Aanspringen in de goede galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Aanspringen in de goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:44

Burning_D schreef:
Als ik op een jong paard zat dan ging ik altijd op het binnenbeen lichtrijden i.pv. doorzitten en i.p.v. lichtrijden op het juiste been.
Ben even de theorie erachter kwijt, maar het werkte vrijwel altijd.

Let er goed op dat je jezelf nu niet teveel focused op het juist aanspringen. Want daardoor ga je vaak zelf naar binnen zitten om te kijken of het goed gaat. Daarbij neem je vaak teveel binnenstelling en dan kan je paard zijn binnenvoorbeen nergens kwijt.

Succes

apart zeg, kan het weleens proberen Lachen maar haal je hem dan niet uit het balans?

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:46

Ik zal even zoeken naar de reden waarom ik dat steeds moest doen van mijn instructrice. Ben dat dus kwijt.
Maar nee, een paard zonder balans haal je op die manier niet uit balans Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:47

Ik vind eigenlijk dat je het probleem niet alleen moet zoeken in het aangaloperen. Als je paard verkeerd aanspringt is ze neit recht. Rijd veel voltes, slangevoltes, kleine voltes, achtjes enz... Stelling naar binnen en naar buiten. Dat zal je paard soepeler maken en zorgen dat je paard ook in de goede galop KAN.

Verder kun je tijdens het aanspringen proberen wat verder naar achteren te gaan zitten. Velen gaan naar voren zitten terwijl een paard bij het aanspringen in de galop juist het gewiicht naar de achterhand moet plaatsen. Ook je eigen buitenschouder naar achteren leggen wil nog wel eens helpen. Je kopiert dus als het ware de houding van het paard. Galopeerd hij dan verkeerd aan, dan is dat voor hem ook vervelend en spring hij waarschijnlijk om als jij je buitenbeen en buitenschouder (heup ook een beetje) wat naar achteren houd.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:48

Burning_D schreef:
Ik zal even zoeken naar de reden waarom ik dat steeds moest doen van mijn instructrice. Ben dat dus kwijt.
Maar nee, een paard zonder balans haal je op die manier niet uit balans Knipoog

ah oke Lachen ik zie het wel als je het gevonden hebt Lachen opzich kan asra al aardig een rechte lijn lopen vind ie nog wel erg moeilijk maar het gaat steeds beter Lachen en natuurlijk hebben we les, wat ook super gaat

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:54

[RT-P] Verkeerde galop, hoe leer je dit af?

[RT-P] Stelling bij aanspringen galop

Hier zijn 2 topics waar dat ook wordt genoemd. Verkeerd lichtrijden. Ben dus duidelijk niet de enige.

Wat Annetje zegt is natuurlijk waar... het paard moet balans krijgen en doordat het in balans komt ook rechter wordt.
Zo springen paarden zonder balans ook vaak over en zitten ze vaak overkruisd.
Dus het is belangrijk om vooral goed recht te richten, veel overgangen rijden en de juiste zithulpen te gebruiken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:59

Natúúrlijk is het paard hoogstwaarschijnlijk niet recht. Geen enkel paard is van zichzelf recht en je bent en blijft altijd bezig met rechtrichten.

Maar dat is geen reden om die galop 'links' (hahaha, grappig) te lagen liggen. Het paard moet gewoon in de juiste galop gaan aanspringen zodat TS haar paard ook in de galop kan gaan rechtrichten.

Het rijden van voltes etc. kan handig zijn om het paard soepel te maken maar dit is nog niet rechtrichten.
Juist voor rechtstellen kun je, afhankelijk van de bolle en holle kant van je paard, wat schoudertje voor richten en veel vaker de binnen hoefslag rijden. Júist recht krijgen tussen twee benen en twee teugels en zorgen dat het paard 'spoort'...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:04

Randy01 schreef:
Natúúrlijk is het paard hoogstwaarschijnlijk niet recht. Geen enkel paard is van zichzelf recht en je bent en blijft altijd bezig met rechtrichten.

Maar dat is geen reden om die galop 'links' (hahaha, grappig) te lagen liggen. Het paard moet gewoon in de juiste galop gaan aanspringen zodat TS haar paard ook in de galop kan gaan rechtrichten.

