paard verkopen wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhinoooow

Re: paard verkopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:24

sluit me bij iedereen aan. je zet je eigen leven en dat van anderen op het spel, je kan een paard manieren aanleren (zelfs als je dat niet bewust hebt gedaan of opgemerkt) die je later alleen maar zuur gaan opbreken. Omgaan met paarden lukt je niet in 1 2 3. daar moet je veel voor oefenen. zelfs al rij je jaren op de manege, een eigen paard is niet hetzelfde. hier sta je der alleen voor, moet je zelf zorgen dat alles in orde is en wanneer je echt supervrienden bent met je paard, dan is het gewoon al leuker om er gewoon eens voor de fun naartoe te gaan. op den duur krijg je anders schrik van je eigen paard en ga je uitstellen en der mss helemaal niet meer naartoe gaan!!
veel succes nog. (een eerste paard koop je niet in 5seconden, daar moet je maanden over nadenken, vind ik persoonlijk)

xGEAKJOCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:32

Ik zou eerst om hulp zoeken en dan kijken of je hem egt mis en als dat zo is zou ik hem opnieuw gaan beleren nou veel suc6 en verkopen is niet gelijk de goeie optie !

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:33

Ik vind het overgaan tot verkoop van het paard helemaal niet de weg van de minste weerstand. Het is juist moeilijk om zo'n dier waar je toch om geeft en waar je al veel tijd en moeite in gestoken hebt te verkopen.
Er wordt in dit topic veel verwezen naar NH en aanverwante stromingen. Ik denk wel dat dit een mogelike oplossing bied, maar niet voor iemand die daar niet mee vertrouwd is.
Ik vind het spijtig voor je maar ik adviseer je dit paard te verkopen aan een zeer ervaren ruiter en/of NH ervaringsdeskundige. Koop zelf een rustiger paard waar je ook gewoon lol me kunt hebben, dat is zo belangrijk. Ik ben bang dat je anders over een poosje de handoek in de ring gooit en helemaal niet meer met paarden wilt....

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:36

Niet elk paard past bij elk mens... Misschien kun je iemand vinden die wel bij je paard past?

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:33

waarom probeer je geen paarden fluisteraar of iets in die buurt???

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:47

Ramarant schreef:
Hallo,

vandaag is mijn paard weer eens over me heen gewalst..letterlijk.. kwam in galop op me af en kwam met zijn borstkas tegen me aan..waardoor ik heel hard viel op harde ondergrond.. zo`n dingen gebeuren vaker..of onder het rijden steigeren en snel omdraaien en in galop ervandoor gaan.. of buiten naar fietsers bokken en dan over het asfalt in volle galop ervandoor gaan en niet terug te krijgen..soms heb ik zoiets dat ik het niet meer aankan..hij kan zooo wild zijn en zooo onvoorspelbaar dat ik soms wens dat ik hem niet gekocht had.. wist ik toen veel.. ook met rijden zit ik vast.. het wil gewoonweg niet lukken en ik vraag me af of die ooit zal veranderen.. en ik weet ook niet of het door lessen beter erop zal worden.. buiten is hij gewoon gevaarlijk..en mn vader blijft me maar zeggen..verkoop hem en koop je een rustiger paard waar je wel lekker bezig mee kunt zijn..maar ik heb het dier anderhalf jaar en ik weet me gewoon geen raad..aan de ene kant denk ik ja..ik zou wel een rustiger paard willen hebben ja die ik gewoon kan rijden zonder enige problemen..maar aan de andere kant heb ik zoveel met hem meegemaakt dat het me moeilijk lijkt om afstand van hem te doen..wat denken jullie?

Hoe moeilijk het is om afscheid van je paard te nemen, ik denk dat een ander paard een betere optie is. Je moet ook plezier hebben en een klik hebben. Elk paard is weleens ondeugend en er gaat altijd wel eens iets mis, maar dit klinkt echt alsof jullie gewoon niet goed bij elkaar passen. Een ander haalt misschien veel meer uit je paard en jij kan met een ander paard veel meer plezier beleven. Er zijn zoveel fijne paarden te koop dat er vast een is waar je die klik absoluut mee hebt. Dan heb je weer echt plezier met je paard, en dat is toch de bedoeling? En dat geldt ook voor je paard, hij heeft er ook geen lol in om zo met jou om te gaan, geloof me!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:58

Ik denk dat het niet gaat lukken om zo verder te gaan
ook in een binnenbak kan hij genoeg doen. je hoeft maar verkeerd te vallen of....
Het paard verkope is ook erg moeilijk aangezien het geen makkelijk paard is waar je mee weg kan rijden
ook al staat het nog zo goedkoop word het erg moeilijk en krijg je misschien
alleen wat als je hem naar de slager brengt...

Het is erg jammer maar je moet bedenken dat het jullie allemaal in gevaar brengt...
ook heb ik iets gehoord van heropvoeden maar ik geloof er niet zo in..
misschien dat het met veel hulp goed kan komen

veel succ6 met je besluit

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:07

als t na 1,5 nog steeds zo gevraalijk is dan is hij misschien niet het juiste paard voor jou. Niet leuk voor jou maar ook niet voor je paard. Kijk of je m kan verkopen aan iemand die m wel aankan en er wel plezier mee heeft. Zelf kan je dan op zoek naar een paardje waar je wel met plezier mee kan rijden. Succes!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:23

Ik heb bijna een soortgelijk iets meegemaakt..

