Complete ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Complete ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:22

Lastig... Heb je wel les?

Als hij door je buitenbeen en begrenzing met je hand heen valt zou ik daar eerst eens goed aan werken in het niet enge gedeelte van de bak en met buitenrijden ook. Voltes verkleinen doormiddel van je buitenbeen, wel zorgen dat hij niet naar binnen "valt" en mooi om je binnenbeen heen gebogen blijft.

Of van de hoefslag af naar binnen toe, op de middenlijn, op beide benen een stukje opzij en weer terug. Dit afgewisseld met tempowisselingen, en andere figuren als gebroken lijnen, schoudervoor etc...

Met buitenrijden kun je ook je paard opzij zetten, een volte rijden etc... Let erop dat hij echt op je buitenbeen (op dat moment door jouw gekozen buitenbeen) opzij gaat en niet door je binnenbeen heen valt.

Zorg er op de volte ook voor dat je goed met je buitenhand zijn schouder begrenst, op die manier kan je paard niet omdraaien van de volte af. Duw die schouder als het ware naar binnen. Sluit hem op tussen je teugels en je benen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:52

Wat ik zat te denken, mischien kun je er een keer in travers of schouderbinnenwaarts op af? Daar word het paard rustig van, en het moet zich op jou concentreren.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:00

En als je nu niet helemaal door de hoek gaat, maar het wel telkens een stukje uitbouwd?

Ik heb dit namelijk ook gehad, alleen ik kon er ook niet longeren en langslopen zonder paard in mijn nek, die was daar in de hoek een keer heel erg geschrokken en daarna was die hoek taboe.
Maar als ik veel aan het rijden was en er niet elk rondje door heen ging ging het redelijk goed.

Hoe reageert ze er eigenlijk op als ze aan de longe zit met bijzet? Als ze er dan ook niet op reageert dan is het gewoon een spel ook omdat je zei dat ze er met een ander in het begin geen erg in heeft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:36

Ondanks dat je verzoekt dat het niet wordt gemeld. Ik lees dat het alleen maar van kwaad tot erger wordt, op die manier valt er toch te constateren dat je geen goede manier hebt om je paard te trainen. Door middel van training moet je verbetering zien, geen verslechtering. Dan zit je namelik niet op de goede weg.

Hoe cliché ook, hoeveel heb je met dit probleem aan je instructeur? Juist een instructeur hoort je hierin ook op de goede weg te helpen.

Weet je; het is niet erg dat je niet alles perfect kan. Het vervelende is dat je paard het je blijkbaar ook niet kon leren. Op die manier zitten jullie beide met miscommunicatie en gaat het dus van kwaad tot erger. Zoverre zelfs dat als je nu wel de juiste aanpak hebt, je al zo´n tijd aan het tobben bent dat je niet 1,2,3, vooruitgang zult zien als je de goede weg hebt gevonden.

Bedenk dat het geen schande is als je hulp erbij roept om je eigen paard te trainen. Iemand die jouw op de goede weg kan helpen. En wellicht iemand die de kwaliteiten heeft om ook jouw paard weer even op de goede weg te helpen en trainen.

Het trainen van een paard houdt ook meer in dan de weekenden rijden. Hoe meer je oefent, hoe beter je vooruitgaat. Op deze manier ben je elk weekend weer bezig om de nog niet bevestigde vooruitgang van het vorige weekend weer op te halen. Zo kom je erg moeizaam een stapje verder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:45

Vjestagirl schreef:
Door de weeks word ze niet gereden, alleen vrijdag zaterdag zondag. Door de weeks gaat ze 2 of 3x de stapmolen in. Ze krijgt wel aandacht. Ideaal zou het zijn als ze door de weeks ook gereden word, maar met dit kunstje durf ik er niemand op te laten.

Wat ik mij eigenlijk afvraag, waarom word ze doordeweeks niet gereden?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:49

Ineke2 schreef:
Vjestagirl schreef:
Door de weeks word ze niet gereden, alleen vrijdag zaterdag zondag. Door de weeks gaat ze 2 of 3x de stapmolen in. Ze krijgt wel aandacht. Ideaal zou het zijn als ze door de weeks ook gereden word, maar met dit kunstje durf ik er niemand op te laten.

