straffen voor wijgering?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bterlaan

Re: straffen voor wijgering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:06

Correct taalgebruik is nooit off topic in een forum, waar tenslotte alle communicatie per taal gaat. Maar ik vond het eigenlijk gewoon een aardig grapje, gezien de naam. Is toch niet zo erg?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:07

runningkawa schreef:
Als een paard vies stopt terwijl dat niet nodig was kan hij van mij toch ook een paar rake klappen verwachten.

Jammer dat ik geen filmpje heb van mijn M parcour van afgelopen weekend. Toen kreeg mijn paard dus ook een paar rake klappen. Gewoon smerig stoppen, terwijl het gewoon paste en ik ook voldoende tempo had dat ie nog door kon ook als het ietsje minder pastte.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:49

Jana_en_Ik schreef:
Liseef schreef:
De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.

Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.

In principe hebben wij mensen nog altijd voor het paard bedacht dat hij moet gaan springen, dus als het beest het echt niet moet en zich overvraagt voelt kan ik me voorstellen dat hij niet wilt springen. Logisch dat ze eronderuit proberen te komen, niet perse onder werk uitkomen, maar gewoon omdat het teveel is. Daarnaast vind ik dat er nog steeds verschil is tussen een paard doordrijven voor een hindernis en een extra tikje meegeven voor de sprong en het afstraffen zoals je ruiters vaak ziet doen waarbij ze doelloos voor de hindernis de zweep erover halen. Dit heeft voor het paard ook niets meer te maken met de focus leggen op over de hindernis gaan, maar gewoon met afranselen terwijl het paard allang niet meer begrijpt waarvoor...

Ehm... Wie had hier het over een paard overvragen? Door een hindernis te nemen die niet te hoog voor ze is, overvraag je ze niet hoor... Gestoord En wie heeft het over je paard dan afranselen? Ik niet, jij. Ik heb die woorden niet getypt, moge dat even duidelijk zijn Lachen Ik weet niet of het zo bedoeld is hoor, maar maak wat ik zeg niet anders dan hoe ik het gezegd heb Lachen

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:58

Wanneer mijn paard smerig weigert,is het ook smerig. Ze zet af en dan draait ze 90 graden opzij en rent dan gewoon door. Ze krijgt dan ook wel een ferme tik hoor. Wanneer ze door mijn fout niet goed uitkomt zal ze toch nog springen en dan beloon ik ze ook. Tijdens een percour na elke sprong zeg ik braaf en wrijf over haar nek (ja,ik weet dat ze het niet voelt Knipoog).
Voor de sprong als ze twijfelt geef ik soms een beetje meer been of een tikje,of ik roep voor de sprong UP of OP ipv een tikje te geven. Bij haar werkt dit even efficiënt. Waarom dan een tikje geven...

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:41

als een paard stopt omdat de ruiter niet goed rijd of een andere goede reden dan kan ik het snappen, maar soms heb je van die knollies die gewoon lui zijn en die mag je daar best wel eens op wijzen anders gan ze alleen maar meer weigeren lijkt me.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:49

Het ligt er helemaal aan hoe de weigering is.. Het is vaak een ruiterfout en dan is straffen niet netjes (bij een echte butafstand doen de ruiters dan vaak ook niks en rijden gewoon opnieuw aan). Als je paard een echte stopper is dan mag hij gestraft worden.
De basis van goed paardrijden is nog steeds belonen als het goed gaat (dit heeft uiteraard de overhand) en straffen als het paard niet meewerkt.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:11

Als mijn paard weigert geef ik hem geen tikje ofzo.
Ik doe de sprong opnieuw, ik moedig haar aan door bijv HUP of KOMOP SIETSKE te zeggen en net voor de sprong nog ff been geven.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:18

Als het (ervaren)paard weigerd puur om het niet willen kan hij van mij ook wel wat verwachten hoor!
Als het (onervaren) paard weigerd omdat hij iets eng vind, of het een fout is van mij/ruiter, dan niet!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:17

Als mijn pony weigert, is dat vaak omdat ik niet zelfverzekerd genoeg aanrijd, het zou dan niet reeël zijn om haar daarop af te straffen. Ik rij dan ook niet eerder weer aan totdat ik zeker weet dat ik haar genoeg vertrouwen kan geven om toch te springen.
Mocht ze echt vuil en zonder reden gaan stoppen, kan ze van mij ook wel een tik verwachten, maar dan moet ik wel zeker weten dat het niet mijn eigen schuld is, door bijvoorbeeld te scheef of te snel aanrijden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:42

Liseef schreef:
De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.

Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.

Jana_en_ik schreef:
In principe hebben wij mensen nog altijd voor het paard bedacht dat hij moet gaan springen, dus als het beest het echt niet moet en zich overvraagt voelt kan ik me voorstellen dat hij niet wilt springen. Logisch dat ze eronderuit proberen te komen, niet perse onder werk uitkomen, maar gewoon omdat het teveel is. Daarnaast vind ik dat er nog steeds verschil is tussen een paard doordrijven voor een hindernis en een extra tikje meegeven voor de sprong en het afstraffen zoals je ruiters vaak ziet doen waarbij ze doelloos voor de hindernis de zweep erover halen. Dit heeft voor het paard ook niets meer te maken met de focus leggen op over de hindernis gaan, maar gewoon met afranselen terwijl het paard allang niet meer begrijpt waarvoor...

liseef schreef:
Ehm... Wie had hier het over een paard overvragen? Door een hindernis te nemen die niet te hoog voor ze is, overvraag je ze niet hoor... Gestoord En wie heeft het over je paard dan afranselen? Ik niet, jij. Ik heb die woorden niet getypt, moge dat even duidelijk zijn Lachen Ik weet niet of het zo bedoeld is hoor, maar maak wat ik zeg niet anders dan hoe ik het gezegd heb Lachen

Wat ik gewoon algemeen bedoel te zeggen, naar aanleiding van het dikgedrukte stuk (en niet als persoonlijke aanval), is dat het, naar mijn mening, nog altijd door de mens/ruiter wordt bepaald dat een paard moet springen en de mening van een paard kan hierin (duh) niet worden gevraagd. Ik zeg niet dat er geen paarden zijn die wel doodgraag springen, maar ik ben van mening dat je bij paarden die regelmatig weigeren, balkjes afslaan, slecht uitkomen misschien toch eens moet gaan nadenken of het dier niet overvraagt wordt. Het paard kan immers niet mondeling naar zijn ruiter communiceren dat iets hem niet goed lukt of dat ie iets niet wilt (klinkt misschien heel penny). Misschien lukt 90cm prima, maar vindt het dier 120cm toch echt te veel van het goede en dan beginnen de weigeringen, want praten kan het niet. Daarom vind ik het afstraffen (en ja helaas ook vaak zat afranselen in mijn ogen) totaal ongepast. Dat zijn vaak (niet altijd) gewoon pure frustratie uitingen van de ruiter heb ik het idee, die pas op de laatste plaats eens gaan bedenken hoe het paard er over zou kunnen denken. Dan is er natuurlijk ook nog een verschil tussen een tik en 10keer flink erop los slaan. Ik geloof best dat er loeders tussen zitten, maar ik denk wel dat een paard al heel snel voor loeder wordt uitgemaakt eerder door frustratie van de ruiter. Ik zou eerder wat steviger opnieuw aanrijden met een extra schoudertikje ter stimulans en beloning achteraf, dan het paard na de weigering afstraffen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:52

Vaak ligt het probleem bij de ruiter zelf, het is dan onnodig en stom als je daarvoor het paard gaat straffen, dan heb je juist meer kans dat hij niet meer over de hindernis heen gaat, omdat die er niets meer van begrijpt. Gewoon na een weigering gelijk opnieuw aanrijden en springen.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:41

het is zoals de meeste al aangeven op de juiste en goede manier belonen misschien in het begin een beetje over de top gaan met belonen en alleen straffen als het terecht is, maar ja dat is makkelijk gezegt, bij kinderen opvoeden hoort het ook zo, en dat lukt met mijn kindere ook niet altijd,

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:55

Nou sprong ik nooit heel vaak, maar als mijn pony weigerde strafte ik haar niet. Ik ging terug en probeerde het opnieuw.
Af en toe was ik ook wel wat angstig dus het lag hier zeker weten echt aan mij!

flyerdonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:04

ik denk dat het eraan ligt of de ruiter het fout doet of het paard
xx

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:59

BrittKitt schreef:
Ruiters maskeren graag hun eigen fout door het paard te straffen en zo 'te laten zien' dat het de schuld was van het paard Lachen
Soms geef ik m ook wel een extra tikje net voor de sprong om hem dat zetje bij te geven.