Mijn vorige paard was best lief, maar tijdens het rijden wou hij alleen maar hard, hard en hard.. Met halthouden steigeren, achteruit lopen, als een gek gaan galloperen, met longeren wild doen,, enz enz..

Dus echt een ramp.. Toen heb ik besloten om hem ook weg te doen. Want ik had er geen zin meer in, 2 jaar lang je geld en tijd erin steken zonder resultaat.. Ik had er genoeg van..

Dus ik heb hem ingeruild bij een handelaar(wel een goeie en ik weet dat hij goed terecht is gekomen)
Zo heb ik hem kunnen verkopen.. Niet alle handelaren zijn oneerlijk..

Groetjes Mandy

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:35

misschien dat als je een join up van monty roberts doet of zo. ik heb dit zelf ook gedaan met mijn paard omdat ik een gelijkwaardig probleem had dat mijn paard met probeerde te pletten en omver te rennen. ik heb zelf een join-up gedaan en iedere keer als ik haar bijv. uit de wei ging halen een zweepje meegenomen dat ze me niet omver rende en als ik merkte dat ze weer eens op me af kwam stormen gewoon een keer met het zweepje een tik verkocht en nooit aan de kant gaan tenzij het echt niet anders kan Clown want als je voor hem opzij gaat o.i.d eg je in principe ook al dat hij de baas is. maar het is natuurlijk wel gewoon heel verelend dat je zoveel problemen hebt met je paardje Ach gut

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:39

heeft het paard geen last van zijn rug, of een slecht passend zadell ?
Want als je hem eventueel wil verkopen, kun je hem niet eerlijk verkopen doordat hij gewoon vervelende streken uithaalt..
Succces ermee !! & het is maar een tip..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:43

Jammer dat ts al een tijdje niet meer reageert.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:47

KiWiKo schreef:
Lief een ding........... je hebt het paard voor je hobbie, het is een dure hobbie..........

Jij moet elke maand veel geld neertellen voor een paard, en jullie kunnen niet overweg met elkaar......

vergelijk het met een relatie Lachen je hebt een vriend, en die vriend kost je goed geld elke maand........... maar je hebt er niks mee........ ja ellende..

gaat vriendje ook de deur uit toch???

Ja ik ben niet op deze aarde om me nek te breken alleen voor een hobby,en als ik niks met mijn vriend heb is het ook toedeloe!!

Dus TS verkopen dat paard! en een leuke rustige kopen ,er zijn net als manen meer paarden dan kerken Lachen

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:54

Je moet wel plezier houden in paardrijden, en als je dat niet meer met je eigen hebt.
Maar een ander paard heeft ook wel weer wat, die zal dan braver zijn, maar iets ander weer niet goed doen

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:56

zorg inderdaad voor professionele hulp. paardrijden hoort leuk te zijn (en dat is het ook!)
lukt het dan nog niet, dan zou ik overwegen om te verkopen. een paard is duur, dan mag je ook wel plezier verwachten.
misschien is dan een rustiger paard die je misschien ook even op proef mag uitproberen een betere optie.
een paard en ruiter moeten elkaar kunnen aanvoelen, en bij elkaar passen (al helemaal als je geen jarenlange ervaring hebt)
heel veel succes, hopelijk komt het goed!

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:17

hallo,wat jij nu hebt is heel verstaanbaar!
ik was in het begin altijd heel bang en ongerust wat hij nu weer eens ging gaan doen!
het was rechtstaan en draaien bokken weigeren of gewoon DOOR de sprong gaan lopen enz
doe dit niet,,,verkoop hem niet
later als je goed kunt rijden ga je hier spijt van hebben en denken nu zou ik hem wel aankunnen
als je een moeilijk paard hebt en je stapt op en rijd door maar je valt steeds weer maar je rijd weeral door vind ik dit erg dapper!
geloof in jezelf!
het zal tijd vragen maar het zal de moeite waard zijn
geloof mij je gaat hier geen sprijt van hebben !
later kun je er gewoon me gaan spelen en zal je dit echt leuk vinden dat hij zo wat pit heeft ! Knipoog ( en proffesionele hulp kan ook goed zijn)

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:20

Doe dit eens : stap op gewoon chill!
rij door laten hem zweten ,zweten,zweten
flink door galopperen laat hem eens zien wat JIJ kunt !