Het rijden van voltes etc. kan handig zijn om het paard soepel te maken maar dit is nog niet rechtrichten.
Juist voor rechtstellen kun je, afhankelijk van de bolle en holle kant van je paard, wat schoudertje voor richten en veel vaker de binnen hoefslag rijden. Júist recht krijgen tussen twee benen en twee teugels en zorgen dat het paard 'spoort'...

dat klopt zeker, welke site was dat toch ook alweer waar dat zo mooi word uitgelegd . ik kom er zo niet meer op! krijg je les van die man die ook een site heeft en die geeft vooral les in het rechtrichten. antonie nog iets? hij legt ook uit dat elk paard op zn zij in de baarmoeder ligt(logisch) en daardoor altijd een goede kant heeft en een mindere kant..

goh hoe heet die site toch Verward

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:06

Burning_D schreef:
[RT-P] Verkeerde galop, hoe leer je dit af?

[RT-P] Stelling bij aanspringen galop

Hier zijn 2 topics waar dat ook wordt genoemd. Verkeerd lichtrijden. Ben dus duidelijk niet de enige.

Wat Annetje zegt is natuurlijk waar... het paard moet balans krijgen en doordat het in balans komt ook rechter wordt.
Dus het is belangrijk om vooral goed recht te richten, veel overgangen rijden en de juiste zithulpen te gebruiken.

dank je wel, ik ga daar eens tussen lezen Lachen met de les zijn we er ook mee bezig, toch springt mijne vrij snel goed aan hoor Lachen maar ben meer bezig met voorwaarts rijden en terug rijden veel schakelen en indd veel voltes linksom rechtsom en handveranderen dat soort dingen Lachen

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:07

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:08

Burning_D schreef:
http://www.rechtrichten.nl
Bijvoorbeeld...
Zijn meer van zulke sites.
Antoine de Bodt is de naam die je zoekt...

Of http://www.paardenrecht.be

jah dat is hem Haha! ik vind hem heel goed en zou graag over een tijdje eens les van hem willen Haha!
maar zou denk ik flink prijzig zijn, nog een meisje van bokt deed dit weet ook haar naam zo niet meer

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:12

Er zijn een hoop instructeurs die op die manier les geven. Gebruik Google eens. Of kijk eens op www.paardenrecht.be
Daar vind je meer instructeurs die zijn methode gebruiken.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 12:49

Burning_D schreef:
Als ik op een jong paard zat dan ging ik altijd op het binnenbeen lichtrijden i.pv. doorzitten en i.p.v. lichtrijden op het juiste been.

Inderdaad op het verkeerde been lichtrijden heb ik ook ooit eens gehoord. Maar ik ben benieuwd wat daar de theorie achter is?

Annetje schreef:
Ik vind eigenlijk dat je het probleem niet alleen moet zoeken in het aangaloperen. Als je paard verkeerd aanspringt is ze neit recht. Rijd veel voltes, slangevoltes, kleine voltes, achtjes enz... Stelling naar binnen en naar buiten. Dat zal je paard soepeler maken en zorgen dat je paard ook in de goede galop KAN.

Elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant. En ze weet gewoon nog niet dat ze op de linker hand in de linker galop moet en anders om, omdat ze dit dus nog niet geleerd heeft. Dit heeft niks te maken met dat ze het niet kan. We moeten het namelijk eerst proberen of we zo goed aan kunnen springen voor we kunnen zeggen dat ze het niet kan.

Burning_D schreef:

Daarom ben ik eerst een hele tijd met een nette ontspannen draf bezig geweest voordat we uberhaubt aan een nette galop hebben gedacht. En er valt natuurlijk altijd heel veel te verbeteren, maar als je het niet probeert dan kom je nergens natuurlijk.

Randy01 schreef:

Thnx voor de tip. Ik rij inderdaad veel voltes om lekker soepel aan beide kanten te krijgen, maar dingen als binnen hoefslag enzo deed ik niet heel vaak. Maar ik ga er gelijk mee aan de slag!

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:53

Binnenhoefslag, rechte lijnen. Dus van F naar K wenden, van E naar B etc.
En rij niet constant in 1 tempo. Want dat is niet zo moelijk als ze eenmaal een goed tempo te pakken hebben. Dus rij veel overgangen en schijnovergangen. Rustig draven, wat meer doordraven.
Niet teveel uitstrekken want een paard die niet in balans is die is daar niet aan toe.