Goede vraag. Er staan vast 10 tallen mensen te springen om dat voor je te doen hoor! (Moet je wel even een goede uitzoeken, en iemand die hetzelfde over rijden en verzorging denkt als jou.) En een bijrijder kan ook nog eens delen in de kosten.

SnoopyGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:55

lastig, mischien helpt het om tegen hem te praten?

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:13

Ik heb dat probleem ook met mijn paard. Nu is de fysio geweest, en zei dat hij elke aanleiding aanpakt om gek te mogen doen, omdat hij gewoon pijn heeft in zijn rug. Dus kan het zijn dat ze gewoon last ergens van heeft? Ik heb mijn paard nu ook 1.5 jaar en kom er nu achter, misschien was het wel anderhalf jaar al dat hij pijn heeft, dus misschien een keer een fysio laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:26

Misschien is het pijn, in haar rug, tanden, van alles kan het zijn, dus ik zou haar eerst door een DA en des noods een tandarts of een osteopaat laten nakijken. Als je 200 % zeker weet dat het niks lichamelijks is, dan moet je eens even kijken of het iets rijtechnisch is. Probeer haar, zoals eerder genoemd, zo aan het werk te zetten in die hoeken, vraag stelling op de lange zijde als ze zenuwachtig gaat doen, en maak halve ophoudingen, laat haar langzaam draven, gewoon door zwaar te gaan zitten en dan druk op je teugel, en laat haar daarna weer iets sneller gaan. Als je langs de "enge" hoek bent gekomen, goed belonen, en ook aan de hand er veel mee confronteren. Als je aan de hand in de bak bent, dan kan je er prima langslopen, vind ze dat eng, laat haar dan snuffelen, en een beetje erlangs lopen, meestal is het veel minder eng als de eigenaar ernaast staat in plaats van erop zit.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:30

Mijn eerste reactie is: sta je toevallig bij mij op stal....
Maar dit is natuurlijk niet het geval. Mijn fries doet namelijk exact hetzelfde!
In de ene hoek van de bak staat naast de bak een soort pomphuisje voor de drainage waar achter in de sloot wat riet staat, in de andere hook kijkt ze op een huis. De mensen in dat huis zijn geen paardenmesen en hebben er mogelijk de pest in dat ze op een rijbak uitkijken: ze doen vaak echt expres dingen om de paarden te doen schrikken zoals keihard de rolluiken omhoog trekken, slaan met de deur, hond naar buiten... daardoor is mijn paard extra 'waaks' in die hoek. De kunst is om het niet een soort 'spelletje' te laten worden.
Het begint idd met wat wijken of een beetje wegspringen, en eindigde 3 weken geleden na meerdere keren hysterisch bokken in er echt afgesmeten worden in de heining.

Nu is (en dat komt overeen met wat jij meld) het paardje ook frisser. Wat ik nu doe is haar Moody Mare voeren, ze is namelijk sowieso wat gestressed altijd en daar heb ik goede ervaringen mee. Ik kan nu even niet rijden omdat ik bij de val mijn stuit zwaar gekneusd heb, maar als ik straks begin zal ik doen wat ik daarvoor deed om haar goes gefocussed te krijgen: bij het warmstappen telkens kleine voltes maken eerst uit de buurt van de enge hoeken, en dan, zodra we in de buurt van de hoek komen, weer volte vragen. Zo kijkt ze naar binnen en ziet ze het 'enge' niet zo goed. Wat ook bij mijn paard helpt is wijken vragen vlak voor die hoek, dan gaat ze dus niet door de hoek maar schuin naar de hoefslag voor bj het 'enge'. Als ik dat enkele keren heb gedaan wil ze er meestal wel gewoon langs.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel sucess!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:39

Ineke2 schreef:
Vjestagirl schreef:

Omdat als ik een advertentie plaats van de 10 reacties die ik krijg er 7 sowiezo al onbruikbaar zijn. Te jong, te onervaren, noem het maar op.

