Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Re: Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:01

Ik ben misschien te voorzichtig met hem, gewoon omdat hij mij dierbaar is en ik niet wil dat hij met blessures komt te lopen omdat hij onderuit gaat.

Op de manege is de regel dat je hem een kwartier los mag gooien en hij kan niet een uur in de bak staan omdat andere mensen ook gebruik willen maken van deze bak. We hebben geen paddock, wel een stukje land. Ik ga vandaag vragen of hij op het land kan staan voor een paar uurtjes, zodat hij wat meer bewegingsvrijheid heeft.

Ik snap jullie punt, maar ikzelf zoek ook naar oplossingen die helaas beperkt worden omdat ik met regels te maken heb. Ik houd jullie op de hoogte!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:02

De mijne staat 16 uur per dag buiten en krijgt ook minder gevoerd, maar ik zie geen enkel verschil, meneer is schrikachtig, rennerig/kijkerig en normaal stappen gaat alleen op de harde weg, zodra hij zand voelt is het gedaan met de rust.
Ik neem het maar voor lief, er is weinig aan te doen, zelf rustig blijven is gebleken dat dat werkt en veel met stemhulpen werken, dan kalmeert hij enigzins.
Het zal vast aan het type paard liggen hoe ze reageren,zal blij zijn als het Maart wordt, kan ik ook weer es in een normaal tempo een wedstrijd rijden...........

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:07

Krijgt hij gewoon brok van je manege uit?
Want anders kun je eens cavalor pianissimo uitproberen.
Voor paarden die het rustiger aan moeten doen Lachen

Ik ben het er iig mee eens dat hij meer bewegingvrijheid nodig heeft en minder brok.
Als je hem losggooit op begin, doe dananders even peeskappen om als je zo bang bent voor blesures en longeer hem van tevoren eventjes, als hij dan eenmaal vaker buiten komt kun je de peesjes aflaten.
Ben niet voor peeskappen om op de wei Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:09

Tja in de herhaling zeg ik ook:
-minder krachtvoer
-meer ruwvoer om verveling op stal tegen te gaan
-en MEER naar buiten. Wanneer dat op deze locatie niet kan/ mag, moet je misschien uitkijken naar een plek waar dat wel kan. Als je veel om hem geeft en zuinig op hem bent zal hij je dankbaar zijn wanneer je een plek voor hem vind waar hij buiten lekker een fors aantal uren paard kan zijn met z'n vriendjes om zich heen....

Veel succes!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:14

simodi schreef:
Bezig zijn betekent echter niet dat hij ook al die tijd lekker lol heeft! Ik weet niet hoe oud je paard is, maar zeker als ie nog jong is heeft ie het dagelijks nodig om lekker even op zichzelf te lopen, liefst los en anders aan de longe als alternatief. Poetsen en rijden is op zich wel lekker, maar is voor je paard natuurlijk geen vrijheid om eens even lekker de benen te strekken en gek te doen.

Je moet de afweging maken dat jou iets overkomt omdat je op een te fris paard moet blijven zitten of dat hij misschien eens uitglijdt maar wel zijn ei kwijt kan. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging, maar wij kiezen er in zo;n geval toch voor om een (klein) risico te nemen en het paard dan wel los te laten (na eerst een poosje aan de hand warm stappen, dus niet koud uit zijn box) of te longeren aan het halster.

Wat anderen ook schrijven: juist als je dit regelmatig (dagelijks) doet zal je paard ook lang zo gek niet zijn want dan is hij er aan gewend.

Succes hoor!

Mee eens, en nog een toevoeging: het is niet alleen een afweging tussen eigen veiligheid en veiligheid paard, maar het PLEZIER van je paard telt toch ook, of heb ik het mis? En wat is prettiger voor een bewegingsdier als een paard om lekker LOS te lopen en te kunnen springen etc.? Dat wil je hem toch niet ontnemen omdat je bang bent dat hij zich misschien blesseert?
Hoe vaker los, hoe rustiger hij zal worden, probeer maar!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:10