Precies, en een lichte stem hulp erbij Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:21

Ik vind dat het ligt aan de situatie. Als jij een krappe bocht maakt die totaal niet uitkomt en je paard dan weigert is het je eigen schuld ja. Maar als je netjes komt aangereden en goede hulpen geeft en dan nog weigert, mag je best even streng zijn en zorgen dat hij wél gaat.
Ligt aan de situatie vind ik.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:02

ik niet ligt eraan.
mijn paard komt soms te dicht op de hindernis gewoon mijn fout
nja kan hij ook niks aan doen hij wilt zijn benen niet breken
soms heeft hij geen zin maar dat verschil merk je snel dan is het met een tikje wel over:P

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:20

Het ligt er ook aan of het paard weigert omdat hij het echt vertikt om er over heen te springen omdat hij er gewoon geen zin in heeft en of hij er niet over springt omdat hij bang is. Je moet gewoon er voor neer zetten en blijven proberen alleen je moet niet omdraaien en niet meer proberen.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:50

De fout ligt idd bijna altijd bij de ruiter, maar in het parcour zitten de meesten zo gestresst bezig dat als hun paard stopt,
ze zich eigenlijk gewoon afreageren op hun paard..
Had ik bij mn 1ste pony ook, kwam ik jammergenoeg pas achter nadat ie weg was, maar het was ook een pony die heel gemeen kon stoppen,
met zn kop tussen zn knieen ... Bij mn paard heb ik dat grotendeels afgeleerd, zij stopt ook niet zo gemakkelijk, en als ze dan wel stopt, ben ik me ook veel bewuster van wat er fout is gegaan..

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:46

als het aan mij ligt niet.. meestal ligt het aan de ruiter! maar soms wil het paard niet luisteren etc, dan krijgt ie een tik

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:46

ik vind als de fout bij de ruiter licht dat je verkeerd er op af rijd of je paard komt niet uit of je zit zelf er aarzelend op enz. dan mag je het paard niet straffen ,ik heb zelf een fjord en die weigerd bijna nooit maar vaak weigert ze voor een grapje uit te halen ook met vrij springen gaat ze eerst de heel tijd weigeren en dan gaat ze er daarna al uit haar zelf overheen en hoef je hara niet eens vooruit te drijven mara dan geef ik vaak bij de eerts paar weigeringen geen tik maar als ze paar keer achtermekaar geweigerd heb dan geef ik wel een tikje en rijd ik opnieuw aan en dan gaat ze er vaak zo overheen. ze heb ook soms dan neemt ze de grotere hindernissen wel maar een kleine sprong niet:P maarja dit is mijn mening

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:48

Als je het mij vraagt niet straffen vaak is het je eigen fout dus gewoon opnieuw aanrijden en misschien extra drijven Lachen

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:58

Je straft hem alleen maar als het zijn schuld is, jij alles goed ehbt gedann (recht naar toe gelopen enzo..) Dan mag je hem straffen met ene zweepslagje ofzo
maar als jij hem niet goed gestuurd hebt ofzo dan draai je zonder hem te straffen gewoon terug en doet het nog een keer overnieuw..x

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:04

Ik straf mijn pony's eigenlijk nooit met een weigering, ik weet dan ook dat het eigenlijk altijd mijn eigen fout is omdat ik gewoon te veel twijfel op dat moment. Ik probeer er wel altijd voor te zorgen dat mijn pony's niet wegrennen maar dan voor de hindernis stil te gaan staan, verder haal ik na een weigering een paar keer diep adem om me zelf weer rustig te maken en dan rij ik gewoon weer rustig op nieuw aan..
Ik vind het altijd verschrikkelijk om te zien hoe sommige mensen hun paard afranselen bij een weigering in het parcours, al dat geschop en gesla, je bereikt er helemaal niks mee, je paard loopt echt niet door de hindernis heen..