Burning_D schreef:Als ik op een jong paard zat dan ging ik altijd op het binnenbeen lichtrijden i.pv. doorzitten en i.p.v. lichtrijden op het juiste been.
Ben even de theorie erachter kwijt, maar het werkte vrijwel altijd.
Inderdaad op het verkeerde been lichtrijden heb ik ook ooit eens gehoord. Maar ik ben benieuwd wat daar de theorie achter is?
Annetje schreef:Ik vind eigenlijk dat je het probleem niet alleen moet zoeken in het aangaloperen. Als je paard verkeerd aanspringt is ze neit recht. Rijd veel voltes, slangevoltes, kleine voltes, achtjes enz... Stelling naar binnen en naar buiten. Dat zal je paard soepeler maken en zorgen dat je paard ook in de goede galop KAN.
Elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant. En ze weet gewoon nog niet dat ze op de linker hand in de linker galop moet en anders om, omdat ze dit dus nog niet geleerd heeft. Dit heeft niks te maken met dat ze het niet kan. We moeten het namelijk eerst proberen of we zo goed aan kunnen springen voor we kunnen zeggen dat ze het niet kan.
Burning_D schreef:Wat Annetje zegt is natuurlijk waar... het paard moet balans krijgen en doordat het in balans komt ook rechter wordt.
Zo springen paarden zonder balans ook vaak over en zitten ze vaak overkruisd.
Dus het is belangrijk om vooral goed recht te richten, veel overgangen rijden en de juiste zithulpen te gebruiken.
Daarom ben ik eerst een hele tijd met een nette ontspannen draf bezig geweest voordat we uberhaubt aan een nette galop hebben gedacht. En er valt natuurlijk altijd heel veel te verbeteren, maar als je het niet probeert dan kom je nergens natuurlijk.
Randy01 schreef:Natúúrlijk is het paard hoogstwaarschijnlijk niet recht. Geen enkel paard is van zichzelf recht en je bent en blijft altijd bezig met rechtrichten.
Maar dat is geen reden om die galop 'links' (hahaha, grappig) te lagen liggen. Het paard moet gewoon in de juiste galop gaan aanspringen zodat TS haar paard ook in de galop kan gaan rechtrichten.
Het rijden van voltes etc. kan handig zijn om het paard soepel te maken maar dit is nog niet rechtrichten.
Juist voor rechtstellen kun je, afhankelijk van de bolle en holle kant van je paard, wat schoudertje voor richten en veel vaker de binnen hoefslag rijden. Júist recht krijgen tussen twee benen en twee teugels en zorgen dat het paard 'spoort'...
Thnx voor de tip. Ik rij inderdaad veel voltes om lekker soepel aan beide kanten te krijgen, maar dingen als binnen hoefslag enzo deed ik niet heel vaak. Maar ik ga er gelijk mee aan de slag!