Springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:30

Ik kan zo gauw geen foto vinden van mij springend op een ander paard.. dus hier nogmaals ik op Bri..

http://img134.imageshack.us/img134/3900/pict0190iz2.jpg

Op deze foto zie ik duidelijk dat ik mijn knieën 'in het zadel' druk en mijn onderbenen en voeten er maar een beetje bungelen.. en ja ook hier minder met mijn frut naar voren Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:33

Lastig te zien die foto en zonder zadel (en beugels) al helemaal moeilijk te beoordelen, maar dit is toch dezelfde persoon als op de 2e foto in je profiel? Met dat diepe decollete zeg maar Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:37

Tja, persoonlijk zie ik het nut niet zo in van springen zonder zadel, je krijgt er wat meer evenwicht door, maar ik denk dat je een paard meer tegenwerkt dan dat hij makkelijk kan springen (zeer enkele uitzonderingen daargelaten).

Omdat je gaat knellen krijgt je paard extra hulpen en dat zou niet nodig moeten zijn, en het is voor het paard ook niet fijn springen met iemand die niet stevig in een zadel kan zitten.

Je zit al wel beter dan op je andere foto in je profiel, maar dat kan ook niet anders, je hebt geen zadel op en kán dus ook niet gaan staan in je beugels en je 'frut' (grappig naampje hihi) te ver naar voor toe brengen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:41

Haha idd grappig naampje Tong uitsteken Houden we erin Knipoog Maar inderdaad.. is het moeilijk te beoordelen.. en het is wel dezelfde persoon als op de 2e foto in mijn profiel, maar niet als op de 2e springfoto in mijn profiel.. op de pony Knipoog

Ik zal bij de volgende springles op de manege eens vragen of iemand foto's wil proberen te maken (is wel in de binnenbak.. dus of ze lukken is een 2e) dan kan ik het zelf ook weer eens zien.. ik krijg er trouwens verder nooit commentaar op.. al krijg ik nauwelijks commentaar op mijn houding, aangezien in paarden moet leren springen en dus meestal dáár tips voor krijg.. wat ook uitermate handig is uiteraard Knipoog Haha!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:43

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:48

ik heb twee heel mooie voorbeelden van mezelf gevonden:

geen druk op de beugels, knieen wel in het zadel, doorslaand onderbeen.
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... CT0054.jpg

druk op mijn beugels en een stiller onderbeen.
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... CT0001.jpg

Ik bedoel deze foto
http://img174.imageshack.us/img174/6498 ... derip6.jpg , dat is volgens mij toch echt dezelfde als diegene hierboven.

Wb dat filmpje, dat heeft niets met mijn knieen te maken maar met heel slecht aanrijden en daardoor een slechte afstand. Paard springt de 1e nog wel, en stopt (gelukkig) op de 2e.

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-12-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:53

Ja dat is dezelfde.. dat zei ik ook Tong uitsteken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:56

Utopia, het filmpje wat je uit Lielle haar album hebt gebruikt is iets heel anders. Je ziet dat het paard op de eerste hindernis de sprong niet goed kan nemen, daardoor raakt ze uit balans. Veel ruiters zouden gevallen zijn, en dankzij Lielle haar rijkunst kon ze blijven zitten en dit alles tot een goed einde brengen. Ik vraag me af of jíj gevallen was in deze situatie, maar denk het antwoord al te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

Datklemmen met knieën en daardoor bungelem met onderbenen moet je overigens ook niet gaan toepassen op een paard dat fijn aan de hulpen is....ga je alleen maar harder en harder Lachen

Vroegah heb ik ook geleerd met bierviltjes tussen de knieën te rijden.
Slecht! Heb het daarna dus weer af mogen leren.
Je klapert idd met je benen, drukt jezelf omhoog in het zadel en kunt geen goede zithulpen meer geven

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:31

Zo daar ben ik ook weer. Even wat rechtzetten, ik zag dat Lielle zei dat zonder zadel springen 'slecht' was voor je paard, heel toevallig rij ik altijd zonder zadel en je gaat me niet vertellen dat mijn paard gespannen loopt. Dat ligt echt aan de ruiter zelf.

Verder ben ik het met iedereen eens die vind dat je niet puur op je beugels moet steunen, en je knie als scharnier moet gebruiken, maar om dat te moeten doen moeten je met je knieën wel stevig in het zadel zitten, een vaste zit (hier bedoel ik niet klemmen mee).

Storm76 schreef:
Tja, persoonlijk zie ik het nut niet zo in van springen zonder zadel, je krijgt er wat meer evenwicht door, maar ik denk dat je een paard meer tegenwerkt dan dat hij makkelijk kan springen (zeer enkele uitzonderingen daargelaten).

Omdat je gaat knellen krijgt je paard extra hulpen en dat zou niet nodig moeten zijn, en het is voor het paard ook niet fijn springen met iemand die niet stevig in een zadel kan zitten.

Je zit al wel beter dan op je andere foto in je profiel, maar dat kan ook niet anders, je hebt geen zadel op en kán dus ook niet gaan staan in je beugels en je 'frut' (grappig naampje hihi) te ver naar voor toe brengen.

Het verschilt echt of je constant zonder zadel rijdt of gewoon 'zomaar' een keertje uitstapt of iets dergelijks. Wanneer je écht goed zonder zadel kan rijden, is dit ook veel voordeliger voor je paard, omdat je elkaar verschrikkelijk goed aan kan voelen en reageren op elkaar. (dit vind ik persoonlijk het grootste voordeel van zonder zadel rijden). Daar komt natuurlijk nog bij dat je niet afhankelijk bent van een zadel.

Verder heeft natuurlijk iedereen zijn eigen mening Knipoog en het woord 'frut' vind ik ook erg grappig Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:08

Ik denk dat je heel wat effectiever springt als je wel de steun van een beugel (en dus een zadel) hebt, maar dat moet ieder voor zich maar weten.

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:47

oké, dus als ik het goed begrijp moet je je knieen aan het zadel houden(niet klemmen), steunen op je beugels en hakken uitdrukken:)
in mijn profiel staan fotos vooral onderaan waar heel erg mn knieen uit het zadel komen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:48

leuke foto's, je hebt een fijn paard! Ik zou mijn beugels een gaatje korter doen en idd meer druk houden op mijn voeten.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:34

Selinaa schreef:
oké, dus als ik het goed begrijp moet je je knieen aan het zadel houden(niet klemmen), steunen op je beugels en hakken uitdrukken:)
in mijn profiel staan fotos vooral onderaan waar heel erg mn knieen uit het zadel komen Knipoog

je hebt je tenen (dus ook je onderbeen/knie) behoorlijk naar buiten gedraaid, ook daar zou je aan kunnen werken. Verder fijn paard met zo te zien fijne manieren.

oliverbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:59

als jij de handen stil wilt houden kun je het makkelijkst een zweepje tussen bijde handen houden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 06:20

Heel oud topic, bij deze een slotje.