Paard rustiger laten galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Paard rustiger laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:59

Klijn schreef:
Ik heb ook nog iets waar vele het niet mee eens zullen zijn (of het niet durven)

Laat hem galloperen met een lange teugel, hij moet dan op zijn eigen benen blijven en zijn balans zoeken. Hierdoor zal hij automatisch langzamer gaan en voorzichtiger zijn. Doe dit wel alleen als je eraan toe bent! (hij kan uiteraard in het begin nog wat hard willen..)

Het paard waar ik eerst op reed gallopeerde ook altijd heel hard de bak door. Toen heb ik hem eens in de gallop gezet toen ik met een lang teugeltje aan het draven was en dit ging heel erg goed! Ze gallopeerde gewoon rustig!

inderdaad. Dat is éigenlijk de beste manier maar veel mensen ''durven'' dat niet. Gewoon lange teugel en in het midden van zijn rug blijven zitten. Zelf laten zoeken...Maar die zette ik er niet tussen omdat ik niet wist of TS dat zou ''aandurven''. Je legt dan toch heel wat in de hoeven van je paard... en dat gevoelvan ''controle'' dat je hebt als je hem wat ondersteunt is voor vele toch een ''must'' maar ben het dus volledig met je eens dat dit eigenlijk de beste manier is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:16

Of het paard voelt gewoon dat het vertrouwen krijgt en gaat niet rennen uit angst... Het is onzin dat je in de training constant contact moet hebben, ik rijd vaak met een lange teugel Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:18

Ik ook poes maar dat wil niet zeggen dat andere die stap durven zetten om het paard dat vertrouwen te geven, zeker niet als het zo'n racemonster is. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:22

Ik ben net weer zo'n gek die niet met veel druk durft rijden Haha! Een paard dat genoeg trekt krijgt carte blanche bij mij Haha!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:28

Ik heb eigenlijk een beetje het zelfde probleem als de TS alleen mijn pony hangt niet naar binnen, maar gaat soms echt volledig op de ruiter hangen zodat je omhoog komt maar als ik haar lange teugel geef dan gaat ze halsstrekken in galop. En dan struikelt ze echt veel meer dan anders, is er ook een manier om dit een beetje te voorkomen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:31

jep, laten struikelen. Na een tijd gaat de lol er wel vanaf voor der, geen enkel paard gaat graag bijna neer.

poes; ik ook Clown rijd ook liefst met zo min mogelijk druk maar niet iedereen is zo. Pret kreeg ook gewoon carte blanch van mij, en dan ging ze bijna op haar smoel maar 500kg houd je toch niet omhoog dus dan kan je ze beter snel loslaten en naar hun balans laten zoeken dan blijven vasthouden en het risico dat je neer gaat omdat ze de kans niet krijgen om evenwicht te vinden verlengen

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:31

Klinkt als een balans probleem en niet goed op het achterbeen galopperen.
Dus oefen veel korte stukjes, hou goed je been erbij zodat hij niet onder je doorloopt. En denk goed aan je buikspieren, hou die mooi gespannen en vooral je rug niet hol!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 15:33

pharagirlke schreef:
Klijn schreef:
Ik heb ook nog iets waar vele het niet mee eens zullen zijn (of het niet durven)

Laat hem galloperen met een lange teugel, hij moet dan op zijn eigen benen blijven en zijn balans zoeken. Hierdoor zal hij automatisch langzamer gaan en voorzichtiger zijn. Doe dit wel alleen als je eraan toe bent! (hij kan uiteraard in het begin nog wat hard willen..)

Het paard waar ik eerst op reed gallopeerde ook altijd heel hard de bak door. Toen heb ik hem eens in de gallop gezet toen ik met een lang teugeltje aan het draven was en dit ging heel erg goed! Ze gallopeerde gewoon rustig!

inderdaad. Dat is éigenlijk de beste manier maar veel mensen ''durven'' dat niet. Gewoon lange teugel en in het midden van zijn rug blijven zitten. Zelf laten zoeken...Maar die zette ik er niet tussen omdat ik niet wist of TS dat zou ''aandurven''. Je legt dan toch heel wat in de hoeven van je paard... en dat gevoelvan ''controle'' dat je hebt als je hem wat ondersteunt is voor vele toch een ''must'' maar ben het dus volledig met je eens dat dit eigenlijk de beste manier is.