Eerst maar eens minder biks gaan geven.
Hoewel, het helpt niet bij alle paarden, mijn paard krijgt 's ochtens 1/2 kilo en 's avonds 1/2 kilo, 's avonds hooi en 's ochtends nog wat er bij, overdag naar buiten, en toch blijft ze lekker druk:D, Maar ik vind het niet erg.. natuurlijk wil ik soms ook wel eens lekker rustig rijden, maar ja, wat wil je nou met dit weer?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:58

even losgooien voor het rijden en uitmesten...
of even aan de longe

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:01

Mischien kun je eerst even losgooien of longeren? en dan rustig aanopbouwen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:03

blijven stappen totdat hij zich rustig en ontspannen gedraagt, ik zou er niet in mee gaan, desnoods een uur stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:07

Moet je toch niet bij elk paard gaan proberen Lachen

Of je moet doodwensen hebben, dat kan ook Tong uitsteken Clown

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:17

haha, ik heb geen doodwensen, ik meen het echt, eerst rustig en ontspannen stappen dan pas verder.
Bij losgooien of longeren loop je ook het risico op blessures als ze uit hun pantie gaan, paard zal toch rustig moeten opwarmen.
Beetje opvoeden en je voer aanpassen als dit dagelijks voorkomt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:18

Ik zou hem eerst longeren tot de meeste gekkigheid eruit is en daarna gaan rijden.
Eventueel kun je hem na het rijden nog even losgooien, dan is hij zijn meeste energie wel kwijt en doet ie vast niet meer zo gek. Maar dan kan hij toch even lekker los lopen en rollen e.d. En dan heb je grote kans dat hij de volgende dag een stuk kalmer is en dat hij dan misschien gelijk even los kan op de wei of bak.
En ik zou hem ook niet meer dan 1,5 kilo biks geven en meer ruwvoer zodat hij wat te doen heeft.

Veel succes ermee, hopelijk komt er een oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:19

Bij hete paarden heeft dat niks met opvoeden te maken.
Daar kun je stappen, maar dat wordt als ze veel energie hebben trepelen, dan hou je ze tegen dan wordt het stuiteren en drammen en mogen ze dan nog niet sta je wel overeind Lachen

Die kun je beter met beleid losdraven dan Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:20

aisie schreef:
En dan heb je grote kans dat hij de volgende dag een stuk kalmer is en dat hij dan misschien gelijk even los kan op de wei of bak.

Het is toch eigenlijk idioot dat een paard niet in de wei zou kunnen? Mensen toch, daar is een paard toch voor gemaakt?!

(Aisie, ik bedoel dit niet aanvallend naar jou persoonlijk, maar meer in het algemeen, omdat veel mensen blijkbaar menen dat een paard niet zomaar in de wei kan.)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:23

VeerenAshley schreef:
aisie schreef:
En dan heb je grote kans dat hij de volgende dag een stuk kalmer is en dat hij dan misschien gelijk even los kan op de wei of bak.

Het is toch eigenlijk idioot dat een paard niet in de wei zou kunnen? Mensen toch, daar is een paard toch voor gemaakt?!

(Aisie, ik bedoel dit niet aanvallend naar jou persoonlijk, maar meer in het algemeen, omdat veel mensen blijkbaar menen dat een paard niet zomaar in de wei kan.)

Ik heb mijn paarden altijd op de wei hoor, gewoon elke ochtend zo vanuit de stal. Maar de TS is bang dat haar paard blessures oploopt en vandaar dat ik deze tip gaf. Bloos Als hij zijn energie kwijt is moet het naar mijns inziens geen enkel probleem opleveren dat hij op de wei komt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:29

aisie schreef:
Ik heb mijn paarden altijd op de wei hoor, gewoon elke ochtend zo vanuit de stal. Maar de TS is bang dat haar paard blessures oploopt en vandaar dat ik deze tip gaf. Bloos Als hij zijn energie kwijt is moet het naar mijns inziens geen enkel probleem opleveren dat hij op de wei komt.

Gelukkig, ik dacht ook wel dat je het zo bedoelde. Dan zijn wij het helemaal eens.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:56

AaronYve schreef:
Want anders kun je eens cavalor pianissimo uitproberen.

Mijn paard is een stuk rustiger nu ik hem dit voer. Lachen

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:23

ik rijd ook 'n jonge pony, ik laat maar meestal eerst even 'slingeren'aan de longeer lijn dat scheelt echt heel veel!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:18

Heeft denk ik met de kou te maken. Veel paarden zijn dan druk. Mijn 24jarige ruin, was met vrieskou bijna niet te rijden. Dus met leeftijd heeft het niet te maken. Geen zorgen, over enkele dagen is het wel weer warmer in Nederland, dan komt de rust vanzelf terug.