Dan hou je er nog 3 over. Die stuur je een mailtje terug, daarvan antwoord er 1 niet meer.

Hou je er nog 2 over. Die komen langs. De een valt af (vrij letterlijk).

Hou je er 1 over. Leuk, en die komt na 2 weken niet meer opdagen...

Bovendien... Als jij zou weten dat een paard dit doet... Zou je erop stappen....

Ik ben gestopt met lessen. Als ik zei 'ze wil die hoek niet door' dan was het antwoord 'ok, dan gaan we in deze hoek oefenen' (en dat was altijd de hoek waar ze probleemloos liep.) Gevolg was dat ik aan de ene kant van de bak dressuur matig heel leuk kon rijden, en aan de andere kant van de bak nogsteeds niets kon. Ik had iemand anders geregeld (tenminste, aangeboden gekregen) maar die heeft een beroerte gehad.

En daarbij schiet dat zo weinig op. Ik kom op vrijdag terug. Dan heeftze 4 dagen niet gereden en vind ik het niet eerlijk om direct te lessen. Dan zou het zaterdag moeten, prima. Maar op zondag ga ik altijd buiten rijden, gewoon, omdat we dat alle 2 het leukste vinden. Dan heeft het dus weinig zin om te lessen...

Oefeningen als travers ed zijn we nog lang niet aan toe, we rijden misschien met veel moeite een B winstpunt...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:45

Vjestagirl schreef:
Bovendien... Als jij zou weten dat een paard dit doet... Zou je erop stappen....

Ja, want mijn pony heeft precies hetzelfde gedaan (behalve het bokken, want zover is het gewoon niet gekomen door goede les en regelmatig te rijden)

Waarom kun je zelf doordeweeks niet rijden? Zou je niet doordeweeks een keertje bijgezet kunnen longeren of iemand zoeken/vragen die dat voor je doet?

Overigens heeft het ALTIJD zin om te lessen, zeker als je paard dit soort dingen uithaalt. Dit is puur omdat jij dit niet rijtechnisch op kan lossen en daar heb je nou juist les voor nodig!
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 17-12-07 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:49

Vjestagirl schreef:
Dan heeft het dus weinig zin om te lessen...

Als ze dit soort geintjes uithaalt heeft het zeker wel nut om te gaan lessen. Je bent nu al een tijd zelf aan hett klooien en het wordt kennelijk niet beter. Als je het nu niet goed aanpakt dan verlies je het plezier in het rijden en dat zou helemaal zonde zijn voor jou en Vjesta.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:52

Ik zou er ook zo opstappen. Heb namelijk ook exact hetzelfde meegemaakt. En erger! Mij krijg je niet bang, en dat lost dan waarschijnlijk direct het probleem op. Want de pony reageert op angst/spanning.

En over die les: Jij bent klant, en de klant is koning.
Je mag best (opbouwende!) kritiek geven op je instructrice, of even overleggen. Doe ik ook, en op deze manier werken we prima samen. Dus niet gewoon braaf doen wat instructrice vraagt, maar vraag gewoon om hulp om die hoek door te komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:56

Paard heeft iig een erg leuk geintje gevonden en zoekt af en toe naar de expansion pack wanneer jij doorzet... Ik zou haar minstens 5 a 6 dagen per week aan het werk zetten. Afwisselend in intensiteit natuurlijk. Ik denk dat het, zoals het nu is, gewoon moeilijk blijft...
Paard heeft iets gevonden, misschien ooit door angst, maar nu is het gewoon verankerd. Ze ziet die hoek en gaat gek doen, simpelweg omdat ze niet meer beter weet, daarom niet kwaadbewust of uit angst, maar simpel simpel uit gewoonte.
Het afleren zonder les of zonder meer te werken lijkt mij zeer moeilijk vrees ik.
Ik vind het ook wel gek dat mensen die les geven je dan maar in de andere hoek laten oefenen... Mijn lesgeefster zet mij expres langer in dergelijke hoeken.

