel eens wat de hoogte in. Tegenwoordig ook maar weer springschoenen om, vanwege zijn ijzers.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:19

Dit zijn die legwraps een soort kruisiing tussen bandages en peesbeschermers. Zien er zo nog niet zo verkeerd uit:
Afbeelding

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:58

Grib ze zien er niet uit of ze een flinke klap van een be-ijzerde voet op kunnen vangen volgens mij. Bij een goede peesbeschermer zit dat harde gedeelt er juist op om te beschermen tegen dat soort klappen als ze zich eens per ongeluk aantikken. Hihi de legwraps lijken me eigenlijk een soort bandages voor luie mensen Haha!:D:D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:23

Tja, ik heb tot nu toe altijd zonder peesbeschermers ingereden. Gewoon omdat de mensen ze zelf niet hadden. Een enkele keer heb ik van die slappe neopreen pijpkousen gebruikt. Ik heb niet zelf alles, tenminste niet in alle maten. Een pony kun je geen maat full omdoen.
Maar nu ben ik met een paard bezig, en deze mensen hebben het wel, en dus gebruik ik het ook. Ik heb er geen problemen mee om ze wel te gebruiken. Sommige paarden zijn van die slungels met inrijden, gewoon onbevangen, geen idee waar ze de hoeven neerzetten. Ik gebruik GEwoon normale peesbeschermers. Bandages begin ik niet aan, ondingen, ik heb ze volgens mij allemal verkocht nu.
Ik gebruik dus of pijpkousen van kieffer (die zijn wit en zie je dus beter in het donker) of peesbeschermers van BR.
Achter niets om.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:51

Keuze voor beschermers moet zijn dat je op let dat het de pezen aan de achterzijde en binnenzijde goed beschermd voor een tik van buitenaf. Daarbij moet de binnenkant zo zijn dat er geen schuurplekken kunnen ontstaan. Zelf had ik goede ervaringen met Eskadron, maar bij mijn paard veroorzaakt dat schuurplekken. Nu heb ik N.E.W. en dat bevalt mij perfect. Ik heb nu nog eskadrons voor achter, maar daar ontstaan ook weer schuurplekken dus ben ik aan het sparen voor N.E.W. voor achter.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:54

fabienne schreef:
Hihi de legwraps lijken me eigenlijk een soort bandages voor luie mensen Haha!:D:D

Hahahah dus een uitkomst voor mensen zoals mij!
ik zie hier toch wel veel voordelen in in tegenstelling met bandages deze doe je ten eerste sneller om. Kunt ze makkelijker shcoon maken, kunt ze niet zo snel verkeerd om doen en ze zien er ook nog wel leuk uit. Maar idd zijn gewone peesbeschermers het beste ik heb gewoon die dingenv an eskadron en heb ze al een jaar of 4 en ze zien er nog prima uit dat kan ik overigens niet zeggen van die replica dingen.
Dus voor mij zijn die eskardon dingen veruit de beste.
Makkelijk sterk goed schoon te houden biedeen een goede bescherming en zien er ook nog eens mooi uit.

Alleen wat ik me afvraag nu zijn er van die dingen met gel tec of zoiets merken mensen daar nu verschil in/??

suppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:34

Ik heb zelf ook een jonge pony maar ik doe niks om z'n benen alleen met springen doe ik peesbeschermers om. maar als hij z'n benen open haalt is het een uitzondering om elke dag peesjes om te doen.dit is mijn mening, je moet doen wat je zelf het beste vind al jij graag bandages om doet moet je het zelf weten maar ik ben geen voorstander van bandages.

-xxx- suppie.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:53

GribaldiFAN schreef:
Alleen wat ik me afvraag nu zijn er van die dingen met gel tec of zoiets merken mensen daar nu verschil in/??

Eerlijk gezegd vind ik dat soort spul veel te duur om zomaar uit te proberen. Mijn instructrice, die al jaaaaaren in ruitersportzaken werkt (eerst Olympia in Arnhem, tegenwoordig bij Hyposport in Wijchen) en die dus volledig thuis is in al deze materialen, rijdt haar eigen paarden ook op gewone peesbeschermers!!!!! Deze gaan ook in de wei om bij haar!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:11

fabienne schreef:
Geen bandages, daar heb je niks aan, is alleen maar voor het mooie!
Een paar goede peesbeschermers voor en strijklappen/pijpkousen achter beiden meer bescherming.

Bandages geven geen steun, zo'n stukje stof vangt heus geen 500 kilo paard op! Het enige wat je ermee bereikt is dat de elasticiteit van je weefsels vermindert, en dan heb je na een paar jaar van die voze benen, zoals je bij heel veel dressuurpaarden ziet!

Ook peesbeschermers en pijpkousen geven verder geen steun, maar beschermen puur het zichzelf aantikken of strijken.

Het paard heeft ook geen steun in die zin nodig, zinvoller is een goede trainingsopbouw.

Waar ik wel voorstander van ben is vaak de onderbenen lekker met een koude straal afspuiten na het rijden. Dat stimuleert de bloedsomloop, en daar krijgen ze hard beenwerk van.

Helemaal mee eens !