Succes!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:54

[quote="suusiejj"][quote="Burning_D"]

Let er goed op dat je jezelf nu niet teveel focused op het juist aanspringen. Want daardoor ga je vaak zelf naar binnen zitten om te kijken of het goed gaat. Daarbij neem je vaak teveel binnenstelling en dan kan je paard zijn binnenvoorbeen nergens kwijt.

Zo deed ik het ook bij jonge paarden, werkt perfect.
Wat je nog kan proberen erbij is op het moment dat je de hulp voor de galop aangeeft iets in de verlichte zit te blijven opdat ze makkelijker aan kan springen. Zodra ze dan goed zit blijf je even in de verlichte zit, en ga je langzaam weer gewoon zitten.
Let op!! In de verlichte zit betekend dus niet dat je je eigen gewicht op de voorhand van het paard moet gooien!!
Succes

(hoop dat dit bericht maar 1x geplaatst wordt daar ik bij quoten nogal last heb dat het bericht er vaker opgeknalt wordt, als dit gebeurd, vast mijn excuses)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:54

[quote="suusiejj"][quote="Burning_D"]

Zo deed ik het ook bij jonge paarden, werkt perfect.
Wat je nog kan proberen erbij is op het moment dat je de hulp voor de galop aangeeft iets in de verlichte zit te blijven opdat ze makkelijker aan kan springen. Zodra ze dan goed zit blijf je even in de verlichte zit, en ga je langzaam weer gewoon zitten.
Let op!! In de verlichte zit betekend dus niet dat je je eigen gewicht op de voorhand van het paard moet gooien!!
Succes

(hoop dat dit bericht maar 1x geplaatst wordt daar ik bij quoten nogal last heb dat het bericht er vaker opgeknalt wordt, als dit gebeurd, vast mijn excuses)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:56

Als je op het binnenbeen gaat lichtrijden sta je dus in het zadel als het binnenvoorbeen (en buitenachterbeen) naar voren komt. Zo krijgt dus het binnenvoorbeen weer wat meer ruimte omdat je het minder belast en je activeert het binnenachterbeen.

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:57

inderdaad een goede aanvulling, verlichte zit. Dat scheelt ook vaak een hoop. Dan voelt de rug geen gebonk meer en is meer ontspannen.

Lielle, bedankt voor die aanvulling! Inderdaad... dat was de theorie erachter.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:02

aha thnx allemaal!

Dus:
- verlichte zit
- verkeerde been licht rijden
- buiten been, schouder en heup naar achter
- iets stelling naar buiten
- recht richten: veel overgangen, binnenhoefslag, afwenden en niet strekken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:04

Een paard wat op 1 hand niet goed wil aanspringen en ook regelmatig overspringt laat ik altijd even nakijken door een goede dierenarts en/of manueel want dan zit er bijna altijd iets niet lekker.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:51

Ik wil het eerst serieus proberen goed aan te springen, tot nu toe heb ik er nooit veel aandacht aan gegeven.

Voor ik begon met dressuurmatig te rijden gooide m'n paard ook altijd haar tong over het bit. Sinds ik dressuurmatig rij, is dat probleem is ook helemaal opgelost.
Dus ik denk ook eigenlijk dat dat overspringen/overkruist weer iets is, omdat ze gewoon nog niet beter weet ofzo.
Na kijken kan altijd nog als het echt niet lukt, maar daarvoor moet ik het wel eerst serieus proberen natuurlijk.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:18

Burning_D schreef:
En rij niet constant in 1 tempo. Want dat is niet zo moelijk als ze eenmaal een goed tempo te pakken hebben. Dus rij veel overgangen en schijnovergangen. Rustig draven, wat meer doordraven.
Niet teveel uitstrekken want een paard die niet in balans is die is daar niet aan toe.

Succes!

dit geloof je niet, heb niet eens de eerste keer geprobeert om op het verkeerde been te lichtrijden zeg maar en toch sprong ie goed aan en niet 1x nee 3x over, 1x volte daarna de bak rond (binnenhoefslag ofcourse) en de andere 2 x gewoon op volte gebleven zowel linksom als rechtsom!!

toch heel erg bedankt Lachen hulp op afstand doet ook wonderen Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:19

Burning_D schreef:

Succes!

ik schakel veel met asra Lachen doen we al vanaf het begin en hij reageert erg goed op me been voor aandraven, en op me zit ook super, ik ga langzamer lichrijden hij gaat rustiger draven enz
ga stappen en dan draven en dit in korte stukjes maar deed ik al Lachen