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:24

Als je toch gaat verhuizen naar een stal met binnenbak kan je vast ook gaan lessen.
Zoek een instructeur die voldoende tijd heeft om je intensief te begeleiden en die ook bereid is op je paard te stappen.
Als je na 2 maanden geen resultaat hebt, zou ik 'm verkopen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:33

Misschien lees ik er overheen hoor maar in je profiel kan ik het ook niet zo snel vinden. Hoe oud is dit beestje?? Ik heb namelijk het eerste jaar ook echt spijt gehad van de koop van mijn paard. Deze was toen 3 maar ook vreselijk, bijten, drijgen, pletten tegen de muur, staken, knoerthard achteruit rennen..
Je hebt hem al 1,5 jaar zeg je maar eens moet hij toch gaan inzien dat jij niet opgeeft!! Maar zoals veel je al aanraden zou ik een stal zoeken met binnenbak of goede buitenbak en waar je wat hulp kan krijgen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:15

Eehm voor jou zal het wel beter zijn om hem weg te doen, al denk ik niet dat veel mensen hem willen hebben...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:04

jennylicious schreef:
Eehm voor jou zal het wel beter zijn om hem weg te doen, al denk ik niet dat veel mensen hem willen hebben...

sja pas op hoor, soms valt ie meteen in de plooi als je der de juiste ruiter voor vind... Ik heb mn welsh ook gekocht als 'veel te wild, onbetrouwbaar en loopt iedereen omver in de wei' en heb der zelf nooit maar dan ook nooit wat mee voor gehad... klikte meteen...

Toch lijkt het me niet de bedoeling iemand anders met hetzelfde probleem op te zadelen, dus maak van in het begin duidelijk dat dit geen eenvoudig paard is als je hem wil verkopen, TS.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:40

ik denk ook aan verkopen want zelf ben je niet in staat om met hem verder te gaan. Voor jouw is ie gewoon gevaarlijk en ik zou hem dan ook verkopen.
Verkopen aan mensen die er wat mee kunnen. Hij is een paard met karakter en zo'n paarden kunnen meestal wel gedreven mensen in de sport verassen.
Voor de ene eigenaar is het paard slecht en kunnen ze er niets mee en voor de andere is het een goed sportpaard.

Je moet ook geen paard hebben waar jezelf en geen andere kan laten op rijden. Dan koop je beter een andere waar je wel plezier in hebt.

Wat ik zou doen is:
- het paard prof laten rijden 1 maal in de week, zodat je weet welk paard je hebt en aan wie het ligt, deze mensen weten meestal ook wel voor wie het paard geschikt is en vinden waarschijnlijk wel een geschikte koper ervoor.
- Als je toch wilt doorzetten dan moet je dringend profles gaan nemen, maar dit wordt wel heel moeilijk om te leren rijden met dit paard. Dit wordt zeer meoilijk maar je kan er wel van leren, wat mag en wat niet. Want met een braaf paard rijden is niet moeilijk.

succes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:45

Ja, het gedrag dat een paard bij de ene ruiter heeft, kan bij een ander heel anders zijn.

Vroeger toen ik nog voor een handelsstal reed, kwamen er regelmatig paarden binnen die volgens de eigenaar volstrekt onbetrouwbaar waren en waar toch echt heel weinig mee aan de hand was.

Er stond toen ook even een fijne 8 jarige ruin op stal. Braaf paard, L dressuur. We hadden er echt niets mee te doen. Ook mee op de weg geweest, gesprongen etc. Paard was al snel verkocht. Met een week was ie weer terug, hij zou levensgevaarlijk zijn.
Hij was inderdaad heel vervelend toen hij terugkwam. Staken, bokken, steigeren.

Een paar dagen verder was er niets meer mee aan de hand. Dat paard was alleen braaf bij een rustige consequente persoon en anders een fikse etterbak.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:28

Jammer dat TS niet meer heeft gereageert. Ik ben erg benieuwd of ze al een beslissing heeft kunnen nemen.

Zelf vind ik verkopen in dit geval het verstandigste, en dat is zeker niet de makkelijkste oplossing. Ik begrijp maar al te goed hoe moeilijk het is om na 1,5 jaar afscheid te nemen van je paard.
Maar je verhaal klinkt ronduit gevaarlijk. Een paard dat geen respect voor je heeft, niet in de omgang en niet met rijden is vragen om ongelukken. Je schrijft zelf al dat het paard je omver loopt, zich achterover laat vallen en gericht steigert. Dat zijn ronduit gevaarlijke situaties en ik denk dat je te weinig ervaring hebt om dit zelf op te lossen.
Met goede begeleiding en lessen zou je misschien nog wel vooruitgang kunnen boeken, maar ik denk dat je dan nog een lange periode van hard weken voor je hebt. En daar moet je tijd en doorzettingsvermogen voor hebben.
Ik ken je verder niet, dus kan niet oordelen of je dat wel of niet aankunt. Dat zul je zelf moeten doen.
Maar hou wel in gedachten dat je je paard hebt voor je plezier.

Het kan best zijn dat de combinatie gewoon niet klikt, en dat het paard bij een andere (meer ervaren) ruiter beter op zijn plaats is.
NH of soortgelijke stromingen kunnen zeker uitkomst bieden, maar dat moet ook bij jou passen.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:53

Ja inderdaad je hebt je paardje wel voor je plezier en zoals ik lees is het levensgevaarlijk
om hier mee door te gaan.
Dus of juiste begeleiding om te kijken of er verbetering in zit en er toch wel een klik is,
en anders toch op zoek naar een wat betrouwbaarder beestje.

Succes ermee!