Er zijn veel topics over drukke paarden nu.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:35

Jeetje waarom krijgt dat paard 3 kilo krachtvoer?! Best logisch dat hij zoveel energie heeft, hij word ook bomvol met energie gepropt en kan dat alleen kwijt tijdens dat uurtje rijden lees ik...

De helft volstaat echt prima, want L2/M1 niveau dressuur is echt niet zo inspannend dat ze daar zoveel krachtvoer voor moeten hebben. Beter is om meer hooi/kuilgras te geven. Daar warmt het paard ook zijn lichaam mee op, verteren duurt langer, dus het "kacheltje" brand Knipoog

Als je je paard uit stal haalt zou ik eerst 10 minuten aan de hand stappen en dan losgooien of longeren voor het rijden. Even de gekkigheid eruit. En na het rijden nog lekker het land op als hij afgekoeld is van het rijden.

Zodra je hem vaker het land op hebt zal hij ook voor het rijden het land op kunnen zonder risico op al te veel gekkigheid, omdat hij dan gewend is om lekker daar te lopen elke dag voor een tijdje. Mits je wel een stuk minder krachtvoer geeft...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:17

Biks halveren en het ruwvoer verdubbelen.
Maar het is erg lastig wanneer je op een manege staat.

Ik gaf gister ook de tip maar eens bij mij op stal want ja daar zijn ze ook wel een beetje druk. De paddock is ook bevroren en de uitloop stal ook dus ze kunnen hun energie gewoon niet kwijt.
Bij ons is de bak nog wel goed en ik laat ze iedere dag even rennen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:46

Medebokkers, niet iedereen is gezegend met vrije dagen, 2 hectaren aan huis en een gemakkelijk paard. Probeer daar rekening mee te houden en niet te doen alsof ik Ticho het PLEZIER van het paard zijn niet gun, in tegendeel!

Voer gaat terug naar 3/4 kilo per voerbeurt.
Laatst bijgewerkt door elady op 20-12-07 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:56

Nog even mijn uitleg over het losgooien.

Er ligt een nieuwe bodem in de losgooibaan en de onderlaag is klei. Aangezien de bovenstelaag nog los ligt, komt de kleilaag boven en wordt het spekglad. Ticho maakt rare sprongen en is de vorige keer hard onderuit gegaan. Liep daarna niet helemaal rad en daarom ben ik wat huiveriger geworden hiermee. Vandaag voor het eerst sinds die val weer losgeweest en is niet op zijn plaat gegaan, maar scheelde niet veel. Hij gaat altijd vierkant in de beschermers met losgooien!

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat hij lekker zijn beweging heeft, maar wil wel dat hij er zonder kleerscheuren vanaf komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:58

Is het gelukt om hem op wei te krijgen een paar uurtjes per dag? Lachen

Ik zou het voer langzaamaan nog wat verder terugbrengen, tot uiteindelijk een derde per keer. Een kilo per dag is zeker genoeg.
Verder zou ik vragen of ze hooi kunnen voeren in plaats van kuil, en dan zeker 3 keer per dag 2 of 3 kilo. In kuil zitten veel suikers, dus veel energie, maar oud hooi is heel voedingsarm, ze worden er niet dik van en krijgen niet te veel energie Lachen
Verder zou ik gewoon voor het rijden even een kwartiertje longeren, op onze vorige stal stonden genoeg mensen die hun paard een kwartier lang lieten galopperen, totdat de staart niet meer rechtop stond en dan was het goed Tong uitsteken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:04

elady schreef:
Medebokkers, niet iedereen is gezegend met vrije dagen, 2 hectaren aan huis en een gemakkelijk paard. Probeer daar rekening mee te houden en niet te doen alsof ik Ticho het PLEZIER van het paard zijn niet gun, in tegendeel!

Voer gaat terug naar 3/4 kilo per voerbeurt.

Helaas heb ik het óók niet zo goed voor elkaar dat ik m'n pony aan huis heb, en mijn pony is zeker ook geen dooie diender (dienster), maar door de nodige concessies te doen, staat ze wel hherlijk buiten.
Als je écht wil, kun je volgens mij best wel een oplossing vinden waardoor je paard wél vaker buiten komt, zodat hij én minder maf is en jij je minder zorgen hoeft te maken, én hij een plezieriger (en gezonder!) leven heeft.

Heel verstandig van die voermindering trouwens! Zal vast al een stuk schelen.