niet schuimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Re: niet schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:55

klopt!! Dat heb ik ook. Maar iemand kan mij een goed en duidelijk antwoord geven op deze vraag.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:03

Ga je niet blindstaren op schuimen. Schuim hoeft helemaal niet positief te zijn. Voorbeeld: mijn ruintje schuimde zich een ongeluk toen hij de eerste keren zijn bit in had (mooie helder witte, luchtige vlokken aan 2 kanten), en knabbelen en knarsen als een malle. Inmiddels is er meer rust, hij "kauwt" minder, geeft zelf na en is ontspannen, en voila: weg schuim! Mooi toch, voor mij dus juist een goed teken!
Kauwen op een bit is overigens ook niet goed, want als het goed is ligt het bit niet in de buurt van tanden (dus hij 'kauwt' sowieso niet op het bit), dan zou hij dus met zijn tong en lagen 'proberen' om het bit in een andere positie te brengen (te verwarren met kauwen) wat dus geen constante aanleuning teweeg brengt, in tegendeel. Bovendien is het voor een paard totaal onlogisch om zware inspanning te leveren en te kauwen (eet-reflex). Als een paard in de vrije natuur draaft kauwt hij ook niet, hooguit in een rustige stap. En een bit is geen eten, waarom willen we dan gekauw zien??

Een paard wat nageeft en zijn mond ontspannen gesloten heeft DAT is het ideaal plaatje (met of zonder bit) en niet het schuimen (vaak in combinatie met teveel speeksel (vergeten door te slikken)). Succes met rijden!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:05

Oja en Lina, een gebitscheck kan altijd, maar vaak is aan 1 kant schuimen het vasthouden van de andere kant! Ofwel door zijn lichaam (spieren) ofwel zijn kaak. Heeft hij een sterke voorkeur voor een bepaalde hand (linksom of rechtsom), kijkt hij veel naar buiten op een bepaalde hand?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:10

Als je paardje toch lekker loopt who cares dat hij dan niet schuimt? Schuimen heeft te maken met stimulatie van speekselklieren en dat gebeurt vaak onder invloed van totale ontspanning...
Maar het wil niet zeggen dat ieder paard dat ontspannen is schuimt.

Suikerklontjes zijn overigens niet al te best voor het gebit van je paard! Denk daarom!