Kun je niet, terwijl je er langsloopt wat grondwerk doen in die hoek, en dan terloops daar even opstijgen, weer afstijgen, rondje lopen, opstijgen, er weer af, voetje vragen, opstijgen, stapje wandelen, er weer af: gewoon in snel tempo vanalles doen wat ze niet eng vindt (ernaast) combineren met korte stukjes erop. Eventueel iemand anders erop terwijl je haar vasthoudt, of haar daar zelfs longeren met iemand erop?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:26

Vjestagirl schreef:
Ik ben gestopt met lessen. Als ik zei 'ze wil die hoek niet door' dan was het antwoord 'ok, dan gaan we in deze hoek oefenen' (en dat was altijd de hoek waar ze probleemloos liep.) Gevolg was dat ik aan de ene kant van de bak dressuur matig heel leuk kon rijden, en aan de andere kant van de bak nogsteeds niets kon. Ik had iemand anders geregeld (tenminste, aangeboden gekregen) maar die heeft een beroerte gehad.

...

Sorrie, (en dat kan Ineke beamen.......) maar ik stop niet voordat je goed die hoek doorkomt...... al moet ik 3 uur in de baan staan blauwbekken, en krijgen we ruzie, maar het zal toch echt gebeuren Lachen Lachen

Gewoon verder zoeken naar een andere instructeur, is echt zo belangrijk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:26

Hihi ik heb Kim regelmatig vervloekt (maar wel in nette bewoording uiteraard Knipoog ) maar het resultaat is wel dat Levi o.a. dit geintje niet meer flikt en zo wel, dat ik het ook gelijk kan oplossen. Dát is immers waar je naar toe wil in een les...

Kim geeft helaas geen lessen meer, maar mijn huidige instructrice is ook zo. Vind ik of mijn pony iets moeilijk, de hoek eng of wat dan ook, dan gaan wij juist dáár aan werken. Zodat je als je rijd zonder instructie erbij het ook kan oplossen of in elk geval een poging doen en daar over vertellen bij aanvang van de volgende les zodat je weer verder aan de oplossing kan gaan werken met begleiding erbij.

Zo ben je (soms langzaam, maar beter langzaam dan een steeds erger en groter probleem zoals nu bij jouw het geval is!) van een probleem af.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:28

Ik denk ook niet dat dit soort problemen zonder hulp op te lossen zijn.

Daarnaast heb je ook nog te maken met een fjord. Dat zijn gewoon eigen gereikte beesten die super slim zijn. Ik heb zelf ook zo'n exemplaar die 99 van de 100x super braaf is maar daarna heb je zomaar een week dat ie je echt in de zeik neemt en hem wel achter het behang kan plakken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:38

Wij hebben op stal een paard die precies hetzelfde doet.

Maar dan alleen in de winter.. Sommige paarden worden gewoon erg fris van de koud en gaan dingen zoeken om even lekker te bokken en te racen.

Dit paard is van top tot teen nagekeken, niks aan het handje.. Buiten doet hij het ook niet alleen in de binnenbak in de hoek waar de mensen altijd staan.

Zeker nu, het vriest er is een gemene wind.. Paarden hebben het koud en willen rennen.
Waar jou paard buiten staat overdag, is dat groot genoeg dat ze even uit hun dak kunnen gaan of is dat een kleine paddock?

Wat bij mijn paard helpt in de winter als ze fris is, is om haar even los te laten in de grote buitenbak en haar dan even laten rennen.. Dan gooit ze de hoogste bokken eruit en is ze onder het zadel rustig.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:46

Dit gaat nooit zonder goede les.
Kawa is ook een paard dat ineens ergens een spook kon zien, heel vaak was wel te achterhalen wat het spook dan was. Een jas op de bakrand, een emmer aan de kant die er anders niet was. de zon die op bordje M schitterde. dat soort gezeik.
Want het was puur onder het werk uit kom smoesjes.
Hij liep er 10 keer langs en de elfde keer liet hij niks merken maar stond in een halve sec de andere kant op.
Draaide je hem terug kwam hij een beetje omhoog, dreef je hem dan naar voren kwam hij echt hoog, dan pakte je hem in zijn nek vast en dan draaide hij bij het naar beneden komen weer weg van het " enge'