TS zal het proberen. Tong uitsteken Ik ga zondag pas rijden omdat ik nu examens heb, dus dan laat ik iets weten.
Ze is braaf, dus het zal vast en zeker geen probleem zijn tijdens de galop.
Het is zo een frustrerend probleem. Alles gaat zo goed, ze kan vanuit een heel traag drafje aanspringen maar eens ze vertrokken is... Ik zou graag binnenkort eens een onofficiele wedstrijd op men oude manege met haar meerijden omdat alles zo goed lukt maar als die galop tegen dan niet netjes gaat moet ik er dus niet aan beginnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:35

denk er wel aan dat het niet meteen perfect gaat gaan, de methode kost tijd voor ze echt volledig in arbeidsgalop zit, maar je merkt wel verschil na een paar keer. Echter is het niet na 3x perfect Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 15:44

Dat verwacht ik ook niet, dan zou het wel een wondermethode zijn. Zoiets heeft training nodig.
Ik had al wat gegoogled en daar had ik inderdaad ook kunnen uit afleiden dat ik beter wat minder contact neem. Een jong paard dat bv. een bocht neemt in de wei gebruikt zijn hoofd om te balanceren (legt het wat naar buiten). Dus als ik haar vooraan wat meer vrijheid geef moet het makkelijk worden voor haar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:53

ik heb ook een galop probleem. Die van mij gaat knoerdhard (is altijd mee gesprongen of gecrossed) ik kan ze in galop ook lange teugel geven dan gaat ze ook hard maar vind ik nu nog niet zo erg,ben pas een week bezig met een galopje...

maarr...

als ik rechtuit wil galoperen springt ze of overkruisd of helemaal verkeerd.. Als ze haar hoofd naar buiten houdt blijft ze goed galloperen.
Is ze dan zoo scheef??? (merk er met draf en stap namelijk niet veel van )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:37

Typisch jonge paarden probleem, ik zou je nog niet te veel aantrekken van waar ze hun hoofd houden zolang ze maar in de goede galop gaan.

O en wanneer je de teugels durft loslaten moet je wel durven been geven e, anders durven ze wel echt een keertje overkop gaan Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:55

Senzafine schreef:
Ik zit goed achteruit,

Werk eerst daar eens aan. Je geeft nu juist hulp om hard te gaan, je duwt m als ware naar voren. Hoe verder je naar achter gaat zitten, hoe harder je pony zal gaan. Blijf netjes recht boven je pony zitten. Steek ook vooral je been niet af als ie hard gaat, maar ze er aan (i know, klinkt onwijs tegenstrijdig, maar probeer het maar eens in de praktijk, je zult zien dat het werkt). Vooral heel veel oefenen, laat je pony zelf zn balans zoeken. Ga lekker buitenrijden als ie verkeers mak is en zoek een stukje uit waar je lekker kunt galoperen, laat m lekker onder je door galopperen, hij komt vanzelf wel een keer terug. En als ie zo hard wil, als ie zo graag wil, laat m dan ook maar gaan, maar zodra hij wil stoppen, wil jij door! En daar heeft ie maar naar te luisteren. Doe het elke keer zo, op een gegeven moment gaat de lol er wel af om zo hard te gaan. Blijft ie maar hard galopperen zet m dan maar op de volte, en volte sluiten en nog meer sluiten tot ie zo klein is dat je niet meer kunt sluiten (ja, daar word je een beetje duizelig van, en het is eng als ie hard gaat. Maar op zo'n kleine volte KAN ie niet hard meer, dus komt ie vanzelf terug, en dan wil jij weer door.) En zo zijn er nog wel wat truukjes.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:08

Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat zondag! Niet bang zijn en gewoon blijven zitten, een paard gaat idd echt niet zomaar op zijn smoel en loopt ook echt niet vrijwillig tegen een bakrand aan Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:34

Ik zou buiten niet laten eindeloos rennen, ik ken zo een paar paarden die zeker doorgaan tot ze erbij neervallen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:40

poes schreef:
Ik zou buiten niet laten eindeloos rennen, ik ken zo een paar paarden die zeker doorgaan tot ze erbij neervallen...

ken er ook zo een paar. Dus dat zou ik idd niet doen. Die van mij zou rennen tot ze te moe is om haar ene been voor haar andere te zetten en dan knoerthard tegen de grond gaan..

