Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
runningkawa schreef:Als een paard vies stopt terwijl dat niet nodig was kan hij van mij toch ook een paar rake klappen verwachten.
Jana_en_Ik schreef:Liseef schreef:De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.
Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.
In principe hebben wij mensen nog altijd voor het paard bedacht dat hij moet gaan springen, dus als het beest het echt niet moet en zich overvraagt voelt kan ik me voorstellen dat hij niet wilt springen. Logisch dat ze eronderuit proberen te komen, niet perse onder werk uitkomen, maar gewoon omdat het teveel is. Daarnaast vind ik dat er nog steeds verschil is tussen een paard doordrijven voor een hindernis en een extra tikje meegeven voor de sprong en het afstraffen zoals je ruiters vaak ziet doen waarbij ze doelloos voor de hindernis de zweep erover halen. Dit heeft voor het paard ook niets meer te maken met de focus leggen op over de hindernis gaan, maar gewoon met afranselen terwijl het paard allang niet meer begrijpt waarvoor...
Liseef schreef:De fout ligt redelijk vaak bij de ruiter volgens mij. Vaak is het niet gedurfd genoeg aanrijden dan.
Toch is het ook vaak de fout van het paard. Tenminste wat ik ervan gezien heb. Je hebt er echt loeders bij, die gewoon vaak/snel weigeren, om onder het werk uit te komen. Of als een paard nog niet zo lang beleerd is voor springen, kan die de ruiter uit gaan proberen. ("En wat als ik die hindernis nou es niet voor je neem?"). Naar mijn mening mag je het paard in dat geval echt wel straffen.
Jana_en_ik schreef:In principe hebben wij mensen nog altijd voor het paard bedacht dat hij moet gaan springen, dus als het beest het echt niet moet en zich overvraagt voelt kan ik me voorstellen dat hij niet wilt springen. Logisch dat ze eronderuit proberen te komen, niet perse onder werk uitkomen, maar gewoon omdat het teveel is. Daarnaast vind ik dat er nog steeds verschil is tussen een paard doordrijven voor een hindernis en een extra tikje meegeven voor de sprong en het afstraffen zoals je ruiters vaak ziet doen waarbij ze doelloos voor de hindernis de zweep erover halen. Dit heeft voor het paard ook niets meer te maken met de focus leggen op over de hindernis gaan, maar gewoon met afranselen terwijl het paard allang niet meer begrijpt waarvoor...
liseef schreef:Ehm... Wie had hier het over een paard overvragen? Door een hindernis te nemen die niet te hoog voor ze is, overvraag je ze niet hoor...En wie heeft het over je paard dan afranselen? Ik niet, jij. Ik heb die woorden niet getypt, moge dat even duidelijk zijn
Ik weet niet of het zo bedoeld is hoor, maar maak wat ik zeg niet anders dan hoe ik het gezegd heb
BrittKitt schreef:Ruiters maskeren graag hun eigen fout door het paard te straffen en zo 'te laten zien' dat het de schuld was van het paard
Soms geef ik m ook wel een extra tikje net voor de sprong om hem dat zetje bij te geven.