Dat gaat niet over door hem heen te laten doen, dat is ook niet ergens last van hebben, dat is gewoon getrut.
En dat moet je aanpakken onder goede begeleiding

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:04

ik wens je dr succes mee en hoop voor je dat het na de winter over is

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:19

Zwaar overdreven stelling naar binnen is een goed tip. Een rijzweepje tegen de binnenschouder houden om te voorkomen dat ze er doorheen valt. Het paard stilzetten voor de hoek en dan in stap er door heen, voel je de spanning weer opbouwen dan weer stilzetten. Achterwaarts er door heen gaan. Eens een paar keer achter een ander paard aan rijden in het begin om de gewoonte te doorbreken? Les nemen is natuurlijk wel een goed advies. Zoek instructie die bij je past. Vaker rijden dan 3 maal per week zal ook helpen om het patroon te doorbreken. Een bijrijdster vinden is niet altijd gemakkelijk, maar meteen opgeven helpt ook niet Knipoog Dit patroon doorbreken is nu het meest belangrijk. Succes !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:07

Ik kan door de weeks niet rijden omdat ik zelf dan in Breda woon, en mijn paard in de buurt van Utrecht staat. Die 90 km is te veel om te overbruggen om iedere avond te rijden.

Op het moment is een stalgenote zo lief haar in de stapmolen te zetten 's avonds, daar staat ze dan ook wel flinke tijd in (ze vind de stapmolen serieus leuk).

Waar ze op buiten staat is flink ruim. Ze kán gek doen, alleen ze doet het nooit. Als die 2 anderen lopen te donderen rent ze alleen als ze in haar buurt komen.

Goed les dus. Volgende vraag. Waar vind ik een goede instructeur/instructrice, die niet de wereld vraag voor een (half) uur les?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:39

Stapmolen is niet hetzelfde als werken, bovendien vindt ze het blijkbaar leuk, dus daar gaat ze idd niet klieren.
Op de wei staan is helemaal niet hetzelfde als werken, het is wel goed dat ze daar even haar ei kwijt kan natuurlijk.
Kortom: ik denk echt dat je een manier zult moeten zoeken om haar, al is het maar 1 keer flink longeren, doordweeks ook aan het werk te zetten.

Goede les kan ik je vanuit België helaas geen tips over geven.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:46

lisa_pluisje schreef:
Cynthiaaapje schreef:
zingen fluiten nurieën werkte bij mij goed.. verder weet ik het niet..

Haha, ik dacht dat ik de enigste was die dit deed. Haha!

Nee ik doe dit ook altijd als mijn arabische merrie ergens van 'schrikt' en dat maar blijft volhouden of wat gespannen is.
Wat bij mij ook wel eens werkt is bij een 'enge' hoek er juist naartoe gaan wijken: redelijk inspannende oefening waarbij ze hun hoofd er bij moeten houden.

Maar ik lees dat ze het dus echt alleen heeft als je erop zit. Heel vreemd en ik lees dat je al van alles hebt laten nakijken en controleren, maar ik denk dat het dan toch te maken heeft met dat je er op zit. Misschien heeft ze nergens last van maar heb jij nu in die driekwart jaar een bepaald verwachtingspatroon of gedraging gekregen dat met die hoek te maken heeft. Als dit uittesten is of een reactie daarop denk ik dat het heel moeilijk is om dit aan te pakken. Ik heb geen idee wat je er verder mee moet doen maar ik wens je heel veel succes.

edit: even over het buiten staan nog. Super dat ze er dan zo lang uitkomt en ook de stapmolen ingaat, maar lichamelijke inspanning is iets heel anders dan geestelijke inspanning. Misschien krijgt ze daar toch te weinig van. Rijden en nieuwe dingen oefenen of iets inspannends doen kost namelijk ook geestelijk energie. Rennen op het land en in de stapmolen over het algemeen niet.