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:19

Ik heb dit ook gehad met mijn fjord. Mijn instructrisse zegt altijd als de draf en stap goed gaan op jouw eigen tempo mag je galop doen. Ik moet altijd eerst draven op de volte en dan galoperen op de volte. Ik ga me altijd verkrampen (zo zeg je dat toch?) uit angst. Dus altijd als ik galoppeer zeg ik tegen mezelf los, los zodat ik me niet aanspan. Want als je je aanspant gaat je paard ook harder. Wat hierboven ook werd gezegt met lange teugel helpt ook erg goed.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:48

Ik heb vandaag gegalopeerd met een iets lossere teugel zodat ze niet op mij kan hangen en daardoor sneller gaat en het ging echt veel makkelijker ik kon haar ook zo terugnemen met een hele kleine hulp naar een rustige draf terwijl ik normaal flinke ophouding moet maken en nu veel kleiner

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:50

Fijn!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:54

Ja het was echt vet rustig normaal gaat ze hangen en nu ging ze harder maar dat merkte je niet zo duidelijk en ze trok me niet meer mee en ze heeft niet een keer gestruikeld alleen aan het eind maar daar moest ze opzij springen anders knalden we tegen de paal en daar gleed ze weg, maar dat kan gebeuren...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:41

Winx schreef:
Ik heb vandaag gegalopeerd met een iets lossere teugel zodat ze niet op mij kan hangen en daardoor sneller gaat en het ging echt veel makkelijker ik kon haar ook zo terugnemen met een hele kleine hulp naar een rustige draf terwijl ik normaal flinke ophouding moet maken en nu veel kleiner

Fijn dat het lukt bij jou, geeft me toch wat moed. Nu bij ons nog Lachen
Ga nu eten en dan rijden.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:55

Ik heb het dus geprobeerd en inderdaad, het werkt.
Ik hield haar gewoon te vast vooraan. Af en toe wat halve ophoudingen gegeven. Na een paar keer keer aanspringen en korte stukjes te hebben gegaloppeerd hebben we de piste 5 keer na elkaar rondgegaloppeerd (ons absoluut record :p) en toen heb ik haar in draf gezet en haar op de cirkel gezet zodat ze weer rustig draafde met een lange teugel. Ze blijft al veel meer rechtop in de bochten, hangt niet meer zo naar binnen. Het is nog geen arbeidsgalop (wel al rustiger) maar ik denk dat we er nu samen wel komen.

Ik was bang dat ze te snel zou galopperen, hield mijn teugels te kort en daardoor kon ze me in de wendingen ook uit mijn zadel trekken. Gevolg: Mijn zwaartepunt kwam boven haar voorhand en zij kreeg het nog moeilijker om te blijven galopperen vermoed ik.

Een simpele tip die wonderen doet! Heel erg bedankt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:17

Aha Lachen Bokt doet goed Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:07

Mooi dat het beter gaat! Ja Het zijn soms kleine dingen die het hem doen Ja

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:26

Ik doe met ons jonge paard buiten lekker lange stukken galopperen, langer teugeltje en verlichte zit zitten. Op zo'n lang stuk ga ik ietsie schakelen. Hierbij zit ik overigens in het zadel en geen verlichte zit. Stukje naar voren en dan door mezelf zwaar maken ietsie terug.. niet teveel, maar waar je voelt dat hij het moeilijk krijgt, been en naar voren. Maakt ook niet uit als hij een keer uit de galop valt, maar probeer steeds wat meer te sluiten. Gaat iedere keer een beetje beter, maar vooral consequent je oefening doen.